MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • Deventer op Stelten

    Inleiding

    Het vierdaagse festival Deventer Op Stelten wordt jaarlijks begin juli door Evenementenbureau VVV Deventer georganiseerd. Hein te Riele is eindverantwoordelijk voor het festival, artistiek verantwoordelijk is Anjo de Bont. De organisatie beoogt met Deventer Op Stelten een toonaangevend, dynamisch en inspirerend festival voor buitentheater in Nederland, Europa en daarbuiten neer te zetten. Men wil aan het publiek een totaalbeleving aanbieden door in te zetten op kwaliteit, hoog niveau, participatie en de stad als theater. Oorspronkelijk begon Deventer Op Stelten als festival met steltlopers. De programmering is in de loop der tijd geëvolueerd en bestaat nu naar eigen zeggen uit nationale en internationale topvoorstellingen op het gebied van professioneel buitentheater. Ook voorstellingen die zich letterlijk op hoog niveau afspelen, maken nog steeds deel uit van de programmering, mits ze voldoen aan de kwaliteitseisen die de organisatie stelt. Per voorstelling zoekt het festival naar een passende locatie in Deventer. De voorstellingen vinden door de hele oude stad en gedeeltelijk aan de overkant van de IJssel plaats. Hiermee is er volgens VVV Deventer sprake van een echt stadsfestival met de stad als podium.

    Jaarlijks komen er volgens de aanvrager ruim 100.000 bezoekers op het festival af. Omdat de afgelopen jaren vanwege de drukte bij sommige locaties bleek dat de vraag naar voorstellingen groter werd dan het aanbod, wil Deventer Op Stelten het aantal voorstellingen verder uitbreiden. Zo wil het festival ook de publieksaantallen beter kunnen spreiden over de stad.

    Volgens de aanvraag wil Deventer Op Stelten in de periode 2017-2020 de artistieke inhoud en participatie binnen het festival versterken en verdiepen. Zo wil men meer experimentele voorstellingen en voorstellingen met meer diepgang aanbieden. Daarbij is ook ruimte voor andere kunstdisciplines. Daarnaast wil de organisatie maatschappelijke thema’s aan de orde stellen. Doel is innovatie en vernieuwing in het aanbod te bewerkstelligen. Ook jonge makers worden volgens de aanvraag sterker bij het festival betrokken. Daartoe zet de organisatie per editie een internationale, creatieve coach in om deze jonge makers voor en tijdens het festival te begeleiden. Door workshops, educatieve bijeenkomsten, lezingen en netwerkmeetings aan te bieden en de Deventer Op Stelten Award uit te reiken, wil de organisatie de verbinding tussen makers en vakgenoten onderling versterken.

    Evenementenbureau VVV Deventer vraagt een bijdrage (co)productie aan. De organisatie wil samen met (jonge) makers en gezelschappen, met name uit Nederland, nieuwe producties op het gebied van buitentheater maken. Eerder was de organisatie als coproducent op kleine schaal betrokken bij voorstellingen. Nu wil zij per jaar met drie of vier makers/gezelschappen nieuwe producties maken. Daarnaast wil de organisatie participeren in het geschikt maken van bestaande producties als buitentheaterproductie, en producties door studenten en theaterscholen uit Deventer en Oost-Nederland produceren.

    Evenementenbureau VVV Deventer vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro. Daarnaast vraagt VVV Deventer een bijdrage (co)productie aan van 25.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 150.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Evenementenbureau VVV Deventer ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het festival Deventer op Stelten als voldoende.

    Volgens haar blinkt het festival uit in het aanbieden van grootse en spectaculaire voorstellingen, die het publiek in vervoering kunnen brengen. In dat opzicht vindt de commissie de zeggingskracht van het festival groot. Mede door het internationale netwerk, waar ze goed gebruik van weet te maken, is de organisatie bovendien in staat kwalitatief hoogwaardige locatietheatervoorstellingen naar Nederland te halen, die hier anders niet of nauwelijks te zien zouden zijn. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat er in de veelheid van het aanbod volgens haar ook verschillende voorstellingen zijn die van een kwalitatief veel lager niveau zijn. Wat dat betreft beoordeelt zij de kwaliteit van de programmering in zijn geheel en het vakmanschap van de makers als wisselend.

    Een van de belangrijke ambities voor de komende periode van de organisatie is te groeien in het aanbod van podiumkunstactiviteiten. De commissie is daar kritisch over. Ze is er niet van overtuigd dat dit de artistieke kwaliteit ten goede zal komen. Daarvoor ontbreekt volgens de commissie in het plan een overtuigende beschrijving van de artistieke visie van het festival. De organisatie heeft het op diverse plekken in haar plan over de artistieke kwaliteit die ze nastreeft, maar laat na om dit streven te concretiseren. Hetzelfde geldt voor de ambitie van de organisatie om in de komende periode de artistieke inhoud van de programmering te verdiepen. Die ambitie wil de aanvrager bewerkstelligen door meer experimentele voorstellingen en voorstellingen met meer diepgang aan te bieden. Ook dit werkt de organisatie niet nader uit, waardoor de commissie geen duidelijk beeld krijgt van wat de aanvrager verstaat onder ‘experimentele voorstellingen’.

    De commissie plaatst bij de rest van het plan ook de nodige kanttekeningen. Zo komt volgens haar uit de aanvraag naar voren dat de organisatie voornamelijk oog heeft voor de techniek en het spektakel binnen voorstellingen die het festival selecteert. In mindere mate speelt een dramaturgische lijn of artistieke visie van een voorstelling een rol bij het maken van keuzes. Dit blijkt volgens de commissie ook uit het gegeven dat de aanvrager niet verwoordt wat volgens de organisatie de betekenis van locatietheater in het festival is. De organisatie verheldert bijvoorbeeld niet hoe de keuze voor een bepaalde locatie artistiek-inhoudelijk van toegevoegde waarde kan zijn voor een productie.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als voldoende.

    Volgens haar levert het evenement vooral een bijdrage aan de zichtbaarheid van het genre door de manier waarop ze aandacht weet te genereren voor deze vorm van podiumkunst. Over het talentontwikkelingsprogramma dat in het plan wordt beschreven merkt de commissie op dat ze dat te veel een tamelijk op zichzelf staand onderdeel vindt. Er is volgens haar nauwelijks sprake van een duidelijke aansluiting met het hoofdprogramma. Hoewel ze de losse elementen, zoals netwerkmeetings en educatieve bijeenkomsten, goede vormen vindt om verbinding en uitwisseling tot stand te brengen, is de commissie er niet van overtuigd dat daarmee het genre als zodanig naar een hoger plan getild zal worden.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    De organisatie gaat uit van een redelijke mix van inkomstenbronnen. Daarbij geeft ze in de aanvraag een toelichting op de zekerheidsstatus per begrote bron, waaruit blijkt dat het risico tamelijk laag is. De commissie constateert daarnaast dat de organisatie in de afgelopen jaren in staat is gebleken om de eigen inkomsten flink te verhogen, met ruim 100.000 euro. Tegelijkertijd plaatst de commissie vraagtekens bij deze verhoging. Zo blijkt uit het plan dat de organisatie inkomsten uit precario en onroerende zaak belasting (ozb) ontvangt. Als deze voor festivals nogal ongebruikelijke inkomstenbronnen buiten beschouwing worden gelaten, neemt het percentage eigen inkomsten af tot een niveau dat net boven de norm van het Fonds ligt. Hiernaast vindt de commissie het opvallend dat, zo blijkt uit de plannen, de organisatie van mening is dat bijdragen van private fondsen absoluut noodzakelijk blijven voor het festival, terwijl daar slechts 2,5 procent van de totale begroting ter dekking van de kosten wordt aangevraagd. Volgens de commissie zou het verstandig zijn om een groter deel van de dekking bij de private fondsen te zoeken.

    De commissie constateert verder dat de totale kosten in de periode 2017-2020 met 25 procent stijgen en bijna uitsluitend worden gedekt door een verwachte verhoging van de structurele overheidsbijdragen. De eigen inkomsten zijn naar de mening van de commissie zeer behoudend begroot, gezien de ontwikkeling die daarin de laatste jaren is ingezet. Ze is van mening dat de ambitie voor de toename van het aantal bezoekers onvoldoende wordt vertaald naar een ander verdienmodel. De gemiddelde inkomsten per bezoek zakken zelfs. De stijging van de begrotingskosten vindt de commissie evenwel in overeenstemming met de wens van de organisatie om het aantal activiteiten te vergroten en het programma inhoudelijk te verdiepen. Over de gehele linie nemen de begrotingsposten vanwege deze ambitie toe. Ook over de strategie bij tegenvallers is de commissie kritisch. In het plan wordt gesproken over een weerstandsreserve die zal worden opgebouwd op het moment dat de publieksinkomsten hoger zijn dan begroot. Op zichzelf is dat volgens de commissie een goede strategie, echter noch de begroting noch het plan zetten in op maximalisatie van de publieksinkomsten. Daarom is het volgens de commissie weinig aannemelijk dat er in de komende vier jaar een behoorlijke reserve zal worden opgebouwd. Hiernaast leest de commissie dat de festivalorganisatie op termijn zal worden verzelfstandigd. De organisatie gaat echter niet in op de gevolgen van deze afsplitsing voor de festivalorganisatie. Ook blijft onduidelijk hoe dit financieel geregeld wordt met een eventueel opgebouwde algemene reserve. Bovendien gaat de organisatie niet in op het feit dat de begroting nu gedeeltelijk afhankelijk is van precario- en ozb-inkomsten. Ze mist in de aanvraag een toelichting op de status van die inkomsten als er sprake is van een zelfstandige festivalstichting.

    De organisatie richt zich met het festival op een zo groot en breed mogelijk publiek. De commissie constateert dat het festival hierin behoorlijk slaagt. Wel mist ze een marketingaanpak die is toegespitst op de wens van de aanvrager om te groeien en het programma inhoudelijk te verdiepen. Zo wordt niet duidelijk welk deel van het publiek het festival wil meenemen naar een ander type voorstellingen dan deze mensen gewoonlijk bezoeken. Omdat er ook geen voorbeelden van dergelijke voorstellingen worden gegeven, kan de commissie niet oordelen of de organisatie een geloofwaardige product-marktcombinatie voor ogen heeft. Daarnaast streeft de aanvrager naar het bereiken van een nieuw publiek en nieuwe doelgroepen. Ook dat wordt volgens de commissie niet concreet genoeg uitgewerkt. Positief is zij tot slot over de lokale betrokkenheid en het draagvlak voor het festival. De commissie constateert dat er verschillende relevante culturele en maatschappelijke samenwerkingspartners zijn, zoals theaterscholen, de schouwburg en het poppodium. Ook het internationale netwerk dat de organisatie heeft in België, Frankrijk, Engeland, Spanje, Polen, Zweden en Duitsland draagt bij aan de positie die Deventer Op Stelten als buitenfestival heeft, aldus de commissie.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het aanbod dat het festival presenteert is voornamelijk aan te merken als straat-/locatietheater. Met name de grote internationale producties zijn weinig tot niet in Nederland te zien, waardoor het festival op dat gebied onderscheidend is. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat er naast Deventer op Stelten nog verschillende andere festivals in Nederland zijn die straat-/locatietheater aanbieden. Daarmee is Deventer op Stelten niet uniek, aldus de commissie, maar levert het festival wel een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in Deventer. De commissie vindt dat het hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in Deventer, anders dan in bepaalde andere regio’s, sprake is van het geheel ontbreken van vergelijkbaar aanbod. In Deventer en omgeving vinden wel andere festivals plaats en de stad kent een goede culturele infrastructuur op het gebied van de podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is zeer goed.

    In de periode 2013-2015 ontving het gemiddeld per jaar ruim 125.000 euro aan subsidie van de provincie. Daarnaast verkreeg het festival over dezelfde periode per jaar een gemiddeld bedrag van ruim 150.000 euro aan subsidie van de gemeente Deventer. Voor de komende periode is een vergelijkbaar bedrag aangevraagd bij de lokale overheden. Hiermee is sprake van een genereuze lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    De commissie adviseert de bijdrage (co)productie niet toe te kennen.

    Naast het gegeven dat de organisatie geen stevige traditie heeft in het (co)produceren, mist de commissie concrete plannen op dat gebied. De beschrijving van de (co)producties blijft vooralsnog hangen in algemene bewoordingen en ideeën. De commissie constateert dat Deventer op Stelten per jaar met drie of vier makers of gezelschappen actief wil gaan samenwerken aan de totstandkoming van nieuw aanbod en nieuwe producties. De organisatie beschrijft echter niet hoe die samenwerking in de praktijk zal worden vormgegeven. Daarnaast noemt de organisatie nog geen enkele naam van een maker of gezelschap waarmee ze in zee zou willen gaan. Dit maakt dat de commissie van mening is dat de plannen op dit moment nog te prematuur zijn om voor een bijdrage in aanmerking te komen. Ze is er op basis daarvan niet van overtuigd dat de activiteiten een bijdrage zullen leveren aan het tot stand komen van een breed palet van kwalitatief hoogwaardig en pluriform aanbod.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Evenementenbureau VVV Deventer te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    125.000
    Bijdrage (co)productie
     
    0
    Totaal per editie
    125.000
    Toegekend bedrag per editie
    125.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    bedrag per editie
    125.000
    Bijdrage (co)productie
    0
    Totaal per editie
    125.000
    Toegekend bedrag per editie
    125.000

    * Alsnog toegekend in 2016

  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie