MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • NBprojects

    Inleiding

    Stichting NBprojects is een in Amsterdam gevestigd gezelschap dat voorstellingen en initiatieven realiseert van choreograaf en theatermaker Nicole Beutler. Volgens de aanvrager nodigt het werk van NBprojects uit tot reflectie op het menselijk bestaan en op de dans- en performancekunst, waarbij het uitgangspunt is vooruitstrevend werk te realiseren. Door ruimte voor ontmoeting, uitwisseling en reflectie te creëren, stimuleert NBprojects vernieuwing en groei en wordt talentontwikkeling omarmd. Contextactiviteiten vormen daarbij een onlosmakelijk onderdeel van de artistieke praktijk. Naast het produceren van voorstellingen, organiseert NBprojects lezingen, debatten, en educatieve workshops en lessen. Daarmee draagt het gezelschap naar eigen zeggen actief bij aan het dans- en performancediscours in Amsterdam, Nederland en daarbuiten. Het werk van Nicole Beutler kenmerkt zich door een zorgvuldige combinatie van vorm en inhoud in elk element van de voorstelling en een voorliefde voor een minimalistische en interdisciplinaire aanpak. Historische connotaties worden vervlochten met de actualiteit, waardoor het werk een grotere reikwijdte in betekenis krijgt, aldus de aanvrager.

    De komende jaren wordt de focus gelegd op de visuele communicatie van de voorstellingen, waarbij de theaterruimte maximaal wordt benut. Daarnaast wordt de muzikale taal die Nicole Beutler met componist en DJ Gary Shepherd heeft ontwikkeld voortgezet en verder uitgebreid. Nieuw is de focus op opera en de bijbehorende composities, tijd en bewegingsprincipes. In haar werk wil Nicole Beutler vrouwen een voorname stem geven. In haar voorstellingen wil ze zich inzetten voor een feminisme dat niet in dialectische waarden denkt, maar horizontaal verbindend is. Na zich vier jaar te hebben gefocust op het collectief, ligt de komende periode de focus op de kracht van het geëngageerde individu.

    Samenwerking noemt NBprojects een sleutelbegrip. Met coproducties worden naar eigen zeggen mogelijkheden gecreëerd op inhoudelijk vlak en op het vlak van het betrekken van nieuwe doelgroepen. Er zal de komende periode dan ook minimaal eenmaal per jaar worden gecoproduceerd met Silbersee, Rudolphi Producties, Het Zuidelijk Toneel, DOX, Maas theater en dans, Rambert Dance Londen en Ulrike Quade Company. In 2019 wordt in samenwerking met de Stadsschouwburg Amsterdam het ‘NBcollection festival’ gepresenteerd, waarin de op het Bauhaus geïnspireerde werken van Nicole Beutler worden gepresenteerd in combinatie met films, gesprekken en ontmoetingen met het NBteam.

    NBprojects is naar eigen zeggen stevig verankerd in het Amsterdamse kunstenveld. Er zijn langlopende coalities met zowel theater Frascati als de Stadsschouwburg Amsterdam en het Julidans festival. Buiten Amsterdam is het werk van Nicole Beutler met regelmaat te zien in theaters in de grote steden, provinciesteden en in het buitenland. Voor de verkoop in Nederland is een samenwerking aangegaan met verkoopbureau Theaterzaken Via Rudolphi. De internationale verkoop is in handen van het in Barcelona gevestigde Iva Horvat/Agente 129.

    In de periode 2017-2020 speelt NBprojects 89 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 373.700 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 74.740 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 448.440 euro.

    Historie

    NBprojects ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds zeventien voorstellingen van zes verschillende producties van NBprojects bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Zij kent NBprojects als een innovatief dansgezelschap dat vooruitstrevende voorstellingen produceert. De commissie noemt Nicole Beutler een veelzijdig maker die een eigenzinnige en herkenbare artistieke signatuur heeft ontwikkeld. Haar werk kenmerkt zich volgens de commissie door een oorspronkelijke vorm van totaaltheater, waarin verschillende disciplines zodanig met elkaar worden vervlochten dat het één niet meer zonder het ander kan. Muziek, vormgeving en beweging communiceren als één hybride beeldtaal. De commissie heeft waardering voor de nauwkeurige timing en verrassende manier waarop Nicole Beutler in haar voorstellingen vorm en inhoud vanuit verschillende invalshoeken in elkaar laat grijpen. Dit komt volgens haar mooi tot uiting in voorstellingen als 'SHIROKURO' en 'LIEFDESVERKLARING'.

    De commissie is positief over de manier waarop Nicole Beutler zichzelf in haar werk blijft uitdagen. De choreografe heeft interessante samenwerkingspartners aan zich weten te binden en voert gedegen onderzoek uit naar de verschillende kunststromingen en de dansgeschiedenis die zij in haar werk gebruikt. De manier waarop dit onderzoek zich vertaalt naar originele, hedendaagse voorstellingen, getuigt volgens de commissie van een hoge mate van vakmanschap.

    In de aanvraag voor de periode 2017-2020 bouwt NBprojects op een realistische manier voort op de verdere ontwikkeling van zijn artistieke signatuur. De aanvrager beschrijft een aantal goed gemotiveerde aandachtspunten en fascinaties voor de komende jaren, waarbij de focus ligt op de kracht van het individu, de ontwikkeling van visuele communicatie en het uitwerken van een muziektheatrale taal. De commissie is positief over de oorspronkelijke thematische en esthetische uitgangspunten van de voorgenomen producties. De manier waarop Nicole Beutler deze uitgangspunten wil vertalen naar bewegingsmateriaal, vindt zij echter in de plannen minder duidelijk uitgewerkt.

    De commissie constateert dat Nicole Beutler de komende periode twee grotezaalproducties wil produceren; de eerste ‘TRIPTYCHON’ gaat in 2017 in première. Hoewel de commissie deze producties in voorgaande jaren vond getuigen van een bijzondere vormgeving, was zij vanwege de matige dramaturgische spanningsopbouw niet altijd overtuigd van de zeggingskracht van de grotezaalproducties zoals bijvoorbeeld '5: ECHO'. De commissie vindt het logisch dat de choreografe zich verder wil ontwikkelen in het maken van werk voor de grote zaal. Uit het werk dat NBprojects in de afgelopen periode voor de grote zaal heeft gemaakt, blijkt volgens de commissies evenwel dat het gezelschap nog zoekende is naar een vorm die zijn werk in dit circuit het beste tot zijn recht doet komen. Temeer daarom mist zij in het plan een artistiek-inhoudelijke motivatie waarom juist deze voorstelling met een relatief klein dansersensemble voor de grote zaal geschikt is. Om die reden noemt de commissie het positief dat Nicole Beutler in de komende jaren voldoende aandacht wil houden voor het ontwikkelen van kleinschaliger werk. Zij is positief over de aansprekende en zeer uiteenlopende thema’s van de voorstellingen, die zich zowel richten op een jong als op een volwassen publiek. Evenals voorgaande jaren is er binnen de activiteiten wederom sprake van een mooie balans tussen reprises, nieuw werk en onderzoek. Het gezelschap heeft daarin interessante en zeer diverse samenwerkingspartners aan zich weten te binden, die net als Nicole Beutler werken vanuit een discipline-overstijgende gedachte.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Zij constateert dat NBprojects in de afgelopen jaren met een relatief bescheiden budget succesvol heeft geproduceerd, maar dat een solide financiële basis ontbreekt. De commissie stelt vast dat het eigen vermogen sinds 2013 is gedaald, omdat het gezelschap heeft geïnvesteerd in het maken van werk voor de grote zaal. Zij vindt het evenwel positief dat NBprojects in de plannen aangeeft zich hiervan bewust te zijn en dat de reserves sinds 2015 een stijgende lijn laten zien. De commissie is van mening dat NBprojects in de aanvraag op een inzichtelijke wijze zijn ambitie beschrijft om de eigen inkomsten te laten stijgen van 37 procent in 2013 naar 46 procent in de periode 2017-2020. Zij vindt een stijging van publieksinkomsten logisch samenhangen met de ambitie om meer publiek te trekken in de grote zaal. De mate waarin de totale publieksinkomsten toenemen, vindt zij echter onvoldoende onderbouwd.

    Uit de aanvraag spreekt volgens de commissie nog geen overtuigende strategie om voor een grotezaalproductie als ‘TRIPTYCHON’, waarbij er geen sprake is van een coproducent, op eigen kracht voldoende publiek te trekken. Tevens merkt zij op dat de publieksinkomsten uit buitenlandse speelbeurten bijna verviervoudigen ten opzichte van 2015. Hoewel de commissie waardering heeft voor het grote internationale netwerk dat NBprojects heeft opgebouwd en positief is over het feit dat het gezelschap bestaande partnerschappen wil intensiveren, mist zij in het plan een onderbouwing die deze forse stijging aannemelijk maakt. Zij is er op basis van de plannen dan ook niet van overtuigd dat de beoogde stijging van de totale publieksinkomsten realistisch is ingeschat.

    De commissie is van mening dat de begroting aansluit bij de inhoudelijke plannen en hoewel de totale lasten fors stijgen, zijn zij wel realistisch ingeschat. Zij noemt de wens van NBprojects om zich te richten op de schaalvergroting, complexiteit en kwantiteit van de projecten dan ook logisch, gezien de positie die het de afgelopen periode heeft verworven. Een divers palet aan samenwerkingspartners zoals DOX, Maas, Het Zuidelijk Toneel, Ulrike Quade Company en Silbersee zorgt volgens de commissie voor een aanzienlijke stijging van de coproductiebijdragen. NBprojects weet daarnaast een goede spreiding aan te brengen in zijn inkomstenbronnen, waarbij de komende jaren steviger wordt ingezet op private fondsen. Het feit dat Stichting Ammodo de komende periode meerdere producties zal ondersteunen, is in dat kader vertrouwenwekkend. Daarnaast biedt de samenwerking met Theaterzaken Via Rudolphi, dat sinds 2014 verantwoordelijk is voor de verkoop van het werk, vertrouwen in de haalbaarheid van de beoogde afzet.

    De ambities voor publieksbereik worden volgens de commissie gedragen door een gedegen aanpak. Aangezien Nicole Beutler zich de komende periode meer wil richten op geluid, muziek(theater) en scenografie, vindt de commissie het logisch dat zij zich intensiever wil richten op muziekliefhebbers en beeldende kunst- en designpubliek. De commissie vindt het daarnaast positief dat de aanvrager een onderzoek wil uitvoeren om meer inzicht te krijgen in de samenstelling van zijn publiek. De marketingstrategie voor de periode 2017-2020 vindt de commissie in de aanvraag duidelijk uitgewerkt, waarbij zij de marketingdoelen en bijbehorende instrumenten helder vindt beschreven en toegelicht.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    Het werk van het gezelschap valt binnen het genre van de hedendaagse/moderne/conceptuele dans, dat ruim vertegenwoordigd is binnen het Nederlandse dansaanbod. De commissie is evenwel van mening dat Nicole Beutler in een specifiek en grondig voortraject onderzoek weet te vertalen naar bijzondere voorstellingen. Verder is zij van mening dat de samenwerkingen met verschillende makers en disciplines en de nieuwe verbindingen die NBprojects legt, onderscheidend zijn. Om die reden vindt de commissie dat het werk een zeer belangrijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    NBprojects is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat NBprojects in de periode 2013-2015 relatief veel heeft gespeeld in Amsterdam. Het aandeel voorstellingen dat in andere steden en regio’s is gespeeld, is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen laag. De commissie stelt echter vast dat NBprojects in de komende periode een hoog aandeel voorstellingen buiten de grote steden gaat spelen. Zij is ervan overtuigd, met het voornemen om met Theaterzaken Via Rudolphi een grotere spreiding te realiseren in met name het circuit van de kleine/middelgrote zalen, dat het gezelschap de ambities op dit vlak waar zal maken. De commissie vindt om die reden dat NBprojects een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie constateert dat NBprojects talentontwikkeling een intrinsiek onderdeel van zijn praktijk noemt en daarom een grotere rol wil toekennen aan talentontwikkelingsactiviteiten. Hoewel het plan diverse activiteiten beschrijft op het gebied van talentontwikkeling, vraagt NBprojects volgens de commissie alleen aan voor de inhoudelijke, productionele, zakelijke en publicitaire begeleiding van een ontwikkeltraject en voorstellingen van jonge makers. Zij is van mening dat er in het plan een aantal namen van op zichzelf interessante makers worden genoemd en is daarnaast positief over het ‘Late Nights’ programma. Het presenteren van het werk van de jonge makers in een double bill met het werk van Nicole Beutler zou naar haar mening de zichtbaarheid van het werk van deze makers kunnen vergroten.

    De commissie mist in het plan evenwel een inhoudelijke beschrijving van het talentontwikkelingstraject en de daaraan gekoppelde doelen voor de jonge makers. Dit maakt dat zij nog weinig zicht krijgt op de vorm en inhoud van het traject. Daarnaast ontbreekt in het plan een toelichting bij de hoogte van het aangevraagde bedrag, waardoor het voor de commissie nog onduidelijk is of de samenwerkingspartners BAU platform, Frascati Theater en Veem House for Performance ook aan dit traject zullen bijdragen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van NBprojects te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    448.440
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    57
    4.100
    233.700
    Circuit groot
    13
    5.000
    65.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    373.700
    Toegekend bedrag per jaar
    373.700
    Aangevraagd bedrag per jaar
    448.440

    Circuit klein/middel
    233.700
    Circuit groot
    65.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    373.700
    Toegekend bedrag per jaar
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.