MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • Jazz Orchestra of the Concertgebouw

    Inleiding

    Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (het JOC), gevestigd in Amsterdam, is een bigband die met een eigen perspectief op de Amerikaanse bigbandtraditie een breed publiek wil aanspreken. De directie bestaat uit artistiek en algemeen directeur Juan Manuel Martinez Schrijver. Hij geeft leiding aan het artistieke team, bestaande uit de chef-dirigent Dennis Mackrel en artistiek adviseur Rob Horsting. Zij worden ondersteund door de orkestraad, die bestaat uit de orkestleden. Daarnaast is er nog een bestuur met vijf leden. Het JOC wil een platform zijn voor de ontwikkeling van muziek. Een platform waar componisten, arrangeurs en improvisatoren hun ideeën realiseren op het gebied van zowel gecomponeerde, geïmproviseerde als etnische muziek. Het JOC wil een groot orkest zijn voor grote zalen. Het wil met een breed repertoire en een hoge kwaliteit een breed publiek aanspreken. Jazz wordt beschouwd als een containerbegrip, waarin uiteenlopende muzikale gegevens en parameters op vruchtbare wijze een symbiose aangaan. Het orkest stelt een geheel eigen klankkleur te hebben en de hoogste eisen te stellen aan het ensemblespel. Het bestaat uit een selectie van de meest prominente Nederlandse jazzmusici, die zich onderscheiden in oorspronkelijkheid en individualiteit, aldus het JOC. De organisatie zet zich in voor een prominentere plek van jazzmuziek in het culturele bestel van Nederland. Ook stelt ze een belangrijke publiekseducatie- en publieksgeleidingsfunctie voor jazz in de grote zaal te hebben: het JOC-publiek stroomt door naar concerten in middelgrote en kleine zalen.

    De belangrijkste ambities en plannen voor 2017-2020 betreffen de verdere ontwikkeling van de Nederlandse bigbandmuziek. Dat wil het JOC realiseren door een uitbreiding van het aandeel van de orkestleden en hun eigen composities en het aangaan van meer samenwerkingen met vernieuwende musici van buiten het orkest. Daarnaast wil het JOC een gedifferentieerde programmering voor verschillende doelgroepen ontwikkelen. Als speerpunten heeft het talentontwikkeling, structurele samenwerking met jonge jazzmusici en muzikale vernieuwing. Met als leidraad ‘JOC connects through jazz’ is voor 2017 en 2018 een aantal concertseries ontwikkeld. Zo zal samen met Het Concertgebouw een serie ontwikkeld worden met aansprekende (inter)nationale solisten en blockbusters. Met gratis lunchconcerten wil de organisatie nieuwe doelgroepen laten kennismaken met het JOC. Met ‘Jazz Uitgelegd’ wil het JOC het succesvolle format van Het Gelders Orkest uitwerken naar een concertformat voor bezoekers van uiteenlopende leeftijden. Ook wordt tweejaarlijks samengewerkt met belangrijke Nederlandse componisten, wat in totaal zal resulteren in zes nieuwe stukken. In ‘Rhythm Changes’ staat het JOC op het podium met jonge solisten/componisten uit de jazz, geïmproviseerde muziek en creatieve pop. In het project ‘Arrangers’ ontstaan arrangementen tijdens een masterclass voor studenten en alumni van steeds andere conservatoria. ‘Culture Clash’ is een programma waarin verschillende muziek-, dans- en beeldculturen verbonden worden, gepresenteerd voor een staand publiek in poppodia en op bijzondere locaties.
    Het JOC vraagt een bijdrage talentontwikkeling aan voor het project ‘Rhythm Changes’. De orkestraad en het artistieke team kiezen voor aansprekende combinaties van artiesten met wie het orkest langere tijd wil samenwerken. De gekozen artiesten worden intensief begeleid door Rob Horsting in de vertaling van hun werk naar bigbandarrangementen. Hij werkt ook met de deelnemers aan de opzet van een coherent en interessant programma voor de uitvoering in het Muziekgebouw aan ’t IJ. De aangevraagde middelen zullen ingezet worden voor drie nieuwe producties per jaar.

    In de periode 2017-2020 speelt het JOC 45 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 389.100 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 20.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 409.100 euro.

    Historie

    Stichting Jazz Orchestra of the Concertgebouw ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door het JOC onder meer beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen en/of de concerten ‘Merry Jazzmas’, ‘Goedendagjes’, ‘Rhythm Changes’ en ‘Arrangers Project’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    De commissie is van mening dat het ensemble een transparante en krachtige bigbandsound neerzet. Het vakmanschap van de individuele musici is hoog en een aantal van de relatief jonge solisten behoort tot het nieuwe jazztalent dat Nederland rijk is. De commissie prijst met name Joris Roelofs om zijn inventieve solo’s, die van een uitgebalanceerde spanningsboog getuigen. De commissie is echter ook van mening dat de artistieke visie van het JOC op het genre niet in ieder concert volledig tot uiting komt. Volgens haar wordt tijdens de concerten in een te vast stramien invulling gegeven aan de uitvoering. Daardoor ontstaat een zekere eenvormigheid, die afbreuk doet aan de zeggingskracht. De uitvoeringen van de ‘standards’ van het Amerikaanse bigbandrepertoire zijn van hoge kwaliteit, maar tegelijkertijd zou het JOC volgens de commissie gebaat zijn bij een meer avontuurlijke aanpak van dit repertoire. De uitstap naar voor het ensemble minder geijkt repertoire vindt zij niet overtuigend. In het programma ‘Goedendagjes’, in samenwerking met Instant Composers Pool, wordt volgens de commissie weinig gedaan met het opmerkelijke uitgangspunt van de ontmoeting tussen de twee ensembles. De avontuurlijke geest van Misha Mengelberg is grotendeels afwezig in de interpretaties van de bigband. Uit de arrangementen spreekt wel de intentie om het eigenzinnige repertoire van Mengelberg te vertolken, maar daarbij lijkt het JOC liever niet buiten de geijkte bigbandpaden te willen treden. De commissie vindt de solo's van bigbandleden soms wat obligaat overkomen en vindt dat er nauwelijks ruimte wordt geboden om de interactie aan te gaan met de uitstekende gastsolisten.

    De commissie staat positief tegenover de nieuw aangetreden chef-dirigent Dennis Mackrel. Hij heeft een dynamische en enthousiaste aanwezigheid op het podium en weet op een prettige manier contact te maken met het publiek. De commissie verwacht dat zijn internationale ervaring en bevlogenheid de bigband meer kleur zal geven.

    De commissie vindt dat uit de plannen voor 2017-2020 een verfrissende en levendige visie op de ontwikkeling van de bigband spreekt. Door te experimenteren met nieuwe formats zoals de Culture Clash-serie toont de aanvrager een innovatieve blik op de rol van de bigband, met optredens voor staand publiek in poppodia en op bijzondere locaties. De commissie onderschrijft de mogelijkheden om een ander publiekspotentieel aan te spreken, onder andere door lunchconcerten en optredens met een dj en vj. De overkoepelende artistieke uitgangspunten voor de komende planperiode vindt de commissie echter matig uitgewerkt. Deze hebben volgens haar meer betrekking op de positionering van de organisatie. Er worden wel potentiële gastsolisten, componisten en partners benoemd en er wordt een format beschreven. Maar de artistieke inhoud van de programma’s wordt nauwelijks geschetst, noch wordt duidelijk hoe de verschillende programma’s zich tot elkaar verhouden. De commissie is overwegend positief over de genoemde gastsolisten, maar is door het ontbreken van een invulling en een omkadering van de programma’s niet overtuigd dat deze ook getuigen van een grote mate van oorspronkelijkheid. Een groot deel van de concertseries, zoals de Robeco-concerten (‘Merry Jazzmas’), is een voortzetting van activiteiten die de afgelopen twee jaar al te zien zijn geweest als vast format op de verschillende podia. De commissie mist in de plannen een heldere reflectie op de ontwikkeling van deze series en hoe er verdieping aan gegeven kan worden in de aankomende periode.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    De commissie constateert dat het Jazz Orchestra of the Concertgebouw de afgelopen jaren zijn activiteiten met behulp van een combinatie van subsidie van het Fonds Podiumkunsten en private middelen heeft weten te realiseren. Afgaande op de matige solvabiliteit vindt de commissie de financiële situatie niet heel solide. Het bestuur van de stichting geeft aan dat er in 2015 een investering is gedaan in de publiciteit en de promotie, waardoor een negatief eigen vermogen is ontstaan.

    Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw voorziet een stijging van de totale eigen inkomsten, die de commissie vanwege het ontbreken van een volledige onderbouwing slechts ten dele realistisch acht. Zo vindt de commissie de verwachte groei van de publieksinkomsten (door inzet op betere uitkoopsommen) niet voor de hand liggen. De commissie deelt de verwachting van de aanvrager dat er groeimogelijkheden zijn door een verschuiving naar grotere zalen en intensivering van de marketing. De groei van het aantal concerten in de afgelopen periode wil het JOC doorzetten. De commissie vindt dit positief, maar constateert ook dat frequenter optreden zich de laatste jaren niet heeft vertaald in hogere opbrengsten per concert. De commissie mist in dit kader ook een reflectie op het sterk gestegen aandeel niet-betalende bezoekers. Zij is er dan ook niet van overtuigd dat de geprognosticeerde publieksinkomsten haalbaar zijn. Verder constateert de commissie dat de totale begroting in de periode 2017-2020 significant zal stijgen met een flinke groei van de beheerlasten, marketing en personele voorbereidingslasten. De commissie vindt dit in lijn met de benodigde uitbreiding van de directie met een zakelijk leider en het verruimen van het budget met het oog op meer nieuwe en coproducties (en de daarvoor benodigde repetitietijd).

    De spreiding van inkomstenbronnen vindt de commissie niet optimaal. Het JOC verwacht een stijging van bijdragen van particuliere fondsen en overige bijdragen uit private middelen, maar naast het benoemen van de beoogde inkomstenbronnen wordt in de plannen geen strategie op dit punt beschreven. Een wervingsplan gericht op verdere inkomensdiversificatie moet nog uitgewerkt worden. Daarmee vindt de commissie de inzet voor de komende jaren niet helder en de stijging van deze inkomsten ook niet realistisch.

    Het JOC verkoopt sinds een aantal jaren een binnen de culturele sector innovatief financieel product: obligaties onder de naam ‘Jazz Bonds’. Reflectie op het aflopen van de obligaties in 2018 en de continuïteit van dit programma had volgens de commissie niet mogen ontbreken in de aanvraag. Uit de interesse in dit product blijkt wel dat de aanvrager zich steeds beter weet te verankeren. De commissie ziet dat ook terug in een actuele en heldere positionering van het JOC. Zij is positief over de samenwerkingsverbanden die de organisatie met een aantal maatschappelijke organisaties en initiatieven legt. Het ‘maatjesproject’ en de mogelijkheid voor asielzoekers om een concert te bezoeken, kunnen zorgen voor een breder bereik van de concerten en maatschappelijk draagvlak.
    Ook vindt de commissie dat nieuwe initiatieven, zoals 'Jazz Uitgelegd' en de gratis lunchconcerten, een goede stap zijn om een nieuw publiek bekend te maken met het ensemble. Hierbij merkt zij wel op dat de aanvrager zich ook onder een breder etnisch gedefinieerde doelgroep wil profileren, maar hiermee weinig doet in de beschreven artistieke programma’s. De doelgroepensegmentatie is goed uitgewerkt, maar de nieuwe doelgroepen die de organisatie wil bereiken zijn maar op hoofdlijnen beschreven. De commissie is bovendien van mening dat de aanvrager zich hierin een actueler inzicht had moeten verschaffen en zich niet moet baseren op een onderzoek onder jazzpubliek dat stamt uit 2008. Tot slot vindt zij dat er op zeer geringe wijze een koppeling wordt gemaakt tussen de verschillende doelgroepen en de nogal brede inzet van communicatiemiddelen. De commissie is hierdoor in beperkte mate overtuigd dat het potentiële publiek ook werkelijk bereikt gaat worden.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    De commissie plaatst het Jazz Orchestra of the Concertgebouw binnen het genre jazz- en geïmproviseerde muziek. Dit is volgens haar een genre dat met enige regelmaat te horen is op de Nederlandse podia. Het repertoire van het JOC bestaat voornamelijk uit bigbandarrangementen op basis van de Amerikaanse ‘standard-traditie’. De bigband onderscheidt zich door projecten op te zetten met cross-overs tussen jazz, klassiek, dance- en popmuziek. Omdat het maken van cross-overs binnen verschillende muzikale genres vaker wordt toegepast, stelt de commissie dat het JOC daarin niet uniek is. De commissie vindt dat er met het werk van JOC een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit wordt geleverd.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    De organisatie is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Daarnaast is in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen een substantieel aandeel van de concerten in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding voor ogen. Daarmee levert het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een beperkte bijdrage aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie vindt de plannen voor talentontwikkeling inhoudelijk te mager uitgewerkt. De serie ‘Rhythm Changes’ is een bestaand format van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en heeft aansprekende uitvoeringen opgeleverd. In de plannen wordt echter niet uitgelegd wat de organisatie op artistiek-inhoudelijk vlak wil meegeven aan de talenten. Ook wordt het de commissie niet duidelijk wat de selectiecriteria zijn om voor het traject in aanmerking te komen. Zij vindt het op zich positief dat de organisatie overleg heeft met het Metropole Orkest om voor doorstroming van talenten te zorgen, maar mist in de plannen een concrete uitwerking.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Jazz Orchestra of the Concertgebouw te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    409.100
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    12
    2.800
    33.600
    Circuit groot
    33
    8.500
    280.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    389.100
    Toegekend bedrag per jaar
    389.100
    Aangevraagd bedrag per jaar
    409.100

    Circuit klein/middel
    33.600
    Circuit groot
    280.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    389.100
    Toegekend bedrag per jaar
    389.100

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie