MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • Acteursgroep Wunderbaum

    Inleiding

    Het Rotterdamse gezelschap Wunderbaum is een acteursgroep die als collectief theatervoorstellingen produceert. De artistieke kern bestaat uit Maartje Remmers, Wine Dierickx, Marleen Scholten, Walter Bart, Matijs Jansen (acteurs) en Maarten van Otterdijk (vormgever). Wunderbaum wil menselijke, herkenbare verhalen vertellen over grote thema’s binnen de samenleving, in theaterzalen en op locatie. De groep werkt daarbij regelmatig samen met gastkunstenaars, buurtbewoners en experts. Het is de missie van Wunderbaum om bij elk project een verbinding te verwezenlijken tussen het gezelschap, de maatschappelijke groep waar de voorstelling over gaat en de toeschouwers. De voorstellingen komen voort uit gemeenschappelijke brainstorms en gesprekken met kenners uit de wetenschap, politiek, economie en sociologie. Voor Wunderbaum is de politiek-maatschappelijke context de belangrijkste bron van inspiratie om theater te maken. Het gezelschap verbindt zich de komende jaren aan Theater Rotterdam: de groep blijft artistiek en zakelijk autonoom en Theater Rotterdam is de vaste Nederlandse premièreplek en coproductiepartner.

    In de periode 2017-2020 kiest Wunderbaum bij de voorstellingen die het gezelschap wil gaan maken een gemeenschappelijk thema: ‘gated communities’. Met dit begrip bedoelt de groep de fysieker wordende grenzen tussen subgroepen in de maatschappij. De groeiende ongelijkheid en de oneerlijke verdeling van rechten zorgt ervoor dat mensen zich met soortgenoten terugtrekken binnen de eigen muren, de eigen gewoontes, een eigen systeem van moraliteit. Het collectief onderzoekt dit thema in 2017 in drie verschillende voorstellingen. ‘Wie is de echte Italiaan?’ is een coproductie met Mare Culturale Urbano uit Milaan. Met behulp van lokale bewoners uit San Siro, een multiculturele achterstandswijk in Milaan, gaat Wunderbaum op zoek naar de bakermat van het Europese fascisme. Voor de tweede voorstelling, ‘Cruise’, een coproductie met Theater der Welt in Hamburg, werken de makers als entertainers aan boord van een cruiseschip, die vertrekt vanuit de haven van Hamburg. De productie gaat over een cruise als populaire luxevakantie, die drijft op een onzichtbaar klassensysteem en de wens om tijdelijk te ontsnappen aan zichzelf en de wereld. De derde voorstelling heet ‘Cosmopolis’ en is een coproductie met Ruhrtriënnale, NTGent, Theater Rotterdam, Collegium Vocale en WDR. De regie is van Johan Simons. Kern van deze voorstelling is de bewerking van Don DeLillo's roman ‘Cosmopolis’ uit 2003. Verder speelt Wunderbaum ‘De geschiedenis van mijn stijfheid’, een theatervoorstelling over dans waarin Wunderbaum nagaat hoe opvoeding de lichamelijke beleving beïnvloedt en de mate waarin de mens al dan niet lichamelijk kan ontspannen. ‘White Male Privilege’ is een coproductie met KVS Brussel, waarin een pop-upvoorstelling wordt gemaakt over politiek correct taalgebruik, onvermoede beledigingen en taboes in de huidskleurdiscussie. ‘Modern Times’ is een coproductie met Theater Rotterdam, Schwalbe en in samenwerking met amateurspelers, in de hal van het nieuwe Rotterdamse Centraal Station. Het publiek heeft hoofdtelefoons op en kijkt hoe de acteurs zich door de mensenmassa bewegen en contact maken met voorbijgangers. Voor 2019 en 2020 is een project gepland, ‘Gated World Ungated’, met drie samenhangende voorstellingen. Deze trilogie wordt een groot Rotterdams project in de Onderzeebootloods, waar drie aparte gemeenschappen worden opgebouwd: bankiers, jongeren van 13-14 jaar en een moslimfamilie. Op basis van gesprekken die Lex Bohlmeijer met leden van deze groepen voert, ontwikkelt Wunderbaum verhalen die zich in deze milieus afspelen met een eigen, passende theatrale vorm. Ten slotte speelt Wunderbaum het ‘Amerika-project’: een voorstelling met Christeene Vale, een Amerikaanse dragqueen en performanceartiest als middelpunt in de Amerikaanse toneelklassieker ‘Orpheus Descending’ van Tennessee Williams.
    In de periode 2017-2020 speelt Wunderbaum negentig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 462.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 50.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 512.000 euro.

    Historie

    Acteursgroep Wunderbaum ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds achttien voorstellingen van negen verschillende producties van Wunderbaum bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Het werk van Acteursgroep Wunderbaum heeft in de afgelopen jaren in het teken gestaan van ‘The New Forest’, een platform voor maatschappelijke verandering. Met ‘The New Forest’ heeft Wunderbaum een documentaire aanpak getoond, een directe relatie tot de maatschappelijke realiteit zoekend. De commissie is positief over het initiatief van ‘The New Forest’; Wunderbaum heeft ermee aangetoond risico te durven nemen in het onderzoeken van nieuwe (theatrale) vormen om de dialoog met de samenleving aan te gaan en belangrijke politieke en maatschappelijke onderwerpen op een prikkelende manier onder de aandacht te brengen. Dit onderzoek levert een veelvormig aanbod op dat een herkenbaar Wunderbaum-signatuur draagt. De commissie vindt de voorstellingen van Wunderbaum onderscheidend door het nadrukkelijk zichtbare en invoelbare engagement, de voortdurende zoektocht naar een alternatief voor deze maatschappij, de prikkelende kritiek op de huidige tijdgeest, de kwetsbare opstelling van de acteurs en de grote betrokkenheid die van het publiek gevraagd wordt bij de zoektocht die wordt afgelegd. Over de energie, de dynamiek en het elan van de voorstellingen van Wunderbaum is de commissie lovend. Wunderbaum blijft in beweging en bevraagt zichzelf continu, waarbij de commissie wel als kanttekening plaatst dat ‘The New Forest’ vooral zeggingskracht heeft gekregen voor een hoogopgeleid publiek. Op het terrein van de zeggingskracht vindt de commissie het werk van Wunderbaum van afgelopen jaren wisselend, maar het vakmanschap staat naar de mening van de commissie op hoog niveau. In de voorstelling ‘Unser Dorf soll schöner werden’ vond de commissie bijvoorbeeld het tekstmateriaal intelligent, actueel en relevant. Het spel van de acteurs was energiek en getuigde van een uitstekende tekstbehandeling. Wel vond de commissie dat de voorstelling het karakter had van een mozaïek van losse delen, waardoor het voor het publiek moeilijk was om uit te vinden welke vragen de teksten probeerden te stellen, dan wel te beantwoorden. Ook in ‘The House’ waren de acteerprestaties aansprekend, maar werd een dramaturgisch kader gemist. De voorstelling ‘Helpdesk’ vond de commissie op alle terreinen goed geslaagd: de regie, het acteren, de keuze van de locatie en het geluidsontwerp. In deze voorstelling zijn de afzonderlijke delen (die op zichzelf al van veel kwaliteit getuigen) tot een coherent en intrigerend geheel gesmeed.
    In de plannen voor de komende periode kiest Wunderbaum, in de ogen van de commissie, intrigerende en urgente onderwerpen en originele locaties. De basisthematiek van ‘Gated Communities’ toont aan dat de groep over het vermogen beschikt om een aansprekend onderwerp, dat op het eerste gezicht niet zo voor de hand ligt, als basis te nemen voor het werk. Met deze thematiek, van de steeds fysieker wordende grenzen in de huidige maatschappij, gaat Wunderbaum door met de politiek-maatschappelijke context als belangrijkste bron van inspiratie om theater te maken. In de uitwerking van begrensde gemeenschappen lijkt die van het collectief geen grenzen meer te kennen: Wunderbaum beweegt zich de komende jaren van een Italiaanse achterstandswijk, naar een luxe cruiseschip in de haven van Hamburg, naar een onderzeebootloods in Rotterdam. ‘Gated Communities’ vormt het vertrekpunt van een reeks aansprekende voorstellingsconcepten, waarmee Wunderbaum naar de mening van de commissie terugkeert naar haar oorsprong en vakmanschap: aansprekende voorstellingen maken over urgente en relevante maatschappelijke onderwerpen. Wunderbaum blijft daarbij de eigen rol en functie als theatermakers bevragen door het eigen perspectief binnen de thematiek te onderzoeken. Daarbij betrekt de groep lokale bewoners en mensen van buiten de kunstensector. De commissie ziet in het plan originele denkbeelden en invalshoeken, waaruit naar haar oordeel betekenisvolle voorstellingen kunnen ontstaan.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Wunderbaum is een hecht collectief dat al enige jaren ervaring heeft in het maken en spelen van voorstellingen van uiteenlopende aard. Het gezelschap speelt in theaterzalen, maar ook veel op locaties, waarbij buurtbewoners en mensen van buiten de kunstensector worden betrokken. De commissie heeft vanwege deze ruime ervaring vertrouwen in de bedrijfsvoering van Wunderbaum. In financieel opzicht is de groep gezond.

    Binnen de coalitie Theater Rotterdam fungeert Wunderbaum als zelfstandig rechtspersoon, maar het gezelschap wordt bestuurd door de directeur van de Rotterdamse Schouwburg en valt onder dezelfde Raad van Toezicht als Theater Rotterdam. De commissie zet een kritische kanttekening bij deze constellatie voor wat betreft de artistieke onafhankelijkheid, aangezien onduidelijk is wat dit betekent in situaties waarin het belang van (de leden van) het collectief een ander is dan dat van Theater Rotterdam.

    De ambities van Wunderbaum behelzen een voortzetting van de koers die in de voorgaande periode is ingeslagen. Het aantal voorstellingen blijft in de komende jaren min of meer gelijk aan het niveau van de vorige jaren en ook de verhouding van de eigen inkomsten ten opzichte van de overheidssubsidies blijft gelijk. De commissie is positief over deze keuze, omdat de groep zich hiermee realistische doelen stelt.

    De ambities zijn aan de kostenkant van de begroting goed zichtbaar en helder onderbouwd: er is alleen een stijging van de activiteitenlasten te zien, die wordt veroorzaakt door de hogere kosten voor locatieprojecten die de groep gaat intensiveren. De beheerslasten dalen licht, door een aantal samenwerkingen die besparingen opleveren. De aard van het werk van Wunderbaum brengt met zich mee dat de inkomsten worden verdeeld over meerdere inkomstenbronnen. Naast de publieksinkomsten zijn er onder meer bijdragen van coproducenten, private fondsen (vanwege de maatschappelijke onderwerpen en de rechtstreekse betrokkenheid van burgers bij de projecten) en sponsoring. Dit vormt in de ogen van de commissie een evenwichtige verdeling, die mede te danken is aan het grote aantal coproducenten en (maatschappelijke) samenwerkingspartners. Hiermee benut Wunderbaum de kansen die er liggen om zich met de voorstellingen midden in de samenleving te nestelen. Wel ziet de commissie een risico in het dekkingsplan bij de in meerdere jaren te realiseren Europese subsidies. De kans op het (meerdere malen) ontvangen van een toekenning van deze subsidies acht de commissie gering, ondanks het grote internationale netwerk van het collectief.

    Voor de komende periode heeft Wunderbaum het voornemen om per voorstelling meer publiek te genereren dan in voorgaande jaren is gerealiseerd. De commissie heeft vertrouwen in deze beoogde bescheiden verhoging van de publieksopkomst. De publieksbenadering staat namelijk in de komende jaren bij Wunderbaum hoog op de agenda. De keuze van Wunderbaum om veel voorstellingen te spelen op locatie brengt met zich mee dat publiek wordt aangetrokken dat een binding heeft met de plek waar wordt gespeeld. De doelgroep en de mensen die de projecten mede mogelijk maken, vallen hiermee samen. Bovendien kan de groep in de komende periode weer rekenen op een groot aantal sterke (internationale) coproducenten. Verder speelt het gezelschap in op de belangstelling van lokale media voor specifieke locatieprojecten. Wunderbaum heeft ervaren dat de lokale media locatieprojecten vaak interessanter vinden dan reguliere voorstellingen in theaters, vanwege de exclusiviteit en het eenmalige karakter.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het aanbod plaatst de commissie binnen het teksttheater. Aan teksttheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. Het werk van Wunderbaum onderscheidt zich van dit brede aanbod vanwege de keuze voor de onderwerpen en de daaraan gekoppelde, aan community arts verwante werkwijze. Het overgrote deel van de voorstelling van Wunderbaum wordt bovendien op een specifieke locatie gemaakt, waarbij de locatie een betekenisvolle rol speelt in de voorstelling. De commissie oordeelt dat het werk van Wunderbaum een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    Wunderbaum is gevestigd in Rotterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat Wunderbaum in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam en andere grote steden in de Randstad. Wunderbaum heeft in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen echter ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. Voor de komende periode beoogt de aanvrager een iets grotere spreiding van de voorstelling. Op basis van de afgelopen periode en het plan vindt de commissie de beoogde spreiding realistisch. De commissie vindt dat Wunderbaum een beperkte bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert om de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De aanvraag voor talentontwikkeling is voor ‘ikhouechtvanholland.nl.’ Samen met videokunstenaar Tijmen Hauer en regisseur Pieter Kramer ontwikkelt Wunderbaum een reeks korte filmpjes, waarin mensen met meningen over actuele thema’s – recht uit de onderbuik – aan bod komen.

    De aanvraag van Wunderbaum voor talentontwikkeling komt niet in aanmerking voor een bijdrage van het Fonds. De activiteiten die Wunderbaum in de aanvraag omschrijft, passen niet in de definitie die het Fonds hanteert voor de aanvullende bijdrage voor talentontwikkeling. Het gaat hier over een activiteit op het internet, waarmee Wunderbaum een bijdrage wil leveren aan het discours over verschillende maatschappelijke en politieke thema’s.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Wunderbaum te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    512.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    70
    4.100
    287.000
    Circuit groot
    20
    5.000
    100.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    462.000
    Toegekend bedrag per jaar
    462.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    512.000

    Circuit klein/middel
    287.000
    Circuit groot
    100.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    462.000
    Toegekend bedrag per jaar
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.