MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • Theaterfestival Boulevard

    Inleiding

    Theaterfestival Boulevard is een stadsfestival met een omvangrijk programma, dat sinds 1985 bestaat. Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch organiseert het festival jaarlijks in ’s-Hertogenbosch onder artistieke en zakelijke leiding van directeur Viktorien van Hulst. De organisatie beoogt gedurende elf dagen een festival neer te zetten waar ze theater, dans, muziek(theater) en diverse andere kunstvormen presenteert aan een groot en nieuwsgierig publiek.

    In 2017-2020 wil Theaterfestival Boulevard de ‘goede tradities’ voortzetten, maar ook nieuwe tradities creëren. Goede tradities zijn naar eigen zeggen onder andere het aangaan van meerjarige verbindingen met podiumkunstenaars uit Nederland en Vlaanderen, aangevuld met werk van internationale regisseurs en choreografen; de presentatie van een grote variëteit met diverse mogelijkheden in speelplek en schaal; aandacht voor en ondersteuning van de nieuwste generatie makers. Nieuwe tradities zijn onder andere: een nog sterkere focus op de programmering, waarin ‘zuidelijke zinnelijkheid’, nieuwe theatervormen en engagement speciale aandacht krijgen; intensievere langlopende trajecten met makers; versterkte internationale programmering, samenwerkingen en coproducties; extra aandacht en een bredere basis voor talentontwikkeling, productie, presentatie en educatie.

    In de edities van 2017 en 2018 heeft het festival zichzelf enkele inhoudelijke ambities gesteld. Zo wordt op het vrij toegankelijke publieksplein de lat, artistiek gezien, hoger gelegd. Daarnaast investeert de organisatie artistiek gezien in het muziekprogramma op het plein. Het festival kiest daarnaast jaarlijks een thematische invulling. In 2017 is er in de programmering aandacht voor de ‘kijkconventies van de beeldende kunst’ en in 2018 is er speciale aandacht voor taal als thema. De thema´s voor 2019 en 2020 zijn in de aanvraag nog niet concreet geformuleerd. Een andere belangrijke leidraad in de programmering op de podia en locaties wordt in de komende jaren gevormd door de aspecten ‘zuidelijke zinnelijkheid’, nieuwe theatervormen en engagement. Onder ‘zuidelijke zinnelijkheid’ verstaat de organisatie voorstellingen die met beelden emotioneel en intellectueel kunnen raken. Het tweede aspect vult ze volgens het plan vooral in met voorstellingen van makers die zoeken naar nieuwe vormen, wiens werk zich afspeelt op het grensvlak van disciplines. Het engagement komt tot uiting in voorstellingen met een politieke lading van makers die de blik op de werkelijkheid doen schuiven door hem in een ander referentiekader te zetten.

    Het festival wil nadrukkelijk ook zelf (co)produceren. In het verleden heeft de organisatie daarmee de nodige ervaring opgedaan met diverse makers. Met extra financiering wil Theaterfestival Boulevard dat weer oppakken, waarbij de aanvrager ernaar streeft zich meerjarig te committeren aan makers. Jaarlijks zal ze op die manier gemiddeld vijf projecten mede mogelijk maken. Mogelijke makers zijn onder andere Berlin, FC Bergman, Benjamin Verdonck, Tamar Blom en Rimini Protokoll. Voor 2017 staan er reeds drie concrete projecten op het programma.

    Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘groot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 250.000 euro. Daarnaast vraagt het festival een bijdrage (co)productie van 50.000 euro aan. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 300.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    De commissie kent het festival als een aantrekkelijk evenement, vanwege de vele presentaties en premières van zowel gevestigde makers, zoals Boukje Schweigman en Dries Verhoeven, als jong talent, onder wie Katja Heitmann en Sanne Nouws. De opzet van het programma levert volgens de commissie een goede wisselwerking en variëteit op: kwaliteitsaanbod in theaters en op locatie en laagdrempelig straat- en tentjestheater op De Parade in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Het festival heeft daardoor een grote zeggingskracht en weet een groot en breed publiek te bereiken.

    Uit de plannen voor 2017-2020 blijkt dat het festival in de komende periode oude tradities wil versterken en nieuwe tradities zal creëren. Zo heeft de organisatie de ambitie om de focus binnen de programmering nog sterker te richten op wat de organisatie zuidelijke zinnelijkheid noemt. Daarnaast focust het festival volgens het plan op nieuwe theatervormen en engagement. De commissie is van mening dat ‘zuidelijke zinnelijkheid’ een passende typering is voor het festival. Volgens haar was die zinnelijkheid ook voorheen al voelbaar en in dat opzicht lijkt het geen nieuwe richting. Zij vindt het desondanks een goed aanknopingspunt om de programmering te versterken. Uit het plan wordt duidelijk dat het in die versterking gaat om het type voorstellingen waarin een verhaal wordt verteld door middel van beeldende dramaturgie en beweging. Voor de keuze voor dit aanbod richt het festival zich niet alleen op makers uit het zuidelijke gebied, maar op makers die de ‘zuidelijke maakstijl’ hebben. De commissie vindt deze benadering aansprekend en in het plan helder onderbouwd. Daaruit blijkt dat Theaterfestival Boulevard kiest voor vakmanschap binnen de programmering, met voorstellingen die er inhoudelijk toe doen. Ook de extra aandacht die het festival de komende jaren aan engagement binnen voorstellingen wil besteden, is helder verwoord en getuigt volgens de commissie van een heldere focus. Daarnaast vindt zij het een goede ontwikkeling dat er een verschuiving gaat plaatsvinden binnen de programmering op het festivalplein. De organisatie beoogt ook in de tentjes minder toegankelijk werk te presenteren. Hiermee wil de aanvrager zowel makers als publiek uit hun comfortzone halen. Dat draagt volgens de commissie bij aan de eigen signatuur en oorspronkelijkheid van het festival.

    De commissie heeft ook waardering voor de manier waarop Theaterfestival Boulevard in de komende jaren meer ruimte wil bieden aan cutting edge: vooruitstrevende en innovatieve programmering. Daartoe wordt het Josephkwartier tijdens het festival een ontmoetingsplek voor verdieping en experiment tussen makers onderling en makers en publiek. De commissie vindt de manier waarop de resultaten van het Josephkwartier zijn weerslag heeft op het hele festival overtuigend uitgewerkt. Daarmee voegt het festival een aansprekend nieuw element toe aan het festival. De commissie mist hierbij wel een reflectie op de activiteiten die in het kader van vernieuwing en verdieping plaatsvonden in het tweede festivalhart, dat tijdens de edities 2014 tot en met 2016 bij de Verkadefabriek was gecreëerd. Het plan maakt volgens haar niet duidelijk wat in die jaren inhoudelijk teweeg is gebracht en welke weerslag dat op het festival heeft gehad. Ook benoemt de organisatie in de aanvraag de omgeving van de Verkadefabriek niet meer expliciet als festivallocatie, waardoor het voor de commissie niet duidelijk wordt of er sprake is van een verschuiving of van een wezenlijk nieuw festivalonderdeel.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als goed.

    Naar haar mening wordt op het festival de state of the art op het gebied van theater getoond. Daarnaast vindt de commissie het belangrijk dat tijdens het festival de ontmoeting tussen makers van verschillende generaties wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. Deze ontmoeting creëert volgens de commissie een groter bewustzijn en een bredere context, wat van invloed kan zijn op de manier waarop voorstellingen worden gemaakt.

    Daarnaast vindt de commissie het veelbelovend dat de organisatie zich in de aandacht voor ontwikkeling niet alleen richt op een nieuwe generatie makers, maar ook op mid-career-makers die behoefte hebben aan nieuwe impulsen en verdieping. Tot slot zet de aanvrager via het samenwerkingsproject P.U.L.S. ook stappen om geselecteerde makers te begeleiden naar grote podia of speellocaties. De organisatie vindt het van belang dat werk van voldoende kwaliteit zijn weg kan vinden naar een groter publiek. De commissie beaamt dat belang, maar mist een inhoudelijke verbinding met de aspecten zuidelijke zinnelijkheid, nieuwe theatervormen en engagement. Daardoor is het voor de commissie niet duidelijk welke stempel Theaterfestival Boulevard op het samenwerkingsproject gaat drukken en wat dit zal opleveren voor de podiumkunsten in brede zin.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De organisatie geeft volgens haar een helder inzicht in de eigen inkomsten die ze verwacht te verwerven. De commissie constateert dat het totale bedrag aan eigen inkomsten ongeveer uitkomt op het niveau van 2013 en 2014, maar daalt ten opzichte van 2015. Hoewel het percentage ten opzichte van de totale baten daalt, blijft het ruim boven de norm die het fonds hanteert. Bovendien verklaart de aanvrager de verwachte verschuiving per begrotingspost over het algemeen helder. Het wordt de commissie echter niet duidelijk op welke manier Theaterfestival Boulevard de begrote stijging van recette-inkomsten ten opzichte van 2015 wil realiseren. Het totaalaantal bezoekers en het aantal betaalde bezoeken stijgen namelijk niet. De commissie mist een overtuigende uitwerking bij deze ambitie.

    De financieringsmix in zijn geheel komt betrouwbaar op de commissie over. Per inkomstenbron geeft de aanvrager aan wat de status van het begrote bedrag is. Daaruit blijkt naar de mening van de commissie dat de organisatie realistisch begroot en vermijdt om grote bedragen op te nemen die nog onzeker zijn. De commissie vindt dat de organisatie zichtbaar de moeite neemt om verschillende inkomstenbronnen aan te boren die gebaseerd zijn op resultaten behaald in het verleden. Speciaal aspect bij stichting Theaterfestival Boulevard is de daaraan gelieerde Stichting Bosse Nova. Deze constructie levert voordelen op, omdat er sprake is van een gezamenlijk inkoopbeleid dat kostenbesparingen oplevert. Ten aanzien van de verschuivingen aan de kostenzijde van de begroting merkt de commissie op dat ook daar overwegend sprake is van heldere toelichtingen. Volgens de commissie bestaat er een duidelijke relatie met de ambities die de organisatie de komende jaren heeft.

    Uit het plan blijkt dat de aanvrager in de afgelopen edities te maken heeft gehad met enkele tegenvallers, van zeer slecht weer tot een onverwachte vondst van asbest op een speellocatie. Daarom streeft de organisatie ernaar om een bedrag van 65.000 euro (2,4 procent van de totale begroting) voor onvoorziene kosten te reserveren. Dit doet ze via een positief saldo per editie op de begrote exploitatierekening. De commissie vindt het plan om op deze wijze een weerstandsreserve op te bouwen een realistische en aannemelijke strategie om tegenvallers op te vangen. Ze is echter wel van mening dat deze reserve vooral gebaseerd moet zijn op de eigen inkomsten en niet op een toename van de overheidsinkomsten.

    Theaterfestival Boulevard spreekt een brede doelgroep aan. De commissie vindt dat de organisatie die tamelijk goed weet te beschrijven. Daarnaast is ze positief over het aanstellen van een medewerker toegankelijkheid, die speciale aandacht geeft aan het zo breed mogelijk toegankelijk maken van het festival voor mensen met een fysieke beperking. Daarentegen is de commissie kritisch over de visie van de aanvrager op marketing en doelgroepencommunicatie. Zij mist een plan van aanpak voor het communiceren van de nieuwe koers die het festival inzet. Zij ziet bijvoorbeeld niet terug hoe het Josephkwartier bij het publiek zal worden gepositioneerd. Ook ontbreekt een duidelijke koppeling van de inhoudelijke aspecten zuidelijke zinnelijkheid, nieuwe theatervormen en engagement met een aanpak in de publieksbenadering. Dat geldt ook voor het overbrengen van de voorgenomen andersoortige programmering op het festivalplein.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlandse podiumkunstenaanbod beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het aanbod dat Theaterfestival Boulevard presenteert, is overwegend theateraanbod. Volgens de commissie zijn deze activiteiten onderscheidend, mede door de focus op Vlaams en internationaal aanbod. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat het festival niet uniek is en dat ook een relevant deel van zijn aanbod elders in Nederland op festivals en podia te zien is. Boulevard levert op grond van het voorgaande een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in ’s-Hertogenbosch. De commissie vindt dat de bijdrage die hiermee wordt geleverd aan de spreiding beter is dan gemiddeld. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in ’s-Hertogenbosch, anders dan in bepaalde andere regio's, vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt. In de hoofdstad van Noord-Brabant vinden wel andere festivals plaats en de stad kent een goede infrastructuur op het gebied van podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie en gemeente is zeer goed.

    Uit de aanvraag blijkt dat Theaterfestival Boulevard in de periode 2014-2016 ruim 400.000 euro per editie aan subsidie heeft ontvangen van de gemeente. Daarnaast verkreeg het ook een bedrag van 150.000 euro aan subsidie van de provincie. Voor de komende periode is een vergelijkbaar percentage als dekking van de gestegen begroting aangevraagd bij de lokale overheden. Hiermee is sprake van een stevige lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    De commissie adviseert de bijdrage (co)productie toe te kennen.

    Theaterfestival Boulevard heeft, voordat het er noodgedwongen op moest bezuinigen, altijd veelvuldig ge(co)produceerd. Men wil die taak met de extra bijdrage weer oppakken. De commissie is van mening dat het festival in het verleden heeft bewezen een goede productiepartner te zijn. De organisatie gaat zich de komende jaren meerjarig committeren aan makers. Ze is namelijk van mening dat alleen zo een meerwaarde ontstaat voor zowel festival als maker. Met de aanvullende financiering wil Theaterfestival Boulevard jaarlijks gemiddeld vijf projecten mede mogelijk maken. Mogelijke makers zijn onder andere Berlin, FC Bergman, Benjamin Verdonck, Tamar Blom en Rimini Protokoll. Voor 2017 staan reeds drie concrete projecten op het programma. De commissie heeft er vertrouwen in dat deze activiteiten een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een breed palet aan pluriform podiumkunstenaanbod.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    250.000
    Bijdrage (co)productie
     
    50.000
    Totaal per editie
    300.000
    Toegekend bedrag per editie
    300.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    bedrag per editie
    250.000
    Bijdrage (co)productie
    50.000
    Totaal per editie
    300.000
    Toegekend bedrag per editie
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.