MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • Noorderzon

    Inleiding

    Noorderzon is een jaarlijks terugkerend, elfdaags internationaal podiumkunstenfestival in Groningen. Het festival is gecentreerd in het Noorderparkplantsoen, aangevuld met tien tot vijftien andere locaties in de binnenstad, van theaters tot kerken en een watertoren. Mark Yeoman en Femke Eerland zijn respectievelijk artistiek en algemeen directeur van het festival. Jaarlijks trekt Noorderzon tussen de 125.000 en 150.000 bezoekers en verkoopt het festival met meer dan vijfhonderd activiteiten ruim 50.000 kaarten. Volgens de missie van het festival is Noorderzon een interdisciplinair, trendsettend en trendvolgend podiumkunstenfestival. Noorderzon faciliteert ontmoetingen waarin dialoog en spiegeling kunnen plaatsvinden, visies op de wereld worden gedeeld en bruggen geslagen tussen artistieke actualiteit en brede toegankelijkheid. Kortom, een festival dat tegelijk een kunstenfestival als een groots zomerfeest beoogt te zijn, aldus de aanvraag. Het bewaken van de delicate balans en de artistieke samenhang tussen die twee identiteiten, ziet Noorderzon als een van de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren.

    De komende periode zal Noorderzon volgens de aanvraag verder voortbouwen op bovengenoemde fundamenten. De organisatie scherpt de missie wel verder aan en ze wil de verschillende onderdelen van het festival nog beter volgens die uitgangspunten gaan vormgeven. Daarnaast zal er een blijvende aandacht zijn voor het programmeren en (co)produceren van nieuw werk en verdere verdieping. Dat vertaalt zich voor de samenstelling van de hoofdprogrammering in kernactiviteiten die bestaan uit het scouten, initiëren en (co)produceren van actueel en interdisciplinair theater van overal ter wereld en deze presenteren aan een groot en nieuwsgierig publiek. Met het inzetten van de internationale netwerken weet de organisatie naar eigen zeggen voorstellingen en makers naar Groningen te bewegen die nog niet of nauwelijks in Nederland of Europa te zien zijn geweest. Veel van de voorstellingen boekt het festival ongezien. Met deze zogenaamde pre-festivalmarketprogrammering loopt Noorderzon naar eigen zeggen niet zelden een artistiek risico.

    Voor de samenstelling van het uitgebreide overige programma-aanbod in literatuur, muziek, een kinderprogramma, beeldende kunst, lokale initiatieven, een wetenschappelijk, scholings- en maatschappelijk programma, werkt Noorderzon al enkele jaren met een gastcuratorenmodel.

    Stichting Noorderzon Groningen vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘groot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 250.000 euro. Daarnaast vraagt de stichting een bijdrage (co)productie van 50.000 euro aan. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 300.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Noorderzon Groningen ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de Regeling meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016.

    Het Fonds volgt de festivals die het meerjarig subsidieert door adviseurs de festivals te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds de verschillende festivaledities van Noorderzon bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    Het festival bewijst dat het mogelijk is om een artistiek hoogwaardige programmering in te bedden in een breed toegankelijk zomerfestival. De commissie kan zich vinden in de artistieke successen die het festival claimt in een terugblik op de afgelopen 25 jaar. Dit artistieke zelfbewustzijn vindt de commissie positief en zij waardeert het ook dat Noorderzon zich daarnaast wil blijven vernieuwen. De manier waarop de aanvrager zichzelf op artistiek vlak positioneert op grond van enerzijds de ontwikkeling van het festival over de afgelopen decennia en anderzijds de uitdagingen die er nog zijn in de toekomst, komt op de commissie als verfrissend over.

    De combinatie van het toegankelijke zomerfestival en een artistiek interessante, vaak minder toegankelijke programmering is weliswaar geslaagd, maar ook kwetsbaar. Dat vergt een voortdurend uitleggen waarom de organisatie bepaalde keuzes maakt en een ambitie om te blijven verrassen en vernieuwen. De commissie vindt dat het festival daarin slaagt. Het vakmanschap ziet zij terug in zowel het geprogrammeerde internationale aanbod als de authentieke manier waarop de artistieke leiding de keuzes maakt. Door te kiezen voor makers die zich in hun werk verhouden tot de tijdsgeest, ontstaat er volgens de commissie een samenhang in de programmering, die niet geforceerd aandoet. De maatschappelijke en culturele actualiteit van de gepresenteerde voorstellingen veroorzaakt een grote zeggingskracht. Deze wordt volgens de commissie versterkt door de aansprekende manier waarop het festival het publiek door de programmering gidst.

    In de plannen voor de toekomst geeft het festival aan verder te willen gaan op de ingeslagen weg. De commissie is positief over de onverminderde behoefte van het festival om maatschappelijk relevant en artistiek interessant aanbod onder de aandacht te brengen binnen de context van een toegankelijk zomerfestival. Zij vertrouwt erop dat het festival de ambitie om ‘cutting edge zonder highbrow te zijn’ zal realiseren. Het plan en de artistieke keuzes die het festival maakte in het verleden bieden daar goede aanknopingspunten voor. De programmering in de komende beleidsperiode geeft goed de beoogde kwaliteit weer en de commissie vindt dat het festival oorspronkelijke keuzes maakt. Hiermee wordt de voorhoedepositie die het festival wil vervullen overtuigend onderbouwd in het plan. Deze positie wordt versterkt door vaker en intensiever de rol van coproducent voor de productie van het gepresenteerde internationale aanbod in te nemen. De organisatie blijkt zich bovendien goed bewust van de risico’s die samengaan met het programmeren van het werk van vaak onbekende makers. Hier betaalt zich het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen van het publiek in de kwaliteit en zeggingskracht van de geprogrammeerde voorstellingen terug, waardoor Noorderzon het zich kan veroorloven om grensoverschrijdende keuzes te maken.

    De commissie is tot slot positief over de intentie van Noorderzon om de missie en doelstellingen steviger te vertalen in alle onderdelen van het festival, van horeca tot randprogrammering, van het kleinschalige aanbod in het park tot de marketing. De wens om maatschappelijk betekenisvol te zijn over de hele breedte van de activiteiten, zal volgens de commissie bijdragen aan nog meer inhoudelijke samenhang en daarmee aan de zeggingskracht van het festival.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten beoordeelt de commissie als goed.

    Zij vindt dat het festival door de wijze van programmeren een inspiratie is voor vele andere multidisciplinaire festivals. De aanpak waarin high en low culture samengaan, trekt volgens de commissie nationaal en internationaal de nodige aandacht. In 2015 werd deze waarde van het festival benadrukt door de toekenning van de Europese EFFE-award for excellence (Europe for Festivals and Festivals for Europe). Hiermee ontving Noorderzon internationale erkenning voor de voorloperspositie op het gebied van artistieke waarde, innovatie, internationalisering, politieke waarde en duurzaamheid.

    De commissie stelt daarnaast vast dat het festival op zorgvuldige wijze het momentum kiest om talentvolle makers te introduceren. Makers die niet zelden enkele jaren later op gerenommeerde festivals en podia worden geprogrammeerd. Vanwege de hernieuwde samenwerking met het Groningse Grand Theatre zijn er potentieel meer mogelijkheden om de uitwisseling tussen de internationale en Nederlandse makers tot stand te brengen. De commissie mist in het plan echter een uitwerking van dit potentieel, waardoor zij er niet volledig van overtuigd is dat in die samenwerking dergelijke uitwisselingen worden opgezet. Hier laat het festival volgens haar een mogelijkheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van Nederlandse makers onbenut.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt de ondernemerschap als zeer goed.

    Zij constateert dat het festival een stabiele financiële positie heeft en dat in de afgelopen beleidsperiode het streefpercentage voor eigen inkomsten van 50 procent is gerealiseerd. Positief is de commissie ook over de uitwerking van de bedrijfsvoering in het plan en de vertaling daarvan in een passende begroting. De aanvrager formuleert duidelijke ambities en toont zich bewust van de mogelijke risico’s. De spreiding van de inkomsten over diverse bronnen duidt volgens de commissie op een goede financieringsmix. Gezien de gerealiseerde gemiddelde bezettingsgraad bij voorstellingen van 85 procent kan zij kan zich vinden in de opvatting van de organisatie dat er nauwelijks groei zit in de bezoekersaantallen. Het is dan ook plausibel dat de beoogde recette-inkomsten in de komende jaren op gelijk niveau blijven. De commissie stelt vast dat de aanvrager wel inzet op het genereren van meer inkomsten uit private fondsen en uit sponsoring. De potentie vertaalt de aanvrager in beide gevallen volgens de commissie aansprekend in een concrete aanpak. Het initiatief ‘Cultuur Pakt Noord’, waarin Noorderzon samen met andere noordelijke instellingen collectief het bedrijfsleven interesseert voor de Geefwet en het opzetten van een Noordelijk Cultuurfonds, zijn daarvan goede voorbeelden. De commissie vindt het verder positief dat het festival streeft naar een eigen vermogen van minimaal 10 procent van de totale omzet, waarmee het de uitvoering van de inhoudelijke ambities in de toekomst veiligstelt.

    De aanvrager heeft een duidelijke visie op haar positie in het veld en geeft in de aanvraag een heldere kenschets van het festival. Onder andere kenmerkt Noorderzon zich door een open houding naar de buitenwereld en streeft de organisatie ernaar zo veel mogelijk mensen te betrekken bij het festival. De publieksbenadering sluit hier volgens de commissie goed op aan. De gemiddelde zaalbezetting van 85 procent voor het gepresenteerde internationale aanbod is volgens haar zonder meer hoog te noemen. Volgens het plan streeft de aanvrager daarom naar een verdieping van de publiekservaring en vergroting van de toegankelijkheid voor mindervaliden, en ligt de nadruk minder op vergroting van de publieksaantallen. De commissie is positief over de communicatiemiddelen die het festival in de publiekswerving inzet. Aansprekend vindt zij de manier waarop het festival de gidsfunctie invult met de persoonlijke toelichtingsvideo’s van de artistiek leider en een Help mij kiezen-campagne, waarmee (potentiële) bezoekers via e-mail of een live-chatfunctie worden geholpen bij het maken van keuzes. De samenwerking met het festival 5D en het lokale Clubhuis voor Doven maken tot slot duidelijk dat Noorderzon de ambitie voor de brede toegankelijkheid van het festival goed oppakt, aldus de commissie.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    Noorderzon presenteert multidisciplinair aanbod. Ten opzichte van het reguliere theateraanbod onderscheidt het festival zich met een specifiek internationaal aanbod dat op de Nederlandse podia en festivals vrijwel niet te zien is. Veelal gaat het om voorstellingen die in (co)productie met het festival tot stand zijn gekomen en waarmee talentvolle makers in Nederland en Europa worden geïntroduceerd. Het festival is daarin uniek en levert op grond daarvan volgens de commissie een zeer belangrijke bijdrage aan de diversiteit van het podiumkunstenlandschap.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in Groningen. Zij vindt dat het hiermee een beperkte bijdrage levert aan de spreiding. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in de stad Groningen vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt, zoals in bepaalde regio’s wel het geval is. In Groningen vinden ook andere festivals plaats en de stad kent een goede culturele infrastructuur op het gebied van podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie en gemeente is zeer goed.

    In de periode 2013-2015 heeft de instelling jaarlijks een gemiddelde structurele subsidie van 460.000 euro van de gemeente Groningen ontvangen. Daarnaast verkreeg zij ook een bedrag van 110.000 euro per jaar van de provincie Groningen. Voor de komende periode rekent het festival op een gemiddelde jaarlijkse structurele bijdrage van 490.000 euro van de gemeente en 200.000 euro van de provincie. Hiermee is sprake van een stevige lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    De commissie adviseert een bijdrage (co)productie toe te kennen.

    Zij vindt dat de organisatie in de aanvraag overtuigend beschrijft dat er ruime ervaring is met de rol van coproducent. Bovendien is er in Groningen sprake van een goede infrastructuur om de beoogde producties te faciliteren. De motivatie om als Noorderzon een actieve rol te spelen in het realiseren van internationale coproducties van veelbelovende makers, sluit goed aan bij de aard van de activiteiten en het gepresenteerde aanbod van het festival. De commissie is met name positief over de hernieuwde samenwerking met het Grand Theatre, waarmee de organisatie een bruikbare artistieke infrastructuur voor residenties kan opzetten. Op grond van de kennis en ervaring van de betrokken begeleiders is er bovendien veel vertrouwen in de artistieke kwaliteit van de voorstellingen die uit het traject voortkomen. Tot slot vindt de commissie het een goed plan om de bijdrage deels in te zetten als matchingsbijdrage voor coproducties in de internationale netwerken van Noorderzon, waaruit al eerder bijzondere projecten zijn voortgekomen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Noorderzon te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    250.000
    Bijdrage (co)productie
     
    50.000
    Totaal per editie
    300.000
    Toegekend bedrag per editie
    300.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    300.000
    bedrag per editie
    250.000
    Bijdrage (co)productie
    50.000
    Totaal per editie
    300.000
    Toegekend bedrag per editie
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie