MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • ZEP Theaterproducties

    Inleiding

    Het Amsterdamse gezelschap ZEP Theaterproducties is in 1998 opgericht door regisseur en artistiek leider Peter Pluymaekers. Zijn doel: theater maken voor jongeren en voor mensen die jong van geest zijn. Het theater van ZEP wordt gekenmerkt door de ontmoeting van culturen en gaat over de wisselwerking tussen nieuwkomers en reeds gevestigde inwoners van Nederland. ZEP focust daarbij op het intermenselijke: empathie en begrip voor de ander zijn de grondbeginselen om problemen en crises aan te pakken. Met een herkenbare en toegankelijke stijl wil ZEP meer begrip kweken voor culturele diversiteit en actief bijdragen aan de bewustwording en de participatie van migrantengroepen in de Nederlandse samenleving. Speerpunt is het bereiken van nieuwe doelgroepen die normaal niet naar het theater komen, door ze op te zoeken, te betrekken en te werken met thema’s die onder hen leven. Met een mix van herkenbaarheid, entertainment, straatcultuur en artistieke uitdaging wil ZEP voor hen de toneelklassiekers levendig en opwindend maken. De kernactiviteit van ZEP is het uitbrengen van één interculturele klassieker per jaar voor grote en middenzalen, waaraan het gezelschap een educatief traject koppelt voor (vmbo-)scholen. Verder maakt ZEP locatievoorstellingen en improvisaties gericht op het interculturele spanningsveld.

    Vanaf 2017 wil ZEP doorgroeien naar een platform voor interculturele makers en acteurs. Daartoe wil het meer dan voorheen ruimte geven aan andere regisseurs. In 2017 speelt ZEP de productie ‘(Anthony en) Cleopatra’ van Shakespeare. Deze reconstructie van een van de meest gepassioneerde liefdesgeschiedenissen aller tijden gaat over de clash tussen twee culturen: het praktische, aardse, rationele Westen – in de persoon van Marcus Antonius - tegenover het mysterieuze, exotische, ongrijpbare Oosten – in de persoon van Cleopatra.

    ‘Lampedusa Express’ wordt een locatievoorstelling: middelbare scholieren bezoeken eerst in het Tropenmuseum een collectie van objecten die aan vluchtelingen zijn gerelateerd, waarna ze op de nabij gelegen boot stappen en naar verhalen luisteren van migranten. Die boot komt daadwerkelijk van het eiland Lampedusa. Het script is gebaseerd op ‘What is the What’ van Dave Eggers en de bundel Gelukszoekers van Ilja Leonard Pfeiffer.

    ‘Onontdekt’ is een reprise (uit 2015) op locatie, in samenwerking met de Meervaart. Het stuk gaat over een illegaal gezin dat probeert een onopvallend, maar goed leven te leiden in Amsterdam Nieuw-West. In 2018 wordt ‘Alle Turken heten Ali’ van Rainer Werner Fassbinder op locatie gespeeld. Het stuk gaat over de schijnbaar onmogelijke liefde tussen de jonge Marokkaanse migrant Ali en de zestigjarige weduwe en poetsvrouw Emmi. In 2018 gaat ‘A Clockwork Orange’ van Anthony Burgess spelen. Deze productie brengt de reis in kaart van Alex, een tiener-misdadiger, die met zijn bende een gewelddadig leven leidt. Het accent ligt voor de makers op ongefundeerde, in frustratie gewortelde woede en de pogingen van de overheid om antisociaal gedrag te controleren. ‘This is my Land’ gaat in 2018 spelen in de Meervaart. Het is de eindpresentatie van een project waarin tien jonge vluchtelingen en tien autochtone jongeren gedurende zes maanden werken met theatrale werkvormen. In 2019 komt ZEP met ‘De Koopman van Venetië’ van Shakespeare en in 2020 met ‘De Mensenhater’ van Molière. Op locatie komt ZEP met ‘Crazy Blood’ en met een montagevoorstelling geïnspireerd op de gedichtenbundel van de Deense schrijver Yahya Hassan: Salem Habibi.

    In de periode 2017-2020 speelt ZEP negentig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 330.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 26.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 356.000 euro.

    Historie

    ZEP Theaterproducties ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de instellingen die het meerjarig subsidieert door meerdere adviseurs hun voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds vier voorstellingen van twee verschillende producties van ZEP Theaterproducties bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Theatergroep ZEP maakt ‘post-migrant’-theater, waarin wordt gewerkt met thema’s die leven onder de tweede en derde generatie migranten. Culturele interesse en diversiteit zijn van oudsher verbonden met de identiteit van ZEP. De commissie is positief over de werkwijze van ZEP, waarbij toneelklassiekers uit de westerse canon zeggingskracht krijgen voor met name jonge mensen uit andere culturen. Bovendien weet het gezelschap de klassiekers te verbinden aan actuele thema’s die voor de doelgroepen relevant zijn. ZEP heeft hiermee een hele duidelijke signatuur en is als een van de weinige aanbieders van theater aansprekend voor vmbo’ers.

    In de voorstellingen die ZEP in de afgelopen jaren heeft uitgebracht, komt het vakmanschap van artistiek leider Peter Pluymaekers tot uiting. De stukken van ZEP zijn vakkundig geregisseerd en op heldere wijze toegankelijk gemaakt voor jongeren. Verder vindt de commissie de acteerprestaties van de professionele acteurs doorgaans sterk, maar bij de meespelende jongeren ligt het niveau vaak beduidend lager. De commissie constateert hier wel een stijgende lijn in het vakmanschap. In de voorstelling ‘Othello’ is de originele tekst naar rap vertaald. Dit is in samenwerking met Brainpower heel vakkundig en aansprekend gedaan. Op een slimme manier heeft ZEP de bekende Shakespeare-klassieker eigentijds en muzikaal aan een jong publiek gepresenteerd. Ook de locatievoorstelling ‘OnOntdekt’ heeft veel zeggingskracht voor de doelgroep: een actueel thema – ‘vluchtelingen en illegalen’ – is effectief gekoppeld aan de emoties van jongeren. Deze voorstellingen van ZEP hebben een snaar geraakt bij deze doelgroep die doorgaans moeilijk bereikbaar is.

    De commissie is van mening dat ZEP de lijn van de afgelopen jaren doorzet in de plannen voor de komende jaren. In de vorige periode is het accent verschoven van ‘Low Culture, High Level’ naar ‘Color Culture, High Level’, ofwel: de komende jaren gaat ZEP voor de doelgroep van jongeren- verder op zoek naar het spanningsveld tussen verschillende culturen. De commissie heeft er vertrouwen in dat daarmee de voorstellingen van ZEP qua zeggingskracht worden verrijkt.

    De voorstellingen op locatie vormen een betrekkelijk nieuwe activiteit van het gezelschap. In de ogen van de commissie krijgt het werk op locatie het karakter van community art, mede door de inzet van de vele amateurspelers. De commissie ziet hier goede mogelijkheden voor voorstellingen met veel zeggingskracht. Zij is bovendien van mening dat ZEP over het vakmanschap beschikt om ook deze ontwikkeling in het werk van de groep in goede banen te leiden. Verder wil ZEP in de komende jaren meer dan voorheen ruimte geven aan andere regisseurs. Hiermee wil het gezelschap doorgroeien naar een platform voor interculturele makers en acteurs. De commissie vindt deze stap interessant, omdat ZEP op deze wijze kan worden gevoed met boeiende en stimulerende inzichten van andere regisseurs. Dit kan de oorspronkelijkheid van het werk van ZEP ten goede komen. Maar de commissie vindt wel dat het initiatief in de plannen nog onvoldoende is uitgewerkt. Zo laat ZEP in de aanvraag onbesproken in hoeverre de andere regisseurs artistieke vrijheid krijgen om hun persoonlijk stempel op de voorstellingen te drukken.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Theatergroep ZEP heeft een kleine en flexibele organisatie, waarbij per project externe medewerkers worden aangetrokken. Zo kan ZEP de overheadkosten laag houden. De groep heeft veel expertise opgebouwd in het maken en spelen van voorstellingen voor jongeren en in het ontwikkelen van locatievoorstellingen. Een kritische kanttekening plaatst de commissie bij de financiële huishouding van ZEP. Het is haar opgevallen dat ZEP beschikt over een hoge risicoreserve in verhouding tot de grootte van de omzet. De commissie heeft begrip voor de behoefte van ZEP om een buffer aan te leggen, maar in dit geval vindt zij de hoogte van de reserve buitenproportioneel. Zij ervaart het als een gemis dat de theatergroep in de aanvraag niet reflecteert op de aanwending van deze reserve in de komende jaren.

    De ambities van ZEP voor de volgende periode behelzen de voortzetting van de weg die de groep in 2015 is ingeslagen voor wat betreft de hoogte van het activiteitenniveau: ZEP gaat in de periode 2017-2020 aanzienlijk meer voorstellingen spelen dan in 2013-2016. De commissie heeft er vertrouwen in dat ZEP het beoogde activiteitenniveau gaat realiseren.

    De batenkant van de begroting voor 2017-2020 kent een verdeling over meerdere inkomstenbronnen. Het risico wordt gespreid over publieksinkomsten, sponsorgelden, private fondsen en overige directe en indirecte inkomsten. ZEP heeft de beoogde inkomsten voor 2017-2020 over het algemeen realistisch ingeschat, vindt de commissie. Het bedrag aan publieksinkomsten dat ZEP per voorstelling ontvangt, is goed te noemen, gelet op het soort aanbod dat het gezelschap maakt. De begroting van ZEP voor 2017-2020 is hoger dan in voorgaande jaren; de voorstellingen worden dus duurder. De commissie merkt op dat de gevraagde hogere subsidie van het Fonds deze meerkosten grotendeels moet financieren. Zij vindt dat weinig ondernemend.

    ZEP besteedt veel aandacht aan de publieksbenadering en gebruikt daarvoor het netwerk van samenwerkingspartners dat de groep in de loop der jaren heeft opgebouwd. De omschrijving van de doelgroepen is helder verwoord in de aanvraag. Elk project wordt specifiek voor een bepaalde doelgroep gemaakt. Daarbij onderscheidt ZEP zich doordat het gezelschap als een van de weinige werk maakt voor cultureel diverse scholieren op het vmbo. ZEP weet deze doelgroep te bereiken met repertoire dat op de belevingswereld van de scholieren is afgestemd. Wel plaatst de commissie een kritische kanttekening bij de geambieerde verhoging van het publieksbereik, want de middelen die de groep in de aanvraag noemt, vormen grotendeels een voortzetting van het huidige beleid. De commissie is er niet van overtuigd dat de geformuleerde ambitie haalbaar is, omdat ZEP in het plan slechts een heel summiere uitwerking geeft over de nieuwe middelen of over intensiveringen.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als zeer goed.

    Het aanbod plaatst de commissie binnen het jeugdtheater. Aan jeugdtheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. Het werk van ZEP onderscheidt zich echter van dit brede aanbod doordat het zich toespitst op jongeren, met name op vmbo’ers. Bovendien is ZEP gefocust op culturele diversiteit. Gezien het bovenstaande is de commissie van mening dat het werk van ZEP een zeer belangrijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    ZEP Theaterproducties is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. ZEP heeft in de periode 2013-2015 ook regelmatig gespeeld in Amsterdam. Vergeleken met andere podiumkunstinstellingen heeft het gezelschap echter ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat ZEP een beperkte bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De activiteiten voor talentontwikkeling en de reguliere activiteiten van ZEP lopen door elkaar: er worden jonge (allochtone) mensen betrokken in de reguliere stukken. De activiteiten voor educatie op middelbare scholen gaan meer over bewustwording van een problematiek dan om talentontwikkeling. Ook in de financiële onderbouwing is het de commissie niet duidelijk geworden of het specifiek om activiteiten voor talentontwikkeling gaat of om reguliere activiteiten van de groep. De commissie is niet overtuigd van de plannen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van ZEP te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    356.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    78
    2.500
    195.000
    Circuit groot
    12
    5.000
    60.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Bijdrage jeugd
     
    29.167
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    359.167
    Toegekend bedrag per jaar
    359.167
    Aangevraagd bedrag per jaar
    356.000

    Circuit klein/middel
    195.000
    Circuit groot
    60.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    359.167
    Toegekend bedrag per jaar
    359.167

    **** Toegekend, maar ziet af van subsidie.

  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.