MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • Another Kind of Blue

    Inleiding

    Stichting Area 51 (Another Kind of Blue) is de basis van waaruit de Voorburgse choreograaf David Middendorp sinds 2008 zelfstandig dansproducties uitbrengt. In 2015 is Hans Brouwer als zakelijk leider tot de organisatie toegetreden om een aanvang te maken met de professionalisering van het gezelschap. Another Kind of Blue maakt naar eigen zeggen voorstellingen waarin dans, theater, muziek en technologie - zoals animatie, drones, robots en film - worden samengesmeed tot een nieuw genre. In het werk staat het spanningsveld tussen mens en technologie centraal. Door technologie niet alleen als vormexperiment te gebruiken, maar in de voorstellingen en randprogrammering juist een verbinding te leggen met de rol en de betekenis van technologie binnen de samenleving, wil het gezelschap een onderscheidende rol spelen binnen het dansaanbod. Volgens Another Kind of Blue gaan de projecten van het gezelschap dan ook over menselijke emoties, verbeelding, creativiteit en fantasie versus werkelijkheid. Experiment en onderzoek vormen volgens het gezelschap een essentieel onderdeel bij de ontwikkeling van het werk. De techniek die gebruikt wordt in de voorstellingen is door David Middendorp zelf ontwikkeld, in samenwerking met partners als de TU Delft. De choreografieën komen tot stand met behulp van de in eigen beheer gemaakte app Kandinsky, die fungeert als een digitaal kladblok met tijdsdimensie waarop dynamiek, vorm en ritme kunnen worden vastgelegd. Eenmaal opgeslagen is de notitie een levende tekening die afgespeeld kan worden om dansers choreografische input te geven.

    Another Kind of Blue heeft in de afgelopen twee jaar een grote naamsbekendheid weten op te bouwen. Met ‘Blue Technology’, de eerste avondvullende voorstelling voor de grote zaal, speelde het gezelschap een uitgebreide tournee in Nederland en de Verenigde Staten en trok daarmee meer dan 100.000 bezoekers. Door zijn deelname aan de Amerikaanse talentenshow ‘America’s Got Talent’ nam de belangstelling voor David Middendorp verder toe: ruim vijftig miljoen mensen bekeken zijn werk op YouTube en televisie, aldus de aanvraag. De komende jaren wil Another Kind of Blue innovatieve en kwalitatief hoogwaardige voorstellingen blijven maken voor een zo breed mogelijk publiek. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van een reeks korte voorstellingen voor kleinere podia en festivals, waaruit steeds een avondvullende voorstelling voor de grote zaal wordt samengesteld. Daarnaast wil het gezelschap de professionalisering verder uitbouwen, zodat het ook in productioneel opzicht in staat is om in continuïteit te opereren.

    George Visser Productions doet de verkoop aan het schouwburgcircuit. In het buitenland (Verenigde Staten en Duitsland) werkt Another Kind of Blue met gespecialiseerde agentschappen. In de periode 2017-2020 speelt Another Kind of Blue veertig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 237.500 euro.

    Historie

    Another Kind of Blue ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Another Kind of Blue heeft beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘Newtons Duet’, ‘Flyland 2’, ‘Three Rooms’ en ‘Blue Journey’. Daarnaast is beeldmateriaal beschikbaar gesteld van ‘America’s Got Talent’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    David Middendorp neemt volgens de commissie een unieke positie in binnen de Nederlandse dans door voorstellingen te maken op het snijvlak van dans en technologie. Hij weet dans en technologie op een oorspronkelijke manier met elkaar te verbinden.

    De commissie constateert dat het vakmanschap van David Middendorp in de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling heeft laten zien. In zijn eerdere werk was inzet van beide elementen niet altijd evenwichtig en overschaduwde de fascinatie voor de werking van techniek soms de ontwikkeling van aansprekend bewegingsmateriaal. Dat kwam de zeggingskracht van de voorstellingen niet ten goede. De voorstellingen van de laatste jaren laten volgens de commissie een betere balans zien tussen dans en technologie. Het vakmanschap van de choreograaf heeft aan kwaliteit gewonnen. Volgens de commissie kwam dit duidelijk naar voren in de productie ‘Blue Technology’, ontwikkeld voor de grote zaal. Daarin werden technische mogelijkheden niet alleen als vormelement ingezet, maar hadden ze ook een echt inhoudelijke functie. Daarnaast heeft ook het bewegingsvocabulaire van David Middendorp in deze voorstelling aan kracht gewonnen.

    De commissie is dan ook positief over het feit dat David Middendorp met zijn nieuwe werk heeft laten zien dat moderne dans en techniek wel degelijk een synergie kunnen vormen, waarmee tegelijkertijd een breed en jong publiek kan worden bereikt voor wie het bezoek aan dansvoorstellingen niet vanzelfsprekend is.

    De voornemens voor de periode 2017-2020 sluiten volgens de commissie goed aan op de eerdere activiteiten van Another Kind of Blue. De beschreven producties kenmerken zich door hun mooi gekozen thema’s. De goed uitgewerkte artistiek-inhoudelijke vertaalslag die het gezelschap maakt, sluit goed aan bij de eigen signatuur. Hierdoor heeft de commissie vertrouwen in de zeggingskracht van de producties. De ontwikkeling van nieuw werk vindt gestructureerd plaats in een aantal verschillende deelprojecten, dat in de kleine zaal en op festivals wordt gepresenteerd. De in de aanvraag beschreven werkwijze is realistisch en in overeenstemming met de ruimte voor experiment en (technologisch) onderzoek die noodzakelijk is bij de ontwikkeling van de complexe voorstellingen van David Middendorp. De commissie vindt het dan ook positief dat de plannen inzetten op de verdere professionalisering van het gezelschap, zodat de taakverdeling in de toekomst evenwichtiger zal zijn en Middendorp zich in hoofdzaak zal kunnen concentreren op zijn artistieke ontwikkeling als dansmaker. Dit laatste noemt de commissie van belang, aangezien de plannen op dit onderdeel niet in alle opzichten even overtuigend zijn. Hoewel de projecten die David Middendorp de komende jaren wil realiseren prikkelend beschreven worden en nieuwsgierig maken naar het eindresultaat, had de aanvrager meer aandacht kunnen besteden aan de dansinhoudelijke verdieping die de choreograaf nastreeft.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Zij constateert dat Another Kind of Blue de afgelopen jaren alleen heeft gewerkt met incidentele subsidies. Zij acht het om die reden begrijpelijk dat de organisatie geen reserves van betekenis wist op te bouwen, maar noemt de financiële gezondheid desondanks redelijk solide.

    Volgens de commissie spreekt uit de plannen van Another Kind of Blue een ondernemende houding. Het feit dat het gezelschap zich met zijn voorstellingen voor een belangrijk deel richt op de grote zaal vindt de commissie getuigen van lef en een goed bewustzijn van de eigen marktpositie.

    Hoewel Another Kind of Blue nog niet kan bogen op een stevig curriculum als producent, is de in de aanvraag geschetste begrotingsontwikkeling volgens de commissie logisch en realistisch. De stijging van de personele lasten hangt op een geloofwaardige manier samen met de ambities van het gezelschap om door te groeien naar een situatie die continuïteit waarborgt. Daarbij zet het in op het versterken van de huidige organisatie, vooral op productioneel gebied. De commissie vindt het in dat verband positief dat bij het vergroten van de eigen inkomsten voor een belangrijk deel wordt ingezet op publieksinkomsten. De belangstelling bij grote theaters voor het werk van David Middendorp geldt volgens de commissie als een goede indicatie voor de haalbaarheid van dit streven.

    De commissie plaatst niettemin een kanttekening bij de matige financieringsmix in de begroting, die hoofdzakelijk leunt op publieksinkomsten en inkomsten uit publieke middelen. Het aandeel van private subsidies is relatief laag en onzeker, evenals de inkomsten uit sponsoring. De kwetsbaarheid zit volgens de commissie vooral in de afhankelijkheid van het welslagen van de producties voor de grote zaal, die voor het leeuwendeel van de publieksinkomsten moeten zorgen. Een strategie in het geval van eventuele tegenvallers is in de plannen niet sterk uitgewerkt. De commissie is evenwel positief over het feit dat Another Kind of Blue aanvullende inkomsten weet te verwerven bij Nederlandse en Europese fondsen op het terrein van technische innovatie voor de verdere ontwikkeling van de technologie die in de voorstellingen gebruikt wordt.
    Volgens de commissie weet Another Kind of Blue zich met zijn onderscheidende werk goed te positioneren in het culturele veld. Uit de plannen op het gebied van publieksbenadering spreekt nog niet dezelfde creativiteit die zo kenmerkend is voor de voorstellingen van het gezelschap. De technologische innovatie van Another Kind of Blue wordt volgens de commissie evenwel op een slimme manier ingezet om (nieuwe) publieksgroepen te interesseren. De plannen op het gebied van marketing bieden hierdoor vertrouwen in het realiseren van de ambities van het gezelschap.
    De voornemens op het gebied van internationalisering ogen volgens de commissie realistisch, zeker gezien het succes dat de voorstelling ‘Blue Technology’ oogstte in de Verenigde Staten. In dat verband mist de commissie in de plannen een visie op de manier waarop David Middendorp zich met zijn specifieke werk in het buitenland wil positioneren, aangezien daar meerdere makers en gezelschappen actief zijn met innovatieve combinaties van dans en techniek.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    Het dansidioom van het gezelschap is volgens de commissie te plaatsen in het genre academisch moderne dans, dat in Nederland ruim vertegenwoordigd is. Het specifieke samenspel van de moderne dans met (animatie)techniek dat kenmerkend is voor de voorstellingen van David Middendorp, maakt echter dat die voorstellingen een unieke positie innemen en daarmee naar het oordeel van de commissie een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    Another Kind of Blue is gevestigd in Voorburg, maar werkt vanuit Den Haag, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat Another Kind of Blue in de periode 2013-2015 in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s heeft gespeeld. De plannen voor 2017-2020 laten zien dat het gezelschap op vergelijkbare wijze wil spreiden. Daarmee is sprake van een beperkte bijdrage aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Another Kind of Blue te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    237.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    10
    1.250
    12.500
    Circuit groot
    30
    5.000
    150.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    237.500
    Toegekend bedrag per jaar
    237.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    237.500

    Circuit klein/middel
    12.500
    Circuit groot
    150.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    237.500
    Toegekend bedrag per jaar
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.