MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • BOT

    Inleiding

    BOT is een in Deventer gevestigd collectief dat zich positioneert met ongepolijst muziektheater dat gebruikmaakt van grote machines en kleine liedjes. Het gezelschap bestaat uit Job van Gorkum, Doan Hendriks, Geert Jonkers en Tomas Postema. Productiehuis Oost-Nederland (ON) is als producent verantwoordelijk voor de financiële afhandeling, planning, marketing, verkoop en productie. ON vermeldt dat zij vanaf 2017 nog alleen als producent zal opereren, met BOT als hoofdactiviteit. Maike Fleuren is verantwoordelijk voor de artistieke en zakelijke leiding. Het gezelschap wil zijn bezoekers uitdagen om keuzes en aannames te heroverwegen en imperfectie voor lief te nemen. Het collectief maakt naar eigen zeggen muziektheaterproducties met een herkenbare signatuur binnen diverse circuits. De vier makers van BOT hebben elk hun eigen expertise: compositie, tekst, instrumentenbouw en vormgeving. Uit de kruisbestuiving van deze disciplines ontstaat een eigen taal op het grensvlak van muziek, theater en muziekmachines, aldus de aanvraag. Zo betreden de makers continu elkaars terrein en onttrekt het gezelschap zich aan genredefinities. BOT levert naar eigen zeggen in veel opzichten een onderscheidende bijdrage aan het culturele landschap. Het gezelschap vermeldt in de aanvraag een eigen vorm te hebben gevonden, waarin het DNA van de Nederlandstalige popmuziek is geënt op een rijke traditie van beeldend muziektheater.

    De periode 2017-2018 zal in het teken staan van inhoudelijke en ambachtelijke verdieping, waarbij onder andere de voorstelling ‘RAMKOERS’ wordt hernomen en de tourproductie ‘LEK’ wordt gemaakt. In de periode 2019-2020 zal BOT verbindingen aangaan met andere makers, waaronder met Feikes Huis en filmmaker Douwe Dijkstra. Ook wordt de voorstelling ‘Het Geluid Van’ op erfgoedlocaties gecontinueerd, maar dan in mindere mate dan voorheen. BOT heeft een brede doelgroep. Deze bestaat onder andere uit lokale gemeenschappen, festivalpubliek, theater- en muziekprofessionals, liefhebbers van cultuur en erfgoed, muziektheater en alternatieve popmuziek. Het overgrote deel van de voorstellingen vindt plaats in Oost-Nederland. De overige voorstellingen bestrijken het gehele land.

    In de periode 2017-2020 speelt BOT 45 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 187.500 euro.

    Historie

    Productiehuis Oost-Nederland ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Productiehuis Oost-Nederland beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘MIJN FAUST’, ‘RAMKOERS’ en ‘Het Geluid Van’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Zij kent BOT als een collectief met een herkenbare signatuur. De voorstellingen, die veelal op locatie gespeeld worden, kenmerken zich door een opvallende combinatie van popmuziek en zelfgemaakte machinerie. De commissie is positief over het vermogen van BOT om deze combinatie te vertalen naar een vaak spectaculaire vormgeving, die een impact heeft op de locaties waar gespeeld wordt. De commissie is minder positief over de artistieke kwaliteit van het werk, die zij wisselend noemt. Zo is zij van mening dat in de voorstellingen van BOT te weinig sprake is van een boeiende dramatische lijn. Dit doet in haar ogen afbreuk aan de spanningsboog in de voorstellingen en aan artistieke diepgang. Daarnaast vindt de commissie dat de manier waarop de elementen theater en muziek in de voorstellingen worden verweven een weinig evenwichtige samenhang vertoont. In dit verband noemt zij de productie ‘RAMKOERS’, die in haar ogen voor het grootste deel leunde op de uitvoering van popliedjes en waar de meer theatrale elementen onderbelicht bleven. Daarbij vindt de commissie in meer algemene zin de relatie tussen de liedjes en de thema’s die BOT in zijn werk wil behandelen te onduidelijk in de voorstellingen, hetgeen niet bijdraagt aan de zeggingskracht van het werk. Ook is de commissie kritisch over de vocale kwaliteiten en tekstbehandeling van het collectief.

    De commissie stelt vast dat de plannen voor 2017-2020 voortbouwen op de bekende formule van BOT, maar daarbij nauwelijks ruimte bieden aan de verdere artistiek-inhoudelijke ontwikkeling van het gezelschap. De activiteiten voor de komende periode bestaan voor het grootste deel uit hernemingen en de voortzetting van de serie ‘Het Geluid Van’ op erfgoedlocaties. De commissie merkt op dat er slechts sprake is van één nieuw locatieproject (‘Scharnieren’), dat volgens de beproefde methode met gebruik van zelfgebouwde machines en instrumenten tot stand zal komen. Door de magere artistiek-inhoudelijke uitwerking is het de commissie niet duidelijk in hoeverre dit project zich zal verhouden tot het eerdere werk van BOT en welke ontwikkeling het collectief daarbij nastreeft. De commissie vindt het positief dat het gezelschap zich bewust is van de noodzaak om de uitvoeringskwaliteit op het gebied van spel en zang te verbeteren. Zij beoordeelt de plannen op dit gebied echter als weinig realistisch, omdat de ambities naar haar mening om een steviger aanpak vragen dan in de plannen worden beschreven. De commissie constateert dat BOT in de komende jaren behalve op locatie, ook op vlakkevloerpodia wil gaan spelen. Daartoe is het een samenwerkingsverband aangegaan met theatergezelschap Feikes Huis. De commissie merkt op dat de ambities om in het theater te gaan spelen niet overtuigend worden onderbouwd in de aanvraag. Hierdoor is het onduidelijk hoe een en ander zich zal verhouden tot de signatuur van BOT, die in de ogen van de commissie sterk samenhangt met de locatievoorstellingen van het gezelschap. Hierdoor is zij niet overtuigd van de zeggingskracht van het toekomstige werk.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    Vanwege de aanvraagconstructie, waarbij Productiehuis Oost-Nederland feitelijk een meerjarige activiteitensubsidie aanvraagt voor BOT, kan de commissie de financiële gezondheid van BOT zelf niet beoordelen en zich alleen verhouden tot de aangeleverde cijfers van Productiehuis Oost-Nederland. De commissie stelt vast dat Productiehuis Oost-Nederland over een solide financiële basis beschikt en zich in de afgelopen jaren heeft bewezen als een ervaren producent. Om die reden vindt zij het positief dat de samenwerking met BOT in de komende periode wordt gecontinueerd, waarbij Productiehuis Oost-Nederland verantwoordelijk zal zijn voor de financiële afhandeling, planning, marketing, verkoop en productie van BOT.

    De ontwikkeling van de eigen inkomsten voor de periode 2017-2020 liggen in het verlengde van de resultaten die de aanvrager in de afgelopen jaren heeft weten te realiseren en mogen om die reden volgens de commissie haalbaar genoemd worden. Wel constateert zij dat er minder activiteiten dan voorheen uitgevoerd zullen worden, terwijl het gezelschap streeft naar een verhoging van de publieksinkomsten. De commissie vindt de verhoging weinig realistisch. Ook de begroting acht de commissie niet geheel conform de activiteiten. Zo stijgt deze ten opzichte van 2015, ondanks het feit dat er minder activiteiten plaatsvinden. Een goede verklaring hiervoor ontbreekt. De commissie is kritisch over de beperkte spreiding aan inkomstenbronnen. In dit verband vindt zij het een gemiste kans dat Productiehuis Oost-Nederland, ondanks zijn stevige inbedding in Oost-Nederland, geen financiële bijdrage voor BOT vraagt aan de gemeente en de provincie. Ook zijn er geen financiële bijdragen opgenomen van private fondsen. Hoewel BOT ondernemend is door zich te verbinden met diverse partners, vertaalt zich dit niet terug in de begroting. Daarbij kent de inkomstenstructuur nauwelijks enige flexibiliteit om eventuele tegenvallers op te vangen. Wel beschikt Productiehuis Oost-Nederland over voldoende eigen vermogen om als buffer te dienen bij tegenvallende inkomsten.

    Volgens de commissie weet BOT zich in de aanvraag helder te positioneren als onderdeel van de Nederlandse traditie op het gebied van beeldend muziektheater. Zij stelt evenwel vast dat de bekendheid van het gezelschap bij een aantal (locatie)festivals nog niet heeft gezorgd voor een stevige landelijke bekendheid. De commissie heeft voldoende vertrouwen in de beoogde afzet van de voorstellingen van BOT. Productiehuis Oost-Nederland kan als producent bogen op goede relaties met diverse festivals, die ook in de komende vier jaar gecontinueerd worden. Zij vindt het ook van goed ondernemerschap getuigen dat hoge uitkoopsommen voor de voorstellingen worden verkregen. Minder overtuigd is de commissie van het voornemen om ook voorstellingen in de vlakkevloertheaters af te zetten. Zij vindt dit niet op voorhand realistisch, aangezien uit de plannen geen overtuigende strategie spreekt en BOT in dit circuit nog geen naamsbekendheid heeft weten op te bouwen. Uit de plannen van BOT spreekt volgens de commissie een redelijk besef van het publiek van het gezelschap, maar de beschrijving van de verschillende publieksgroepen is naar haar mening nogal algemeen. Hier ligt ruimte voor verbetering, aangezien de aanvraag vermeldt dat BOT een eigen systeem heeft voor kaartverkoop waarmee zij gefundeerd publieksonderzoek kan doen. De beschreven marketingaanpak is degelijk, maar niet verrassend volgens de commissie.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het aanbod plaatst zij binnen het genre muziektheater op basis van popmuziek. Muziektheatervoorstellingen met popmuziek als basis zijn niet veelvoorkomend. De audiomachines noemt de commissie weliswaar een onderscheidend element, maar dit maakt het werk niet uniek. De commissie is van mening dat het werk van BOT een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als goed.

    De aanvrager is gevestigd in Deventer, waar het podiumkunstenaanbod in vergelijking met grotere steden vrij klein is. Verder constateert de commissie dat BOT in de periode 2013-2015 met name veel heeft gespeeld in de regio oost. Het aandeel voorstellingen dat in andere regio’s is gespeeld is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen laag. In de komende periode is de aanvrager van plan om zijn voorstellingen meer gespreid over het land uit te voeren. De commissie heeft er op basis van het plan vertrouwen in dat de beoogde spreiding zal worden gerealiseerd. De commissie vindt dat BOT een grote bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van BOT te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    187.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    25
    2.500
    62.500
    Circuit groot
    10
    5.000
    50.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    187.500
    Toegekend bedrag per jaar
    187.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    187.500

    Circuit klein/middel
    62.500
    Circuit groot
    50.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    187.500
    Toegekend bedrag per jaar
    187.500

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie