MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • Orlando Festival

    Inleiding

    Stichting Kamermuziek Limburg organiseert jaarlijks in de zomer het Orlando Festival & Concours. De artistieke leiding is in handen van directeur Henk Guittart. De stichting stelt zich ten doel om de uitoefening van kamermuziek te bevorderen. Het Orlando Festival en het Orlando Concours vormen een samenhangend geheel van uiteenlopende muzikale activiteiten gedurende een periode van tien dagen. Het Orlando Concours is sinds 2013 de opvolger van het Charles Hennen Concours en biedt jonge, professionele, (inter)nationale kamermuziekensembles de kans zich te profileren. Het concours bewerkstelligt naar eigen zeggen een optimale ondersteuning door middel van loopbaanbegeleiding en talentontwikkeling in de vorm van educatie en concertbemiddeling. Voor de drie finalisten zijn er geldprijzen aan het concours verbonden.

    Het Orlando Concours kent drie rondes en een finale, alle toegankelijk voor het publiek. Een internationale jury bestaande uit vijf leden hanteert een selectieprocedure waarbij de resultaten van de drie rondes meetellen voor de uiteindelijke uitslag. Het concours is als zodanig het enige internationale concours voor kamermuziekensembles in Nederland. Omdat de planning van het concours aansluit op de internationale concoursen, dient het Orlando Concours als springplank voor de deelnemende ensembles. Met ingang van de editie in 2015 is er volgens de aanvrager met de komst van artistiek leider Henk Guittart aan vorm en inhoud veel veranderd. Missie en hoofddoelstelling zijn gelijk gebleven, maar bij de kernactiviteit zijn uitbreidingen doorgevoerd. Er is een extra ronde, een uitgebreide winnaarstournee en een koppeling aan de masterclass van het Orlando Festival toegevoegd.

    Het concours hanteert een driejarige cyclus met drie ensemblecategorieën. In 2017 zal het een concours voor strijkkwartetten zijn, in 2018 een pianoconcours en in 2019 een concours voor ensembles van drie tot zes musici, waarna in 2020 het strijkkwartet weer aan de beurt is. Bij de repertoirekeuze biedt het concours een redelijk grote vrijheid; bij de finale hebben de ensembles zelfs volledige vrijheid. Nieuwe muziek en muziek uit de twintigste eeuw krijgt grote aandacht binnen het repertoire. De artistieke ontplooiing en ontwikkeling van de deelnemers wordt gestimuleerd door de koppeling aan de masterclass van het Orlando Festival.

    Stichting Kamermuziek Limburg wil de stijging in het niveau van de deelnemende ensembles stimuleren en steeds meer publiek naar alle manifestaties van het concours trekken. In 2016 vond een winnaarstournee plaats, met concerten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Heiloo. De ambitie is om deze tournee voor de komende jaren uit te breiden, ook met concerten in het buitenland.

    Stichting Kamermuziek Limburg vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘concours’. Het gevraagde subsidiebedrag is 50.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Kamermuziek Limburg ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    Het Orlando Concours is sinds 2013 de opvolger van het Charles Hennen Concours en is onderdeel van het Orlando Festival. De artistieke leiding van het concours, in de persoon van Henk Guittart, heeft volgens de commissie een goede kijk op het genre kamermuziek en weet het festival en concours met veel expertise en liefde voor de kamermuziek te organiseren. De kwaliteit van de deelnemers aan het concours uit zowel binnen als buitenland is volgens de commissie van hoge kwaliteit. Die kwaliteit draagt ook bij aan het positieve oordeel van de commissie over het vakmanschap van de organisatie in de voorgaande periode. Daarnaast is zij in de basis positief over de in het plan opgesomde artistieke uitgangspunten van het concours. De uitwerking vindt de commissie echter tekortschieten om een goed beeld te krijgen van het voortraject, het beoordelingsproces en het natraject van het concours.

    De kritiek van de commissie op het voorliggende plan richt zich om te beginnen op het gebrek aan inzicht in de manier waarop het concours deelnemers selecteert. Nergens beschrijft de aanvrager hoe deze de strijkkwartetten, pianotrio’s en overige ensembles werft. Evenmin worden namen genoemd van juryleden of een profielschets gegeven waaraan de juryleden moeten voldoen. Beide omissies in het plan leiden ertoe dat de commissie voor de toekomst niet volledig overtuigd is van het vakmanschap en de oorspronkelijkheid van de deelnemers en laureaten van het concours, maar ook van het concours als geheel. Tot slot mist de commissie een reflectie op het traject dat de deelnemers, en in het bijzonder de winnaars, aan het concours doorlopen. Het concours organiseert weliswaar een tournee voor de winnaar, maar de plannen bevatten naar de mening van de commissie geen overtuigende uitwerking van de ambitie om daadwerkelijk iets te betekenen voor de (inter)nationale carrière van laureaten van het concours. Een verdere verdieping van deze ambitie was in deze aanvraag op zijn plaats geweest.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als ruim voldoende.

    De commissie vindt dat het Orlando Concours een bijdrage levert aan de ontwikkeling van het eigen genre: de klassieke kamermuziek. Die betekenis ligt vooral in de energie die het concours ter plekke investeert in de deelnemers. Zo kunnen zij les krijgen van de juryleden en bij het Orlando Festival aanwezige gastdocenten. Het concours wordt gekoppeld aan een masterclass van het Orlando Festival, de winnaar gaat op tournee en volgens de aanvrager wordt media-aandacht gegenereerd. Voor de artistieke ontwikkeling van Nederlandse kamermuziekensembles is de commissie van mening dat het om een belangrijk en relevant concours gaat. De commissie merkt echter ook op dat de bijdrage van het concours aan de kamermuziek in bredere zin beperkt is. Ook vindt zij dat het concours een enigszins naar binnen gerichte indruk maakt. Mede daardoor is er volgens haar geen sprake van een bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten, die het eigen genre overstijgt.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    De commissie constateert dat de organisatie de ambitie heeft om de eigen inkomsten met 30 procent te verhogen. Daarvoor heeft ze een aantal doelen geformuleerd. Zo wil de organisatie de toegangsprijzen structureel verhogen en zal ze in de toekomst voor alle rondes van het concours entree vragen. Daarnaast verwacht de aanvrager met specifieke marketingacties meer publiek en deelnemers te kunnen trekken en dus meer publieksinkomsten te genereren. Tot slot streeft de aanvrager ernaar om de groep ‘Vrienden van het Orlando Festival & Concours’ verder uit te breiden. De commissie waardeert deze ambities. Echter, op basis van de summiere onderbouwing vindt zij onvoldoende aanknopingspunten om te kunnen aannemen dat de aanvrager het doel om de eigen inkomsten te verhogen zal behalen. In de aanvraag beschrijft de organisatie bijvoorbeeld geen overtuigende aanpak van de introductie van entreeprijzen voor activiteiten die voorheen gratis waren en waarvoor ze tegelijkertijd meer bezoekers verwacht. Ook maakt de organisatie de nieuwe initiatieven om de ‘Vrienden van het Orlando Festival & Concours’ intensiever bij de activiteiten te betrekken, niet concreet.

    De commissie stelt vast dat de begroting wat de kosten betreft enkele inconsistenties vertoont. Zo constateert zij dat het aantal fte’s met een vast contract afneemt, maar dat de beheerslasten van het personeel stijgen. Daarnaast is er een post ‘tijdelijk personeel’ opgenomen, terwijl daar geen fte’s voor zijn opgenomen. Verder is de commissie van mening dat de gemiddelde kosten per bezoeker zeer hoog zijn, zelfs bij de beoogde stijging van het aantal bezoekers.

    De commissie vindt het in beginsel positief dat de organisatie in haar plannen oog heeft voor eventuele tegenvallers op financieel gebied. De aanvrager heeft kennelijk lering getrokken uit de negatieve financiële resultaten bij de eerdere edities. Naar aanleiding daarvan zal de aanvrager zich bij eventuele nieuwe tegenvallers bezinnen op een structureel afgeslankte en gewijzigde vorm van het Orlando Festival & Concours, waarbij ze naar verwachting onverhoopt ingrijpende keuzes zal moeten maken. De organisatie werkt vervolgens echter niet uit wat deze keuzes zullen zijn, noch wat de gevolgen zullen zijn voor het behalen van de artistieke ambities van het festival. Kritisch is de commissie ook over het ontbreken van een strategie om tegenvallers te voorkomen of een intentie om in de komende jaren een weerstandsvermogen op te bouwen.

    Wat de publieksbenadering betreft, vindt de commissie het opmerkelijk dat de organisatie de unieke positie van het Orlando Concours als het enige internationale kamermuziekconcours niet gebruikt als startpunt in de marketingstrategie. De uitwerking van de publieksbenadering schiet volgens haar eveneens tekort. De aanvrager beschrijft geen duidelijke doelgroepen en de voorgestelde middelen zijn volgens de commissie standaard. Zij is er op basis van het plan daarom niet bij voorbaat van overtuigd dat de organisatie in staat zal zijn om de bezoekersaantallen te verhogen tot het beoogde niveau.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit van het podiumkunstenaanbod in Nederland als neutraal.

    Het aanbod dat te horen is op het Orlando Concours is klassieke kamermuziek, een muziekvorm die ruimschoots op de podia en festivals in Nederland te horen is. Het Orlando Concours levert zodoende geen bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in Kerkrade. De commissie vindt dat het hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in Limburg, anders dan in sommige andere regio’s in Nederland, vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt. In Kerkrade en omgeving vinden ook andere festivals plaats en de regio kent een goede culturele infrastructuur op het gebied van de podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is ruim voldoende.

    Stichting Kamermuziek Limburg ontving in de afgelopen periode een structurele bijdrage van 25.000 euro per editie van de provincie Limburg. Voor de komende periode vraag de stichting een bedrag van gemiddeld 18.500 euro bij de provincie aan en rekent ze op een kleine bijdrage van 4.000 euro van de gemeente. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Kamermuziek Limburg niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    50.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    50.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie