MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • Calefax

    Inleiding

    Het Calefax Rietkwintet is gevestigd in Amsterdam en heeft in 2015 zijn dertigjarig jubileum gevierd. De artistieke leiding wordt gevormd door de musici Oliver Boekhoorn, Ivar Berix, Raaf Hekkema, Jelte Althuis en Alban Wesly. De musici zijn nauw betrokken bij alle zakelijke en organisatorische processen en voeren de algehele leiding. De stichting bestaat uit een vijfkoppige directie, gevormd door de musici zelf, en een Raad van Toezicht. Alle musici hebben hun eigen portefeuille met taken en zij worden ondersteund door een staf met een manager, producent, marketeer en financieel medewerker.

    Een van de belangrijkste drijfveren van Calefax is het voortdurend zoeken naar nieuwe manieren om het publiek te laten delen in de passie voor muziek. Dit doet het kwintet door nieuwe muziek te laten componeren en door een eigen manier van programmeren en presenteren. Calefax laat zich daarbij niet begrenzen door stijlen, periodes of conventies van de klassieke concertpraktijk, zo stelt het ensemble. De komende jaren worden de artistieke koers en missie onveranderd voortgezet, waarbij het ensemble een aantal nieuwe en aanvullende ambities formuleert. Deze betreffen het realiseren van nieuwe en intensieve samenwerkingen en coproducties met partners uit verschillende disciplines, het uitbreiden van de Europese speelmarkt, een focus op de talentontwikkeling van jonge professionals en het verbeteren van het werkgeverschap.

    Kenmerkend voor het artistieke profiel van Calefax is dat de klassieke muziek niet langer ‘klassiek’ is: alles ondergaat een transformatie. De musici nemen bij het ontwikkelen van programma’s achtereenvolgens plaats op de stoel van de componist, arrangeur, uitvoerder, programmeur van de zaal en die van het publiek. Daarbij zijn er altijd dwarsverbanden te ontdekken en creëren de musici rode draden die een context bieden aan alle componenten van het programma. Calefax zoekt daarbij graag naar gelijkgestemde partners zoals componisten, theatermakers en geluids- of lichtontwerpers, die bij voorkeur in een zo vroeg mogelijk stadium worden betrokken bij het creëren van een nieuw programma.

    Activiteiten die voor de komende periode zijn beschreven in het plan, zijn onder andere het eigen jaarlijkse PAN Festival, tussen kerst en oud en nieuw in Muziekgebouw aan ’t IJ; tournees in samenwerking met Neue Vocalsolisten en het Signum Quartett; de opera ‘Dijkdrift’ in een coproductie met Silbersee, met muziek van Raaf Hekkema en geregisseerd door Annechien Koerselman; de jeugdconcerten ‘Zeven sloten’ en een schoolconcert in coproductie met Het Concertgebouw Amsterdam. Ook staat er een reprise van ‘Enkele reis Mars’ op het programma voor de komende periode, in coproductie met Oorkaan. In diverse programma's wordt samengewerkt met gastsolisten, zoals met de Syrische componist en klarinettist Kinan Azmeh, de Londense cellist Matthew Barley en violiste Liza Ferschtman. Verder zal in 2017 het programma ‘Aperghis versus Bach’ worden gespeeld, met muziek van Bach in combinatie met een nieuw opdrachtwerk van de Griekse componist Georges Aperghis. In de periode 2019-2020 staan coproducties op de planning met Cappella Amsterdam en muziektheatergezelschap Schweigman&.
    Calefax vraagt een bijdrage talentontwikkeling aan. Naast de tot op heden uitgevoerde educatieve activiteiten voor de jeugd, verlegt het ensemble de focus naar young professionals. Dit resulteert onder meer in een intensieve samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, in de vorm van een masteropleiding Calefax Rietkwintet en de inzet van Calefax in het kader van de Ensemble Academie. De nieuw op te richten Ensemble Academie is een initiatief van vijf ensembles, het Koninklijk Conservatorium en de podia Korzo en Muziekgebouw aan ’t IJ, in de vorm van een productiehuis voor ensembles in de nieuwe muziek. De initiatiefnemers willen met de Ensemble Academie een nieuwe generatie musici een compleet traject van talentontwikkeling aanbieden: side by side spelen in topensembles, componistenpractica, repertoireonderzoek, ontwikkeling van ondernemerschap en het ontwikkelen van nieuwe presentatieformules. De bijdrage is bestemd voor Calefax’ aandeel in de Ensemble Academie. Dit betreft het ‘side by side-project’ CalefaXL, een project waarin het kwintet samen met studenten speelt.

    In de periode 2017-2020 speelt Calefax 75 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 404.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 20.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 424.000 euro.

    Historie

    Stichting Calefax ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds twaalf voorstellingen en/of concerten van tien verschillende producties van Calefax bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    Zij is van oordeel dat de jarenlange focus van de musici op het ensemble heeft geleid tot een hoge spelkwaliteit en een hechte samenklank van de vijf rietblazers. Zij arrangeren, programmeren en presenteren op het hoogste niveau. De commissie heeft veel waardering voor de doeltreffende en verrassende arrangementen van het repertoire. Zo wordt bijvoorbeeld de bewerking van ‘An American in Paris’ geprezen om de mooie klankkleur en de eigen interpretatie van het oorspronkelijke werk. Het ensemble speelt helder en analytisch en legt zo nieuwe aspecten van bestaande composities bloot. Ook vindt de commissie dat de diverse programma’s over het algemeen zorgvuldig zijn opgebouwd en doordacht. Het mengen van oud en nieuw repertoire wordt daarbij als handelsmerk van Calefax genoemd. Het ensemble heeft hierdoor een reputatie opgebouwd waardoor het ook internationaal een bloeiende concertpraktijk kan uitoefenen.

    De commissie is van mening dat een sterke zeggingskracht uitgaat van de concerten van Calefax. De commissie vindt de programmaformats divers en waardeert het zichtbare spelplezier. De uitvoeringen kenmerken zich over het algemeen door een goede interactie met het publiek en een verzorgde presentatie, waarbij onder andere de inleidingen en de toelichting op de te spelen werken op een natuurlijke manier worden gebracht. Regelmatig werkt het kwintet samen met verschillende gastmusici van topniveau, wat volgens de commissie vaak tot boeiende en enerverende concerten leidt. De commissie heeft verder grote waardering voor de nimmer aflatende inzet om repertoire voor rietkwintet te entameren en te verspreiden. Calefax gaat het experiment niet uit de weg en de uiteenlopende programmaformats en presentatievormen worden als verfrissend en vernieuwend voor de concertpraktijk ervaren. Dat dit in enkele gevallen ook weleens tot minder geslaagde uitvoeringen leidt, is volgens de commissie inherent aan de ambitie om de conventies in de concertzaal te doorbreken.

    De open en nieuwsgierige houding die de leden van Calefax nog steeds kenmerkt, zal naar verwachting van de commissie ook in de komende jaren leiden tot projecten van hoge kwaliteit en met een grote mate van oorspronkelijkheid en zeggingskracht. Dat blijkt onder meer uit de plannen voor de jaren 2017-2020 waaruit, naast voortschrijdend inzicht en reflectie, een onverminderde vernieuwingsdrang spreekt. Enerzijds wordt de bestaande artistieke koers voortgezet, maar anderzijds zijn er ook aanvullende ambities beschreven. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwe samenwerkingen met sterke nationale en internationale partners uit verschillende disciplines, onder wie videokunstenaar Jaap Drupsteen, cellist Matthew Barley en het IJslandse collectief Bedroom Community. De ambities komen volgens de commissie goed tot uiting in de uitwerking van de plannen. Tot slot is zij positief over het gegeven dat programma’s met nieuwe muziek, waaronder meerdere opdrachtcomposities, een essentieel onderdeel van het aanbod voor de komende periode vormen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    De financiële situatie is gezond en Calefax beschikt ultimo 2015 over een redelijk eigen vermogen. De commissie heeft op basis van de resultaten van de afgelopen periode vertrouwen in de ondernemende houding van de organisatie. Deze houding heeft volgens haar geleid tot een groeiende internationale reputatie en vruchtbare verbindingen met agenten in onder meer het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ook de producties en samenwerkingen in eigen land kunnen rekenen op een afzet naar belangwekkende podia en festivals. De begroting voor de periode 2017-2020 lijkt volgens de commissie echter tamelijk los te staan van de ambities uit het plan. Zo gaat de organisatie uit van een verhoging van het subsidiebedrag van circa 60 procent en de prognose dat de totale begroting aanzienlijk zal groeien. Dit wordt volgens de aanvrager veroorzaakt door noodzakelijke investeringen in het verstevigen van de eigen nationale en internationale positie, het aangaan van artistieke samenwerkingen en het verbeteren van het werkgeverschap. De commissie constateert dat hierdoor echter de publieksaantallen in absolute zin niet veel hoger worden, terwijl er toch een forse stijging van de publieksinkomsten wordt voorzien bij eenzelfde aantal uitvoeringen. Daarnaast zijn de bijdragen uit private fondsen en sponsoren volgens haar niet realistisch begroot en niet in overeenstemming met de cijfers van de afgelopen jaren. Verder heeft zij begrip voor de noodzakelijk geachte verbetering van arbeidsvoorwaarden, zoals de indexatie van de salarissen en een pensioenvoorziening die er nu nog niet is, maar ziet zij hierin op zichzelf onvoldoende reden om het subsidie te verhogen.

    Calefax weet de inkomsten redelijk goed te spreiden en daarmee risico’s te beperken. Zelf ziet de aanvrager de toename van concerten op recette- en partagebasis als een uitdaging, echter de commissie merkt op dat dit ook een risico in zich draagt. Zij concludeert daaruit dat de artistieke ambities van het kwintet niet altijd in balans zijn met de risico’s. Daarbij vindt de commissie het een gemis dat een strategie bij tegenvallers in het plan ontbreekt.

    De positie die Calefax inneemt in het veld, is in de aanvraag helder onderbouwd. Als uitvinder van het rietkwintet heeft het ensemble een redelijk unieke positie. Hoewel het ensemble inmiddels veel navolging heeft gekregen, heeft het nog steeds een belangrijke rol als aanjager bij de totstandkoming en verspreiding van repertoire. De vertaling van die positie naar een effectieve publieksbenadering is volgens de commissie nog wel voor verbetering vatbaar. Calefax onderscheidt in de aanvraag twee belangrijke doelgroepen: huidig en nieuw publiek. Een dergelijke globale beschrijving van doelgroepen is in de ogen van de commissie weinig doelgericht. Bovendien maakt het op haar een weinig doortastende indruk dat de aanvrager verklaart zijn huidige publiek niet goed te kennen en daarom vanaf 2016 een publieksonderzoek wil laten doen. De losse, publieksgerichte aanpak waar Calefax van uitgaat, is volgens de commissie inmiddels een gangbare praktijk geworden binnen de kamermuziek, waardoor dit minder dan voorheen als bijzonder kenmerk zal worden ervaren. Verder vindt de commissie het een gemis dat in de aanvraag nauwelijks een koppeling is gemaakt tussen de artistiek-inhoudelijke plannen en de publieksvisie.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het repertoire van Calefax bestaat uit een combinatie van klassieke werken en nieuwe opdrachtcomposities. Vanuit de eigen, unieke bezetting vervult het ensemble een toonaangevende rol bij het ontwikkelen van nieuw, hedendaags repertoire. Daarmee onderscheidt het ensemble zich van andere ensembles, maar het is in de ogen van de commissie niet uniek. De commissie vindt dat er sprake is van een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Calefax is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat Calefax in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam en in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen ook een groot aandeel van zijn concerten in andere steden en regio’s heeft gespeeld. Ditzelfde geldt voor de komende periode. De commissie is ervan overtuigd dat Calefax de ambities op dit vlak zal realiseren. Zij vindt dat Calefax hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding binnen Nederland.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie constateert dat de plannen voor de Ensemble Academie, die onderdeel uitmaken van dit plan, niet passen binnen de doelstellingen van het Fonds Podiumkunsten. Zij heeft waardering voor de wens van ensembles om een rol te spelen bij het begeleiden van jonge musici en componisten naar de beroepspraktijk. Maar zij stelt vast dat – daar waar het gaat om studenten – de verantwoordelijkheid ligt bij de conservatoria in het land. De relatief beperkte middelen die bij het Fonds Podiumkunsten beschikbaar zijn als bijdrage in de talentontwikkeling zijn niet bedoeld voor podiumkunstenaars die nog een beroepsopleiding volgen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Calefax te honoreren met een subsidiebedrag van 263.500 euro per jaar. De commissie wijkt hiermee af van het gevraagde subsidiebedrag. Zij is van mening dat het middenbedrag voor de concerten in het kleine circuit en het basisbedrag voor de concerten in grote circuit passend zijn, vanwege de aard en omvang van het ensemble en het soort aanbod dat Calefax produceert.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    424.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    40
    1.300
    52.000
    Circuit groot
    35
    3.900
    136.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    263.500
    Toegekend bedrag per jaar
    263.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    424.000

    Circuit klein/middel
    52.000
    Circuit groot
    136.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    263.500
    Toegekend bedrag per jaar
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie