MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • Julius Leeft!

    Inleiding

    Stichting Julius Leeft! is een in Amsterdam gevestigde instelling die onder de artistieke leiding van John Leerdam inmiddels tien jaar theaterproducties maakt en presenteert in de diverse delen van het Koninkrijk. Stichting Julius Leeft! wil bijdragen aan een samenleving waarin mensen zich - ongeacht hun culturele achtergrond – welkom, gekend en vertegenwoordigd voelen. Hiertoe maakt zij voorstellingen (theater en muziektheater) en ontplooit zij aanverwante activiteiten. Deze vestigen de aandacht op de multiculturele samenleving en op maatschappelijke ontwikkelingen die al dan niet bijdragen aan ieders welbevinden daarin. Dit engagement komt tot uitdrukking in de keuze van de thema's voor de voorstellingen en festivals, in de keuze van de medewerkers op het podium en achter de schermen en in de wens om een breed cultureel divers publiek aan te spreken. De kernactiviteiten van de stichting zijn het ontwikkelen en presenteren van theatraal aanbod waarin de cultureel diverse samenleving zich herkent. Als randprogrammering wil zij de dialoog en het debat over politiek maatschappelijke onderwerpen voeden. Daarnaast ontwikkelt de stichting artistieke, zakelijke en productionele talenten.

    In de periode 2017-2020 wil Julius Leeft! in de eerste plaats grotezaalproducties maken en presenteren in de vorm van muzikale, geënsceneerde readings waarin (pijnlijke) onderwerpen uit het Nederlandse koloniale verleden centraal staan. Aan deze producties koppelt zij voor- en/of nagesprekken en een educatief programma voor scholen.

    De voorstellingen worden uitgevoerd door professionele acteurs, zangers, dansers en musici. De meeste mensen op het podium hebben hun roots in (een van) de voormalige koloniën. In iedere stad waar Julius Leeft! speelt, wordt de professionele kern aangevuld met landelijke en vooral lokale politici en andere lokale coryfeeën. In 2017 staat een tournee van de productie ‘Juliana’ gepland, die in december 2015 haar première beleefde. In 2018 staat de nieuwe productie ‘Johan’ op het programma. Deze gaat over Johan Ferrier, de laatste gouverneur en de eerste president van de republiek Suriname. Hij werd gedwongen zijn geliefde land te verlaten na de coup van februari 1980. De productie voor 2019 is ‘Betico’ over Betico Croes, de Arubaanse politicus en voorvechter van de status aparte voor dit eiland, die aan de gevolgen van een verkeersongeluk overleed. Met alles wat in hem zat, wilde hij de autonomie van Aruba bevechten om los te komen van het juk van het kolonialisme. Voor 2020 is er het productieplan voor ‘Soekarno’, naar de biografie van Lambert Giebels over de eerste president van de republiek Indonesië. Als laatste in de reeks staat ‘Winnie’ gepland, over Winnie Madikizela, de ex-echtgenote van Nelson Mandela.

    Het thema van de jaarlijkse kleine zaalvoorstellingen is 'migratie'. Uitgangspunt voor de voorstelling kan een bestaande tekst zijn of de winnende tekst van het Hollandse Nieuwe 3.0 Festival. In 2017 staat ‘Race’ van David Mamet op het programma. Voorafgaand aan het Hollandse Nieuwe 3.0 Festival wordt er een schrijfcursus voor maximaal tien schrijvers georganiseerd vanuit het centrale thema ‘migratie’. De uitkomsten van de schrijfcursus worden in de vorm van geënsceneerde readings gepresenteerd tijdens het jaarlijkse Hollandse Nieuwe 3.0 Festival. In 2019 wil Julius Leeft! het European Urban Theater Festival organiseren in samenwerking met de European Cultural Foundation en De Balie, een driedaags festival met presentaties op het gebied van alle podiumkunstdisciplines, een tweedaagse conferentie, debatten, en (in)formele ontmoetingen over de veranderende samenleving onder invloed van migratiestromen in Europa.

    In de periode 2017-2020 speelt Julius Leeft! 82 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 342.500 euro.

    Historie

    Stichting Julius Leeft! ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Stichting Julius Leeft! beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstelling ‘Race’ en fragmenten van verschillende andere producties en activiteiten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    Julius Leeft! heeft de afgelopen jaren een naam opgebouwd met de ontwikkeling en presentatie van geënsceneerde theatrale readings waarin – het leven van – bekende personen uit de Nederlandse geschiedenis centraal staan. De commissie vindt de producties van Julius Leeft! uit de afgelopen jaren wisselend van kwaliteit. Vooral bij het vakmanschap van de acteurs plaatst zij kritische kanttekeningen. Door de werkwijze van Julius Leeft!, waarbij in korte tijd een productie wordt gemaakt, waarin de cast een mix is van professionele en onervaren acteurs, is de kwaliteit van het spel niet optimaal. De commissie vindt dat de professionele acteurs niet altijd goed tot hun recht komen en voor de onervaren bekende Nederlanders is de voorbereidingstijd eigenlijk te kort. De thema’s die werden gekozen beoordeelt de commissie als relevant en goed passend bij het cultureel diverse publiek dat de aanvrager wil bereiken. De commissie vindt ook dat de grotezaalproducties van de afgelopen jaren, veelal gebaseerd op belangrijke personen uit de vaderlandse en wereldgeschiedenis, Julius Leeft! een eigen signatuur hebben gegeven. Dit ondanks het geringe aantal uitvoeringen. Die signatuur is echter sterker gebaseerd op de oorspronkelijkheid van de gekozen inhoud dan op de kwaliteit en inventiviteit van de uitwerking. De vorm van een geënsceneerde reading spreekt weinig tot de verbeelding, waardoor de zeggingskracht van de productie zelf beperkt blijft.
    In de plannen voor de komende jaren vormen de grotezaalproducties een belangrijk onderdeel. De inhoudelijke vertrekpunten worden in de meeste gevallen gevormd door - het leven van - politici uit de Nederlandse koloniale geschiedenis. Deze keuzes zijn in de ogen van de commissie oorspronkelijk en goed passend bij de signatuur van Julius Leeft! Met de gekozen historische figuren zijn verhalen te vertellen die veel mensen uit de beoogde doelgroepen zullen aanspreken. De commissie ziet ook wel hoe de geschiedenis van deze personen zeggingskracht kan hebben voor een publiek vandaag de dag, maar vindt de actualisering mager toegelicht in de aanvraag. Daarmee is de noodzaak om juist deze verhalen vandaag de dag te vertellen niet overtuigend gebracht. Daarbij stelt de commissie vast dat de producties opnieuw als een geënsceneerde reading op het podium zullen worden gebracht. De commissie vindt dat dit de zeggingskracht beperkt, aangezien in haar ogen deze vorm niet altijd aansprekend is voor mensen die weinig naar theater gaan. Voor de kleinezaalproducties heeft de stichting ook actuele en relevante onderwerpen en teksten gekozen. De tekst en voorstudie van ‘Race’ van David Mamet bieden in de ogen van de commissie een stevig fundament voor een aansprekende voorstelling. De commissie mist in de aanvraag wel een toelichting op hoe de eerdere versie zich zal ontwikkelen en welke vorm de productie zal krijgen. Over de daaropvolgende producties meldt Stichting Julius Leeft! in de aanvraag alleen dat het centrale thema ‘migratie’ zal zijn. Dit thema moet onder andere tot uiting komen in een productie over gastarbeiders anno nu. Een nadere uitwerking ontbreekt. Ook de makers zijn (nog) niet bekend. De commissie kan daardoor geen positief oordeel over de te verwachten artistieke kwaliteit van de voorstellingen formuleren. Datzelfde geldt volgens de commissie voor het ‘Hollandse Nieuwe 3.0 Festival’. De commissie is positief over de uitgangspunten van dit festival en ziet het als waardevol voor het theaterveld. Uit de aanvraag blijkt echter nog niet wie de schrijvers en theatermakers zijn die de inhoud en vorm van het festival gaan bepalen. Zonder inzicht in de mogelijke schrijvers is de te verwachten kwaliteit van de teksten ook niet goed in te schatten. De beschreven uitgangspunten voor het ‘European Urban Theater Festival’ dat Julius Leeft! vanaf 2019 tweejaarlijks wil organiseren zijn op zichzelf interessant en belangwekkend. Toch is de commissie ook hier kritisch over de uitwerking, die vooralsnog alleen in algemene uitgangspunten wordt beschreven. De commissie vindt het plan heel algemeen geformuleerd, waardoor ze niet overtuigd is dat Julius Leeft! de ambitie van de programmering en organisatie van een internationaal festival kan waarmaken.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    De stichting zet voor de komende jaren in op een sterke groei van de activiteiten, waarbij het noodzakelijk wordt om de huidige ad-hocprojectorganisatie een steviger basis te geven. Ook voor het opbouwen van een netwerk van speelplekken is het nodig om zichtbaarder te zijn. In de ogen van de commissie gaat de stichting in de aanvraag te veel voorbij aan de productionele eisen die bij de voorgestelde groeiambitie passen. De beoogde uitbreiding van het aantal activiteiten van Julius Leeft! is ten opzichte van de resultaten in de afgelopen jaren dermate fors dat de commissie er niet van overtuigd is dat de stichting deze ambitie wel kan waarmaken. Met name de afzet van de grote- en kleinezaalproducties vereist een gedegen netwerk en een concrete onderbouwing waaruit blijkt dat het geplande aantal activiteiten kan worden gerealiseerd en verkocht. Die onderbouwing ontbreekt in de aanvraag. Zo constateert de commissie dat het gezelschap een tournee plant van de grotezaalproductie ‘Juliana – moeder van het volk’, maar dat deze ten tijde van de aanvraag nog niet is verkocht. Dit roept bij de commissie vragen op over de haalbaarheid van de tournee in verband met de seizoensplanning van de theaters. Ook bij ‘Race’, waarvoor de tournee in het komende seizoen staat gepland, ontbreekt een overtuigende onderbouwing dat het aantal voorstellingen kan worden gerealiseerd. Bij de kleinezaalproductie ‘Saida – de liefde overleeft’ sluit het aantal geplande speelbeurten niet aan op de ambitie van het gezelschap binnen dit speelcircuit. De in de aanvraag geschetste groei van de activiteiten zorgt tevens voor een forse groei van de exploitatie, waardoor de financiële risico’s toenemen. Gezien de fragiele financiële positie van eind 2015, verwacht de commissie echter dat de stichting tegenvallers moeilijk op kan vangen. Wel zet de stichting in de begroting in op een redelijke spreiding van de inkomsten, al wordt daarbij in de ogen van de commissie erg sterk geleund op de subsidies uit publieke middelen. Over het realiteitsgehalte van de geprognosticeerde eigen inkomsten is de commissie ook kritisch. De stijging van de publieksinkomsten is door de toename van het aantal activiteiten niet goed te vergelijken met de publieksinkomsten van de afgelopen jaren. Inzicht in afspraken met speelplekken over uitkoopsommen of garantieafspraken is niet gegeven, waardoor niet aannemelijk is dat deze inkomsten kunnen worden gerealiseerd. Ook ten aanzien van onder meer sponsoring, bijdragen van particulieren en private fondsen ontbreekt een onderbouwing die de commissie het vertrouwen geeft dat de begrote bedragen realistisch zijn.

    De onderwerpen van de producties in combinatie met de cultureel diverse cast bieden goede mogelijkheden om een ander, nieuw publiek naar de theaters te trekken. De aanvrager richt zich blijkens de beschrijving in het plan bij iedere productie op een specifieke bevolkingsgroep. In de aanvraag ontbreekt echter een plan van aanpak voor de benadering van deze specifieke publieksgroepen. Bovendien geeft de aanvraag geen helder zicht op de speelplekken waar Julius Leeft! dit publiek verwacht te vinden. Aangezien de groep de komende jaren veel meer voorstellingen wil spelen voor veel meer publiek op veel meer plekken, is dat in de ogen van de commissie een gemis. Zij is op basis van de voorliggende plannen niet overtuigd dat het zal lukken voldoende publiek te bereiken voor de voorstellingen.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het werk van Julius Leeft! rekent de commissie tot het teksttheater. Aan teksttheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als vrije circuit. Het werk van Stichting Julius Leeft! onderscheidt zich echter van dit brede aanbod door de keuze van cultureel diverse onderwerpen voor producties waarmee een divers publiek kan worden aangesproken. Daarin is het werk van Julius Leeft! echter niet uniek. De commissie vindt dat er sprake is van een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    Julius Leeft! is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. In de periode 2013-2015 heeft Julius Leeft! haar speelbeurten hoofdzakelijk gerealiseerd in de vier grote steden, met de nadruk op Amsterdam. Voor de komende jaren voorziet de aanvrager dat een substantieel aandeel voorstellingen gerealiseerd gaat worden in de overige regio’s. De commissie is er echter niet van overtuigd dat die beoogde spreiding daadwerkelijk kan worden gerealiseerd, als zij kijkt naar de voornemens in de aanvraag. De commissie vindt dat een beperkte bijdrage aan de spreiding wordt geleverd.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Julius Leeft! niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    342.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
    Aangevraagd bedrag per jaar
    342.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.