MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • Firma MES

    Inleiding

    Firma MES is een theatergezelschap uit Den Haag. De artistieke kern bestaat uit regisseur Thomas Schoots en de acteurs Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers en Lindertje Mans. De zakelijke leiding is in handen van Ulrike Söbbeke. Firma MES wil garant staan voor prikkelend theater en verrassende evenementen, zowel in theaterzalen als op bijzondere andere plekken, en voor een zo breed mogelijk publiek. Naast het maken van theatervoorstellingen in de theaterzaal en op bijzondere locaties ontwikkelt Firma MES onder de noemer Firma MES EXTRA concepten en evenementen die buiten de kaders van een theatervoorstelling vallen.

    Het gezelschap wil theater maken van nu, voor mensen van nu. Specifiek voor een jong en divers publiek. De groep wil het belang en het plezier van theater laten zien, om mensen met andere ogen te laten kijken naar de alledaagse realiteit. Om deze missie te vervullen, worden onderwerpen gekozen die dicht bij de makers en hun eigen leefwereld staan en die eerder filosofisch dan politiek zijn. De groep maakt alleen nieuw repertoire en wil laten zien dat achter alledaagse levensvragen meer betekenis zit dan wordt gedacht en dat bewustwording van onderliggende mechanismen het leven verdieping kan geven. Firma MES streeft naar de grootst mogelijke toegankelijkheid én gelaagdheid. De stijl is documentair: veel voorstellingen hebben een aanleiding in de realiteit. Vaak staan de leden van de groep als zichzelf op het podium, gecombineerd met fictieve scènes en personages.

    Firma MES maakt elk jaar een grote reisproductie, een kleinere productie en Firma MES Extra. Verder maakt het theatergezelschap verspreid over de seizoenen het drieluik ‘TECH’. In 2017 speelt Firma MES de productie ‘Rishi’ die gaat over Rishi Chandrikasing. Hij was de verkeerde persoon op de verkeerde plaats toen hij in 2013 op een perron van station Den Haag Hollands Spoor werd doodgeschoten door een politieagent. De tekst is van Kees Roorda. ‘POZNAN’ is een theatraal reisverslag van Scheveningen naar Polen, over de betekenis van grenzen. ‘TECH’ is een drieluik van monologen over de versmelting van mens en technologie, geschreven door Jibbe Willems. In drie monologen verhoudt steeds een ander individu zich tot deze materie: een vrouwelijke huishoudrobot met gewetensproblemen (‘TECH I’), een bejaarde vrouw die slechts leeft in haar artificiële herinneringen (‘TECH II’) en een ontwikkelaar van de Google Glass (‘TECH III’).
    ‘Beat’ is een kwetsbare bodybuildshow, die gaat over buiten de hokjes denken en onvoorwaardelijk zijn wie je bent.
    ‘Trash’ is een zwart-komisch acteursfeestje vanuit een stacaravan, gemaakt in coproductie met Toneelgroep Maastricht. Deze voorstelling speelt zich af in de sociaal meest zwakke laag van de bevolking. De geplande MES Extra’s zijn: ‘Date’ (speeddate-avonden in theatersetting als sociaal experiment), ‘Loop’ (een serie audiotours door de stad) en theatrale missen. Vanaf 2017 start bovendien de Firma MES-podcast, met verdieping van thema’s uit de voorstellingen. In 2019 zal de ‘TECH’-trilogie een landelijke tournee maken. In het najaar maakt de groep een nieuwe landelijk toerende productie. Firma MES sluit deze periode in 2020 af met een nieuwe grote locatievoorstelling, gemaakt in coproductie met Het Nationale Theater.

    In de periode 2017-2020 speelt Firma MES zeventig voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 93.750 euro.

    Historie

    Firma MES ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Firma MES beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘BOT’, ‘Troep’ en ‘Schreeuw’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    Firma MES wil via toegankelijk theater in een documentaire stijl verdieping geven aan de dagelijkse realiteit. De commissie ziet in de onderwerpen die het gezelschap voor zijn voorstellingen kiest een oorspronkelijke invulling van de missie van het gezelschap. De voorstellingen van de afgelopen jaren gingen onder ander over gedrag (‘Bot’), over opruimen of juist het gebrek daaraan (‘Troep’) en over aandacht (‘Schreeuw’). De commissie vindt de voorstellingen van Firma MES toegankelijk en energiek en waardeert de humor en de lichtheid in de behandeling van de onderwerpen. Tegelijkertijd is er een keerzijde aan de genoemde lichtheid. De voorstellingen van Firma MES bleven volgens de commissie vaak te oppervlakkig. Het ontbreekt aan scherpe, eigen opvattingen van de makers, en juist die zouden de voorstellingen meer zeggingskracht kunnen geven. Zo vindt de commissie dat in ‘BOT’ het onderwerp ‘aardig’ (of juist ‘onaardig’) op speelse wijze over het voetlicht wordt gebracht, maar dat van een gelaagdheid in de voorstelling weinig sprake was. Over ‘TROEP’ oordeelt de commissie vergelijkbaar: de groep gaf een herkenbaar en vermakelijk beeld van consumptiepatronen en hield daarmee het publiek een spiegel voor. Maar de voorstelling ontstijgt in de ogen van de commissie die lichtheid niet, waardoor de zeggingskracht tekortschiet. Verder plaatst de commissie een kritische kanttekening bij het vakmanschap. Hoewel dat over het algemeen voldoende van niveau is, zijn de acteerprestaties niet bij alle leden van de groep van hetzelfde niveau.
    De commissie leest in de plannen voor de komende jaren, dat de toegankelijkheid en de lichtheid van de voorstellingen van de groep nadrukkelijk aanwezig blijven. Firma MES beschouwt dit als een belangrijk onderdeel van zijn signatuur. Vanuit zijn duidelijke evaluatie beschrijft de groep dat hij daarbinnen onder andere naar meer zeggingskracht gaat zoeken. De commissie ziet dat in het merendeel van de plannen echter niet sterk naar voren komen. Zij heeft daardoor weinig vertrouwen in de artistieke ontwikkeling die Firma MES ambieert. Het aantrekken van schrijvers als Kees Roorda, Jibbe Willems en Hanna Bervoets is op zich een interessante stap, maar in producties waarbij zij betrokken zijn, ziet de commissie slechts in geringe mate een onderscheidende visie op de thematieken. Zeker vanuit het overkoepelende thema in de komende jaren om ‘waarheid een nieuwe definitie te geven’ zal Firma MES zich naar het oordeel van de commissie veel duidelijker in zijn producties moeten uitspreken: door het bieden van (meer) gelaagdheid of een prikkelende visie op de gekozen thema’s. Aangezien het daaraan veelal ontbreekt in de uitwerking van de producties, alsmede in de producties in de afgelopen jaren, is de commissie er niet van overtuigd dat de voorstellingen van Firma MES meer zeggingskracht zullen hebben in de komende jaren. Positieve uitzondering binnen de geplande producties vindt de commissie het project ‘Rishi’. Gezien het werk van Firma MES tot nu toe is dit een uitdagende keuze. Verder lijkt de groep over dit gevoelige onderwerp meer dan in andere producties een standpunt in te nemen. Hiermee zet Firma MES een maatschappelijk relevant thema op de kaart dat zeker in Den Haag belangstelling kan wekken. Het thema van het project ‘Trash’ leent zich eveneens voor een scherpe interpretatie, die de commissie in het plan echter mist. Zij vindt dat de Firma MES ook in de uitwerkingen van de kwetsbare bodybuildingshow ‘Beat’ en de monologenreeks ‘TECH’ over technologie geen relevante of interessante perspectieven benoemt.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Firma MES is een hecht collectief dat al meerdere jaren ervaring heeft in het maken en spelen van theatervoorstellingen. De commissie vindt dat er sprake is van een gedegen bedrijfsvoering. Ook de financiële huishouding van het gezelschap geeft een solide beeld.

    Firma MES heeft de ambitie om in de komende periode te groeien. Daartoe wil het gezelschap stappen zetten in het bereik en in de grootte van de organisatie. Firma MES heeft deze ambities helder vertaald naar de kostenkant van de begroting: deze wordt hoger doordat de groep meer voorstellingen gaat spelen, het bureau uitbreidt en men meer financiële armslag wil creëren voor publiciteit, freelancers en gastacteurs. De commissie staat positief tegenover de keuze van Firma MES om de verhoogde kostenkant van de begroting niet alleen te laten dekken door een verhoging van de subsidie. Ook de eigen inkomsten worden voor 2017-2020 namelijk hoger geraamd dan in de voorgaande periode, waardoor de verhouding tussen eigen inkomsten en overheidssubsidies stabiel blijft. Aan de inkomstenkant valt het de commissie echter wel op dat de publieksinkomsten erg optimistisch zijn ingeschat. De voor 2017-2020 geraamde publieksinkomsten stijgen aanzienlijk harder dan het geraamde activiteitenniveau. In de aanvraag ontbreekt een heldere toelichting op de beoogde publieksinkomsten. Daardoor ziet de commissie een risico in het dekkingsplan. In het licht van de resultaten in de afgelopen jaren vindt de zij het een gemis dat Firma MES niet meer inzet op inkomsten van private fondsen. De groep zou daarmee een deel van het gesignaleerde risico bij de publieksinkomsten kunnen ondervangen. Verder ontbreekt in de aanvraag een concrete onderbouwing hoe de groep eventuele financiële tegenvallers wil opvangen. Met name met het oog op de producties op locatie loopt de groep enig risico waar hij op kan anticiperen.

    De commissie vindt het publieksbereik van Firma MES klein, vooral voor een groep die toegankelijk theater maakt. De groep wil theater maken met maatschappelijke impact, maar de commissie vindt die impact beperkt zolang de voorstellingen van Firma MES niet door een substantieel groter publiek worden bezocht. Voor de communicatie en promotie van de voorstellingen heeft het gezelschap professionele partners in de arm genomen. In de aanvraag neemt de marketing een belangrijke plaats in, en dat past bij de positie in het veld: de groep plaatst zich immers duidelijk als tweede theatergroep van Den Haag, na Het Nationale Theater. Maar de commissie vindt de middelen die worden gebruikt nogal standaard en verwacht niet dat zo veel extra publiek kan worden geworven. Bovendien gaat de groep niet specifiek in op het bereiken van publiek dat normaal weinig naar theater komt. Met de in de aanvraag genoemde middelen zal de vaste kern van liefhebbers worden geworven, maar niet de moeilijk bereikbare groep van publiek dat potentieel geïnteresseerd is in de thema’s van de voorstellingen van Firma MES.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als neutraal.

    Het aanbod van Firma MES plaatst de commissie binnen het teksttheater. Aan teksttheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. De commissie constateert dat Firma MES een deel van de voorstellingen op locatie speelt, maar vindt dat het werk van de groep zich daarmee niet onderscheidt van vergelijkbaar aanbod. De commissie beoordeelt dat het werk van Firma MES geen bijzondere bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    Firma MES is gevestigd in Den Haag, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Het gezelschap heeft in de periode 2013-2015 regelmatig gespeeld in de standplaats Den Haag en andere grote steden in de Randstad. Daarnaast heeft de groep vergeleken met andere podiumkunstinstellingen ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat Firma MES een beperkte bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Firma MES niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    93.750
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
    Aangevraagd bedrag per jaar
    93.750
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie