MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • YoungGangsters

    Inleiding

    YoungGangsters is een regiecollectief uit Amsterdam, bestaande uit Lotte Bos en Annechien de Vocht. De zakelijke leiding is in handen van Inge Sonderen. YoungGangsters werkt voor zijn voorstellingen samen met een kernteam van drie spelers, een vormgever en dramaturg. Het collectief wil met zijn voorstellingen de mening en de macht van de massa bevragen, in de hoop dat mensen nog autonoom kunnen zijn in het maken van keuzes. In hun producties zoeken de makers steeds naar het moment waarop de drift het overneemt van de ratio. In de afgelopen acht jaar leverde dat een eigen theatervorm op die zij betitelen als ‘vechttheater’: met livegevechten, spektakel en humor wordt het publiek verleid om over morele grenzen te gaan en zich over te geven aan het genot van de drift. YoungGangsters laat de toeschouwer het onderwerp ‘massamanipulatie’ aan den lijve ondervinden en probeert hem of haar vervolgens te verleiden tot het maken van een autonome keuze. Grote thema’s als populisme, rassenhaat en angst worden op deze manier in de voorstellingen inzichtelijk gemaakt.

    De komende vier jaar wil YoungGangsters jaarlijks een grote locatieproductie maken, voorafgegaan door een voorstudie, geschikt voor zowel volwassenen als jongeren. De eerste wordt 'Heroes', waarvoor de voorstudie 'Bottoms Up' in samenwerking met onder andere De Noordelingen en GGD Groningen al is uitgevoerd. ‘Heroes’ is een educatieve voorstelling voor mannen van 55+ over de maakbaarheid van de mens. Een voorstelling die het leven viert van mannen met macht en mannen zonder baan, mannen die ouder worden in een levenslustige, sensationele en sentimentele show. Het publiek wordt geprikkeld om na te denken over leeftijd en wat ouder worden betekenen in deze tijd.

    In 'Be Prepared' wordt veiligheid als een nieuwe religie benaderd. In de voorstudie wordt uitgezocht hoe een ramp geënsceneerd kan worden waar het publiek deelgenoot van kan zijn en daarbij werkelijk het gevoel van onveiligheid kan ervaren. Daarnaast wordt de marktwerking van angst verder uitgediept. Er wordt voor dit project onder andere samengewerkt met Grand Futura in Groningen, PeerGrouP, De Noorderlingen, Stichting Groninger Landschap en de NAM.

    In 'Kill them All' is genocide het thema. De voorstelling is geënt op het mechanisme van het dehumaniseren en de vraag: wat is ervoor nodig om een ander mens niet meer als gelijkwaardig te zien? YoungGangsters wil de kracht van beelden en propaganda onderzoeken door een ‘veilige’ filmsetting van cowboys en indianen op te zetten waar het publiek volledig in kan opgaan. In de voorstudie wordt gezocht naar het kantelpunt waarop het publiek van goede burgers in moordmachines verandert.

    Voor de productie 'YoungGangsters for President' wordt de totstandkoming van een politieke partij onder de loep genomen. YoungGangstersskills, zoals het bespelen van een grote groep en het bewerken van de massa, worden ingezet voor het oprichten van een politieke partij. In de voorstudie wordt iemand met politieke ambities geadopteerd en worden alle YoungGangstersmiddelen ingezet om deze persoon bekendheid te geven en geliefd te maken bij een groot publiek. De vraag is vervolgens of en hoe de inhoudelijk genuanceerde politieke boodschap overeind blijft wanneer een massa overtuigd moet worden.

    In de periode 2017-2020 speelt YoungGangsters zestig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 225.000 euro.

    Historie

    YoungGangsters ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door YoungGangsters beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen 'Guess Who's Back', 'The New Rambo Generation', 'When The Shit Hits The Fan' en 'Jesus is my Homeboy'.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Met zijn ‘vechttheater’ heeft YoungGangsters in de ogen van de commissie een heel eigen fysieke en beeldende theaterstijl ontwikkeld, waarin geweld het instrument is om publiek te activeren tot stellingname en de relatie tussen groep en individu op scherp te zetten. Met behulp van vormen die zijn ontleend aan uit de huidige beeldcultuur, zoals Hollywoodfilms, YouTube en Facebook, worden aansprekende voorstellingen ontwikkeld die met name een jonger publiek aanspreken. De eigen beeldtaal waarin ‘geweld’ nadrukkelijk aanwezig is, geeft het werk in de ogen van de commissie oorspronkelijkheid. Dit geweld komt veelal over het voetlicht door de overrompelende fysieke inzet van de spelers. De commissie is op dit punt positief over het vakmanschap. Op het vlak van regie vindt zij het vakmanschap nog niet overtuigend. Dit is volgens de commissie zichtbaar in een gebrek aan inhoudelijke ontwikkeling in sommige producties. Met het fysieke spel en beeld wordt daadwerkelijk iets bij het publiek teweeggebracht, maar de zeggingskracht blijft desondanks beperkt doordat de vorm niet optimaal samenvalt met de inhoud. Zo vindt de commissie dat in de productie 'Guess Who's Back' een overtuigende beleving van massamanipulatie niet wordt bereikt, doordat de inhoud voor het publiek ondersneeuwt door het beeld en spel. De zeggingskracht blijft beperkt doordat de hedendaagse beeldtaal stevig wordt ingezet om het publiek aan te spreken, maar de toeschouwer wordt er niet toe aangezet hier ook kritisch op te reflecteren.

    Het artistieke kernteam dat YoungGangsters voor de komende jaren heeft gevormd, geeft de commissie op basis van de voorstellingen in de afgelopen jaren voldoende vertrouwen in het vakmanschap voor de beoogde producties. In de periode 2017-2020 blijft fysiek en beeldend theater op locatie de vorm waarmee YoungGangsters zijn verhalen vertelt. Het ‘vechttheater’ blijft de bron, maar de groep zet ook in op een doorontwikkeling van zijn theatertaal. Dat er nadrukkelijk ook gezocht zal worden naar ontwikkeling vindt de commissie een belangrijke inzet met het oog op de potentiële zeggingskracht van de producties. Een eenduidige signatuur die vertrekt vanuit vechttheater is op zichzelf interessant, maar niet bij alle inhoudelijke uitgangspunten een logische vorm.
    Het idee van YoungGangsters om via de vier geplande producties zijn publiek tot autonomie op te roepen, vindt de commissie op zichzelf aantrekkelijk. De afzonderlijke plannen voor de producties ontberen echter veelal een scherpe uitwerking van de missie van de groep om de mening en macht van de massa te bevragen. Het uitgangspunt voor ‘Heroes’ vindt de commissie het minst aansprekend en lastig te plaatsen binnen de samenhang van de producties. De keuze van de setting voor een club voor mannen van 55+ maakt het naar haar mening lastig om in te zoomen op het individu. Het spel in de club (op het podium) versus het individu en de speculatie over de reactie van het publiek overtuigen niet op voorhand. De commissie is er niet van overtuigd dat dit voor het beoogde jongere publiek een aansprekende voorstelling zal worden. Verder beschrijft de groep niet overtuigend hoe het inmiddels afgeronde vooronderzoeksproject voor deze productie ingezet gaat worden in de uiteindelijke grote productie. De commissie plaatst ook kritische kanttekeningen bij ‘YoungGangsters for president’, waarvoor de groep gaat inzoomen op de macht van beelden, propaganda en media. Ook daarin lijkt naar de mening van de commissie de missie van het gezelschap scherper en oorspronkelijker uitgewerkt te kunnen worden. Het idee om in ‘Be Prepared’ een aardbeving zo realistisch mogelijk te ensceneren vindt de commissie wel een interessant vertrekpunt om te komen tot een voorstelling over de onmogelijkheid om absolute veiligheid te creëren en de economie van de angstcultuur. De ambitie om het publiek een ramp aan den lijve te laten ervaren, is prikkelend en direct gericht op de zeggingskracht die het werk moet hebben. Hierdoor heeft de commissie er vertrouwen in dat een aansprekende voorstelling zal worden gemaakt die daadwerkelijk vorm geeft aan de beoogde manipulatie van de massa.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    YoungGangsters heeft zich de afgelopen jaren succesvol in de publieke belangstelling weten te spelen op festivals. Inmiddels heeft de groep de eerste stappen gezet om naast de theater- en zomerfestivals ook via reguliere theaters locatievoorstellingen te gaan spelen. Dit circuit wil de YoungGangsters de komende jaren uitbreiden. Veelal werkt de groep in coproductie of in langjarige samenwerking. Naar de mening van de commissie getuigt dit van een doordachte bedrijfsvoering. De financiële basis van de groep is echter smal. De commissie vindt dit, met het oog op de beoogde forse uitbreiding van de exploitatie, een risico.

    De commissie vindt het positief dat YoungGangsters zoekt naar een redelijke spreiding van inkomstenbronnen, door onder meer in te zetten op coproducties en een flinke verhoging van de publieksinkomsten. Een deel van die stijging in inkomsten is echter onvoldoende onderbouwd om zeker te zijn dat de begrote inkomsten gerealiseerd kunnen worden. Over de stap van de groep om naast verschillende festivals de producties in samenwerking met verschillende theaters in Nederland op locatie in verschillende steden te gaan spelen, oordeelt de commissie positief. Verschillende partners hebben zich hiervoor al aan de groep verbonden, wat de commissie vertrouwenwekkend vindt. Daarnaast werkt de groep met verschillende andere culturele en maatschappelijke partners voor zowel grote producties, als voor de ‘vooronderzoeksproducties’. Deze partners leveren bovendien een redelijk deel van de financiering, wat de commissie ook positief vindt.

    Verder zijn de publieksinkomsten voor een substantieel deel gebaseerd op recettes en YoungGangsters loopt daarmee een risico bij een tegenvallende publieksopkomst. Daarbij heeft de groep ingezet op een toename van het aantal bezoekers en een hogere opbrengst per bezoeker dan de afgelopen jaren. Deze toename wordt in de ogen van de commissie niet overtuigend gemotiveerd. Dit vormt volgens de commissie een risico, waar nog bij komt dat er niet concreet wordt gereflecteerd op de situatie wanneer de publieksinkomsten onverhoopt tegenvallen. Het letterlijk opzoeken van het publiek leidt bovendien tot een stijging van de kosten. Die kosten worden voornamelijk met publieke subsidies gedekt. Naar het oordeel van de commissie is de balans tussen de eigen en publieke inkomsten niet helemaal in evenwicht en vertoont de groep hierin een minder ondernemende instelling dan in de afgelopen jaren.
    YoungGangsters zet bij de publieksbenadering in op een relatief jong publiek, dat de groep zelf in algemene termen omschrijft als vanaf veertien jaar. Daarnaast zet YoungGangsters in op specifieke doelgroepen gerelateerd aan het thema van een voorstelling, zoals bijvoorbeeld bij de productie ‘Heroes’, die zich afspeelt in een clubsetting voor mannen van 55+. De commissie vindt deze inzet op diverse publieksgroepen met de nadruk op jong publiek goed passen bij de missie en het werk van het collectief. Bovendien wordt voor de publieksbenadering veelal samengewerkt met partners, onder meer bij het creëren van buzz in een stad en het zoeken van verbinding met publiek van de instellingen waarmee YoungGangsters samenwerkt. Deze aanpak is in de ogen van de commissie vertrouwenwekkend.

    Ten aanzien van het 14+ publiek plaatst de commissie overigens nog wel een kanttekening. Het betreft een lastig te bereiken doelgroep die zich ook slecht laat binden. YoungGangsters geeft in de aanvraag, naast een verhoogde inzet op social media als Instagram en YouTube, nog weinig blijk van een concrete aanpak ten aanzien van dit jonge publiek.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    De commissie plaatst het werk van YoungGangsters binnen het locatietheater. In het gesubsidieerde en vrije circuit is het aanbod van locatietheater beperkt. Binnen het bestaande aanbod van locatietheater is de bijdrage van het werk van YoungGangsters echter niet uniek. Zowel op zomerfestivals als op andere locaties in Nederland wordt vergelijkbaar aanbod gepresenteerd. De commissie oordeelt dat het werk van YoungGangsters een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Young Gangsters is gevestigd in Amsterdam, waar het aanbod aan professionele podiumkunsten groot is. Verder constateert de commissie dat YoungGangsters in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. YoungGangsters heeft in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen echter ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat YoungGangsters een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van YoungGangsters te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    225.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    60
    2.500
    150.000
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    225.000

    Circuit klein/middel
    150.000
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie