MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • Amsterdam Dance Event

    Inleiding

    Het Amsterdam Dance Event (ADE) vindt sinds 1996 jaarlijks in oktober plaats in Amsterdam. Het festival claimt ’s werelds belangrijkste handelsplatform en grootste clubfestival voor elektronische muziek en dancecultuur te zijn. ADE staat naar eigen zeggen voor creativiteit, kwaliteit, talentontwikkeling, innovatie, technologie en ondernemerschap en bestaat uit drie pijlers: ADE Festival, ADE Playground en ADE Conference. Gedurende vijf dagen worden op ruim honderd locaties 2.400 optredende acts aan meer dan 350.000 bezoekers gepresenteerd. Het conferentiedeel bestaat uit een negental labels, waarvan ADE Pro de hoofdconferentie is. Elk onderdeel in de conferentie kent een eigen doelgroep en de onderwerpen lopen uiteen van duurzaamheid tot urban genres in de elektronische muziek en videokunst. Op artistiek vlak wil ADE de artistiek-inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van elektronische muziek en dancecultuur op internationaal niveau signaleren en tijdens het festival een toonaangevend programma presenteren. Daarnaast beoogt het festival talent te ontwikkelen, kennisoverdracht te bevorderen en creativiteit en innovatie te stimuleren.

    In de ontwikkeling van het festival is er volgens de aanvrager in de afgelopen jaren veel gebeurd. In 2013 is ADE Playground opgezet en zijn er in toenemende mate bijzondere projecten gerealiseerd. Daarnaast zijn op het gebied van internationalisering, innovatie en veiligheid belangrijke stappen gezet. In de periode 2017-2020 wil ADE graag structurele ondersteuning voor de verdieping van het artistieke profiel. Samen met Paradiso en de Melkweg voegt de organisatie met ingang van 2017 jaarlijks het driedaagse ADE Live, met minimaal dertig acts, aan de programmering toe. Programmeurs van Paradiso en de Melkweg worden als curator van de programmering van ADE Live ingezet. Tot nu toe zijn er volgens de organisatie weinig liveacts tijdens het festival te zien geweest. In ADE Live wil de aanvrager ruimte bieden aan experiment en vernieuwing. Het is de bedoeling dat bijzondere samenwerkingen tot stand komen, bijvoorbeeld tussen het Concertgebouw en Jeff Mills, De Nationale Opera en Ballet en de Duitse technopionier Henrik Schwarz, of een theatergezelschap en een producer van elektronische muziek. ADE ziet het zelf als een onmisbare aanvulling binnen het profiel, om zodoende het publiek, de aanwezige muziekindustrie en internationale media een toonaangevend festival voor elektronische muziek te bieden en tegelijkertijd vernieuwing van het genre en diversiteit in het podiumkunstenaanbod te stimuleren. Naast ADE Live is het de bedoeling om in de komende jaren ADE Playground verder te verdiepen.

    Amsterdam Dance Event vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘groot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 250.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage (co)productie van 50.000 euro aangevraagd. Het totaal van het gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 300.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Amsterdam Dance Event ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    De commissie constateert dat het festival in de afgelopen jaren een belangrijke verdiepingsslag heeft gemaakt. Naast de conferentie en de programmering, waarin jaarlijks een uitgebreid overzicht van de dance wordt gepresenteerd, heeft de aanvrager ADE Playground opgezet. De commissie is positief over deze nieuwe richting, waarbinnen de aanvrager nadrukkelijker inzet op het bieden van een podium voor de inhoudelijke ontwikkeling en de artistieke verdieping van het dancegenre. De kwaliteit van het gepresenteerde aanbod tijdens ADE is naar de mening van de commissie hoog. De organisatie biedt een totaaloverzicht in de diverse stromingen en presenteert naast de grote dj’s veel aanstormend talent. De commissie heeft waardering voor de manier waarop ADE internationaal aanzien heeft verworven als platform waar de wereldwijde scene van beoefenaars en een omvangrijk publiek jaarlijks samenkomt. Met het presenteren van de laatste ontwikkelingen in het genre omlijst met een contextprogramma, heeft het festival volgens de commissie een grote zeggingskracht, zowel voor het publiek als voor alle betrokkenen in de betreffende industrie.

    In de plannen voor 2017-2020 maakt de aanvrager kenbaar dat het festival nadrukkelijker een rol wenst te spelen in de artistieke verdieping van de dance. ADE vraagt daarom specifiek subsidie aan voor de opzet van een nieuw festival binnen het festival: ADE Live. Volgens de aanvrager zijn het met name de liveacts van elektronische muziek die voor vernieuwing en ontwikkeling in het genre zorgen. De commissie is positief over de intentie van ADE om meer ruimte te bieden aan artistieke verdieping in het festival. Zowel bij de motivatie als bij de uitwerking van ADE Live plaatst de commissie echter een aantal kanttekeningen. De aanvrager onderbouwt de keuze voor ADE Live met het feit dat bepaalde liveacts op het festival ontbreken. De commissie leest in het plan echter nergens waarom dat het geval is. Bovendien vindt zij dat de aanvrager zichzelf hierin tegenspreekt. In het plan leest de commissie dat er wel sprake is van animo voor de programmering van liveacts bij Paradiso en de Melkweg, aangezien beide programmeurs bij ADE Live zijn betrokken. De aanvrager legt hierbij niet uit waarom deze podia, die als venues in ADE participeren, de liveacts niet programmeren binnen de reguliere opzet van het festival. De commissie is op grond van het voorgaande niet overtuigd van de noodzaak om voor liveacts in elektronische muziek een apart festival binnen ADE op te zetten. Dit geldt ook voor de multidisciplinaire samenwerkingsprojecten en crossovers die het festival wil onderbrengen in het festival. De aanvrager noemt enkele aansprekende samenwerkingen, maar de inhoudelijke onderbouwing en uitwerking van dit onderdeel van ADE Live is volgens de commissie te summier. In de podiumkunsten wordt al regelmatig gewerkt met elektronische muziek. Hierdoor is de commissie niet overtuigd van de toegevoegde waarde van ADE als producerend podium hierin. Dat laat onverlet dat de commissie positief is over de platformfunctie van ADE, waarop de dance in 2017-2020 in alle verschijningsvormen zal worden getoond.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Evenals vier jaar geleden komt dat volgens haar met name door het omvangrijke conferentiegedeelte van ADE. Daarin is zowel aandacht voor de inhoudelijke ontwikkelingen van het genre als voor alle verwante zaken die raken aan de dance-industrie. De commissie rekent erop dat ADE als platform voor het genre en showcasefestival ook in de komende jaren een belangrijke functie blijft vervullen. Positief is de commissie ook over ADE Next, ADE University en de masterclasses die het festival voor de ontwikkeling van jong talent biedt. Zij is er echter niet van overtuigd dat de aanvrager met ADE Live en de cross-overprojecten met andere disciplines een wezenlijke bijdrage zal leveren aan de inhoudelijke ontwikkeling van de dance of de podiumkunsten in het algemeen. In het plan ontbreekt volgens de commissie een overtuigende uitwerking van de mogelijke effecten van de beoogde artistieke verdieping op de podiumkunsten. Naar haar mening beperkt de bijdrage zich vooral tot het bijeenbrengen en tonen van de belangrijkste ontwikkelingen in de dance en is er slechts beperkt sprake van een bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten in bredere zin.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Volgens de balansgegevens is de financiële positie van Stichting Amsterdam Dance Event slecht. Er is geen eigen vermogen en de kortlopende schulden bedragen volgens de aangeleverde cijfers 1,1 miljoen euro. Kritisch is de commissie over het feit dat Stichting ADE, evenals vier jaar geleden, niet voldoet aan de Governance Code Cultuur. Net als toen geeft de aanvrager in het voorliggende plan aan dat er een nieuwe stichting wordt opgericht die wel aan de code zal voldoen.

    De commissie stelt vast dat de begroting van het festival een goede spreiding van inkomsten laat zien. In de afgelopen jaren heeft de aanvrager ruim 90 procent aan eigen inkomsten gerealiseerd. Daar merkt de commissie wel bij op dat in het plan staat vermeld dat de conferentie jaarlijks 5.000 bezoekers trekt en elke registratie tussen de 350 en 450 euro per deelnemer oplevert. Dat zou moeten leiden tot een gemiddelde opbrengst van 2 miljoen euro, terwijl er in het plan iets meer dat 1 miljoen euro aan recettes is begroot.

    De commissie is kritisch over de kosten-batenstructuur van de activiteiten die zijn gericht op de artistiek-inhoudelijke verdieping. Aan de ene kant voert de aanvrager een bedrag van 200.000 euro op voor de kernprogrammering en stelt in de toelichting dat er extra kosten gemaakt moeten worden voor productie en marketing. De organisatie maakt aan de andere kant niet duidelijk hoe hoog de recettes zullen zijn die ze met de dertig extra kernactiviteiten genereert. De verhouding tussen kosten en inkomsten is daarmee niet inzichtelijk. Daarnaast is de commissie er onvoldoende van overtuigd dat het aanbod in ADE Live financieel risicovol is, zoals de aanvrager beweert. Er is volgens de commissie met 350.000 bezoekers in de stad sprake van een grote publiekspotentie. Bovendien heeft publieksonderzoek volgens de aanvrager uitgewezen dat het merendeel van de bezoekers geïnteresseerd is in kunst en cultuur. Dit heeft er in ieder geval toe geleid dat de bijzondere multidisciplinaire projecten in de afgelopen jaren steevast waren uitverkocht. De commissie is er daarom niet van overtuigd dat de aanvrager niet een veel groter bedrag aan eigen inkomsten kan genereren voor de onderdelen waarmee de aanvrager de artistieke verdieping wil realiseren. Daarnaast laat de aanvrager volgens de commissie mogelijke kansen onbenut om private fondsen bij de artistieke verdieping te betrekken. Daardoor lijkt de organisatie voor deze activiteiten vooral te leunen op publieke middelen.

    De marktpositie van ADE is stevig. Jaarlijks bezoeken 350.000 mensen het evenement. Dit maakt dat ADE tot een van de grootste publieksevenementen in Nederland behoort. Niet alleen voorziet het festival in een grote behoefte bij het publiek, de commissie stelt vast dat er daarnaast intensief wordt gewerkt aan het maximaliseren van het publieksbereik. Het resultaat laat zien dat de organisatie hierin slaagt. De commissie vindt het wel een gemis dat bij de uitwerking van de publieksbenadering geen specifieke aanpak voor de werving van publiek voor de verdiepingsonderdelen ADE Live en ADE Playground wordt beschreven.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Het festival presenteert aanbod dat kan worden aangemerkt als dance en elektronische muziek. Aan deze genres in de muziek bestaat een ruim aanbod op podia, festivals en clubs in Nederland. De cross-over van dance en elektronische muziek met andere podiumkunstdisciplines kent eveneens een groeiende praktijk in Nederland. De activiteiten leveren volgens de commissie dan ook geen bijzondere bijdrage aan de diversiteit van het podiumkunstenlandschap.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Amsterdam. In Amsterdam is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. Hierdoor levert het festival geen bijdrage aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is neutraal.

    De commissie constateert dat het festival jaarlijks een bijdrage van 100.000 euro ontving uit het Amsterdamse Evenementenfonds. Voor de jaren 2017-2020 rekent de aanvrager daarnaast op een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van 125.000 euro. Deze bijdrage maakt slechts een zeer bescheiden deel uit van de totale begroting van het festival. Hiermee wordt de lokale bijdrage als neutraal beoordeeld.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van het Amsterdam Dance Event niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie