MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • Theatergroep Suburbia

    Inleiding

    Theatergroep Suburbia is al meer dan tien jaar het stadsgezelschap van Almere. Albert Lubbers is de artistiek leider en de zakelijke leiding is in handen van Jos van Hulst. Theatergroep Suburbia ziet voor zichzelf een cruciale rol in het culturele klimaat van Flevoland en Almere. Suburbia wil bijdragen aan de leefbaarheid, de persoonlijke ontwikkeling en het geluksgevoel van de bewoners. Almere wordt door stadssociologen vaak omschreven als een new town, waar de nieuwste ontwikkelingen op cultureel en architectonisch gebied zouden plaatsvinden. De stad wordt daarom vaak gezien als de plek voor experimentele en vernieuwende cultuur. Na meer dan tien jaar theater maken in Almere is de ervaring van Suburbia echter een geheel andere. Almere is een oer-Hollandse provinciestad met inwoners die zich er vooral vestigen om comfortabel en betaalbaar te wonen. Het potentiële publiek heeft weinig kijkervaring, dus de voorstellingen van Suburbia moeten direct begrepen kunnen worden en de verbeelding aanwakkeren. Daarom kiest het gezelschap bewust voor verhalend toneel, dat spannend, herkenbaar, humoristisch en ontroerend is. De verhalen die gekozen worden, zijn echter ook stevig, complex en intrigerend van inhoud. Ook dat vindt Suburbia belangrijk in Almere: populistische denkbeelden worden er omarmd, politieke visies niet snel genuanceerd. Juist in deze stad moet het ergens over gaan, maar wel op een manier die herkenbaar en toegankelijk is.

    Theatergroep Suburbia richt zich in de jaren 2017-2020 op moderne klassiekers en nieuwe Nederlandse teksten. Het programma bestaat uit zomeravondvoorstellingen op stadslandgoed De Kemphaan en actuele nieuwe stukken op locatie in Almere of in de provincie Flevoland. Suburbia reist door het land met voorstellingen voor de grote en kleine zaal. De stukken voor De Kemphaan-voorstellingen in 2017 en 2018 zijn ‘Kasimir & Karoline' van Ödon von Horváth en 'Het Bloed van de Hongerlijders' van Sam Shepard. Het zijn verhalen over gewone mensen in tijden van crisis. Het locatieproject van 2017 is 'Een ongenaakbaar licht' van Herman van de Wijdeven, in de Almeerse WTC-toren. Het is een tragedie over hoogmoed en verval, gebaseerd op de opkomst en val van vastgoedmagnaat Ger de Visser die de WTC-torens bouwde in Almere. Voor het locatieproject in 2018 zal Willem de Vlam een actueel stuk voor en over Almere schrijven, over de leemte tussen de behoefte van de burger en het aanbod van de overheid. Voor de grotezaalproducties kiest Suburbia voor nieuwe Nederlandse stukken. Julia Bless en Rob Ligthert zullen afwisselend deze jaarlijkse tourneevoorstelling gaan regisseren. De eerste is 'Neelie!', een voorstelling over icoon Neelie Kroes naar een tekst van Léon van der Sanden. In 2018 staat een nieuw stuk van Peer Wittenbols op de planning, getiteld ‘Calypso’. Dat opent als een TEDx Talk. Drie personages leggen het publiek een verdienmodel voor waarin de kosten voor de vluchtelingenopvang omgebogen worden naar forse winst. In 2019 speelt 'Skylight' van David Hare: een liefdesaffaire tussen een rijke ondernemer van middelbare leeftijd en een jonge, sociaal geëngageerde lerares. In 2020 wordt een stuk gemaakt over schuldbewuste daders en Nederlandse oorlogstrauma’s naar een waargebeurde familiegeschiedenis. Voor de kleine zaal regisseert Olivier Diepenhorst zowel in 2017 als in 2019 een tourneevoorstelling. De eerste, ‘Eenzame begeerte’, is gebaseerd op twee stukken van Steven Berkoff: ‘Lunch’ en ‘De boog van Ulysses’. De voorstelling toont zowel de broeierige eerste ontmoeting van een man en vrouw als een finaal punt in hun relatie twintig jaar later.
    De tweede productie die Diepenhorst regisseert, wordt 'Bedrog' van Harold Pinter, over een driehoeksverhouding die bij elkaar wordt gehouden door ontrouw en bedrog. In 2020 is er plek voor een nieuw regietalent voor de reisvoorstelling voor de kleine zaal.

    In de periode 2017-2020 speelt Theatergroep Suburbia 108 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 412.500 euro.

    Historie

    Theatergroep Suburbia ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de door haar meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds zestien voorstellingen van negen verschillende producties van Theatergroep Suburbia bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Theatergroep Suburbia blijft zich de komende jaren inzetten om verhalend toneel te maken voor een publiek met weinig kijkervaring, in de grote zaal, de kleine zaal en op locatie. De commissie vindt dat Albert Lubbers als artistiek leider goed in staat is om aansprekende en inhoudelijk interessante stukken te kiezen voor de omgeving waarin gespeeld wordt, als ook voor een breder publiek in het algemeen. Bij de teksten worden bovendien goede acteurs gekozen die over het vakmanschap beschikken om via doorleefde personages de teksten te ontsluiten voor een ongeoefend publiek. Zo is de commissie positief over de locatieproductie ‘Eerste Liefde', waarin vooral het gebruik van de locatie en het vakmanschap van de acteur goed uit de verf komen. Tegelijk heeft de commissie ook kritiek. In de afgelopen jaren heeft Suburbia weliswaar verschillende interessante stukken gekozen van onder meer Samuel Beckett, Lars Norén en Lot Vekemans, maar de regiekeuzes zijn in sommige producties zo nadrukkelijk gericht op het zo helder mogelijk vertellen van het verhaal dat dit ten koste gaat van de gelaagdheid en de diepgang. In de productie ‘Madame Bovary’ is sprake van een eenduidige interpretatie van het hoofdpersonage, waardoor het spel weinig emotionele nuance kent en de zeggingskracht van de voorstelling beperkt blijft. In de voorstelling ‘Nachtvlucht’ ontbreekt een inhoudelijke visie op het materiaal en een duidelijke dramaturgie waarmee de verschillende personages en verhalen worden verbonden, waardoor de personages oppervlakkig blijven en de voorstelling weinig zeggingskracht krijgt.
    Theatergroep Suburbia wil de artistieke koers van de afgelopen jaren voortzetten en heeft daartoe ook nieuwe regisseurs en schrijvers voor het maken van voorstellingen toegevoegd. De uitgangspunten zijn helder verwoord vanuit de speelcircuits waarin het gezelschap haar producties wil gaan spelen. Vooral de plannen voor de projecten en voorstellingen op locatie spreken tot de verbeelding. De keuze voor moderne klassiekers als ‘Kasimir en Karoline’ en ‘Het Bloed van de Hongerlijders’ op locatie vindt de commissie interessant in deze tijd en goed passen bij de missie van het gezelschap. Ook de projecten op andere locaties in de stad spreken tot de verbeelding. De commissie juicht hierbij toe dat deze gekoppeld zijn aan schrijfopdrachten voor interessante toneelschrijvers. De teksten worden bovendien geïnspireerd op de gekozen locatie, hetgeen een positieve bijdrage zal leveren aan de zeggingskracht van deze voorstellingen voor het Almeerse publiek. De commissie plaatst kritische kanttekeningen bij de plannen voor de grote zaal. Zo vindt zij de samenwerking op dit terrein met Julia Bless niet duidelijk gemotiveerd, anders dan dat het een verder gaande samenwerking betreft en een ontwikkeling van haar als regisseuse. Om welke specifieke kwaliteiten zij interessant is als regisseur licht Suburbia niet toe. Ook artistiek inhoudelijk ontbreekt een visie op haar werk. Het plan voor ‘Neelie’ is prikkelend, maar biedt nog weinig zicht op een inhoudelijk sterke interpretatie. Deze motivatie wordt ook gemist bij de samenwerking met Rob Ligthert en Peer Wittenbols voor de grotezaalvoorstellingen. Dat er met deze vakkundige schrijver en regisseur een vervolg wordt gegeven aan de artistiek geslaagde coproductie ‘Liefdeslied’ is op zichzelf logisch, maar de commissie vindt dat het werk van dit makersduo in de grote zaal niet als vanzelfsprekend optimaal tot zijn recht komt. Hier wordt in de aanvraag niet op gereflecteerd. Over de keuze om met nieuw geschreven teksten in de grote zaal te gaan spelen, is de commissie op zichzelf positief. Dat de groep dit zelf gekozen uitgangspunt verlaat voor het produceren van David Hare’s ‘Skylight’ vindt zij daarin niet passend. Suburbia motiveert dit bovendien ook niet overtuigend. Ten aanzien van de kleinezaalproducties mist de commissie in de aanvraag een heldere motivatie voor de keuze voor Olivier Diepenhorst als regisseur voor twee van de vier geplande producties. Dat is een gemis, omdat de geplande stukken en de stijl waarin Diepenhorst regisseert geen voor de hand liggende keuzes zijn voor het door Suburbia beoogde publiek. Daarmee is onduidelijk hoe deze keuze zich verhoudt tot de artistieke signatuur van de het gezelschap.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De komende jaren zet Suburbia enerzijds in op een verdere verbinding met de eigen stad en regio door daar vaker te spelen en anderzijds op een landelijke profilering via jaarlijkse tournees van kleine- en grotezaalproducties. De plannen van Suburbia ogen naar de mening van de commissie ondernemend en laten zien dat het gezelschap voortborduurt op samenwerking met een groot aantal partners en relaties in met name de stad Almere en de regio. Deze samenwerkingen leveren vooralsnog vooral locaties en ondersteuning op ‘in natura’, maar Suburbia wil ook meer geld halen uit het bedrijfsleven met het initiatief ‘Suburbia in bedrijf’. Ook dit getuigt volgens de commissie van een ondernemende houding, hoewel de eigen inkomsten die dit project moet genereren nog niet overtuigend toegelicht zijn.

    Het gezelschap heeft goed grip op de baten en lasten, maar de commissie merkt daarbij wel op dat de financiële basis ultimo 2015 aan de smalle kant is. Tegen het licht van de beoogde stijging van de exploitatie voor de komende periode met ruim 50 procent ten opzichte van het gemiddelde in de afgelopen drie jaar zit daarin een risico volgens de commissie. Daarbij komt dat een substantieel deel van de stijging gedekt wordt met eigen inkomsten. De stijgingen die daarin op sommige posten zijn begroot, zijn fors en naar het oordeel van de commissie niet overtuigend onderbouwd. Zo stijgen de publieksinkomsten zo’n 90 procent ten opzichte van 2014, toen de hoogste inkomsten werden gerealiseerd in de afgelopen drie jaar, terwijl het verwachte aantal toeschouwers ten opzichte van dat jaar nog niet met de helft toeneemt en ook dat vindt de commissie al een forse stijging.
    De commissie is positief over het feit dat Suburbia met een twaalftal schouwburgen een netwerk heeft opgezet waarmee zij de komende jaren wil investeren in publieksopbouw. De voorlopige verkoopresultaten van de grotezaalproductie van Rob Ligthert en Peer Wittenbols (die nog in 2016 in première gaat) onderschrijven dat de uitbreiding van het aantal landelijke speelplekken mogelijk is. Het gemiddeld aantal bezoekers dat met de coproductie ‘Liefdeslied’ van dezelfde makers in 2015 werd gehaald, lag echter ver af van een goede grotezaalbezetting. Dat maakt dat de commissie kritisch is over de bijdrage die deze grotezaalproducties zullen leveren aan de stijging van de publieksinkomsten. Suburbia heeft een goed zicht op de samenstelling van zijn publiek in Almere en Flevoland. De commissie merkt op dat zij door de aanvraag de indruk heeft dat Suburbia een beperkter zicht heeft op zijn landelijke publiek. Aangezien het gezelschap de groei van het publiek vooral bij de landelijk reizende producties wil realiseren, zal het lastig zijn om gerichte publieksacties op te zetten. Het samenwerkingsnetwerk met twaalf podia biedt weliswaar goede vooruitzichten om meer inzicht in het Suburbia-publiek buiten Flevoland te krijgen, maar dat inzicht zal zich nog wel moeten bewijzen. De inhoud en wijze van publieksbenadering, vooral voor de landelijke producties, zijn bovendien in vrij algemene termen beschreven, waardoor het voor de commissie een vraag blijft in hoeverre Suburbia gaat opvallen in het totale theateraanbod, temeer omdat het gezelschap zich met zijn producties richt op een publiek van onervaren toneelkijkers, waar met name ook de vrije producenten zich op richten. De commissie is er dan ook niet op voorhand van overtuigd, dat de flinke groei in het aantal toeschouwers kan worden gerealiseerd, zelfs als het aantal geprognosticeerde speelbeurten wordt gerealiseerd.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Suburbia produceert teksttheater waarvan het aanbod op de Nederlandse podia en op locatie al ruim vertegenwoordigd is, zowel door instellingen in de Basisinfrastructuur als in het vrije circuit. Binnen dat ruime aanbod vindt de commissie het werk van Suburbia qua genre of presentatievorm niet onderscheidend. De commissie vindt dat Suburbia geen bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De bijdrage aan de geografische spreiding beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Theatergroep Suburbia is gevestigd in Almere, een stad met een relatief beperkt cultuuraanbod, en realiseert daar en in de regio Flevoland veel activiteiten. Aan de andere kant constateert de commissie dat Suburbia in de periode 2013-2015 in vergelijking tot andere podiumkunstaanbieders een relatief laag aandeel voorstellingen in de rest van Nederland heeft gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat Suburbia een redelijke bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Suburbia te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    412.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    65
    2.500
    162.500
    Circuit groot
    35
    5.000
    175.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    412.500
    Toegekend bedrag per jaar
    412.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    412.500

    Circuit klein/middel
    162.500
    Circuit groot
    175.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    412.500
    Toegekend bedrag per jaar
    412.500

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie