MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • De Staat

    Inleiding

    Stichting Kultuurbarbaar is de in Nijmegen gevestigde rechtspersoon waarin popband De Staat zijn activiteiten ontwikkelt. De band heeft in 2009 de eerste release uitgebracht onder de titel ‘Wait for Evolution’. Artistiek leider Torre Florim Janssen is ook de frontman van de band en zakelijk leider is Arjo Klingens. Daarnaast bestaat de band uit Jop van Summeren, Rocco Hueting, Tim van Delft en Vedran Mircetic. De missie van De Staat is een andere, ongebruikelijke positie binnen de popmuziek in te nemen als band, met creativiteit als middelpunt en uitgangspunt. Dit wil de band bereiken door het componeren, arrangeren, opnemen en produceren van eigen muziek en het verzorgen van optredens. De Staat wil maken wat er nog niet is en zich zo min mogelijk door de in het veld besloten grenzen laten belemmeren. Door hun interdisciplinaire manier van werken wil de band iets origineels en authentieks toevoegen aan het veld van de popmuziek en het veld daarmee positief beïnvloeden. De band voelt zich verwant aan artiesten die vanuit hun authenticiteit, zonder al te veel mainstream media-aandacht, toch een grote wereldwijde following hebben weten te creëren en shows spelen over heel de wereld.

    De Staat ontwikkelt voor de periode 2017-2020 diverse activiteiten. Allereerst een reprisetournee van de huidige release ‘O’, met een concert in de Heineken Music Hall en concerten op zomerfestivals. Het repertoire bestaat uit ouder materiaal en het materiaal van het album. In het najaar van 2017 komt de live-EP van ‘O’ uit en volgen er ‘Circle Shows’. Hierbij staan de bandleden op een laag podium in een cirkel opgesteld, met de gezichten naar binnen gericht. Het publiek staat om de band heen. Door de opstelling blijft er ruimte over in het midden. Daar wil De Staat tijdens de show bij sommige songs dans aan toevoegen. Vanaf 2018 gaat de band toewerken naar een nieuw album, getiteld ‘V’. Dit album zal eerst in de vorm van drie EP's projectmatig worden gemaakt. De eerste heeft als titel ‘Red Yellow and Blue’ en elke EP bevat vijf tot zes stukken. Voordat de eerste composities live tijdens een tour worden gespeeld, organiseert de band ‘Headphone Sessions’. In samenwerking met audiowinkel Hi-Fi Klubben worden er ruim twintig koptelefoons aangesloten in de studio van De Staat. Het publiek wordt uitgenodigd om te komen luisteren naar het nieuwe repertoire en zij kunnen tussendoor vragen stellen en reageren. Voor de tweede helft van de nieuwe periode staat de samenwerking tussen Torre Florim en Roos Rebergen gepland in het project ‘De Derde Speeldoos’. Hiervoor gaan ze liedjes maken gebaseerd op verhalen van ouderen. Torre en Roos gaan op bezoek bij (of verblijven in) een bejaardentehuis, om daar de mensen te leren kennen en hun verhalen om te zetten naar liedteksten. In deze periode worden ook de ‘Vinticious Versions’ gespeeld. Basis voor het repertoire van deze tour zijn de bestaande songs van De Staat, die worden uitgewerkt naar nieuwe arrangementen. De concerten hierin zijn klein van opzet en vinden plaats op bijzondere locaties. Doorlopend worden er video-opnames gemaakt en worden er nieuwe manieren ontwikkeld om het publiek actief te betrekken bij de liveoptredens.
    De Staat wil op het gebied van talentontwikkeling een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit. De concrete plannen zijn het coachen van supportacts, het coachen bij studio- en liveproductie en ‘Headphone Clinics’.

    In de periode 2017-2020 speelt De Staat 48 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 236.200 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 46.300 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 282.500 euro.

    Historie

    Stichting Kultuurbarbaar ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door De Staat beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van verschillende voorstellingen en/of concerten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    De commissie vindt dat de musici van De Staat over een gedegen vakmanschap beschikken. Hun instrumentbeheersing is in de ogen van de commissie niet virtuoos, maar als geheel laten zij strak samenspel en een transparant groepsgeluid horen. De artistiek leider, Torre Florim Janssen, vindt zij een zeer creatieve artiest met een sterke eigen artistieke signatuur. Deze signatuur is duidelijk terug te horen in de teksten die volgens de commissie beeldend en actueel zijn. Zij vindt dat De Staat in de afgelopen periode een positieve artistieke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dit geldt volgens haar niet alleen voor de kwaliteit van de liveshows, maar zeker ook voor de muzikale richting die de band is ingeslagen. Er wordt binnen het popgenre een gedurfde combinatie gemaakt van verschillende muzikale genres, waarbij het strakke rockidioom meer is losgelaten. Experimenten met bijvoorbeeld hiphop en rap, zoals op ‘Vinticious Versions’, zijn volgens de commissie met overgave gebracht en laten zien dat de band veelzijdig is, met een open blik richting actuele muziekstijlen. In de recente liveshows rond de release van ‘O’ wordt er volgens de commissie een totaalconcept gepresenteerd waarin een grote zeggingskracht naar voren komt. Het Speeldoos-project vindt de commissie integer en zij denkt dat dit tot nieuwe inzichten kan leiden bij zowel de makers als bij het publiek. Zij vindt de uitvoering echter minder uitgesproken en constateert dat de vocalen nog aan kracht kunnen winnen.

    Uit de beschreven artistieke plannen voor de periode 2017-2020 spreekt volgens de commissie bevlogenheid en een duidelijke artistieke visie voor de toekomst. Deze is voornamelijk gericht op de voortzetting van de huidige artistieke koers. Zij vindt de werkwijze van de band effectief. En doordat eerst nieuw materiaal wordt uitgeprobeerd tijdens de ‘Headphone Sessions’, denkt zij dat er voldoende ruimte is voor experiment om spannende ideeën toe te laten in het uiteindelijke resultaat. Ook de sessies in het kader van de ‘Vinticious Versions’ kunnen volgens haar bijdragen aan een verdieping van de composities. Wel is de commissie kritisch over het ontbreken van een heldere reflectie op artistiek-muzikale vernieuwing, waardoor de band zich ook in de aankomende jaren kan blijven ontwikkelen. De beschrijving van de artistieke uitgangspunten van het nieuwe album ‘V’ vindt zij te algemeen en weinig origineel. Er wordt aan de hand van kleuren een sfeerimpressie gegeven van de verschillende delen, die volgens de commissie weinig zeggen over de artistiek-inhoudelijke keuzes die de band wil maken. Wel is zij positief over de integratie van videokunst in de artistieke uitwerking. Zij heeft er vertrouwen in dat de band ook de aankomende periode zijn publiek weet te verrassen met deze eigenzinnige combinatie van videokunst en muziek.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De commissie constateert dat er in de afgelopen periode weinig activiteiten binnen de stichting Kultuurbarbaar zijn uitgevoerd. Het grootste deel van de omzet van De Staat bevindt zich binnen de maatschapstructuur. De commissie merkt daarbij op dat zij dit risicovol vindt, gelet op het ontbreken van een onafhankelijk bestuur dat toezicht houdt op de bedrijfsvoering. In de aanvraag wordt een duidelijk toekomstbeeld gegeven waarin alle activiteiten van De Staat binnen de stichting Kultuurbarbaar een plaats krijgen. Hierover is de commissie positief.

    Over de toename van de eigen inkomsten is de commissie positief. Zij vindt dat de organisatie een realistisch beeld voor ogen heeft hoe dit te bereiken. De organisatie heeft een duidelijke strategie op het gebied van live touren, waarin stapsgewijs van de eerste ‘Headphone Sessions’ in eigen ruimte, via concerten in het clubcircuit en festivals wordt toegewerkt naar een concert in de Heineken Music Hall in Amsterdam. De commissie vindt ook dat de aanvrager de verschuiving van de overige eigen inkomsten naar de publieksinkomsten duidelijk motiveert. De commissie merkt op dat de gehele begroting voor de periode 2017-2020 fors zal toenemen. Zij vindt het aannemelijk dat de organisatie de ambitie waarmaakt om grotere producties vorm te geven. Zij ziet de toename van de beheerslasten en de forse stijging van de materiële activiteitenlasten als een logisch gevolg daarvan. De ambitie om de internationale positie van de band te verstevigen en hierin te investeren vindt de commissie positief. De stijging van de personele activiteitenlasten wordt onderbouwd vanuit de wens medewerkers op realistisch niveau te belonen voor hun inzet. De wens om het werkgeverschap de komende jaren te verbeteren vindt de commissie daarom op zichzelf logisch.

    De begroting als geheel oogt ook in balans en geeft het beeld van een groep die weloverwogen te werk gaat. Dat blijkt onder meer ook uit de spreiding van inkomstenbronnen, die een gevarieerd beeld laat zien. De commissie vindt het positief dat er naast publieksinkomsten wordt ingezet op inkomsten uit auteursrechten, royalty’s en sponsorinkomsten, maar vindt dat deze ten onrechte niet zijn gedifferentieerd in de bijgevoegde begroting. Kritisch is de commissie waar het gaat om de stelling van de organisatie dat er geen mogelijkheden voor popbands zijn bij private fondsen. Zij vindt dat niet terecht en meent dat de aanvrager hier een kans laat liggen. De commissie is verder ook kritisch over het ontbreken van een strategie bij tegenvallers. Het feit dat de artistiek leider van de band de belangrijkste artistieke en productionele taken op zich neemt, maakt de organisatie relatief kwetsbaar. In de aanvraag wordt onvoldoende ingegaan op de risico’s die dit met zich meebrengt.

    De commissie is positief over de publieksbenadering. De Staat heeft duidelijk een eigen fanbase, die in het plan wordt omschreven door middel van verschillende onlinekanalen en statistieken. De commissie verwacht dat de voorgenomen plannen de bestaande doelgroepen zullen aanspreken en dat het publieksbereik zal groeien door de acties die de organisatie onderneemt. Volgens de commissie is de positionering ten opzichte van soortgelijke bands goed, omdat er steeds nieuwe samenwerkingen aangegaan worden. Dit is te zien in de presentatie tijdens de concerten, maar ook in een constante stroom van creatieve publiciteitsuitingen. Hierbij speelt de beeldtaal, waarin aansprekende concepten worden gepresenteerd, een belangrijke rol. De commissie mist een uitgebreide communicatiestrategie, maar zij verwacht dat de band zijn fans goed weet te bereiken. Zij vindt het goed dat de focus bij de communicatie op social media ligt en constateert dat de interviews en televisieoptredens een belangrijke bijdrage leveren aan het bereiken van het juiste publiek. De Staat betrekt het publiek op een actieve manier bij liveshows. De commissie vindt het positief dat op deze manier een bijzondere ervaring wordt gecreëerd door bijvoorbeeld een ‘circle pit’ of de opstelling van de band midden in het publiek.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    De commissie plaatst de shows van De Staat binnen het genre popmuziek. Dit is een genre dat veelvuldig voorkomt op de Nederlandse podia. De presentatievorm waarbij de band gebruikmaakt van video, licht en interdisciplinaire samenwerkingen vindt zij eigen aan de huidige popcultuur. Ook de sociaal-maatschappelijke thema’s van de Speeldoos-producties vindt de commissie niet onderscheidend; dergelijke thema’s ziet zij bij meerdere groepen en ensembles in het Nederlandse muzieklandschap. De commissie vindt dat De Staat geen bijzondere bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als zeer goed.

    De Staat is gevestigd in Nijmegen, waar het podiumkunstenaanbod relatief klein is, en heeft daar onderdak in het voormalige poppodium Doornroosje, waar de band ook op verschillende manier actief is. De organisatie heeft in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen daarnaast een groot aandeel concerten in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de concerten voor ogen. De commissie vindt dat De Staat een zeer grote bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie vindt dat de plannen voor talentontwikkeling zich nog in een te pril stadium bevinden. De Staat heeft volgens haar weinig ervaring op het gebied van het begeleiden van jonge professionele makers. De individuele musici van de band geven wel les aan opleidingen, maar daaruit kan de commissie nog niet concluderen dat er een visie op talentontwikkeling is geformuleerd. Uit de plannen kan zij ook niet opmaken wat de organisatie de talenten wil meegeven en hoe zij deze gaat begeleiden.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van De Staat te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    282.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    4
    1.300
    5.200
    Circuit groot
    40
    3.900
    156.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    236.200
    Toegekend bedrag per jaar
    236.200
    Aangevraagd bedrag per jaar
    282.500

    Circuit klein/middel
    5.200
    Circuit groot
    156.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    236.200
    Toegekend bedrag per jaar
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie