MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • Theater Bellevue

    Inleiding

    Bellevue Lunchtheater is de schrijfwerkplaats van Theater Bellevue in Amsterdam. De missie van het artistieke team - programmeur Frank Noorland, dramaturg Tjeerd Posthuma en directeur Jeannette Smit - is om nieuw Nederlandstalig repertoire te ontwikkelen. Het Bellevue Lunchtheater biedt jong schrijftalent de kans om Nederlandse toneelteksten te ontwikkelen en via een opvoering te toetsen aan het oordeel van pers en publiek. Dit gebeurt onder begeleiding van een artistiek team. Actuele, maatschappelijke thema’s en de persoonlijke noodzaak van een schrijver om een verhaal te vertellen zijn de belangrijkste inhoudelijke criteria voor de lunchproducties.

    De komende twee jaar ontwikkelt en produceert Bellevue zes nieuwe toneelteksten van zes schrijvers. Voor de producties van deze nieuwe teksten wordt in de komende jaren onder meer samengewerkt met Likeminds/Non Profit Kapitalist, Moeremans&Sons, Ulrike Quade Company, Mugmetdegoudentand en Orkater. Eva Jansen Manenschijn laat zich in haar tekst 'De Zoon en de Werkster' inspireren door Koltès en Sartre en door de problematiek van geboren Nederlanders en geworden Nederlanders en mensen met een hoog aanzien en een laag aanzien. Sanne van Rijn regisseert deze voorstelling. Robert Alberdingk Thijm zet met 'Calcutta, vastenavond' zijn samenwerking met regisseur Warre Simons voort, met een tekst over lichamelijk verval, lange relaties en zelfopoffering voor je familie. Filosoof en publicist Coen Simon maakt zijn eerste toneelwerk: een theatraal filosofisch pleidooi voor schaamte. Deze voorstelling maakt deel uit van een drieluik dat Bellevue maakt in coproductie met Moeremans&Sons. Sara van Gennip schrijft 'De Furie of Het dubbeldekkerdefilé', dat gaat over de relatie tussen het individu en de media en over je engageren anno 2018. De regie is in handen van Annechien Vocht. Hannah van Wieringen maakt met Ulrike Quade Company 'Bruid in de wind', een tekst speciaal voor poppentheater. Van Wieringen schrijft een toneelstuk over de levenloosheid van objecten en hoe graag je kunt willen dat een dood object wél leeft. Maartje Wortel schrijft haar eerste toneeltekst 'Durven Dansen', geïnspireerd op ‘Who’s afraid of Virginia Woolf’ over leven in een eigen waarheid. De voorstelling zal worden geregisseerd door Eva Marie de Waal.

    Voor de periode 2019 en 2020 ontwikkelt Bellevue teksten met Coen Cornelis, met Olivier Diepenhorst als beoogd regisseur. Verder schrijft Timen Jan Veenstra een documentaire tekst over Simon Vinkenoog en zijn verhouding tot commercie en imago. Flip Filz schrijft een absurdistisch toneelstuk over twee filmfiguranten in ‘Huzarenkostuum’. Roeland Hofman is ten slotte de auteur van een screwball komedie over de eenhandige pianist Paul Wittgenstein.

    In de periode 2017-2020 realiseert Theater Bellevue 122 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 225.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 45.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 270.000 euro.

    Historie

    Theater Bellevue ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt de door haar meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of de concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds vijftien voorstellingen van negen verschillende producties van Theater Bellevue bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Bellevue Lunchtheater ontwikkelt en presenteert nieuw Nederlandstalig repertoire. De veelal jonge Nederlandse schrijvers krijgen een kans het werk in de lunchtheatervoorstellingen aan het publiek te tonen. De commissie vindt dat Bellevue deze belangrijke taak met deskundigheid vervult. In de ogen van de commissie zijn de voorstellingen van de afgelopen jaren op het gebied van vakmanschap doorgaans van hoog niveau. Het selectieproces levert over het algemeen kwalitatief gedegen teksten op, die goed geschikt zijn om op het toneel te worden uitgevoerd, zoals in de afgelopen periode ‘Motregenvariaties’ van Robert Alberdingk Thijm of ‘De Witte Vloed‘ van Marc Wortel. De verschillende regisseurs, onder wie Sanne van Rijn, Sarah Moeremans en Rob Ligthert leverden vakwerk af. Zij stelden de veelal gerenommeerde acteurs in staat hun acteertalenten voor het publiek te etaleren en de essentie van de tekst zichtbaar te maken. De vormgeving is doorgaans sober maar effectief en dienstbaar aan het specifieke karakter van de voorstellingen. De commissie merkt wel op dat binnen de keuze van schrijvers en regisseurs de nadruk ligt op verhalende en vertellende teksten die door de regisseur vakkundig en doorgaans dienstbaar aan de tekst worden geënsceneerd. De stukken zitten daarmee gedegen in elkaar, maar verrassend vindt de commissie de voorstellingen in mindere mate.

    In de plannen voor de komende jaren ziet de commissie dat Bellevue wil doorgaan op de weg die in de afgelopen jaren is bewandeld. Bellevue blijft in het traject met de veelal jonge schrijvers streven naar kwalitatief hoogwaardige teksten en voorstellingen waarin de specifieke kwaliteiten van de schrijvers zich optimaal kunnen ontwikkelen en tot uiting kunnen komen. De commissie waardeert dit positief. Bellevue Lunchtheater is in haar ogen een voortrekker als het gaat om het ontwikkelen en presenteren van Nederlands toneelrepertoire. Zij constateert daarbij wel dat de sector op dit terrein in beweging is gekomen: steeds meer theatergezelschappen werken samen met schrijvers om tot nieuwe toneelteksten te komen. Bellevue neemt vooralsnog een uitzonderlijke positie in, omdat de organisatie bij de ontwikkeling van de teksten het idee van de schrijver als uitgangspunt neemt. De commissie ziet in Eva Jansen Manenschijn een interessant schrijftalent en is dan ook positief over de keuze om met haar te werken. Bovendien is de door haar gekozen thematiek actueel en interessant. In de ogen van de commissie is ook Robert Alberdingk Thijm een toneelschrijver die doorontwikkeling verdient. Zij is bij dit projectplan eveneens positief over de gekozen inhoudelijke vertrekpunten. Dit laatste geldt ook voor het projectplan met schrijfster Sara van Gennip. De commissie merkt op dat Bellevue Lunchtheater nieuwe coproductiepartners heeft gevonden in onder meer Moeremans&Sons en Ulrike Quade Company. De commissie is positief over het feit dat Bellevue hiermee meer diversiteit aanbrengt in de vormen van theaterteksten en voorstellingen die in het kader van de lunchproducties worden ontwikkeld, maar zij plaatst ook een kanttekening bij deze samenwerkingen. Zij heeft de indruk dat Coen Simon en Hanna van Wieringen, die een tekst schrijven voor respectievelijk Moeremans&Sons en Ulrike Quade Company, een minder unieke positie hebben in het proces dan gebruikelijk bij Bellevue. De commissie verwacht dat de ruimte voor de eigen ontwikkeling van de schrijver daardoor beperkter zal zijn.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Bellevue Lunchtheater is stevig ingebed in het culturele veld in de hoofdstad. De lunchvoorstellingen vormen een belangrijk onderdeel binnen het brede palet van voorstellingen dat in Bellevue te zien is. Bellevue beschikt daarmee over de middelen om de ontwikkeling en de presentatie van het werk van Nederlandse schrijvers zichtbaar te maken voor het publiek. Op financieel terrein is de organisatie solide.

    De commissie constateert dat Bellevue Lunchtheater zich voor de komende jaren in grote lijnen richt op een stabilisatie van het activiteitenniveau. Ook de begroting voor 2017-2020 toont dit beeld: Bellevue voorziet een gematigde groei van de kosten en de baten, waarbij de verhouding tussen de eigen inkomsten en de overheidssubsidies in grote lijnen gelijk blijft ten opzichte van de vorige periode. In deze gematigde groei ziet de commissie een begrijpelijke behoedzaamheid. Aan de inkomstenkant van de begroting ziet zij een risico in de beoogde sponsorinkomsten. Daarvoor wordt een medewerker aangetrokken, maar het plan ontbeert een strategie om die sponsorgelden te genereren. Aan de andere kant heeft de commissie er waardering voor dat een deel van de private fondsen al is toegezegd voor de komende jaren.

    Op het terrein van de publieksbenadering toont Bellevue volgens de commissie weinig ambitie. De gerealiseerde publieksaantallen bij de voorstellingen in de afgelopen jaren vindt de commissie vrij laag, ook al wordt in de aanvraag terecht aangegeven dat de bezettingsgraad hoog is. De prognose voor de komende jaren ligt ook nog eens iets onder het niveau van de afgelopen jaren. De commissie vindt dat Bellevue met de in de aanvraag genoemde prognoses te weinig initiatief toont om de publieksaantallen te verhogen. Ook als het gaat om de tournees door het land vindt de commissie dat de plannen van Bellevue weinig ambitie tonen. De resultaten van de afgelopen periode zijn voor verbetering vatbaar. De commissie vindt dat Bellevue Lunchtheater meer kansen kan benutten om de voorstellingen te laten toeren. De voorstellingen zijn toegankelijk en bieden mogelijkheden om ook elders in het land te worden gespeeld. In de aanvraag ziet de commissie echter eerder berusting in plaats van een strategie om de obstakels hierbij het hoofd te bieden. Wel is zij positief over het voornemen van Bellevue om een nieuw, jonger publiek te bereiken. Het publiek bestaat nu voor een groot deel uit wat ouder publiek en mensen die vakmatig zijn geïnteresseerd. Volgens de aanvraag zijn de lunchvoorstellingen geschikt voor een jongere doelgroep vanwege de actuele en herkenbare thematieken, verwoord door jonge makers in maximaal een uur. De commissie is er niet van overtuigd dat de beschreven aanpak voor het bereiken van een jongere publieksgroep tot concrete resultaten zal leiden. De aanvraag noemt enkele middelen om een jonger publiek te bereiken, zoals ‘Member’, het veranderen van het aanvangstijdstip en ‘Tussenuur’. De commissie heeft waardering voor deze initiatieven, maar in haar ogen zijn dit slechts enkele aanzetten om een jonger publiek te trekken. Een gestructureerd plan van aanpak ziet de commissie niet in de aanvraag.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het aanbod plaatst de commissie binnen het teksttheater. Aan teksttheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. Het werk van Bellevue Lunchtheater onderscheidt zich van dit brede aanbod doordat het gezelschap bij elke voorstelling een nieuwe creatie van de schrijver als uitgangspunt neemt. Een unieke plaats neemt het werk van de groep echter niet in binnen het Nederlandse podiumkunstenveld. De commissie oordeelt dat het werk van Bellevue Lunchtheater een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als neutraal.

    Bellevue Lunchtheater is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. In de periode 2013-2015 heeft het gezelschap ook relatief veel voorstellingen gegeven in Amsterdam. Het aandeel voorstellingen dat in andere steden en regio’s is gespeeld, is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen substantieel. In de periode 2017-2020 neemt het aantal speelbeurten buiten Amsterdam echter af. De commissie vindt dat Bellevue Lunchtheater geen bijzondere bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    Bellevue vraagt een bijdrage voor talentontwikkeling aan voor De Tekstsmederij, die sinds zijn oprichting kansen geeft aan beginnend toneelschrijftalent. Sinds 2013 vormt Theater Bellevue de thuisbasis van De Tekstsmederij. Deze wil in de komende jaren ontwikkelingstrajecten wil bieden aan opkomende toneelschrijvers. De Tekstsmederij wil met deze toelage de stap maken van ad-hocinitiatief naar duurzame organisatie op het gebied van talentontwikkeling voor toneelschrijvers. De commissie stelt vast dat De Tekstsmederij een zelfstandige organisatie is, die zich weliswaar onder de vleugels van Theater Bellevue heeft ontwikkeld, maar die geen onderdeel uitmaakt van Bellevue Lunchtheater. De commissie vindt dat de aanvraag voor talentontwikkeling van Bellevue Lunchtheater voor de Tekstsmederij niet binnen de voorwaarden van deze bijdrage past. Er is immers geen sprake van talentontwikkeling door de aanvrager. De commissie is van mening dat de aanvraag is gericht op versterking van een andere, onafhankelijke organisatie in plaats van het talent van de jonge schrijvers zelf.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Bellevue Lunchtheater te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    270.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    60
    2.500
    150.000
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    270.000

    Circuit klein/middel
    150.000
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    225.000
    Toegekend bedrag per jaar
    225.000

    * Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.