MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • Urban Myth

    Inleiding

    Urban Myth is een muziektheatergezelschap gevestigd in Amsterdam dat cultureel divers theater maakt voor zowel de kleine als de grote zaal. De artistieke leiding is in handen van Jörgen Tjon A Fong. Rob Kuiphuis is verantwoordelijk voor de zakelijke leiding. De voorstellingen van Urban Myth stellen hedendaagse thema’s aan de kaak met als hoofdthema ‘De wereldstad’. Urban Myth maakt nieuw en actueel repertoire op basis van iconen uit soms eeuwenoude verhalen over de verschillende culturen die Nederland rijk is. Zo gaat het gezelschap op zoek naar persoonlijke geschiedenissen die samen ons gedeelde erfgoed vormen. Urban Myth maakt met muziek de verhalen toegankelijk voor een breed publiek. Hierbij speelt muzikale research een even grote rol als historisch onderzoek. De aanvrager heeft naar eigen zeggen een gezamenlijke taal ontwikkeld, waarbij muziek en tekst een geheel vormen. De komende jaren wil Urban Myth naast live musici ook gebruikmaken van enkele muziekproducenten en dj’s, die de opdracht krijgen om bestaande muziek te herinterpreteren. De producties van Urban Myth zijn de afgelopen jaren zwarter en politieker geworden vanwege het politieke klimaat. Het gezelschap spreekt dan ook de ambitie uit om zich de komende vier jaar te willen ontwikkelen tot hét toonaangevende zwarte theatergezelschap van Nederland. Om deze ambitie te verwezenlijken wil de aanvrager gaan werken aan de artistieke kwaliteit en het vergroten van zijn zichtbaarheid. Het gezelschap gaat in dit verband samenwerken met diverse makers. Partners zijn de Stadsschouwburg Amsterdam, het Bijlmer Parktheater en Nowhere.

    In de periode 2017-2020 zal elk seizoen bestaan uit een voorstelling voor de kleine en grote zaal, een voorstelling van een nieuwe maker en een community project. Deze voorstellingen zullen te herleiden zijn naar de rode draad in het werk van Urban Myth: ‘The Fabric of the City and the Fabric of the World’. De verkoop wordt door externen verzorgd, waaronder Jeanne Kers. De toekomstige marketingstrategie is gericht op het verleiden, veroveren en verbinden van de doelgroepen. Om de relatie met de loyale doelgroep in de Randstad te versterken en een nieuwe doelgroep aan te boren zal het gezelschap zich meer gaan richten op community building. Urban Myth heeft Amsterdam als thuisbasis en speelt door het hele land. Urban Myth wil met Podium Mozaïek voorstellingen van een viertal nieuwe makers ontwikkelen. Voor deze activiteiten wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd.

    In de periode 2017-2020 speelt Urban Myth 60 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 176.500 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 26.875 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 203.375 euro.

    Historie

    Urban Myth ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Urban Myth beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘Kid Dynamite’, ‘Sophie en Nola’ en ‘Ella!’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    Zij kent Urban Myth als een bijzonder urban muziektheatergezelschap, dat werkt vanuit zeer oorspronkelijke thematiek en verhalen. Daarbij stelt zij vast dat het gezelschap in het verleden goede interculturele podiumkunstenaars aan zich heeft weten te verbinden, zowel voor als achter de schermen. De commissie vindt bovendien dat artistiek leider Jörgen Tjon a Fong een concrete visie heeft, waarbij oorspronkelijk en nieuw repertoire ontstaat vanuit historische iconen die voortkomen uit de verschillende culturen die Nederland rijk is. Jörgen Tjon a Fong heeft in de ogen van de commissie Urban Myth een zeer eigen signatuur weten te geven. Zo vindt zij dat hij als regisseur de verhalen op verrassend theatrale wijze over het voetlicht weet te brengen. De commissie constateert dat muziek een integraal onderdeel van de energieke en oorspronkelijke voorstellingen vormt en dat dit het werk van Urban Myth voor een breed publiek, inclusief nieuwe doelgroepen, toegankelijk maakt.

    De plannen van het gezelschap voor de periode 2017-2020 zijn volgens de commissie goed onderbouwd, bevlogen geschreven en op een plezierige en constructieve manier zelfkritisch. Dit maakt dat zij vertrouwen heeft in het vrij ambitieuze streven van het gezelschap om uit te groeien tot hét toonaangevende zwarte gezelschap van Nederland. De onderverdeling die Urban Myth maakt in de activiteiten die het de komende jaren wil uitvoeren, laten volgens de commissie een breed scala aan actuele thema’s zien die op oorspronkelijke wijze zijn uitgewerkt, waarbij traditionele muziekstijlen met eigentijdse muziek wordt gecombineerd om het narratief en de thematiek op aansprekende wijze te illustreren en ondersteunen. Uit de plannen spreekt bovendien een mooie balans tussen het produceren voor de kleine en de grote zaal, het ontwikkelen van projecten van interessante nieuwe makers en community projecten, aldus de commissie. Vanwege de helder onderbouwde professionaliseringsslag die de organisatie wil maken in de komende vier jaar acht de commissie het vertrouwenwekkend dat Jörgen Tjon a Fong zijn signatuur verder zal weten te ontwikkelen en te versterken. Daarbij is zij van mening dat de keuze voor de artiesten waar de aanvrager de komende jaren mee wil samenwerken goed gemotiveerd is. De commissie waardeert de goede muzikale research die aan de voorstellingen voorafgaat. Bovendien beoordeelt zij de wijze waarop het gezelschap een fusion tussen traditionele en eigentijdse muziek weet te maken met onder andere dj’s en muziekproducenten als doeltreffend voor de doelgroep. Al met al is de commissie ervan overtuigd dat de toekomstige voorstellingen van Urban Myth grote zeggingskracht zullen hebben voor het beoogde cultureel diverse publiek.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Urban Myth heeft een kleine kernorganisatie, waarbij het overgrote deel van de medewerkers in de periode 2013-2016 op freelancebasis heeft gewerkt. De commissie constateert dat Urban Myth in de afgelopen jaren voornamelijk met behulp van structurele subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en projectsubsidies heeft geproduceerd. Daarbij heeft het een redelijk solide financiële basis weten op te bouwen. In dat licht spreekt de commissie haar vertrouwen uit in de bedrijfsvoering en in de zakelijke leiding. Urban Myth heeft de afgelopen jaren een goede eigeninkomstenquote weten te behalen. De geprognosticeerde eigen inkomsten voor de periode 2017-2020 gaan weliswaar wat omlaag, maar dit acht zij goed toegelicht en onderbouwd. Hoewel de plannen voor de periode 2017-2020 tamelijk ambitieus zijn, acht de commissie deze geloofwaardig vanwege de weldoordachte wijze van produceren in het verleden. Bovendien is de aanvraag op dit gebied goed uitgewerkt. De commissie stelt vast dat Urban Myth een duidelijke missie heeft, maar zich tegelijkertijd bewust is van de risico’s die hiermee gepaard gaan. Zo heeft de geraamde stijging van de activiteitenlasten een realistische samenhang met de groei van het aantal activiteiten en met de ontwikkeling op het gebied van personele bezetting. Tevens is er sprake van een redelijke risicospreiding in het financiële dekkingsplan, dat een goede balans kent tussen overheidsgelden, private fondsen en publieksinkomsten. Zij plaatst enkel een kritische kanttekening bij het feit dat er geen heldere strategie ten behoeve van eventuele tegenvallers in de aanvraag is beschreven, wat gelet op de ontwikkeling die de organisatie wil maken een gemis is.

    Urban Myth heeft naar de mening van de commissie een duidelijke positie in het veld verworven, in zowel kleine als grote zalen. De aanvrager realiseert zich dat er in de regio veel potentieel publiek is en speelt daar op slimme wijze op in. Daarbij merkt de commissie op dat het publieksonderzoek van Urban Myth goed gefundeerd is en dat dit kan bijdragen aan de toekomstige publieksontwikkeling. Uit de plannen van Urban Myth spreekt een redelijk goed besef van hun publiek. De doelgroepen zijn in de ogen van de commissie ook op overtuigende wijze gedefinieerd. De algehele marketingstrategie, gebaseerd op verleiden, veroveren en verbinden van de doelgroep, acht de commissie weldoordacht en effectief. In dit verband merkt zij op dat het inzetten van ambassadeurs en een denktank een innovatieve wijze is om nieuw publiek aan te boren.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    Zij plaatst het aanbod binnen het genre urban muziektheater. Dit aanbod wordt maar beperkt aangeboden in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. Het werk van Urban Myth onderscheidt zich verder door de gekozen thema’s en het interculturele karakter van de voorstellingen voor en achter de schermen. De commissie vindt dat het werk van Urban Myth een zeer belangrijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het gezelschap is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat Urban Myth in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Het aandeel voorstellingen dat in andere steden en regio’s is gespeeld is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen echter hoog. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. Om die reden vindt de commissie dat Urban Myth een redelijke bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert om de bijdrage talentontwikkeling toe te kennen.

    De commissie is positief over de aansprekende wijze waarop Urban Myth zijn kennis en expertise als gezelschap op het gebied van urban muziektheater wil inzetten om een nieuwe generatie makers met een cultureel diverse achtergrond te begeleiden in hun ontwikkeling naar zelfstandigheid. De plannen op dit gebied noemt zij bijzonder goed uitgewerkt, waarbij sprake is van een geïntegreerde aanpak, waarin aandacht wordt geboden aan alle facetten van het maak- en productieproces van dit specifieke genre. Het feit dat daarbij gewerkt wordt met makers die, vanuit hun cultureel diverse achtergrond, persoonlijke thema’s als uitgangspunt willen nemen voor hun voorstellingen noemt zij daarbij onderscheidend. De commissie noemt het gevraagde bedrag, dat in de aanvraag overigens niet gespecificeerd wordt, redelijk en passend bij de aard en omvang van de activiteiten. Daarbij vindt zij het positief dat Urban Myth een aantal stevige partners om zich heen heeft verzameld, die ook in financiële zin zullen participeren in de ontwikkelingstrajecten van de nieuwe makers. Wel plaatst de commissie een kanttekening bij het hoge ambitieniveau van Urban Myth op het gebied van talentontwikkeling. De grote rol die het gezelschap op dit gebied voor zichzelf weggelegd ziet, staat volgens de commissie enigszins op gespannen voet met de beoogde artistieke ontwikkeling die dit relatief jonge gezelschap wenst door te maken op het gebied van zijn kernactiviteiten. Gelet op de beperkte middelen adviseert de commissie niet het gehele bedrag toe te kennen, maar 26.000 euro.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Urban Myth te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    203.375
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    28
    1.250
    35.000
    Circuit groot
    19
    3.500
    66.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    26.000
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    202.500
    Toegekend bedrag per jaar
    202.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    203.375

    Circuit klein/middel
    35.000
    Circuit groot
    66.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    202.500
    Toegekend bedrag per jaar
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie