MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • Mugmetdegoudentand

    Inleiding

    Mugmetdegoudentand (de Mug) is een Amsterdams theatergezelschap waarvan Joan Nederlof de artistiek leider is en waarvan de artistieke kern verder wordt gevormd door Marcel Musters, Lineke Rijxman en Christiaan Klasema. De zakelijk leider is Margreet Huizing. Dit theatergezelschap heeft als missie een bijdrage te leveren aan het vitaliseren en inspireren van onze kwetsbare democratische cultuur. De Mug ziet het als haar taak om onze democratische samenleving niet alleen te beschrijven, maar zich ook over haar uit te spreken, met als onderliggende drijfveer het beschermen van de democratie zelf. Want democratie is meer dan louter de staatsvorm; het is ook een cultuur, een manier van samenleven en omgang met elkaar. Daarnaast wil de Mug ruimte bieden aan de autonome kracht van de verbeelding. Verbeelding brengt ons op terreinen waar de ratio maar moeizaam toegang heeft. Anders dan politiek, wetenschap of journalistiek, kan de verbeelding het onmogelijke voorstelbaar maken. Deze inhoudelijke uitgangspunten kunnen de toeschouwer alleen beroeren als ze een theatrale vorm hebben die verrast, die het onderwerp serieus neemt, maar ook origineel is en ruimte biedt aan humor en zelfrelativering. Mugmetdegoudentand zoekt daarom steevast naar een bijzondere samensmelting van inhoud en vorm.

    Voor de periode 2017-2020 heeft Mugmetdegoudentand meerdere nieuwe producties op het programma staan. Nathan Vecht schrijft 'Factfree at Primetime', een productie waarin de gevolgen van zogenaamde ‘factfree’ politiek en journalistiek aan de orde worden gesteld. Deze vormen van politiek en journalistiek gaan niet uit van feiten, maar van populistische emoties. ‘De Eurocommisaris’ wordt een voorstelling van en met Joan Nederlof. Zonder een standpunt op te dringen, wil de voorstelling de discussie aanwakkeren over een gezamenlijk Europa in de vorm van een theatraal portret van een fictieve Eurocommissaris. Aaf Brandt Corstius schrijft 'Broer hartje Zus', over het gedeelde verleden van broers en zussen en de uiteenlopende herinneringen die men daaraan koestert. In ‘De Joodse raad’ wordt een gevoelig hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis invoelbaar gemaakt voor een jongere generatie. Met jonge spelers wordt een voorstelling gemaakt, die laat zien hoe ingewikkeld en levensgevaarlijk het kan zijn om onder extreme omstandigheden moreel juiste keuzes te maken. 'Sombersongs' wordt een intieme muziektheaterproductie voor festivals rond werk van Dee Norris. Norris heeft een aantal van haar songs bewerkt voor accordeon. De voorstelling wordt een statement tegen de verglamourizering van de hedendaagse muziek. In 2019-2020 volgt 'Rijsen&Rooxman, de Dikke-Muis&Sjors' in coproductie met Female Economy als vervolg op de productie 'Hetty&George'. In 'Betermensschap' onderzoeken Claudia de Breij en Joan Nederlof het nut van zelfkennis in een energieke twowomenshow. Aaf Brandt Corstius schrijft 'Gamechanger', een toneeltekst die speelt met de mogelijkheid van gamechangers op zowel maatschappelijk als persoonlijk vlak. 'Prosecco in je onderbuik' is het derde deel van een drieluik over innerlijke patronen en hun invloed op de uiterlijke werkelijkheid. Jibbe Willems schrijft 'The Gentle Woman' over Justine Saccos, een echt bestaande en doodgewone vrouw van wie het leven wordt geterroriseerd na een ‘verkeerde’ tweet. In 'Huidhonger' vraagt Lineke Rijxman zich af wat een man van 35 jaar bezielt om in het klooster te gaan. Zij bevroeg voor deze intieme voorstelling Christiaan Klasema die jarenlang benedictijner monnik was. Met Goethes gelijknamige roman als uitgangspunt wordt 'Wahlverwandtschaften/Affiniteiten' gemaakt in samenwerking met het Vlaamse theatergezelschap De Koe. Het is een voorstelling over het conflict tussen ratio en passie.
    'Mubureaucratical' wordt een inhoudelijke musical over de patstelling tussen een gigantische bureaucratische verzorgingsstaat en compleet naar binnen gerichte individualistische burgers.

    In de periode 2017-2020 speelt Mugmetdegoudentand honderd voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 337.500 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 67.500 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 405.000 euro.

    Historie

    Mugmetdegoudentand ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de door haar meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds tien voorstellingen van zeven verschillende producties van Mugmetdegoudentand bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    Mugmetdegoudentand maakt al jaren zijn eigen missie waar door voorstellingen te maken die op een aansprekende, vaak verrassende manier actuele en universele pijnpunten in de samenleving aan de orde stellen. Door het vakmanschap van de makers die de artistieke kern vormen, zijn zowel de verhalen als de personages op een intelligente en humoristische manier herkenbaar gemaakt. De commissie vindt het acteerwerk van hoog niveau: doorleefd en humorvol, uitvergroot of juist ingetogen en invoelbaar door een ver doorgevoerde oprechtheid. De teksten die doorgaans nieuw worden geschreven, laten de eigen signatuur zien van de Mugmetdegoudentand door de manier waarop vanuit een microkosmos of intieme setting wordt doorgeschakeld naar de grotere wereldproblemen die voor veel mensen herkenbaar zijn. Een goed voorbeeld daarvan is de voorstelling ‘Sinaasappelstraat’. Ook de voorstellingen ‘Fifty Fifty’ en ‘Kunsthart’ uit de afgelopen periode worden door de commissie hoog gewaardeerd. In beide producties, hoewel heel verschillend van aard, zijn het de kwaliteit van het spel en de gelaagdheid van de teksten die maken dat de voorstellingen het publiek weten te raken en tot nadenken aanzetten.

    Uit de plannen van Mugmetdegoudentand voor de komende subsidieperiode spreekt in de ogen van de commissie veel engagement en bevlogenheid om vanuit kritische, maatschappelijke vragen aansprekende voorstellingen te maken voor veel verschillende mensen. De makers leggen treffend de vinger op breed gevoelde zere plekken in de samenleving van dit moment. Het gezelschap voorziet de onderwerpen in de aanvraag van prikkelende vragen en koppelt die aan vakkundige schrijvers en goede acteurs. Daarmee sluiten de plannen naadloos aan op de missie en signatuur van de Mug. De Mug reflecteert daarbij helder en realistisch op de eigen positie en kwaliteiten, op een manier die de commissie bijzonder eerlijk en duidelijk vindt. Zij waardeert de wijze waarop de groep ook zwaktes durft te benoemen en openlijk afstand doet van minder geslaagde ambities of projecten, om vervolgens op specifieke krachten verder te bouwen. De makers geven er in de nieuwe plannen blijk van precies de verworven kwaliteiten mee te nemen die het werk zeggingskracht geven. Deze keuzes geven vertrouwen in de projecten voor de toekomst. Zo wordt de samenwerking voortgezet met schrijvers als Aaf Brandt Corstius en Nathan Vecht en met acteurs als Lies Visschedijk, Eva Marie de Waal en Sieger Sloot. Uit de plannen blijkt ook een grote inzet op de ontwikkeling van en samenwerking met nieuw talent uit diverse disciplines (schrijvers, regisseurs, acteurs en vormgevers), van wie de groep nieuwe impulsen verwacht die het gezelschap mede artistiek in beweging houden. Dat de Mug de komende jaren voorstellingen zal maken die passen binnen de missie en signatuur van het gezelschap, blijkt voor de commissie overtuigend uit productieplannen als ‘Prosecco in je onderbuik’, ‘The gentle woman’, ‘Huidhonger’ en ‘Gamechanger’. In deze producties vertaalt het gezelschap een persoonlijk verhaal of fascinatie naar een bredere maatschappelijke en actuele context. Daardoor is de potentiële zeggingskracht voor veel verschillende mensen groot. De commissie vindt bovendien dat Mugmetdegoudentand met dergelijke producties een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van nieuwe theaterteksten.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Mugmetdegoudentand kent al jaren een stabiele bedrijfsmatige organisatie. De financiële positie is solide. De groep heeft een groot netwerk, niet alleen in het theater, maar ook in de journalistiek en de media. Dit geeft niet alleen artistieke impulsen, maar ook een stevige basis voor eigen inkomsten en naamsbekendheid van de makers bij een breed publiek. De commissie merkt verder op dat de organisatie actief is door veel te spelen en dat zij een goede relatie heeft met theaters en podia. De Mug speelt veel met een variëteit aan producties en zet daar ook voor de komende jaren op in. Mugmetdegoudentand schat, naar de mening van de commissie, de financiële risico’s daarbij realistisch in.

    Voor de komende jaren toont de groep stabiliteit en realisme door een begroting te maken die gelijke tred houdt met het gemiddelde van de afgelopen jaren. De commissie vindt dat de Mug ten aanzien van de diversiteit aan inkomstenbronnen een ondernemende en tegelijkertijd behoedzame houding aan de dag legt die vertrouwen wekt. In de toekomst wil de Mug de financieringsmix verbreden door meer coproducties aan te gaan, meer sponsors te vinden, in grotere zalen te spelen en op andersoortige plekken. Ook is de Mug van plan meer voorstellingen voor televisie te gaan bewerken. Voor het eerst zoekt de groep ook financiële ondersteuning bij de Europese Gemeenschap. De commissie ziet dit als een ondernemende, nieuwe stap die bovendien concreet wordt voorbereid binnen de organisatie. Wat de daadwerkelijke opbrengsten zijn uit deze aanvraag en ook uit de overige directe inkomsten is niet uit de begroting te lezen. Daardoor is het niet goed vast te stellen of de inschattingen realistisch zijn. De commissie constateert dat de financiële beleidsdoelstellingen heel helder verwoord zijn in de plannen, maar dat de toelichting bij de begroting op sommige onderdelen nog geen duidelijk inzicht biedt in de aard van verschillende eigen inkomstenbronnen. Bepaalde posten zijn niet helder toegelicht. Hierdoor is niet duidelijk in hoeverre die posten aansluiten op de plannen en is het niet aannemelijk dat de bedragen zullen worden gerealiseerd. Dit geldt voor de coproductiebijdragen en de overige directe inkomsten. De commissie heeft wel het vertrouwen dat de Mug gezonde risico’s neemt, die bij tegenvallende resultaten goed kunnen worden opgevangen met een stevige financiële reserve en de mogelijkheid tot het hernemen van succesvolle producties.

    Mugmetdegoudentand bereikt in de ogen van de commissie een groot en gevarieerd publiek. De specifieke doelgroepen die de organisatie benoemt, zijn vooral theaterliefhebbers en niet nader geduide doelgroepen die specifiek passen bij een bepaalde productie. De groep wil de komende jaren extra aandacht besteden aan jonge theaterliefhebbers. Zij wil dit doen door meer op festivals te gaan spelen, door marketingacties via hogescholen/universiteiten te ontwikkelen en door te werken met jonge ambassadeurs. Verder verwacht de Mug nieuwe publieksgroepen te vinden via acties richting doelgroepen die meer inhoudelijk/thematisch op de voorstellingen aansluiten en via de (bekende) acteurs met wie de groep werkt. De commissie vindt dat het gezelschap met betrekking tot publiekbenadering nog kansen laat liggen, door alleen in algemene termen te spreken en te werken met gekende communicatiemiddelen. Juist bij een thema als de democratie zijn vele samenwerkingspartners te bedenken die een bredere publieksopbouw kunnen helpen realiseren.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Theatergezelschap Mugmetdegoudentand maakt teksttheater. De commissie constateert dat er behalve de Mug veel instellingen zijn in Nederland die zich bezighouden met teksttheater, zowel binnen de Basisinfrastructuur als het ongesubsidieerd circuit. In genre en presentatievorm overlapt het werk van de Mug met dit bestaande aanbod. De commissie oordeelt dat het werk van de Mugmetdegoudentand geen bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    Mugmetdegoudentand is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de Mug in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Het gezelschap heeft echter ook een substantieel aandeel aan voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. Mugmetdegoudentand levert daarmee een beperkte bijdrage aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling te honoreren.

    In de huidige kunstenplanperiode heeft de Mug onder de noemer Mugmetdevuurvliegen tweemaal een aantal beginnende schrijvers begeleid. Het gezelschap reflecteert in de nieuwe aanvraag voor een bijdrage talentontwikkeling op de ervaringen. Voor de periode 2017-2020 komt de Mug met een nieuw plan ‘Vuurvliegen 2.0’ waarin vijf beginnende en verwante makers, talenten op het gebied van regie, vormgeving en schrijven in hun eigen discipline afzonderlijk begeleid gaan worden en een zelfstandig werk gaan maken. De vuurvliegen voor 2017-2020 zijn: Liliane Brakema (regie), Sanne Nouws (regie en tekst), Eamonn Harnett (vormgeving), Joris Lam (interactive design) en Niña Weijers (tekst). De commissie is positief over de manier waarop het gezelschap reflecteert en op basis van eerdere ervaringen een plan heeft uitgewerkt dat overtuigend is en interessante mogelijkheden biedt voor talenten uit diverse disciplines. De Mug heeft aansprekende makers gekozen met talenten waarin de commissie vertrouwen heeft. Daarbij beschouwt de commissie de Mug als een inspirerende organisatie om talenten te kunnen ontwikkelen, omdat begeleiding zal worden geboden op hoog vakmatig en oorspronkelijk niveau. Voor deze talenten is bovendien een evenwichtige verdeling mogelijk tussen het meewerken binnen de groep en het zelfstandig realiseren van projecten.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Mugmetdegoudentand te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    405.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    95
    2.500
    237.500
    Circuit groot
    5
    5.000
    25.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    67.500
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    405.000
    Toegekend bedrag per jaar
    405.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    405.000

    Circuit klein/middel
    237.500
    Circuit groot
    25.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    405.000
    Toegekend bedrag per jaar
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.