MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • Amsterdam Sinfonietta

    Inleiding

    Amsterdam Sinfonietta, gevestigd in Amsterdam, is een ensemble bestaande uit 22 strijkers onder leiding van violiste en artistiek leider Candida Thompson. De zakelijke leiding wordt gevoerd door Joost Westerveld. Amsterdam Sinfonietta wil als een dynamisch en virtuoos gezelschap het repertoire voor strijkersensemble levend houden, uitdragen en vernieuwen. Dat doet het ensemble naar eigen zeggen door die muziek op het hoogste niveau uit te voeren, te onderzoeken en verder te ontwikkelen, en daar bestaand en nieuw publiek mee te engageren. Er worden programma's ontwikkeld met gastmusici en in samenwerking met zalen in binnen- en buitenland. Het ensemble speelt zowel geijkt als nieuw repertoire binnen de klassieke traditie, zoekt naar eigen zeggen de grenzen op met onverwachte cross-overs en ontwikkelt interactieve voorstellingen voor kinderen. Daarnaast is er aandacht voor de borging van excellentie door middel van specifieke programma's voor talentontwikkeling, aldus de organisatie. Amsterdam Sinfonietta werkt zonder dirigent, wat een grote onderlinge betrokkenheid van de musici vergt. Mede daardoor kenmerken de optredens zich volgens het ensemble door een bijzondere dynamiek en intensiteit, wat onderstreept wordt door staand spelen. De kernactiviteiten van Amsterdam Sinfonietta bestaan uit het bedienen van een breed publiek met een diverse programmering en specifieke formats: van klassieke meesterwerken voor klassieke muziekliefhebbers, avontuurlijke combinaties van genres en stijlen voor liefhebbers van avontuur, tot combinaties met andere kunstvormen zoals choreografie, videokunst, dans of theater. Naast bestaande werken worden in opdracht gemaakte composities en bewerkingen gespeeld. De artistieke essentie van het ensemble is de ‘kamermuziekmentaliteit'. Gestreefd wordt naar het dynamische bereik, de nuance en de wendbaarheid van een strijkkwartet, maar dan in grotere bezetting. Daar ligt een specifieke werkwijze aan ten grondslag. Het artistieke uitgangspunt is het brengen van repertoire voor strijkorkest door de eeuwen heen en dit aan te vullen met nieuwe werken.

    Voor de komende periode worden relatief meer programma's ontwikkeld waarin andere kunstvormen, spannende stijlcombinaties en presentaties een grotere rol spelen. Andere ambities zijn het verlenen van opdrachten aan componisten van internationaal niveau, het uitbreiden van aanbod voor kleuters en het zorg dragen voor overdracht van expertise en excellentie. In de periode 2017-2020 gaat Amsterdam Sinfonietta een serie reguliere concerten uitvoeren in samenwerking met diverse gasten. Hierbij worden de volgende gastmusici genoemd: violist Anthony Marwood en pianist Kristian Bezuidenhout, bariton Thomas Oliemans en tenor Robert Murray, cellist Giovanni Sollima en harpiste Lavinia Meijer, gitarist Milos Karadaglic, het Nederlands Kamerkoor, Slagwerk Den Haag, pianist Fazil Say, cellist Nicolas Altstaedt, klarinettist Andreas Ottensamer, Cello Biënnale Amsterdam en de sopraan Eva-Maria Westbroek genoemd. Verder staat een serie bijzondere en multidisciplinaire projecten in de planning, waaronder ‘Breder dan Klassiek’, ‘Cross-linx’, ‘KlassiekNacht’, een coproductie met Orkater, de herneming van ‘Sunken Garden 2.0’ van Michel van der Aa en tot slot een programma met de Britse muzikant, dichter en kunstenaar Keaton Henson. Daarnaast is er een aantal concerten vastgelegd in de serie ‘Kamermuziek’.
    In het kader van educatie en talentontwikkeling realiseert het ensemble in samenwerking met Het Concertgebouw ‘de KleuterSinfonietta’, het programma ‘Schoolklassen in de repetitieruimte’ en de Sinfonietta Strijkersdagen. Jaarlijks worden vijftien tot twintig trainees onder de hoede genomen en in drie projecten individueel én als strijkersgroep gecoacht. Doel hiervan is het borgen van excellentie en het delen van expertise met nieuwe generaties musici.

    In de periode 2017-2020 speelt Amsterdam Sinfonietta 114 voorstellingen en/of concerten per jaar. Er wordt subsidie aangevraagd voor tachtig activiteiten. Het gevraagde subsidiebedrag is 635.300 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 40.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 675.300 euro.

    Historie

    Stichting Amsterdam Sinfonietta ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of de concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds dertien voorstellingen en/of concerten van negen verschillende producties van Amsterdam Sinfonietta bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Het kamerorkest bestaat uit musici die over een groot vakmanschap beschikken en door hun grote inzet en betrokkenheid een topniveau weten te bereiken met een eigen, herkenbare strijkersklank. Het staand spelen tijdens de concerten en het aanstekelijke speelplezier dragen volgens de commissie bij aan de krachtige, eigentijdse uitstraling richting het publiek. Mede hierdoor wordt een grote zeggingskracht behaald in de uitvoeringen. Een ander positief aspect van de uitvoeringen vindt zij de wijze waarop aanvoerder Candida Thompson de concerten leidt. Zij heeft in de afgelopen jaren de uitstraling van het ensemble en de samenklank tot ongekende hoogte weten te brengen.

    Toch plaatst de commissie een kritische kanttekening bij de ontwikkeling van de programmering in de afgelopen periode. Zij is overtuigd van de eigenzinnige visie waarop het ensemble bijvoorbeeld de coproductie ‘Sunken Garden’ mede heeft vormgegeven. Zij mist dit in andere producties, waar de programmering meer wordt bepaald door veilige en weinig avontuurlijke keuzes. Ook wordt er bij de producties met gastsolisten vaak gekozen voor een internationale topsolist die zijn naam reeds heeft gevestigd. Dit leidt volgens de commissie in een aantal gevallen tot concerten waarbij de status van deze solist dominant is, zowel bij de keuze voor het repertoire als in de perceptie van het publiek.

    Hierover is de commissie positief, maar tegelijkertijd vindt zij dat het ensemble in deze producties een te grote stap terugneemt naar een begeleidende rol. Dit gaat volgens haar ten koste van de eigen signatuur van het ensemble.

    De commissie is enthousiast ten aanzien van de artistieke plannen voor de periode 2017-2020 en merkt daarbij op dat zij deze beschouwt als een voortzetting van de reeds ingezette artistieke koers. De aanvraag vermeldt dat Amsterdam Sinfonietta voor de aankomende periode nog meer gaat inzetten op het combineren van genres in combinatie met andere kunstvormen. Volgens de commissie spreekt er uit de aanvraag gedrevenheid, met een frisse blik op de toekomst. Met name door de samenwerking met de Tunesische ud-speler Anouar Brahem en het kamermuziekprogramma met het ‘Strijkkwintet in C’ van Schubert. Hierin wordt de voorgeschreven tweede cellopartij uitgevoerd door een sopraancontrabas. Dit zijn volgens de commissie voorbeelden van een innovatieve speelpraktijk. Ook is zij positief over het voornemen om het concept ‘KleuterSinfonietta’ in de komende periode uit te breiden en te actualiseren.

    Wat betreft het nieuw gecomponeerde aandeel in de programmering maakt de commissie een kleine kanttekening. Dit deel heeft meer het karakter van losstaande uitstapjes in uiteenlopende richtingen. Hoewel de commissie waardering heeft voor de ontwikkeling van nieuw repertoire, mist zij de eigen signatuur van het ensemble hierin. Het enigszins voorzichtige karakter van deze verkenningen, leidt in de ogen van de commissie nog niet tot een hogere mate van oorspronkelijkheid.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Amsterdam Sinfonietta is eind 2015 financieel gezond, zoals blijkt uit de balans. In de afgelopen periode is een stabiel niveau aan eigen inkomsten gerealiseerd. De begrote eigen inkomsten voor de komende jaren zijn volgens de commissie realistisch. Amsterdam Sinfonietta verwacht dat het bedrag aan publieksinkomsten uit binnenlandse concerten zal dalen en dat het ensemble minder private subsidies kan werven. De commissie vindt deze beide neerwaartse trends niet helder toegelicht en ook enigszins behoudend ingeschat. Ten aanzien van de begrotingsontwikkeling merkt zij op dat de totale omvang van de begroting flink zal stijgen in de periode 2017-2020, onder meer als gevolg van een extra investering in de staf en honoraria van de musici. De aanvraag gaat ervan uit dat deze groei kan worden gerealiseerd op basis van hogere bedragen aan meerjarige subsidies van de gemeente Amsterdam en het Fonds Podiumkunsten. Dit vindt de commissie niet van een heel ondernemende houding getuigen. Daar staat tegenover dat de risico's goed gespreid zijn, omdat er een diversiteit aan inkomstenbronnen is. De commissie vindt het sterk dat Amsterdam Sinfonietta succesvol is gebleken in het verwerven van inkomsten uit bijdragen van vrienden en donateurs. Het ensemble vergroot zijn weerbaarheid door consequent te werken aan het draagvlak bij zowel de kring van particulieren die het ensemble ondersteunen als de podia waarmee structureel wordt samengewerkt. In combinatie met een reserve die is aangelegd als financiële buffer, wordt hiermee de continuïteit van het ensemble gewaarborgd in geval van financiële tegenvallers.

    De commissie is positief over de publieksbenadering, die voortdurend wordt gevoed met informatie uit de publieksonderzoeken die op regelmatige basis worden uitgevoerd. Daarbij constateert zij dat de strategie ten aanzien van de verschillende doelgroepen goed aansluit bij de plannen. De publieksvisie komt bovendien voort uit een heldere visie op de eigen positionering, waarin het ensemble zich krachtig profileert als ongedirigeerd strijkorkest. De commissie vindt dat Amsterdam Sinfonietta er goed in slaagt dit aspect als een ‘unique selling point’ in te zetten.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage als ruim voldoende.

    De commissie overweegt dat Amsterdam Sinfonietta valt te rekenen tot de categorie van ensembles binnen de klassieke kamermuziek. Dit is een genre dat veelvuldig voorkomt op de Nederlandse podia. In de programmering wordt ook ruimte geboden aan cross-overs in samenwerking met bijzondere artiesten uit verschillende muzikale genres. Daarnaast is ‘KleuterSinfonietta’ een bijzondere activiteit binnen het podiumkunstenaanbod voor jonge kinderen. De commissie vindt dat Amsterdam Sinfonietta een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als neutraal.

    Amsterdam Sinfonietta is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de instelling in de periode 2013-2015 voornamelijk heeft gespeeld in Amsterdam. Het aandeel in andere steden en regio's gespeelde concerten is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen klein. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de concerten voor ogen. De commissie vindt dat Amsterdam Sinfonietta geen bijzondere bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie heeft waardering dat Amsterdam Sinfonietta jonge strijkers wil begeleiden naar een zelfstandige beroepspraktijk. Zij vindt echter niet dat de plannen een toevoeging zijn aan wat de studenten al aan het conservatorium wordt geleerd. Het instromen binnen een ensemble via audities behoort volgens de commissie tot de reguliere taken van de ensembles. De commissie heeft er vertrouwen in dat aanvoerder Candida Thompson pas afgestudeerde studenten kan coachen en binnen een sectie kan laten functioneren. Maar hoe de strijkers als volwaardige makers worden begeleid, kan de commissie niet opmaken uit de plannen. De commissie vindt dat de focus daarvoor te eenzijdig ligt op de instrumentbeheersing van individuele musici.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Amsterdam Sinfonietta te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    675.300
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    21
    2.800
    58.800
    Circuit groot
    59
    8.500
    501.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    635.300
    Toegekend bedrag per jaar
    635.300
    Aangevraagd bedrag per jaar
    675.300

    Circuit klein/middel
    58.800
    Circuit groot
    501.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    635.300
    Toegekend bedrag per jaar
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.