MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • Nederlands Kamerkoor

    Inleiding

    Het Nederlands Kamerkoor (NKK) werd opgericht in 1937 en heeft zich in mei 2015 in Utrecht gevestigd. Peter Dijkstra is recent aangetreden als chef-dirigent en Tido Visser is algemeen directeur. In het plan staat vermeld dat het koor vanaf het begin een nieuwe standaard zette in koorzang. Door de jaren heen heeft het ensemble zich naar eigen zeggen geprofileerd als vernieuwer, onder meer door vorm te geven aan de ontwikkeling van de oudemuziekpraktijk en door het verstrekken van compositieopdrachten.

    Het NKK heeft als doel koormuziek te presenteren op het allerhoogste niveau, in al haar facetten, puttend uit het repertoire van alle tijden. Het NKK wil verder zijn passie voor koormuziek overbrengen aan en delen met zo veel mogelijk mensen. Daarbij streeft het ensemble ernaar om koormuziek als springlevende kunstvorm te versterken en te ontwikkelen door te innoveren en kennis te delen. Het NKK wordt volgens de aanvraag onder meer gekenmerkt door zijn grensverleggende programmering, het in eigen hand nemen van het overgrote deel van de programmering waarmee het koor naar buiten treedt, en het vervullen van een infrastructurele rol binnen het bestel op het terrein van koormuziek. Het NKK wil in de komende periode op basis van een topsportklimaat zijn uitvoeringskwaliteit verder ontwikkelen en zijn (inter)nationale reputatie versterken. Verder wil het ensemble innoveren door de grenzen van de presentatievormen op te zoeken met nieuwe formats en interdisciplinaire samenwerkingen, en door compositietalent bij zijn activiteiten te betrekken. Met betrekking tot het educatiebeleid stelt het NKK dat koorzang een rol van betekenis kan spelen voor een kosmopolitische, verbonden samenleving. Daaraan geeft het ensemble invulling met onder andere het landelijk amateurkorentraject ‘Zingen doe je samen!’ en het project ‘Kinderen en ouders zingen’.

    Producties die worden beschreven voor de komende periode, zijn onder andere ‘150 Psalms’, in samenwerking met Festival Oude Muziek, ‘Under the Horizon’ met Huang Yi Dance Company, ‘Gesualdo’ met De Warme Winkel en '‘#uman’, in samenwerking met Nanine Linning en Theater Heidelberg. Deze producties worden door het NKK aangeduid als ‘Voorpaginaprojecten’; spraakmakende koorproducties voor een breed publiek. Verder presenteert het NKK in 2017 programma’s in samenwerking met Asko|Schönberg, met muziek van Liszt en Goebaidoelina, en bij het Koninklijk Concertgebouworkest met werk van Debussy, onder leiding van Bernhard Haitink. Chef-dirigent Peter Dijkstra zal onder meer voor het ensemble staan in de productie ‘Philip Glass 80’ en ‘Brahms’ Requiem Reinvented’, met harpist Remy van Kesteren. Onder de producties die voor 2018 staan gepland bevinden zich Lera Auerbachs opera ‘The Blind’, een programma rond Scarlatti’s ‘Stabat Mater’, Stravinsky’s ‘Psalmensymfonie’ met Hannes Minnaar en onder leiding van Paul McCreesh, en ‘Requiem voor een terrorist’, een coproductie met Creative Court, met een groot opdrachtwerk voor JacobTV.
    De bijdrage talentontwikkeling wordt in het plan onderbouwd in het kader van het totale beleid op het terrein van educatie en talentontwikkeling. De bijdrage wordt specifiek ingezet in het kader van NKK Next, dat wordt beschreven als een out of the box talentontwikkelingsprogramma in de vorm van een traineeship in dienstverband voor een periode van 24 weken.

    In de periode 2017-2020 realiseert NKK 76 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 686.800 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 120.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 806.800 euro.

    Historie

    Stichting Nederlands Kamerkoor ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of de concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds zeventien voorstellingen en/of concerten van zestien verschillende producties van NKK bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.

    De commissie heeft groot vertrouwen in de artistieke leiding van de pas aangetreden chef-dirigent Peter Dijkstra. De zangers beschikken volgens haar over een ruime mate van vakmanschap en komen binnen het vocale ensemble tot excellente uitvoeringen. De samenzang is zuiver en kleurrijk, waarbij opvalt dat de stemmen goed in evenwicht zijn en mooi mengen. De commissie vindt dat van de uitvoeringen een sterke zeggingskracht uitgaat. Het koor legt een groot inlevingsvermogen aan de dag in zijn vertolkingen en weet het publiek te raken met de expressiviteit in de samenzang en solopartijen. Bijzonder succesvol was het koor in de afgelopen periode met onder meer de uitvoeringen van de Matthäus-Passion van J.S. Bach en het Bosch Requiem van Robert Zuidam, waarbij volgens de commissie sprake was van een feilloze interpretatie die werd gekenmerkt door een mooie balans tussen de stemmen en een zeer verzorgde dynamiek. Daarnaast heeft de commissie veel waardering voor het outreach-project ‘Zingen doe je Samen!’, waarbij het Nederlands Kamerkoor intensief samenwerkt met koren uit de amateursector en zo niet alleen als boegbeeld, maar ook als inspirator van de Nederlandse koorcultuur naar buiten treedt.

    De commissie is enthousiast over de plannen die de aanvrager presenteert voor de periode 2017-2020. De oorspronkelijke artistieke visie van het kamerkoor komt volgens haar goed naar voren in de beschreven plannen voor de productie ‘Gesualdo’, die zal worden gemaakt in samenwerking met theatergezelschap De Warme Winkel en dirigent Harry van der Kamp. Het ‘Brahms’ Requiem Reinvented’, onder leiding van Peter Dijkstra en met soloharpist Remy van Kesteren, is een ander voorbeeld van een interessant plan, waarbij de klassieke traditie op een prikkelende hedendaagse manier wordt benaderd.
    De commissie vindt het sterk en zelfbewust dat het Nederlands Kamerkoor er in de aanvraag niet voor terugdeinst zichzelf kritisch de maat te nemen. De organisatie toont zich transparant in de wijze waarop de uitkomsten van deze zelfreflectie worden vertaald in beleid. Dit wekt bij de commissie het vertrouwen dat de bijzondere kwaliteit van het koor ook in de toekomst gewaarborgd is. Zo wordt in de komende periode geïnvesteerd in het aanscherpen van de uitvoeringskwaliteit door te werken met solistengroepen van twee tot drie zangers. Daarnaast zet het koor zichzelf op scherp door te gaan werken met een aantal dirigenten die tot de wereldtop behoren binnen de symfonische muziek, zoals Edo de Waart, Hartmut Haenchen en Daniel Harding. Mede door deze voornemens verwacht de commissie dat in de komende periode nog steeds een sterke zeggingskracht van de uitvoeringen zal uitgaan. Tot slot vindt de commissie het een constructief plan dat de organisatie het oeuvre aan compositieopdrachten dat door de jaren heen is opgebouwd, op een actieve wijze gaat beheren en presenteren.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De organisatie is eind 2015 financieel gezond, zo constateert de commissie op basis van de jaarcijfers. De wijze waarop de organisatie zich heeft ontwikkeld, na het incasseren van de gevolgen van de bezuinigingen op de meerjarige subsidies van vier jaar geleden, dwingt respect af. Ten aanzien van de eigen inkomsten formuleert het Nederlands Kamerkoor een aantal stevige ambities voor de periode 2017-2020 en vertaalt die naar cijfermatige doelstellingen.

    De haalbaarheid van deze doelstellingen wordt in de aanvraag onderbouwd op basis van trends in de afgelopen jaren, maar de commissie is van mening dat de verwachte begrotingsontwikkeling niet op alle punten realistisch is. Zo heeft zij met name twijfels over de forse stijging van de publieksinkomsten en de bijdragen uit private bronnen. De onderbouwing van deze stijging vindt zij tamelijk summier en terloops geformuleerd en mede daarom niet aannemelijk. Over het algemeen vindt zij de onderbouwing van de verschillende kosten en baten te detailgericht, terwijl extremere verschillen ten opzichte van voorgaande jaren nauwelijks worden uitgelegd.

    Aangezien het Nederlands Kamerkoor het aantal producties zal terugbrengen ten opzichte van het huidige beleid, ligt het voor de hand dat de voorbereidingskosten over meer uitvoeringen gespreid kunnen worden. Uit de aanvraag blijkt echter niet dat de voorbereidingskosten zullen dalen. Ook de stijging van de materiële lasten wordt volgens de commissie slechts gedeeltelijk verklaard door de toename van de concerten in het buitenland en de deelname aan projecten met een hoge exploitatie, waarnaar de aanvraag verwijst. Daarmee schiet de onderbouwing van de begrotingsontwikkeling naar de mening van de commissie tekort. Het koor gaat voor de komende periode uit van een behoorlijke spreiding van inkomstenbronnen. De commissie vindt het positief dat de organisatie ambitie toont in het verwerven van eigen inkomsten. Verder heeft de commissie er op grond van de expertise en flexibiliteit die de organisatie heeft laten zien in de afgelopen periode vertrouwen in dat een goede balans tussen ambities en risico’s gewaarborgd is.

    De organisatie geeft volgens de commissie blijk van een visie op haar positie in het muzikale landschap. De commissie onderschrijft hierbij de uitstraling die van het kamerkoor uitgaat als exponent en inspirator van de koorcultuur in Nederland. De publieksbenadering die in het plan naar voren komt, vindt zij overtuigend. Het doelgroepenbeleid is een geïntegreerd onderdeel van de totale publieksvisie en de organisatie maakt aannemelijk dat zij in staat is om nieuw publiek te trekken en het bereik over de hele linie te vergroten. Er is een duidelijke samenhang tussen het artistieke beleid, de publieksvisie en de strategische inzet van middelen. Daarbij wekt het vertrouwen dat in de jaarverantwoording over 2015 al de eerste resultaten zichtbaar zijn van de aangescherpte strategie, die wordt doorgezet in de komende periode.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Zij overweegt daarbij dat het kamerkoor valt te rekenen tot de categorie van ensembles binnen de klassieke muziek. Dit is een genre dat veelvuldig voorkomt op de Nederlandse podia. De innovatieve outreach-programma’s met amateurkoren en programma’s met jonge makers vormen daarnaast een integraal onderdeel van de programmering. Ook door de samenwerkingen die aangegaan worden met makers uit andere muzikale genres, zoals Erik de Jong, Hadewych Minis en Remy van Kesteren, neemt het kamerkoor een bijzondere positie in binnen het podiumkunstenlandschap. De commissie oordeelt dat het werk van het Nederlands Kamerkoor een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het Nederlands Kamerkoor is gevestigd in Utrecht, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de instelling in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Het aandeel aan concerten dat in andere steden en regio's is gespeeld, is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen groot. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de concerten voor ogen. De commissie vindt dat het Nederlandse Kamerkoor hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling toe te kennen.

    De commissie vindt het positief dat het Nederlands Kamerkoor via haar verbinding met de amateursector en jongeren met hun ouders zich stevig verankerd in de samenleving. Uit de plannen spreekt volgens de commissie een oprechte wens om de sector aan urgentie te laten winnen. Het programma ‘Zingen doe je samen!’ zorgt er volgens haar voor dat de ontwikkeling in de korensector een nieuwe impuls krijgt. De plannen voor NKK Next, waarvoor het Nederlands Kamerkoor een bijdrage aanvraagt, zijn volgens de commissie helder omschreven. De begeleiding spitst zich niet toe op alleen het zingen binnen een vocaal ensemble van topniveau, maar begeleid de zangers ook als maker. Hierin worden deze makers verantwoordelijkheden gegeven die onmisbaar zijn voor de ontwikkeling naar een zelfstandige beroepspraktijk. Gelet op de beperkte middelen adviseert de commissie niet het gehele bedrag toe te kennen, maar 112.000 euro. Hierbij heeft ook een rol gespeeld dat de commissie kritisch is over de plannen van de ‘Meesters en Gezellen’. Zij vindt dat de begeleiding in de plannen onvoldoende wordt toegelicht, waardoor dit in haar ogen kan worden aangemerkt als een onderdeel van de reguliere concertpraktijk.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van het Nederlands Kamerkoor te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    806.800
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    6
    2.800
    16.800
    Circuit groot
    70
    8.500
    595.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    112.000
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    798.800
    Toegekend bedrag per jaar
    798.800
    Aangevraagd bedrag per jaar
    806.800

    Circuit klein/middel
    16.800
    Circuit groot
    595.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    798.800
    Toegekend bedrag per jaar
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties en theatercollectief Moeremans & Sons.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.