MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • Jens van Daele's Burning Bridges

    Inleiding

    Stichting Jens van Daele (Jens van Daele’s Burning Bridges) beschrijft zichzelf als hét hedendaagse dansgezelschap in het middensegment. De artistieke kern bestaat uit choreograaf Jens van Daele en danseres Patricia Deutekom. Het gezelschap werd in 2006 opgericht en opereert sinds 2012 als een steeds wisselend collectief van dansers, muzikanten, acteurs en dramaturgen onder de naam Jens van Daele’s Burning Bridges. Het collectief wil naar eigen zeggen een zo breed mogelijk publiek bereiken met producties over heftige thema’s als strijd, dood, liefde en afscheid. Het gezelschap benadert deze thema’s intiem en persoonlijk, waardoor ze dichtbij komen, confronteren en herkenbaar zijn. De basis van het werk van Van Daele bestaat uit hedendaagse dans geïnspireerd op verschillende danstechnieken, zoals flamenco, klassiek en modern. Rauw partnerwerk is kenmerkend voor het dansidioom. De komende jaren wil het Arnhemse Jens van Daele’s Burning Bridges zijn positie bestendigen als enige hedendaags dansgezelschap in de oostelijke regio, door zich actief te verbinden aan andere kunstdisciplines. Het ziet daartoe kansen in samenwerkingen met theatergezelschappen als tgECHO, met landelijke muziek- en theaterfestivals als Oerol en November Music, met Museum Arnhem en ondernemers.

    De belangrijkste doelgroep van Jens van Daele’s Burning Bridges bestaat uit dans- en muziekliefhebbers in de brede zin van het woord. De interesse van jongeren voor het werk is volgens de aanvrager in de afgelopen jaren toegenomen. Het gezelschap streeft ernaar om deze groep de komende jaren te vergroten door uitbreiding van het educatieve aanbod. In Nederland is het gezelschap naar eigen zeggen stevig geworteld in een aantal sleutelsteden, waar het werk steevast wordt geprogrammeerd. Het gaat daarbij vooral om Utrecht, Den Haag, Haarlem, Hengelo, Tilburg, Nijmegen en Eindhoven.

    In de komende periode wil Jens van Daele’s Burning Bridges jaarlijks één grote nieuwe productie maken. Die wordt eerst gespeeld op locatie, waarna een vertaling volgt naar een theaterversie. Elke productie heeft een tournee door Nederland en België van gemiddeld dertig tot veertig speelbeurten. Het gezelschap wil de komende vier jaar een netwerk opbouwen met buitenlandse programmeurs van festivals en podia. Samen met verkoopbureau A Propic probeert het voet aan de grond te krijgen in het Franse taalgebied. In België en Zwitserland beschikt het reeds over een aantal vaste speelplekken.

    In de periode 2017-2020 speelt Jens van Daele’s Burning Bridges 52 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 133.750 euro.

    Historie

    Jens van Daele’s Burning Bridges ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Jens van Daele’s Burning Bridges beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘Battre le Fer / Battre le Noir’, ‘Spring Tide’, ‘About Lucian’ en ‘Over Onze Vader’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Zij is van mening dat choreograaf Jens van Daele in de afgelopen jaren een sterke artistieke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Zijn werk maakte vooral indruk door de oorspronkelijke manier waarop hij daarin persoonlijke, soms autobiografische thema's integer wist te verwerken in een combinatie van dans en livemuziek, bijvoorbeeld in de voorstelling ‘Over Onze Vader’. De commissie is positief over het vakmanschap van Jens van Daele. Zo heeft de choreograaf steeds duidelijker een uitgesproken eigen dansvocabulaire ontwikkeld, dat zich kenmerkt door een energieke en fysieke stijl. Ook is de commissie positief over de hoge uitvoeringskwaliteit van het danserstableau. In zijn laatste voorstellingen werkt hij niet alleen met livemuziek, maar zet hij ook stappen naar verdere theatrale verdieping in samenwerking met toneelschrijvers en acteurs. De toenemende mate waarin hij daarbij een beroep doet op de acteer- en zangkwaliteiten van de dansers is volgens de commissie niet in alle gevallen even geslaagd te noemen. Zij stelt vast dat de integratie tussen dans en spel bij vlagen matig is en gekenmerkt wordt door een nogal letterlijke vertaling van de gekozen thema’s. Een ander punt van kritiek van de commissie richt zich op de dramatische opbouw van de voorstellingen. Ondanks zijn inmiddels lange staat van dienst lijkt Jens Van Daele nog steeds zoekende naar de toepassing van dramaturgische principes binnen zijn werk. Dit gaat soms ten koste van de zeggingskracht van de voorstellingen.

    De toekomstplannen voor de periode 2017-2020 borduren naar de mening van de commissie op een geloofwaardige manier voort op de ontwikkeling van de afgelopen jaren. De in de aanvraag beschreven producties zijn zonder uitzondering interdisciplinair van karakter, waarbij samenwerking met verschillende interessante (inter)nationale componisten, muziekensembles, solisten en filmmakers vooropstaat. De in de aanvraag beschreven producties zijn volgens de commissie ook in thematisch opzicht consistent. De menselijke emotie staat centraal, net als herkenbaarheid voor het publiek. Jens van Daele’s streven om zichzelf bij iedere productie in artistiek opzicht opnieuw uit te vinden vindt de commissie nogal ambitieus, temeer daar de beschreven thematische uitgangspunten en de beoogde samenwerkingsverbanden niet direct op grote inhoudelijke koerswijzigingen lijken te wijzen. Desondanks noemt de commissie de plannen getuigen van oorspronkelijkheid. Dit vertaalt zich naar haar mening ook in de aansprekende thematische uitgangspunten van de te realiseren voorstellingen. Daarnaast vindt de commissie het positief dat Jens van Daele in de plannen helder reflecteert op zijn eigen artistieke ontwikkeling en de komende jaren wil blijven werken met dramaturgen. De commissie acht dit essentieel, omdat zij van mening is dat Jens van Daele’s kracht in de eerste plaats ligt in diens ongepolijste en fysieke bewegingsmateriaal ligt en minder in zijn kwaliteiten als (tekst)regisseur.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Zij stelt vast dat Jens van Daele’s Burning Bridges in de afgelopen jaren voornamelijk met behulp van projectsubsidies heeft geproduceerd, maar er desondanks in is geslaagd een solide financiële basis op te bouwen.

    In de plannen voor de periode 2017-2020 wordt de ontwikkeling van de eigen inkomsten volgens de commissie helder onderbouwd. De ambities liggen in het verlengde van de resultaten die het gezelschap in de afgelopen jaren heeft geboekt en mogen om die reden haalbaar genoemd worden. Dit blijkt onder meer uit de relatief uitgebreide tournees die de eerdere voorstellingen van het gezelschap maakten. De begroting sluit logisch aan bij de inhoudelijke plannen en de begroting uit voorgaande jaren. De stijging van de gemiddelde jaarbegroting in de periode 2017-2020 vertoont volgens de commissie een realistische samenhang met de groei van het aantal activiteiten en de vertaling daarvan naar ook de bedrijfsvoering en personele bezetting. Hoewel de inkomsten zijn verdeeld over meerdere inkomstenbronnen, merkt de commissie op dat de plannen in financieel opzicht sterk afhankelijk zijn van het welslagen van de ene grote productie die het gezelschap jaarlijks wil maken. De inkomstenstructuur kent in dat opzicht weinig flexibiliteit om eventuele tegenvallers op te vangen. De aanvraag gaat hier amper op in. Er is nauwelijks sprake van hernemingen van succesvolle producties en de beoogde groei van het aantal voorstellingen in het buitenland lijkt niet hoog genoeg om eventuele tegenvallers op te vangen.

    Volgens de commissie heeft het gezelschap een goed beeld van de positie die het inneemt binnen het dansveld. Het heeft in de afgelopen jaren een naam weten op te bouwen in het circuit van vlakkevloerpodia, waar de producties bovengemiddelde tournees spelen. Ook heeft Jens van Daele’s Burning Bridges een relatie opgebouwd met een aantal zomerfestivals, waaronder het Terschellings Oerol Festival, waar het werk regelmatig te zien is. Daarnaast is de inbedding in de culturele infrastructuur van vestigingsplaats Arnhem en de regio Oost goed.

    Uit de plannen blijkt volgens de commissie dat de aanvrager beseft welk publiek het bedient. Toch is de beschrijving van deze publieksgroepen naar haar mening nogal algemeen. Hoewel de commissie begrip heeft voor het feit dat dit door de succesvolle afzet van het werk in de afgelopen jaren mogelijk geen prioriteit heeft gehad, merkt zij op dat de voorgenomen groei in de komende jaren wel een professionaliseringsslag vereist op het gebied van marketing. De aanvraag weet in dat opzicht niet geheel te overtuigen. De beschreven marketingaanpak is degelijk, maar volgens de commissie niet verrassend te noemen. Wel noemt zij het positief dat de plannen blijk geven van het besef van de noodzaak om naast bestaande ook nieuwe publieksgroepen aan te boren. Ze bevatten ook een concrete vertaalslag in middelen en acties om het publieksbereik te vergroten.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het werk van het gezelschap past naar haar mening binnen het genre van hedendaagse/moderne/conceptuele dans, dat in Nederland ruim vertegenwoordigd is. De voorstellingen vallen echter op door hun interdisciplinaire karakter, waarbij onder meer gebruikgemaakt wordt van livemuziek. Om die reden is zij van mening dat de bijdrage van Jens van Daele’s Burning Bridges aan de pluriformiteit van het Nederlandse dansaanbod aanzienlijk is, maar niet uniek.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als goed.

    Het gezelschap is gevestigd in Arnhem. Daar wordt het structureel ondersteund door de gemeente en is het actief binnen verschillende samenwerkingsverbanden met lokale culturele instellingen en met de dansopleiding van ArtEZ. De commissie stelt vast dat het podiumkunstenaanbod in Arnhem en omgeving in vergelijking met grote steden in de Randstad minder groot is, maar dat vergelijkbaar aanbod niet ontbreekt. Verder constateert de commissie dat het aandeel voorstellingen dat Jens van Daele’s Burning Bridges in de periode 2013-2015 in andere steden en regio’s heeft gespeeld, in relatie tot andere podiumkunstinstellingen hoog was. De komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat Jens van Daele een grote bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Jens van Daele's Burning Bridges te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    133.750
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    47
    1.250
    58.750
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    133.750
    Toegekend bedrag per jaar
    133.750
    Aangevraagd bedrag per jaar
    133.750

    Circuit klein/middel
    58.750
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    133.750
    Toegekend bedrag per jaar
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties en theatercollectief Moeremans & Sons.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.