MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • TodaysArt

    Inleiding

    Stichting The Generator HQ organiseert ieder jaar het vierdaagse TodaysArt-festival in Den Haag. Algemeen directeur is Olof van Winden en Gwyneth Wentink is artistiek directeur. De missie van TodaysArt is tweeledig. Enerzijds wil het festival (kritisch) reflecteren op wat er in de maatschappij leeft door makers te presenteren die hun creativiteit en innovatie daarbij als tools inzetten. Anderzijds wil TodaysArt een podium bieden aan avontuurlijke muziek en performances en dan vooral in multidisciplinaire vorm. De organisatie biedt haar programma aan middels een programmeringsprofiel dat bestaat uit vijf verschillende modules: ‘Performances’, ‘Works’ , ‘Club + Outdoor Stage’, ‘Bright Collisions’ en ‘Periphery’.

    Binnen de kaders van (internationale) actualiteit stelt TodaysArt in de periode 2017-2020 jaarlijks voor het onderdeel Performances programma’s samen waarbinnen hoofdzakelijk nieuwe podiumkunstproducties en/of premières worden ontwikkeld en gepresenteerd die zich verhouden tot twee hoofdthema’s: ‘Science and Performing Arts’ en ‘Sensory Experience and Enhanced Realities’.

    In het onderdeel Works komt specifiek het bevragen van de ruimtelijke context naar voren. Door relevante werken te presenteren op de hoofdlocaties en in de publieke ruimte, wil TodaysArt zowel de bestaande doelgroepen als voorbijgangers en bewoners bereiken. Works bestaat uit installaties, interventies en experimenten van jonge en gevestigde makers die in staat zijn om te reflecteren op de menselijke perceptie en ruimtelijkheid.

    Het clubprogramma van TodaysArt omvat volgens de organisatie een greep uit de beste ontwikkelingen op het gebied van elektronische muziek. TodaysArt beschouwt dit format als een essentieel onderdeel van het festivalconcept, maar ook als een brandhaard van hedendaagse kunst en cultuur. De festivalnachten op vrijdag en zaterdag worden gedomineerd door een diversiteit aan hedendaagse vormen van, experimenten in, en hybride vormen van elektronische muziek. TodaysArt organiseert in 2017 en 2018 de zesde en zevende editie van Bright Collisions, een internationaal symposium gewijd aan creativiteit en maatschappij. Een ontmoetingsplek met een crosssectorale focus met als doel transdisciplinaire talenten, ideeën en mogelijkheden te promoten, maar ook (kritisch) te bespreken. Periphery is het partnerprogramma van TodaysArt, waarin een groot aantal lokale en nationale initiatieven en presentatieruimtes zich parallel presenteren in de aanloop naar en tijdens het festival.

    Stichting The Generator HQ vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro. Daarnaast vraagt de stichting een bijdrage (co)productie van 50.000 euro aan. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 150.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting The Generator HQ ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    TodaysArt staat bij de commissie bekend als een festival dat een sterke traditie heeft in het tonen van multidisciplinaire kunst met speciale aandacht voor technologie en wetenschap. Volgens de commissie komt de artistieke doelstelling om een platform voor innovatieve multidisciplinaire kunst en creativiteit te zijn duidelijk tot uiting in de verschillende programmaonderdelen. Naar haar mening weet de organisatie vakkundig te scouten welke projecten ze vanuit die visie een plek in het festival biedt. De programmaonderdelen, die uiteenlopen van grootschalige multidisciplinaire podiumproducties tot clubavonden en concerten, zijn volgens de commissie over het algemeen van goede kwaliteit.

    Kritisch is de commissie echter over de samenhang binnen het programma zoals dat in het verleden is gepresenteerd, maar ook zoals dat in het plan voor de periode 2017-2020 is omschreven. Volgens haar bieden de thema’s die TodaysArt hanteert nauwelijks houvast voor de programmering. Daardoor blijft deze een verzameling op zichzelf staande onderdelen, waarbinnen de commissie bovendien specifieke accenten mist. De focus in de beschrijving van de programmering ligt, naar het oordeel van de commissie, vooral op de vorm en in mindere mate op de inhoud van de gepresenteerde kunst. Zij ervaart dit als een gemis in de aanvraag. Daarnaast is de commissie kritisch over de oorspronkelijkheid van het programma. Naast een aantal nieuwe producties staan er op het festival tal van producties die reeds op andere plaatsen zijn gepresenteerd.

    Uit het plan blijkt verder dat Todays Art zichzelf ten doel stelt om een bijdrage te leveren in de ontwikkeling en monitoring van talent en de bevordering van crosssectorale samenwerking. De commissie vindt dat deze voortrekkersrol niet overtuigend uit de programmering naar voren komt. Ook constateert de commissie dat het festival binnen Den Haag een nomadisch bestaan heeft. De organisatie merkt daarover op dat ze in haar artistieke signatuur de laatste vier jaar meer en meer gericht is op het aangaan van verbindingen met de locatie waar het festival neerstrijkt. De commissie vindt dat op zichzelf een aansprekend uitgangspunt, maar de uitwerking in het plan overtuigt haar onvoldoende van de artistieke meerwaarde van de locatie op het getoonde aanbod. Dat blijkt ook uit de locatiekeuze, die volgens de commissie niet vanuit artistieke overwegingen wordt bepaald, maar vooral wordt ingegeven door de stedelijke ontwikkelingen in Den Haag, waaronder de leegstand.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als ruim voldoende.

    De commissie constateert dat het festival de state of the art op het gebied van innovatieve multidisciplinaire kunst toont. Zij merkt daarnaast op dat het gaat om een kleine niche binnen de kunst met een sterk internationaal netwerk. Door de diverse internationale kunstenaars samen te brengen tijdens het festival, kan het volgens de commissie een ontwikkeling teweegbrengen. Er ontbreekt volgens haar echter wel een heldere regie op de ontmoeting tussen kunstenaars en het faciliteren daarvan. Het randprogramma mist volgens de commissie wat dat betreft aan de nodige diepgang.

    Daarnaast heeft de commissie de indruk dat het festival en de gepresenteerde kunstenaars in zichzelf lijken gekeerd. Ze is kritisch op het feit dat er bij makers en festivalorganisatie nog nauwelijks sprake is van een publieksbewustzijn, laat staan dat er in het programma aandacht is voor een minder ingewijd publiek. De commissie vindt dat de organisatie te weinig een gidsfunctie op zich neemt waarmee het festival dit publiek een diepgravender festivalbeleving kan bieden. Mede hierom is de bijdrage van TodaysArt aan de ontwikkeling van de podiumkunsten vooral waardevol voor het eigen genre, maar in mindere mate voor de podiumkunsten als geheel.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Ze merkt op dat de gerealiseerde eigen inkomsten over de afgelopen jaren een wisselend beeld laten zien. De aanvrager stelt dat dit samenhangt met de locaties waar het ‘nomadische’ festival heeft plaatsgevonden. In dat kader vindt de commissie het opvallend dat de begroting in de komende vier jaar wat de eigen inkomsten betreft uitgaat van een piek die twee keer zo hoog is dan deze inkomsten tijdens de vorige editie. De organisatie schrijft extra te gaan inzetten op vergroting van de publieksinkomsten en rekent daarvoor op een forse stijging van het aantal betalende bezoekers. Omdat ze in de aanvraag niet uitwerkt hoe het publiek wordt verleid om een kaartje te kopen, kan de commissie er niet op voorhand op vertrouwen dat de aanvrager deze ambitie waarmaakt. Sponsorwerving is vanwege de huidige economische en politieke omstandigheden volgens de organisatie vaak langdurig en onzeker. De bewering in de aanvraag sluit niet aan op de begrote toename van sponsorinkomsten, waarvoor bovendien een overtuigend plan van aanpak in de aanvraag ontbreekt. Daarnaast nemen ook de private fondsen in de begroting fors toe. Omdat in het inhoudelijke plan staat dat de organisatie ernaar streeft om de totale bijdrage van private fondsen ongeveer gelijk te houden aan voorgaande jaren, komt volgens de commissie ook hier de financiële vertaling niet overeen met de plannen. Op grond van het voorgaande plaatst de commissie vraagtekens bij de haalbaarheid van verschillende inkomstenbronnen binnen de financieringsmix.

    De commissie plaatst vervolgens ook kanttekeningen bij de lastenkant van de begroting. In de aanvraag worden weliswaar een aantal doelstellingen voor 2017-2020 geformuleerd, maar van grote veranderingen in de omvang van het festival is geen sprake. De totale lasten stijgen in de periode 2017-2020 echter wel fors. Opvallende posten zijn hierbij ‘beheerslasten personeel’, ‘overige programmakosten’ en ‘marketingkosten’. Dat de uitgaven voor marketing hoger zijn dan de publieksinkomsten vindt zij een onwenselijke verhouding. Een plausibele onderbouwing voor verhogingen en verschuivingen in de begroting ontbreekt volgens de commissie.

    De commissie constateert bovendien dat uit de cijfers blijkt dat de financiële positie van TodaysArt zorgelijk is. Zo is er is sprake van een negatief eigen vermogen. De commissie vindt het positief dat de organisatie de gevaren van dat negatieve eigen vermogen ziet. Het ontbreekt echter aan een plan van aanpak om de financiële positie in de toekomst te verbeteren.

    Wat de publieksbenadering betreft is het festival voornamelijk op de eigen achterban gericht. De aanvrager noemt weliswaar een aantal verschillende doelgroepen, maar beschrijft die niet specifiek. De organisatie blijkt nog volop bezig om meer inzichten over het publiek te vergaren. Zo wil de aanvrager een jaarlijks publiekstevredenheidsonderzoek uitvoeren en zal ze de publieksregistratie in de komende edities verbeteren. Een duidelijke publieksbewustzijn komt volgens de commissie echter niet uit de aanvraag naar voren. Er worden bijvoorbeeld geen combinaties voorgesteld van programmaonderdelen met een passend publiek. De ambitie van het festival om een breed publiek aan te spreken, lijkt volgens de commissie op grond van de beperkte uitwerking dan ook niet haalbaar. Ook de vormtaal die het festival hanteert in het publiciteitsmateriaal sluit in de ogen van de commissie niet aan bij die beoogde publieksverbreding.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlandse podiumkunstenaanbod beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het festival presenteert een podiumkunstenaanbod dat voornamelijk dient te worden aangemerkt als multidisciplinair, met de nadruk op vooruitstrevende popmuziek en hedendaagse dans. De commissie constateert dat dit aanbod reeds in behoorlijke mate op andere podia en festivals aan bod komt. Door de aard en wijze waarop het festival het aanbod presenteert, stelt de commissie vast dat het festival onderscheidend is, maar niet uniek. Zodoende levert TodaysArt een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Den Haag. In Den Haag is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. Hierdoor levert TodaysArt geen bijdrage aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage provincie of gemeente is ruim voldoende.

    In de periode 2013-2015 ontving TodaysArt een structurele bijdrage van de gemeente Den Haag van gemiddeld 170.000 euro per jaar. Voor de periode 2017-2020 is een vergelijkbaar bedrag aangevraagd bij de lokale overheid. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting The Generator HQ niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties en theatercollectief Moeremans & Sons.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.