MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • Golden Palace

    Inleiding

    Golden Palace maakt sinds 1998 onder de artistieke leiding van Ingrid Kuijpers bewegingstheater vanuit standplaats Amsterdam.

    De voorstellingen van het gezelschap worden gekenmerkt door een toegankelijke fysieke speelstijl, vaak met gebruik van zang en muziek. Golden Palace wil met zijn voorstellingen een breed publiek bereiken en bewegen. Daarom kiest het voor herkenbare, actuele thema’s. De verschillende producties gaan over mensen die de wereld willen veranderen; over mensen die willen investeren, maar die worden ingehaald door dingen die niemand had verwacht. Mensen die hard vechten, maar continu onderuitgaan. Golden Palace probeert de toeschouwer over te halen tot mededogen, tot meer ontvankelijk zijn, tot minder oordelen en meer sociaal gevoel. Elke voorstelling eindigt met een opening naar de toekomst, want theater moet hoop geven. Dat is voor de makers een voorwaarde voor het in gang zetten van verandering. Met de speelstijl die Golden Palace in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, wil het gezelschap zichtbaar en voelbaar maken dat het lichaam kan uitdrukken wat de geest verborgen probeert te houden. Het is alsof de toeschouwer iets ziet wat hij of zij eigenlijk niet had mogen zien: een fysieke vertaling van de strijd tussen drift en controle, tussen lichaam en geest. Daarbij heeft de groep in de afgelopen jaren een documentaire stijl ontwikkeld, waarbij de makers het publiek direct aanspreken. Vooral jonge mensen voelen zich aangesproken door de herkenbare thematiek én door het open karakter van de voorstellingen. In de komende periode wil Golden Palace deze open relatie met het publiek verder onderzoeken.

    In 2017-2020 brengt Golden Palace onder meer vier reisvoorstellingen uit voor de kleine en middelgrote zaal en twee locatievoorstellingen voor de zomerfestivals. Twee voorstellingen uit de vorige periode gaan in reprise. Daarnaast neemt Golden Palace het initiatief tot een jaarlijks festival voor fysiek theater. 'Shop till you drop (dead)' (2017) wordt een theatervoorstelling over economie als nieuwe religie, over consumptie als antwoord op innerlijke leegte. Het is een coproductie met theatergezelschap Keesen & Co. Voor de reisvoorstelling in 2018, 'Primal Scream/Oerschreeuw', laten de makers zich inspireren door het moederschap. Het wordt een voorstelling over baren en geboren worden, “over de pijnlijke tegenstelling tussen neurotische controledwang en de onbevattelijke oerchaos van een geboorte”. Voor deze productie zoekt Golden Palace samenwerking met buitenlandse gezelschappen op het terrein van visueel theater. De derde reisvoorstelling, 'Panic Room', staat gepland voor 2019 en zal gaan over de schijnbare veiligheid van de indoorbunker, waarin alles bij het oude wordt gelaten om het nieuwe te weren. Een voorstelling dus over de angst voor verandering, over verliezen wat je hebt, over schijnveiligheid in een veranderende wereld.

    In 2018 brengt Golden Palace de locatievoorstelling 'Time off' uit met als thema ‘dwangmatige recreatie’. In 2020 speelt de groep 'Nestblijvers', een locatievoorstelling over mensen die het ouderlijk huis nooit hebben verlaten. De voorstelling 'Sexbom' wordt in 2017 hernomen. De voorstelling 'Death by Powerpoint' wordt in de gehele periode als een event in een speelreeks van twee à drie weken op locatie uitgebracht.

    In de periode 2017-2020 speelt Golden Palace zestig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 225.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 30.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 255.000 euro.

    Historie

    Golden Palace ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de door haar meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds vier voorstellingen van twee verschillende producties van Golden Palace bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    In de voorstellingen die dit theatergezelschap de afgelopen jaren heeft gebracht, zijn de handtekening van regisseur Ingrid Kuijpers en de missie van Golden Palace goed zichtbaar. De commissie herkent vooral in de spelregie het vakmanschap van de maakster. De fysieke speelstijl is daarbij kenmerkend, naast het vaak licht absurdistische karakter van de voorstellingen die royaal gelardeerd zijn met humor. De voorstellingen getuigen volgens de commissie van een sterk gevoel voor timing. De prestaties van de acteurs, van wie een deel betrekkelijk onervaren is, liggen doorgaans op een hoog niveau. De personages zijn veelal uitvergrote archetypische figuren waarmee het publiek zich kan identificeren, maar waartegen het zich ook kan afzetten. Op lichte en toegankelijke wijze worden de mens en zijn strubbelingen onder een vergrootglas gelegd. De commissie is positief over de actuele, sociaal getinte thema’s die Golden Palace kiest voor zijn producties. De groep balanceert tussen een maatschappijkritische en persiflerende houding ten aanzien van het menselijk gedrag. Daarmee brengt het gezelschap voorstellingen met veel zeggingskracht. Een kanttekening plaatst de commissie bij de dramaturgische opbouw van de voorstellingen. Het gaat vaak om een reeks losse scenes, waarbij de inhoud weinig ontwikkeling vertoont. Dit geldt voor bijvoorbeeld de voorstellingen ‘Death by Powerpoint’ en ‘Restaurant Amore’, die de commissie enigszins voorspelbaar en oppervlakkig vond. De commissie mist hier een diepere laag. Daardoor winnen naar haar mening de lichtheid en de toegankelijkheid het van een eigenzinnige visie op het onderwerp.
    De commissie is overwegend positief over de plannen voor de komende jaren. In die plannen kondigt Golden Palace aan de nieuwe vormen van de afgelopen jaren, zoals de documentaire stijl (zonder vierde wand), voort te zetten. De commissie vindt dat het toepassen van deze stijl een toegevoegde waarde kan vormen voor de signatuur en de zeggingskracht van het werk van Golden Palace. Hier liggen mogelijkheden voor verdieping van het werk van de groep. Wel vindt de commissie dat de documentaire stijl niet altijd even duidelijk herkenbaar is in de uitwerking van de plannen voor toekomstige projecten. De thema’s die Golden Palace heeft gekozen voor de voorstellingen voor de komende jaren zijn uiteenlopend: van groepsgedrag in vakantietijd tot de angst voor verandering. De commissie vindt de thema’s over het algemeen aansprekend; zij vormen een goede voedingsbodem voor voorstellingen waarin de mens op ironische, luchtige en treffende wijze een spiegel wordt voorgehouden. De commissie vindt dat de makers hun plannen voor de voorstellingen summier hebben uitgewerkt. Bovendien ontbreekt daarin een artistieke motivatie van de partnerkeuzes en het werken met vrijwilligers. De commissie ziet de beschrijving van de plannen als een voortzetting van de keuze voor voorstellingen waarin toegankelijke, actuele thema´s worden aangesneden. Het plan voor de voorstelling ´Oerschreeuw´ spreekt de commissie aan. Het thema ‘moederschap’ vindt de commissie goed gemotiveerd en een sterke keuze voor een fysieke voorstelling die een diepere emotionele betekenis kan hebben voor veel verschillende mensen: iedereen heeft tenslotte een persoonlijk beeld van het moederschap. In andere projectplannen ziet de commissie in mindere mate een scherpe eigen visie op de thema´s voorbijkomen. Zo laat in haar visie het plan voor ‘Shop till you drop´ een weinig verrassende en erg beperkte invalshoek op het thema ‘materialisme’ zien.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De organisatie van Golden Palace heeft veel ervaring in het maken en spelen van voorstellingen in het kleine en middencircuit. Niettemin heeft de groep in de afgelopen jaren te maken gehad met sterke schommelingen in de aantallen voorstellingen. Ook de financiële positie is de afgelopen jaren zorgelijk geweest. In 2015 vertoont deze positie weer gezonde waarden.

    De plannen voor de komende jaren laten een lichte stijging zien van het aantal voorstellingen ten opzichte van 2013-2015. De commissie ziet die stijging met vertrouwen tegemoet, omdat de groep Theaterzaken Via Rudolphi als partner heeft voor de verkoop en de marketing én omdat Golden Palace succesvolle voorstellingen herneemt. De begroting voor 2017-2020 sluit goed aan bij het beoogde activiteitenniveau. De commissie plaatst een aantal kritische kanttekeningen bij de ontwikkeling van de eigen inkomsten van Golden Palace. Deze worden geacht gematigd te stijgen, maar de commissie vindt niet alle onderdelen even sterk uitgewerkt. Zo bevat de post ‘Private fondsen’ een sterke stijging, die in de aanvraag wordt onderbouwd vanuit de maatschappelijke aspecten van de toekomstige activiteiten. De commissie vindt deze onderbouwing niet stevig, omdat Golden Palace al een aantal jaren sociaal-maatschappelijke aspecten in zijn voorstellingen verwerkt en dat dus niet nieuw is voor het gezelschap. Verder vindt de commissie de beoogde stijging van de publieksinkomsten niet overtuigend toegelicht. In de aanvraag gaat Golden Palace uit van een hogere bijdrage van de theaters per voorstelling, maar in de aanvraag geeft de groep tevens aan dat het moeilijk is om betere prijsafspraken te maken. In het plan lichten de makers ook niet verder toe hoe zij die hogere bijdrages zullen verkrijgen. Daardoor is de commissie er niet op voorhand van overtuigd dat Golden Palace meer publieksinkomsten kan realiseren. Zij ziet daarnaast de beoogde stijging van de gemeentelijke subsidie als een risico. Het is in haar ogen niet direct aannemelijk dat de gemeente de aanvraag voor dit fors gestegen subsidiebedrag in zijn geheel zal honoreren. Dat de groep op locatie gaat spelen en daarmee het bereik kan uitbreiden, vindt de commissie een interessante ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor het organiseren van initiatieven als een festival voor fysiek theater en een event dat langere tijd op een locatie zal staan. Wel mist de commissie in de aanvraag een reflectie over de specifieke kansen en bedreigingen van het spelen op locatie.

    Over het publieksbereik geeft Golden Palace in de aanvraag een heldere en openhartige reflectie. De groep erkent dat publieksaantallen sterk fluctueren, wat in contrast staat met het actuele en toegankelijke karakter van de voorstellingen. Om dat probleem het hoofd te bieden, ontwikkelt het theatergezelschap een ruim pakket aan maatregelen op maat dat met professionele ondersteuning wordt uitgevoerd. Golden Palace zet daarbij het themagericht werken in. Uit de aanpak blijkt dat de groep alle mogelijke middelen inzet om het publieksbereik te optimaliseren. De commissie heeft vertrouwen in deze aanpak. Golden Palace neemt het initiatief om jongeren te bereiken. De commissie waardeert dit, maar vindt dat de makers in hun plan te weinig uitwerken hoe zij dit willen realiseren. Om deze lastig te bereiken doelgroep te interesseren voor het werk van Golden Palace is een gedegen plan van aanpak vereist. Dat ontbreekt in de aanvraag.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het aanbod plaatst de commissie binnen het bewegingstheater. Binnen het totaal van gesubsidieerde gezelschappen, vrije producenten en de Basisinfrastructuur vormt het bewegingstheater een beperkt deel van het aanbod. Binnen dat aanbod is de bijdrage van Golden Palace echter niet uniek, vindt de commissie. Zij oordeelt dat het werk van Golden Palace een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Golden Palace is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat het aandeel voorstellingen dat Golden Palace in de periode 2013-2015 in andere steden en regio’s heeft gespeeld hoog is vergeleken met andere podiumkunstinstellingen. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat Golden Palace een redelijke bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De bijdrage voor talentontwikkeling is aangevraagd voor de doorstroming van jonge makers van fysiek theater. De groep werkt samen met Schweigman&, Jakop Ahlbom en Alles voor de Kunsten. Jonge talentvolle makers die zich specialiseren in fysiek theater kunnen bij het gezamenlijke platform een aanvraag indienen voor een onderzoekstraject. Op basis van de resultaten van deze trajecten zal Golden Palace zich verbinden aan één of twee makers. De commissie vindt dat de activiteiten die in de aanvraag worden beschreven te weinig direct verbonden zijn aan het artistieke werk en de bedrijfsmatige opzet van Golden Palace. De selectie van makers vindt in eerste instantie plaats buiten de eigen organisatie (via een platform in samenwerking met Pels, Schweigman& en Alles voor de Kunsten). Bij de genoemde samenwerkingspartners (Pels en Schweigman&) heeft de commissie er meer vertrouwen in dat de aanpak van talentontwikkeling nauwer verbonden zal zijn met de artistieke kern van het gezelschap zelf. Bovendien vindt de commissie dat Golden Palace ruime en overtuigende ervaring heeft met het opleiden van performers/bewegers/acteurs, maar niet met het ontwikkelen van talent van zelfstandige makers.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Golden Palace te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    255.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    60
    2.500
    150.000
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    255.000

    Circuit klein/middel
    150.000
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties en theatercollectief Moeremans & Sons.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.