MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • T.r.a.s.h.

    Inleiding

    T.r.a.s.h. is een in Tilburg gevestigd gezelschap dat zich richt op het maken van hedendaagse dans- en performancevoorstellingen. T.r.a.s.h. bestaat uit artistiek leider Kristel van Issum, vormgever en productieleider Paul van Weert, zakelijk leider Joris Bedaux en pr-medewerker Lody Meijer. Sinds 2015 vaart het gezelschap naar eigen zeggen een nieuwe artistieke koers. Daarbij is T.r.a.s.h. het lichaam minder gaan zien als uitdrukking van innerlijke emoties en meer als intermediair tussen ‘ik’ en de buitenwereld. De agressie die het werk in het verleden kenmerkte, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor andere emoties en sociale invloeden, aldus de aanvrager.

    T.r.a.s.h. vindt kunst van groot maatschappelijk belang. Vanuit de dans wil het gezelschap een substantiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kunsten en hun rol in de samenleving. Het doel is om een herkenbare stijl te ontwikkelen, zodat het zijn visie helder aan het publiek kan overdragen. Daarbij is het de ambitie van T.r.a.s.h. om zowel lokaal, nationaal als internationaal te werken en te presenteren. In samenwerking met culturele organisaties, theaters, festivals, opleidingen en gezelschappen gaat T.r.a.s.h de komende periode op zoek naar nieuwe presentatievormen. Het wil verbindingen aangaan met andere kunstdisciplines in de beeldende kunst en muziek. Om zijn publiekstoegankelijkheid te verbeteren, werkt het gezelschap de komende jaren vanuit herkenbare onderwerpen en invalshoeken en zal daarnaast meer aandacht besteden aan de dramaturgie van de voorstellingen.

    Jaarlijks zal T.r.a.s.h. twee voorstellingen per seizoen produceren, waarvan minimaal één avondvullend programma voor meerdere dansers. Voor de jaren 2017 en 2018 wordt uitgegaan van het thema ‘Borders’. Inspiratie voor deze voorstellingen zoekt het gezelschap in de verhalen van mensen die noodgedwongen hun land, geliefden of oude leven moesten achterlaten. De activiteiten voor de jaren 2019 en 2020 formeren zich rond het thema ‘Rejects’. In deze voorstellingen staan degenen die zijn afgewezen centraal, evenals het misvormde, het niet-esthetische en de dood. Naast de reguliere voorstellingen zal T.r.a.s.h. een aantal bijeenkomsten ontwikkelen onder de noemer: ‘projecten’. Hierin worden gelijkgestemden benaderd via de Facebookpagina van Anna van Zuijlen, alter ego van Kristel van Issum. Vervolgens nodigt T.r.a.s.h. verwante makers uit om hun werk te delen en te presenteren aan publiek. Voor de ‘projecten’ werkt het gezelschap samen met DansBrabant en het kunstencentrum Hilvaria Studio’s in Tilburg, waar zij zullen worden gepresenteerd. De verkoop van de voorstellingen in Nederland is in handen van Hit Me Productions Rotterdam. Daarnaast heeft T.r.a.s.h. een Franse en Duitse agent aangetrokken voor de verkoop van voorstellingen in het buitenland.

    In de periode 2017-2020 speelt T.r.a.s.h. 49 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 129.500 euro.

    Historie

    T.r.a.s.h. ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds acht voorstellingen van vijf verschillende producties van T.r.a.s.h. bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Zij constateert dat dansgezelschap T.r.a.s.h. de afgelopen jaren een turbulente periode heeft doorgemaakt. Zo heeft componist Arthur van der Kuip in 2015 het gezelschap verlaten en is het artistieke proces door omstandigheden enige tijd stilgelegd. Een en ander heeft ertoe geleid dat er veel druk is komen te staan op de artistieke kern en daarmee op het werk dat het gezelschap de afgelopen periode heeft gerealiseerd.

    De commissie stelt dat de voorstellingen van T.r.a.s.h. zich kenmerken door een herkenbaar en hedendaags karakter. Zij constateert dat er in deze voorstellingen dikwijls sprake is van zware thema’s, vertaald in een bijzondere combinatie van vormgeving, livemuziek en expressieve dansers, zoals onder meer tot uitdrukking komt in de voorstelling 'Agnes und Ekel'. De commissie is evenwel kritisch over de geringe mate waarin het heftige choreografische materiaal zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Daarnaast richt de kritiek van de commissie zich op de matige dramaturgische uitwerkingen van de voorstellingen. In bijvoorbeeld de voorstelling 'Schwamp' laat het bewegingsmateriaal in zijn theatrale toepassing naar mening van de commissie weinig gelaagdheid zien, waardoor het werk volgens haar aan zeggingskracht heeft ingeboet. De plannen voor de periode 2017-2020 bieden de commissie onvoldoende aanknopingspunten om er vertrouwen in te hebben dat dit zal verbeteren.

    In algemene zin is de commissie van mening dat het plan een onsamenhangende indruk maakt en getuigt van een weinig oorspronkelijke visie op de artistieke koers die het gezelschap wil gaan volgen. Zij merkt op dat de geformuleerde uitgangspunten in het door T.r.a.s.h. opgestelde manifest, bestaan uit losse gedachten en ideeën, zonder dat deze op een overtuigende wijze voortbouwen op prestaties uit het verleden en een brug slaan naar concrete activiteiten in de toekomst. De commissie constateert dat T.r.a.s.h in de periode 2017-2020 met verschillende muzikale partners wil gaan werken. Zij vindt het in dat verband opmerkelijk dat de aanvraag nauwelijks reflecteert op de artistieke ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Zo lichten de plannen niet toe wat artistiek-inhoudelijk de consequenties zijn geweest van het vertrek van Arthur van der Kuip en in welke vorm livemuziek in de toekomst nog onderdeel vormt van de voorgenomen activiteiten. Hoewel de commissie vindt dat er uit het plan een oprechte noodzaak spreekt om zich uit te drukken in dans en zij de thematische uitgangspunten van de projecten mooi bij elkaar vindt aansluiten, is zij er onvoldoende van overtuigd dat de plannen van T.r.a.s.h. zullen leiden tot aansprekende producties die over de nodige zeggingskracht beschikken.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als onvoldoende.

    Zij acht de financiële positie van dansgezelschap T.r.a.s.h. zorgelijk. De commissie stelt vast dat sinds 2013 de tekorten steeds verder zijn opgelopen en de prestatie-eisen jaarlijks maar net aan worden gehaald. De commissie begrijpt dat T.r.a.s.h. door de zakelijke personeelswisselingen en flinke bezuinigingen binnen de organisatie maatregelen heeft getroffen om de beheerslasten te drukken. Op basis van het mager uitgewerkte plan is de commissie er niet van overtuigd dat T.r.a.s.h. met de nieuwe organisatiestructuur er in de toekomst in slaagt voldoende reserves op te bouwen om een stabiele financiële koers te kunnen varen.

    Wat de eigen inkomsten betreft, vindt de commissie het opmerkelijk dat de aanvrager in het plan alleen zijn ambities beschrijft voor het jaar 2016, dat buiten de periode valt waarvoor subsidie wordt aangevraagd. De voornemens om het aantal bezoekers per voorstelling te laten stijgen van gemiddeld 103 bezoekers in de vorige periode naar 200 bezoekers per voorstelling in de periode 2017-2020 wordt niet onderbouwd of aannemelijk gemaakt. Gezien de daling die de bezoekersaantallen in de afgelopen jaren laten zien, beoordeelt de commissie de ambities op het gebied van publieksaantalle en de daaruit voortvloeiende stijgende publieksinkomsten als weinig realistisch.

    In het licht van de weinig rooskleurige financiële situatie waarin T.r.a.s.h. verkeert, is de commissie kritisch over de magere toelichting bij de begroting. Hoewel T.r.a.s.h. streeft naar diversificatie en spreiding van inkomstenbronnen, bevat het plan ook op dit gebied geen stevige onderbouwing. Dit blijkt uit de weinig concrete invulling van de plannen voor inkomsten uit onder andere sponsoring, private fondsen en vergoedingen van de coproducent. Zij constateert dat de aanvrager nauwelijks reflecteert op de risico’s op dit punt en dat in het plan een strategie om tegenvallers op te vangen, ontbreekt.

    Op basis van de in het plan genoemde brede en weinig gespecificeerde doelgroepen, lijkt het gezelschap volgens de commissie een weinig realistisch beeld te hebben van zijn publiek en schat het zijn verwachtingen ten aanzien van het beoogde publieksbereik te optimistisch in. Gezien de beoogde forse stijging van het gemiddelde aantal bezoekers per voorstelling had volgens de commissie een stevige visie op publieksbenadering mogen worden verwacht. Op basis van de plannen op het gebied van marketing is de commissie er nog niet van overtuigd dat T.r.a.s.h. het beoogde nieuwe publiek zal weten te bereiken. Daarnaast maakt het marketingplan op de commissie een weinig samenhangende en doordachte indruk. Er wordt slechts een algemene beschrijving gegeven van vrij standaard communicatiemiddelen. De commissie constateert dat de aanvraag niet toelicht waarom de organisatie verwacht dat bepaalde acties doeltreffend zullen zijn.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Zij constateert dat het werk van T.r.a.s.h. valt binnen het genre van de moderne/hedendaagse/conceptuele dans. Dit genre is relatief goed vertegenwoordigd binnen het Nederlandse dansaanbod. Volgens de commissie onderscheidt het werk van T.r.a.s.h. zich van het overige dansaanbod in Nederland door de heftigheid van het bewegingsmateriaal dat wordt ingezet binnen interdisciplinaire voorstellingen waarin het gezelschap zware thema’s vertaalt naar een groteske theatrale beeldtaal. Op grond hiervan oordeelt de commissie dat T.r.a.s.h. een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit van het danslandschap, maar daarin niet uniek is.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als goed.

    T.r.a.s.h. is gevestigd in Tilburg, waar het podiumkunstenaanbod in vergelijking met andere grotere steden vrij klein is. Op basis van het plan lijkt T.r.a.s.h. goed te zijn ingebed in de culturele infrastructuur van de stad en voert daar met regelmaat activiteiten uit. Verder constateert de commissie dat T.r.a.s.h. in de periode 2013-2015 het grootste deel van de activiteiten heeft gespeeld in de regio Zuid. Daarnaast heeft zij ook een aantal voorstellingen uitgevoerd in de grote steden en overige regio’s. De commissie constateert dat T.r.a.s.h. in de komende periode een substantieel aandeel voorstellingen wil spelen in andere steden en regio’s. Op basis daarvan is de commissie van mening dat T.r.a.s.h. een grote bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van T.r.a.s.h. niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    129.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
    Aangevraagd bedrag per jaar
    129.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.