MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • ICKamsterdam

    Inleiding

    Stichting International Choreographic Arts Centre (ICK) is een platform voor hedendaagse dans in Amsterdam. Het is opgericht door artistiek leiders Emio Greco en Pieter C. Scholten (EGPC). De visie van ICK komt voort uit hun manifest ‘De 7 noodzakelijkheden’ uit 1995. Sinds de aanstelling van EGPC in 2014 als directie van Ballet National de Marseille Centre Choregraphique (BNM) verdelen de twee mannen hun aanwezigheid tussen Marseille en Amsterdam en werken daarbij minimaal 20 uur per week voor ICK. Het artistieke team bestaat verder uit een dramaturg, een curator, een researcher, een academiecoördinator en een algemeen artistiek coördinator in de persoon van Michiel Nannen. ICK wordt het ‘huisgezelschap’ van Theater de Meervaart in Amsterdam en zal daar komende periode zijn intrek nemen. De directeur van de Meervaart, Andreas Fleischmann, is in 2015 aangesteld als zakelijk intendant van ICK.

    Centraal in de plannen voor de periode 2017-2020 staan het uitbouwen van het platform, het opbouwen van een hedendaags dansrepertoire met internationaal opererende choreografen en het interlokaal werken. Interlokaal werken is in de visie van ICK: gestalte geven aan een artistieke, culturele en zakelijke uitwisseling door de relatie tussen ICK en Theater de Meervaart te combineren met een samenwerking van ICK en BNM.

    Vanaf 2017 wordt een nieuwe structuur geïntroduceerd met een binnen- en een buitencirkel. De binnencirkel bestaat uit het werk van EGPC en andere makers. De buitencirkel richt zich op talentontwikkeling, educatie en onderzoek. ICK functioneert daarbij naar eigen zeggen als een netwerkorganisatie, die steeds op zoek is naar nieuwe verbindingen en die samenwerkt met een groot aantal lokale, nationale en internationale partners. De activiteiten zijn georganiseerd in drie pijlers. In de pijler ‘Gezelschap’ wordt hedendaags dansrepertoire geproduceerd door EGPC en een vijftal andere kunstenaars. EGPC zal zelf twee grootschalige producties maken: ‘Kindertotenlieder’ in 2017 en ‘Playtime’ in 2020, beide in coproductie met BNM. Daarnaast staan hernemingen van (bewerkte) repertoirestukken gepland zoals ‘Para|diso Revisited’. De andere kunstenaars die binnen de pijler ‘Gezelschap’ zullen werken, zijn: Kris Verdonck, Jan Martens, Emanuel Gat, Marcus Azzini en Gysele Vienne. Met hun specifieke benadering van het (dans)lichaam dragen zij volgens ICK bij aan de verrijking van het Nederlandse dansaanbod. Een vast ensemble van zes dansers biedt ICK de mogelijkheid om het repertoire veelvuldig te laten toeren. Met associated artist Jakop Ahlbom wordt de samenwerking voortgezet. In de pijler ‘Gastkunstenaars’ worden (jonge) talentvolle makers ter zijde gestaan zoals Florentina Holzinger en Arno Schuitemaker. In de pijler ‘Academie’ vinden onderzoeks- en educatieprojecten plaats. Voor de verkoop van de voorstellingen werkt ICK samen met het bureau Alles voor de Kunsten. Met een aantal kerntheaters wordt gesproken over de afname van het gehele aanbod.

    Op het vlak van talentontwikkeling participeert ICK in verschillende projecten en samenwerkingsverbanden, met onder andere het Veem, Henny Jurriëns Stichting en Frascati Theater. Bij de verscheidenheid aan activiteiten en de vele samenwerkingsverbanden is het verbindende thema ‘Het Lichaam in Opstand’.

    In de periode 2017-2020 speelt ICK honderd voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 585.800 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 117.160 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 702.960 euro.

    Historie

    ICK ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de instellingen die het meerjarig subsidieert door meerdere adviseurs hun voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds dertien voorstellingen van zeven verschillende producties van ICK bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Zij is van mening dat ICK zich in de afgelopen jaren onder leiding van EGPC heeft weten te ontwikkelen tot een interessant platform voor hedendaagse dans, dat van grote waarde is voor de Nederlandse dans en de internationale reikwijdte ervan. De zeer eigen visie op dans van EGPC heeft zich binnen ICK vertaald naar een structuur waarbinnen wordt samengewerkt met aansprekende eigentijdse choreografen en talentvolle nieuwe makers. Het werk dat vanuit ICK wordt geproduceerd, onderscheidt zich volgens de commissie door een grote diversiteit aan stijlen en uitingsvormen. De producties van gastkunstenaars als Nicole Beutler en Jan Martens (‘The Dog Days Are Over’) vielen op door hun oorspronkelijke en intrigerende zoektocht naar de grenzen van de dans. Uit het eigen werk van EGPC spreekt volgens de commissie behalve vakmanschap ook een enorme liefde voor dans. Zij noemt de manier waarop het oorspronkelijke bewegingsvocabulaire van de makers in hun werk consequent wordt doorgezet fascinerend. Zij is evenwel van mening dat de zorgvuldige en kenmerkende dramaturgie van de voorstellingen van EGPC in de afgelopen jaren aan kracht heeft ingeboet, zoals bijvoorbeeld naar voren kwam in ‘Extremalism’. Hierdoor is het spanningsverloop soms minder geslaagd, waardoor het werk fragmentarischer lijkt. Desondanks staat de zeggingskracht van de producties nog steeds buiten kijf. Dit is volgens de commissie niet in de laatste plaats te danken aan de hoge kwaliteit van het dansersensemble.

    In de aanvraag voor de periode 2017-2020 wordt de ingezette koers van de afgelopen jaren op een geloofwaardige manier voortgezet. De commissie is positief over de samenwerking met BNM, die naar haar mening goede kansen biedt op het gebied van internationale culturele uitwisseling. De manier waarop ICK daarbij een spilfunctie wil vervullen, wordt in de aanvraag evenwel matig onderbouwd. Hierdoor is het volgens de commissie onduidelijk hoe deze ambitie zal worden waargemaakt en wat de relevantie hiervan zal zijn voor het gezelschap zelf. Daarnaast constateert de commissie dat de artistieke verantwoordelijkheid van EGPC voor zowel BNM als ICK gevolgen heeft voor de profilering van het Amsterdamse stadsgezelschap. In de aanvraag wordt een grote diversiteit aan interessante projecten gepresenteerd, waarvan vooral de nieuwe voorstellingen van EGPC in samenwerking met BNM tot de verbeelding spreken. Hoewel zij van mening is dat de kunstenaars die zijn uitgenodigd om binnen de pijler ‘Gezelschap’ repertoire te ontwikkelen van goede kwaliteit zijn en verwantschap tonen in hun dansbenadering, is zij er niet van overtuigd dat hun werk zal samenvallen met de signatuur van ICK. Temeer daar het platform zijn kracht voor een belangrijk deel ontleent aan het bijzondere werk van EGPC.

    De commissie vindt het positief dat de mogelijke gevolgen hiervan voor de uitstraling en identiteit van ICK in de aanvraag worden onderkend, maar stelt vast dat daarin nauwelijks wordt gereflecteerd op de wijze waarop men hiermee om wil gaan. Het thema ‘Het Lichaam in Opstand’, dat de verschillende projecten en samenwerkingsverbanden met elkaar moet verbinden, wordt in de plannen eveneens summier belicht. Hierdoor wordt niet duidelijk in hoeverre de te ontwikkelen producties van de gastkunstenaars even herkenbaar zullen zijn als het eigen werk van EGPC. Wel verwacht de commissie dat de uitstekende dansers van ICK door hun specifieke bewegingskwaliteit een belangrijke constante zullen vormen binnen de te ontwikkelen voorstellingen. De commissie heeft veel waardering voor de keuze van ICK om zich te vestigen in de Meervaart. Hoewel zij de inbedding van de activiteiten van ICK op deze locatie niet bepaald als vanzelfsprekend beschouwt, kan het werken vanuit een eigen podium in Amsterdam Nieuw-West volgens de commissie van positieve invloed zijn op de artistieke ontwikkeling van het gezelschap.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    ICK is naar haar mening een stabiele en ondernemende organisatie. De cijfers over 2015 laten een goede financiële gezondheid zien en een stevige eigen reserve. De begroting voor de periode 2017-2020 sluit volgens de commissie aan op die van de voorgaande jaren en is in overeenstemming met de aard en de omvang van de activiteiten. Afgezien van een stijging van de beheerslasten, die valt verklaren door de voorgenomen vestiging in de Meervaart, vertonen de kostenposten geen opvallende fluctuaties.

    De commissie is evenwel kritisch over de onderbouwing van de ontwikkeling van de eigen inkomsten. De plannen laten een aanzienlijke stijging van publieksinkomsten zien, terwijl ICK in de komende periode minder speelbeurten per jaar wil realiseren en minder bezoekers begroot. De commissie acht de publieksinkomsten hoog ingeschat en wijst in dat verband ook op de problemen die ICK in de huidige subsidieperiode heeft gekend bij het afzetten van zijn voorstellingen. Daarbij stelt zij vast dat het gezelschap de komende jaren sterker afhankelijk is van het welslagen van de producties van de gastkunstenaars met wie het gaat werken. De geraamde inkomsten uit buitenlandse speelbeurten zijn volgens de commissie eveneens fors. Door de internationale bekendheid van het werk van EGPC acht zij deze evenwel haalbaar. De commissie waardeert het dat de plannen reflecteren op de tegenvallende resultaten op het gebied van sponsoring uit het bedrijfsleven, maar vindt de manier waarop het gezelschap dit wil verbeteren weinig overtuigend onderbouwd. Uit de cijfers blijkt dat ICK succesvoller is in het genereren van coproductiebijdragen en bijdragen van private fondsen.

    Hoewel de inkomsten een mooie verdeling laten zien over meerdere inkomstenbronnen, is ICK voor het grootste deel van zijn financiering afhankelijk van publieke subsidies. Dit is volgens de commissie deels terug te voeren op het feit dat ICK veel activiteiten ontwikkelt op het gebied van educatie en talentontwikkeling, waar relatief weinig inkomsten tegenover staan. Aangezien het gezelschap in Amsterdam is opgenomen in de zogeheten A-bis, acht de commissie het aannemelijk dat de gemeente de structurele ondersteuning zal continueren.

    De netwerkstructuur van ICK draagt bij aan de brede werking die het gezelschap ambieert op het gebied van hedendaagse dans. Tegelijkertijd maakt dit de positionering van ICK volgens de commissie ook onhelder. Uit de aanvraag blijkt dat ICK verwacht zijn imago te kunnen verbeteren door de verhuizing naar de Meervaart en de samenwerking met BNM. Hoe het gezelschap dit denkt te realiseren, wordt in de aanvraag echter mager uitgewerkt.

    Uit de plannen blijkt dat ICK een goed beeld heeft van de samenstelling van zijn publiek. Daarin worden de verschillende publieksgroepen duidelijk onderscheiden. De plannen gaan echter niet specifiek in op de manier waarop die publieksgroepen zelf zullen worden geïnteresseerd voor de activiteiten vanuit het dansplatform. Gezien de ervaring die ICK in de laatste acht jaar heeft opgedaan op dit gebied, neemt de commissie evenwel aan dat het dansplatform zijn ambities, beschreven in de aanvraag, zal waarmaken. Desondanks noemt zij het teleurstellend dat een visie op de inbedding van ICK in Amsterdam Nieuw-West geen onderdeel uitmaakt van de plannen. De publieksbenadering die ICK voorstaat, bedient zich van marketing- en publiciteitsmiddelen die volgens de commissie vandaag de dag ‘geëigend’ genoemd kunnen worden. Voor de komende periode is het beleid van ICK erop gericht de zaalbezetting te verhogen, herhaalbezoek te stimuleren en nieuw publiek te bereiken. Onderbelicht blijft echter hoe ICK zal omgaan met de verschillende makers en uiteenlopende producties die deel uitmaken van het aanbod van het gezelschap. Hierdoor is de commissie er niet op voorhand van overtuigd dat het de genoemde ambities zal realiseren.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlandse podiumkunstenaanbod als ruim voldoende.

    Zij plaatst het werk binnen het genre moderne/hedendaagse/conceptuele dans. Hoewel ook andere gezelschappen in Nederland zich hierop richten, noemt de commissie de eigenheid van het bewegingsmateriaal van EGPC hierin een zeer karakteristiek element. Daarnaast stelt de commissie vast, dat ICK een veelkleurig palet aan producties presenteert van internationale choreografen, dat zal worden uitgevoerd door het eigen ensemble van het gezelschap. Hierdoor zijn de activiteiten onderscheidend en leveren zij een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het gezelschap is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat ICK in de periode 2013-2015 behalve in Amsterdam, vergeleken met andere gezelschappen, ook een hoog aandeel voorstellingen heeft gespeeld in andere steden en regio’s. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van voorstellingen voor ogen. De commissie is daarom van mening dat het werk van ICK een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de gevraagde bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    Zij vindt het positief dat ICK zich vanuit zijn functie als stadsgezelschap wil richten op een brede groep makers en daarbij samenwerkt met verschillende lokale partners, zoals de Henny Jurriëns Stichting, Het Veem en Frascati Theater. Hoewel de meerwaarde van de betrokkenheid van ICK bij de netwerken en samenwerkingsverbanden een goed uitgangspunt biedt voor de ontwikkeling van beginnende makers, geeft de aanvraag volgens de commissie weinig informatie over waaruit de beoogde inhoudelijke ondersteuning en begeleiding precies zullen bestaan. Hierdoor wordt niet duidelijk wat specifiek is aan de ontwikkeling van talent door ICK. Daarnaast merkt de commissie op dat de activiteiten gericht zijn op zowel beginnende als meer gevorderde makers. Om die reden is het onderscheid met de reguliere activiteiten van het gezelschap niet bijzonder.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van ICK te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    702.960
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    52
    4.100
    213.200
    Circuit groot
    48
    6.200
    297.600
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    585.800
    Toegekend bedrag per jaar
    585.800
    Aangevraagd bedrag per jaar
    702.960

    Circuit klein/middel
    213.200
    Circuit groot
    297.600
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    585.800
    Toegekend bedrag per jaar
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie