MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • Music Meeting

    Inleiding

    Music Meeting is een driedaags internationaal muziekfestival, dat ieder jaar tijdens het pinksterweekend plaatsvindt in het Park Brakkenstein in Nijmegen. Het festival bestaat sinds 1985. De laatste jaren telt het gemiddeld 15.000 bezoekers. Music Meeting wordt geleid door John van Merriënboer.

    De hoofddoelstelling van Music Meeting is een zo groot en divers mogelijk publiek bereiken voor onbekende, hoogwaardige en spannende internationale muziek, die zelden of niet in Nederland en Europa live te horen is. Music Meeting wil een inspirerende ontmoetingsplek zijn voor iedereen: betrokken musici, experts, professionals, amateurs, talenten, ambassadeurs en liefhebbers. De kernactiviteit van de organisatie is het jaarlijks terugkerende festival, bestaande uit een hoofdprogramma en een verdiepingsprogramma, met zes podia/tenten. Het hoofdprogramma van het festival, dat plaatsvindt op de podia Apollo en Mondo en uit zo’n twintig tot vijfentwintig concerten bestaat, komt tot stand door een ‘producerende programmering’ en omvat compositieopdrachten, speciale projecten en nieuwe samenwerkingsverbanden. Het aanvullende verdiepingsprogramma kent twee zwaartepunten. Enerzijds is er een contextprogramma met interviews, lezingen, films, akoestische sessies, interactieve Q&A’s, intieme brunchconcerten en het kinderprogramma ‘Mini Meeting’. Anderzijds is er een talentontwikkelingsprogramma met masterclasses, workshops, crossoverprojecten en participatieprojecten voor jongeren, amateurs en muziekstudenten.

    De huidige artistieke ambities, zoals geformuleerd in de missie, hoofddoelstelling en kernactiviteit, zullen ook het uitgangspunt vormen voor de komende periode 2017-2020. Van daaruit, binnen en vanuit de programmatische kern, zal Music Meeting naar eigen zeggen nadrukkelijker de randen, contrasten en ‘parels’ opzoeken, daar waar de echte vernieuwing plaatsvindt en ruimte voor innovatie en groei van het festival is. Met deze stap richt het festival zich op uitbreiding van het publiek, in omvang en diversiteit, én op verdieping van de muzikale ervaring van dat publiek. De organisatie wil deze ambities op drie manieren realiseren. Ten eerste door een verdere verdieping van de muzikale ervaring en versterking van de band tussen het publiek en de muziek en musici te bewerkstelligen. (Co)producties staan centraal in de programmering, in voorgaande jaren in de vorm van ‘Special Projects’. Daar voegt de organisatie een nieuw concept aan toe, namelijk ‘Artist in Focus’. Ten tweede door een van de ambities uit de afgelopen periode te schrappen, namelijk de verdere uitbreiding naar andere disciplines, zoals dans, poëzie/spoken word en muziektheater (‘Cross Disciplines’). Tot slot door nieuw en deels jonger publiek te boeien en te binden aan het kernprogramma.

    Music Meeting vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro. Daarnaast vraagt het festival een bijdrage (co)productie van 25.000 euro aan. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 150.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Music Meeting ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de Regeling meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016.

    Het Fonds volgt de festivals die het meerjarig subsidieert door adviseurs de festivals te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds de verschillende festivaledities van Music Meeting bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    Music Meeting staat bij de commissie bekend als een veelzijdig festival op het gebied van wereldmuziek. De ambitie om in het Nijmeegse Park Brakkenstein westerse en niet-westerse muziekvormen samen te brengen, met als verbindende factor het improvisatie-element, ziet de commissie mooi vertaald in de programmering van het festival in de afgelopen periode. Met de speciale projecten geeft de aanvrager volgens haar daarnaast overtuigend invulling aan de ambitie om nieuwe ontwikkelingen aan te jagen en te introduceren. Dat het festival hierbij de rijke traditie van het wereldmuziekgenre niet uit het oog verliest en op aansprekende manieren verbindt aan de innovatie, heeft al tot bijzondere experimenten en concerten geleid. Uit al het voorgaande blijkt volgens de commissie het vakmanschap van de samenstellers van het programma van Music Meeting. De artistieke leiding blijkt goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de wereldmuziek en weet de vertegenwoordigers van nieuwe en oude stromingen op een aansprekende manier samen te brengen op het festivalpodium. Voor een publiek van liefhebbers van de wereldmuziek heeft Music Meeting daardoor een grote zeggingskracht.

    De commissie is positief over de ambities van het festival voor de periode 2017-2020. De beschrijving hiervan in het plan is helder en het festival borduurt op een mooie manier voort op de stevige fundamenten die het in de afgelopen jaren heeft opgebouwd. De kwaliteit is volgens de commissie geborgd en de internationale netwerken waarin Music Meeting verkeert, geven haar veel vertrouwen in het niveau van de voorgenomen programmering voor de komende jaren. Daarin wordt zij in de aanvraag vervolgens bevestigd met de namen van artiesten en groepen die in zowel het hoofdprogramma als de randactiviteiten van het festival in de komende jaren een podium krijgen. De commissie heeft waardering voor de ambitie van Music Meeting om vanuit de hierboven beschreven basis nadrukkelijker op zoek gaan naar de ‘randen, contrasten en parels’. De manier waarop het festival deze wens vertaalt in concrete activiteiten, maakt volgens de commissie nieuwsgierig en zij vindt de uitwerking oorspronkelijk. Ook kan de wijze waarop de aanvrager in het plan deze vernieuwing in het aanbod direct verbindt aan de ambitie om een breder en diverser publiek te bereiken op waardering van de commissie rekenen. Door daarbij in te zetten op de verdieping van de muziekbeleving draagt het festival overtuigend bij aan het vergroten van de zeggingskracht van het getoonde aanbod. Wat die verbreding betreft is de commissie positief over het voornemen om de zaterdagavond hernieuwde aandacht te geven met het ‘dance, trance en trad’-programma. Ook hierin komt de traditie samen met vernieuwing en zoekt het festival volgens de commissie op een aansprekende manier naar aansluiting bij een jongere doelgroep. Tot slot vindt de commissie het een verstandige keuze om de verbreding van het festival naar andere disciplines, zoals dans, poëzie en muziektheater, los te laten. Dat brengt de focus volgens haar terug naar de kern en kracht van het festival als innovatief wereldmuziekpodium.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als ruim voldoende.

    De commissie sluit zich aan bij de bewering in het plan dat het festival de state of the art in de wereldmuziek in de volle breedte presenteert. De vernieuwing die het festival daarin toont, geeft een mooie staalkaart van de nieuwe ontwikkelingen in het genre. Het festival is daarmee een inspirerende omgeving waarin nieuw werk wordt gemaakt. Uit de ‘special projects’ en aansprekende samenwerkingsverbanden blijkt volgens de commissie de actieve houding van het festival om de vernieuwing aan te jagen. Het podium van Music Meeting is in haar ogen ook een waardevol platform voor de introductie van nieuw talent. De opgebouwde kennis in de afgelopen dertig jaar maakt volgens de commissie ook de sleutelpositie van het festival als expertisecentrum in de gepresenteerde muziekvormen aannemelijk.

    Tegelijkertijd vindt de commissie de invloed van het festival op de ontwikkeling van de podiumkunsten beperkt. Voor de ontwikkeling van het eigen genre is het belangrijk, maar ook daar reiken de inspanningen voor het grootste deel niet veel verder dan het festivalterrein van Music Meeting. Die invloed is voor de ontwikkeling van het genre relevant, maar in mindere mate voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in bredere zin.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Zij heeft vertrouwen in de bedrijfsvoering van de organisatie. Op basis van het aangeleverde cijfermateriaal constateert de commissie dat er sprake is van een financieel gezonde organisatie. Er is voldoende eigen vermogen om bescheiden tegenvallers op te vangen.

    De commissie vindt dat er in de begroting voor de komende jaren sprake is van een gedegen financieringsmix, waarbinnen de aanvrager al te grote risico’s vermijdt. De organisatie gaat bij de dekking uit van diverse inkomstenbronnen waarop het festival in het verleden ook kon rekenen. De commissie is positief over de aanpak van de organisatie om door middel van een gedifferentieerd prijsbeleid de publieksinkomsten stapsgewijs op te voeren en daarmee eventuele tegenvallers bij andere inkomstenbronnen te kunnen opvangen. Deze formule is volgens de aanvrager in de afgelopen jaren succesvol gebleken en zal zij daarom voortzetten in de komende periode.

    De bedrijfsvoering van Music Meeting kan op de waardering van de commissie rekenen. De organisatie beschrijft duidelijk hoe ze eventuele tegenvallers wil voorkomen en, indien deze zich toch voordoen, zal opvangen. Door een risicomijdend financieel beleid te voeren, hoopt de organisatie haar eigen vermogen verder te kunnen verhogen. Daarnaast geeft de organisatie volgens de commissie een duidelijk beeld van de manier waarop ze grote tegenvallers kan opvangen middels aanpassingen in de programmering.

    De organisatie positioneert zichzelf in het podiumkunstenveld als initiator van muzikale ontmoetingen en van nieuw repertoire, trendsetter en talent scout. De commissie vindt dat het festival zich met name onderscheidt van vergelijkbare festivals door zijn producerende manier van programmeren. Mede hierdoor is het festival volgens haar aantrekkelijk voor nieuwe publieksgroepen en is de publiekswaardering voor het programmeringsprofiel van het festival hoog. Het festival heeft verder in de loop van de tijd een groot aantal relevante culturele partners aan zich weten te binden. De commissie vindt dat positief, omdat het festival daardoor de exclusiviteit binnen de programmering kan blijven garanderen.

    De commissie is positief over de publieksbenadering. Het festival heeft een aantal stevige (media)partners aan zich verbonden, zoals de VPRO, Trouw en de Radboud Universiteit. Daarmee bereikt het festival landelijk een grote groep van potentiële bezoekers die passen bij het profiel. Wel merkt de commissie op dat er in de plannen in mindere mate sprake is van specifieke marketingacties passend bij de verschillende subdoelgroepen. Het marketingplan sluit volgens de commissie wel goed aan bij de ambitie van de organisatie om haar aandacht te concentreren op het aantrekken van meer publiek op de zaterdag en het vergroten van de publieksinkomsten. Hoewel de beschrijving summier is en de aanvrager gebruikmaakt van tamelijk standaard marketingmiddelen heeft de commissie er vertrouwen in dat de organisatie deze ambitie zal weten te realiseren.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit wordt door de commissie als zeer goed beoordeeld.

    Het festival presenteert aanbod dat voornamelijk dient te worden aangemerkt als vernieuwend aanbod op het gebied van wereld- en jazzmuziek. De artiesten en groepen die Music Meeting programmeert zijn volgens de commissie niet of nauwelijks op andere podia en festivals in Nederland te zien. De bijzondere samenwerkingsprojecten die het festival initieert waaruit een vernieuwend aanbod in de wereldmuziek ontstaat, dragen volgens de commissie eveneens bij aan het onderscheidend vermogen van het festival. Omdat Music Meeting daarnaast voornamelijk cultureel divers aanbod presenteert, vindt de commissie dat er sprake is van een zeer belangrijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding van de podiumkunsten als ruim voldoende.

    Music Meeting vindt plaats in Nijmegen. Daarmee is de bijdrage aan de spreiding beter dan gemiddeld. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in Nijmegen, anders dan in bepaalde andere regio’s in Nederland, vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt. In Nijmegen en omgeving vinden ook andere festivals plaats en de stad kent een goede culturele infrastructuur op het gebied van de podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van gemeente en provincie is ruim voldoende.

    Music Meeting ontving in de periode 2013-2015 een bijdrage van de gemeente Nijmegen van gemiddeld 53.890 euro per jaar en vraagt voor de komende periode een soortgelijk bedrag aan. Daarnaast ontving het in de afgelopen periode jaarlijks een bedrag van gemiddeld 70.781 euro van de provincie Gelderland, waar het festival ook voor de aankomende periode op rekent. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    De commissie adviseert om de aanvraag voor een bijdrage (co)productie toe te kennen.

    Zij onderschrijft dat coproducties in het verleden altijd een wezenlijk onderdeel van de programmering van Music Meeting zijn geweest en verweven zijn met de overige activiteiten van het festival. Voor de komende periode voegt de organisatie een nieuw concept toe aan de (co)producties: het ‘Artist in Focus’-programma. In het plan worden de voornemens bovendien vertaald in een concrete uitwerking met beoogde namen van makers en combinaties. Hierdoor en op basis van de behaalde resultaten op dit vlak in het verleden, heeft de commissie het vertrouwen dat de coproducties een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een breed, kwalitatief hoogwaardig en pluriform aanbod.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Music Meeting te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    125.000
    Bijdrage (co)productie
     
    25.000
    Totaal per editie
    150.000
    Toegekend bedrag per editie
    150.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    bedrag per editie
    125.000
    Bijdrage (co)productie
    25.000
    Totaal per editie
    150.000
    Toegekend bedrag per editie
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.