MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • RIGHTABOUTNOW INC.

    Inleiding

    RIGHTABOUTNOW is een driedaags multidisciplinair urbanartsfestival dat jaarlijks in december in Amsterdam plaatsvindt. Marjorie Boston is als artistiek directeur eindverantwoordelijk voor het festival. RIGHTABOUTNOW is volgens de organisatie hét platform voor de actuele urban arts en tevens de aanjager voor vernieuwing, doordat het een stem geeft aan de verschillende culturen, disciplines en subculturen. Zodoende wil de organisatie het culturele landschap in Nederland verrijken en het publiek via de kunst en dialoog een breder perspectief bieden op wat er leeft in de grootstedelijke samenleving. De organisatie stelt dat de urban arts zich buiten de gevestigde orde van de erkende kunstwereld om hebben ontwikkeld, maar tegelijkertijd van grote invloed zijn op de samenleving. Die invloed laat het festival zien en het biedt aan de urbanartsmakers en -artiesten een podium. Allerlei cultuuruitingen uit, in en van de stad spelen een rol in het festival: hiphop, clubscene en straatcultuur vormen naar eigen zeggen een onuitputtelijke bron van vernieuwing. Het publiek maakt op één avond kennis met meerdere urban kunstvormen tegelijk. Met een contextprogrammering van voor- en nagesprekken en debat plaatst het festival de programmering voor het publiek bovendien in een breder perspectief, aldus de organisatie.

    RIGHTABOUTNOW streeft ernaar om in de periode 2017-2020 het programma inhoudelijk te verdiepen. Omdat het festival zich richt op vernieuwend en actueel werk, kan de aanvrager volgens eigen zeggen geen definitieve programmering voor de komende jaren overleggen. RIGHTABOUTNOW wil in ieder geval makers uit nieuwe stromingen, met een sterke individuele signatuur, en makers die kruisbestuiving opzoeken, programmeren. De organisatie beschrijft de programmering voor de komende periode in grote lijnen. Zo heeft ze in de theater- en dansprogrammering aandacht voor werk van nieuwe lokale makers in mime, toneel en dans. Daarnaast plaatst ze een complementair internationaal programma. Binnen de muziekprogrammering worden in drie categorieën zowel nieuwe als gevestigde namen geprogrammeerd: persoonlijke hiphop/akoestische urban, elektronische Afrika/Afrofuturism en jazz-club-crossover. In de clubprogrammering krijgen dj’s de mogelijkheid om buiten de kaders van een stijl en trend te draaien en er is aandacht voor dj-talent dat bijvoorbeeld samen met gevestigde namen in duo’s kan draaien. Verder komen visual arts en lifestyle aan bod, is er het talkshow-format ‘RIGHTABOUTNOW invites’ en het programmaonderdeel ‘Round Table (the creative case)’.

    RIGHTABOUTNOW is betrokken bij verschillende coproducties. Zo coproduceert de organisatie in samenwerking met het Contact Theatre in Manchester in aanloop naar het festival het ‘Flying Solo residency’-programma. Daarnaast werkt ze op verschillende manieren samen met het Art Laboratorium Suriname, bijvoorbeeld door tijdens het festival een stuk te presenteren dat voortkomt uit een coachingstraject voor toneelschrijvers en theatermakers van deze organisatie. Ook producties die voortkomen uit de samenwerking tussen Art Laboratorium Suriname en het Nederlandse dansgezelschap Backbone krijgen een plek op RIGHTABOUTNOW.

    Stichting RIGHTABOUTNOW INC. vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro. Daarnaast vraagt de stichting een bijdrage (co)productie aan van 25.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 150.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting RIGHTABOUTNOW INC. ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Met name de visie van waaruit de organisatie het festival ontwikkelt, vindt de commissie sterk. Diversiteit als bron voor artistieke en culturele vernieuwing spreekt haar aan. Deze diversiteit komt volgens haar goed tot uiting in de programmering, waarin een podium wordt geboden aan uiteenlopende makers en disciplines. Hoewel de organisatie volgens de commissie geen voorloper is in het ontdekken van nieuw talent, weet ze naar haar mening wel vanuit vakmanschap een goede selectie te maken van jonge artiesten die binnen het programmeringsprofiel van het festival passen. De programmering is volgens de commissie in het algemeen van behoorlijke kwaliteit, met hier en daar een positieve uitschieter. Met name in de muziekprogrammering komt volgens de commissie de ambitie van de organisatie tot uiting om de state of the art van actuele, grootstedelijke kunst voor het voetlicht te brengen. Het streven om in de komende jaren een inhoudelijke verdieping in de programmering aan te brengen, vindt de commissie positief. De commissie heeft echter ook kritiek op de voorliggende plannen voor de periode 2017-2020. Zo constateert zij dat de stichting de genoemde ambitie om inhoudelijk te verdiepen in het plan niet met artistieke argumenten onderbouwt. Daarnaast plaats de commissie een kanttekening bij de wens van de organisatie om de schotten tussen verschillende disciplines te verwijderen. Hoewel ze dit streven op zichzelf waardeert, heeft ze er geen vertrouwen in dat de organisatie dit overtuigend over het voetlicht zal krijgen. De organisatie wil ontschotting bereiken door verschillende kunstvormen binnen de programmering onder één dak een gelijkwaardige plek te bieden. Daarnaast beoogt de organisatie om de dialoog tussen de verschillende kunstenaars te stimuleren. De commissie vindt de uitwerking van de ontschotting te veel in algemeenheden geformuleerd. Daardoor is ze er onvoldoende van overtuigd dat de sturende kracht die nodig is om het doel van ontschotting daadwerkelijk te bereiken, aanwezig is.

    Het streven van de aanvrager om door middel van het festival de urban arts een plek als serieus te nemen kunstvorm binnen de gevestigde kunstwereld te geven, vindt de commissie positief. Daarbij merkt ze wel op dat de organisatie die thematiek op een tamelijk traditionele wij-zij-manier benadert. De status die urban arts heeft wordt in het plan volgens de commissie niet onderbouwd met een overtuigende analyse en artistieke argumenten, noch beschrijft de aanvrager welke rol het festival daarin kan spelen. De commissie mist bovendien samenwerkingspartners die samen met RIGHTABOUTNOW voor de gewenste doorbraak kunnen zorgen. Wat dat betreft heeft het festival volgens haar tot nog toe voor een beperkte groep zeggingskracht. De commissie concludeert op grond van het voorgaande dat het plan op het vlak van de emancipatie van de urban arts verschillende aansprekende ambities bevat, maar dat een overtuigende uitwerking ontbreekt.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als voldoende.

    De commissie vindt het positief dat de organisatie jonge makers die op het punt van doorbreken staan een podium biedt om zichzelf te presenteren en vlieguren te maken. Tegelijkertijd zet de commissie vraagtekens bij de springplankfunctie die het festival claimt te hebben. Zij constateert dat de diverse makers die in de aanvraag worden genoemd, praktisch allemaal reeds actief zijn bij verschillende producenten. Daarnaast geeft de organisatie in het plan aan dat er veel aandacht is voor de persoonlijke begeleiding van makers, zonder toe te lichten waar die begeleiding uit bestaat. Op grond daarvan is de commissie er niet van overtuigd dat een optreden op het podium van RIGHTABOUTNOW vanzelfsprekend het moment van doorbraak voor een artiest zal betekenen. Daarbij merkt de commissie op dat de organisatie in de aanvraag nauwelijks netwerken noemt waarmee ze samengewerkt om bepaalde makers te lanceren. De commissie stelt vast dat RIGHTABOUTNOW een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de podiumkunsten, zij het beperkt en alleen binnen de eigen kring van de urban arts.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    De commissie stelt vast dat het aangeleverde cijfermateriaal een tamelijk ondoorzichtig financieel beeld van de organisatie van het festival geeft. Zo blijkt uit de gegevens dat er in 2015 een tekort van ruim 187.000 euro zou zijn gerealiseerd op het festival. Uit de jaarrekening blijkt echter dat de totale omvang van de kosten dat jaar ongeveer 60.000 euro bedroegen. Dit verschil wordt niet verklaard. De commissie constateert dat de cijfers over 2015 geen controleerbare relatie hebben met de werkelijke financiële huishouding van de organisatie van het festival in dat jaar. Ze stelt daarnaast vast dat de totale omvang van het festival in de begroting een forse groei laat zien ten opzichte van eerder gerealiseerde festivaledities. Er is volgens de commissie geen sprake van een logische aansluiting van de begroting op realisaties uit voorgaande jaren, noch aan de inkomsten- noch aan de uitgavenkant van de begroting. Zo merkt zij op dat er verschillende posten aan eigen inkomsten zijn opgenomen die de organisatie volgens de cijfers tot op heden niet tot nauwelijks heeft weten te realiseren. Ook ontbreekt het aan een overtuigende aanpak om die inkomsten in de toekomst te verwerven, waardoor de haalbaarheid daarvan volgens de commissie twijfelachtig is.

    De commissie constateert voorts dat er geen relatie bestaat tussen de forse financiële groei en de minimale groei van het aantal activiteiten en het beoogde aantal bezoekers. Het gegeven dat de organisatie grote namen wil boeken en meer verdieping aan te brengen, geeft volgens de commissie onvoldoende onderbouwing voor de verachtvoudiging van de post ‘activiteitenlasten personeel’ ten opzichte van de realisatie van 2014. Bovendien is het in haar ogen zeer opmerkelijk dat de gemiddelde kosten per bezoeker toenemen naar 125 euro per persoon. Dat staat volgens haar niet in verhouding tot de aard en omvang van het festival. Ook het feit dat de begrote marketingkosten de verwachte publieksinkomsten in de komende jaren ruimschoots overtreffen, vindt de commissie geen wenselijke ontwikkeling.

    De verhouding tussen ambities en risico's komt volgens de commissie nauwelijks in de aanvraag aan bod. De aanvrager vermeldt weliswaar dat ze bij tegenvallende inkomsten de programmering zal aanpassen, maar daarmee gaat de aanvrager volgens de commissie voorbij aan de grootste risico's voor de organisatie. Zij constateert namelijk dat er eind 2015 sprake is van een negatief eigen vermogen van enkele duizenden euro's. Daaruit blijkt dat de organisatie financieel niet gezond is. Hier wordt in de plannen niet op gereflecteerd. Daarnaast worden er binnen de aanvragende organisatie in de komende periode voor ruim 250.000 euro aan andere activiteiten ontwikkeld. Vanwege de financiële omvang van deze overige activiteiten, die gelijk is aan de totale omvang van het festival, is het risico bij tegenvallende resultaten groot te noemen. De opbrengsten van het festival kunnen immers worden ingezet om tegenvallers bij andere activiteiten te compenseren. De commissie had in de aanvraag een reflectie op dit risico van de aanvrager verwacht.

    Een overtuigende visie op de publieksbenadering ontbreekt volgens de commissie in de plannen. De aanvrager spreekt over de doelgroepen publiek, creatieven en bedrijfsleven. Deze drie groepen worden in algemene termen in de aanvraag besproken. Omdat de organisatie niet specifiek wordt op dit punt, is het voor de commissie niet duidelijk of er inderdaad sprake is van een match tussen de beoogde doelgroepen en het festivalprogramma. Zij mist daarnaast een specifieke publieksbenadering per doelgroep. De in het plan aangeduide losse elementen als de teaseravonden, het dialoogplatform en de inzet van festivalambassadeurs kunnen volgens de commissie op zichzelf afzonderlijk bijdragen aan de publieksopbouw. De commissie mist echter een overtuigende marketingstrategie, waardoor de activiteiten voor de publiekswerving een tamelijk willekeurig en weinig doelgericht karakter krijgen.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlands podiumkunstenaanbod beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het festival presenteert een aanbod binnen verschillende podiumkunstdisciplines dat voornamelijk dient te worden aangemerkt als urban arts. Dit type podiumkunst wordt inmiddels ook veel aangeboden op andere Nederlandse festivals en podia. De commissie constateert echter dat een substantieel deel van de programmering bestaat uit cultureel divers aanbod. De commissie vindt dat het festival hiermee een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Amsterdam. In Amsterdam is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. Hierdoor levert het festival geen bijzondere bijdrage aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is neutraal.

    In de periode 2013-2015 heeft RIGHTABOUTNOW geen structurele subsidie van gemeente of provincie ontvangen. Voor de komende periode is er geen structurele subsidie aangevraagd bij de provincie en een bescheiden bedrag via het AFK bij de gemeente Amsterdam. Dit is verhoudingsgewijs een klein bedrag ten opzichte van de totale baten van het festival. Er is zodoende geen sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting RIGHTABOUTNOW INC. niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie