MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • De ereprijs

    Inleiding

    De ereprijs is opgericht in 1979 en is gevestigd in Apeldoorn. Het ensemble heeft volgens de aanvraag een unieke bezetting die makers zeer diverse stijlen biedt, van rock tot klassiek. De ereprijs is georganiseerd als een vereniging met vijftien leden en een extern bestuur. Dirigent Wim Boerman is algemeen directeur en artistiek leider. De zakelijke leiding is in handen van Michel Bezem. De missie van het orkest is om met engagement en hartstocht vanuit Gelderland een breed en (inter)nationaal publiek in verbinding te brengen met actuele gecomponeerde muziek. De ereprijs heeft als doel om nieuwe gecomponeerde muziek te initiëren, te ontwikkelen en te presenteren, als ensemble met een unieke bezetting en een hoge kwaliteit. Het wil daarbij een dynamische rol spelen in de keten van het muziekleven, innovatieve educatie- en talentontwikkelingsactiviteiten realiseren en een breed en onbevangen publiek bereiken. In de aanvraag staat als motto een quote vermeld van Charles Taylor uit ‘De Malaise van de Moderniteit’, over trouw zijn aan de eigen originaliteit. In het plan wordt vervolgens uitgegaan van drie uitgangspunten voor het artistieke beleid: het zoeken naar authenticiteit, een betrokken opdrachtgeverschap en het gericht zoeken naar samenwerkingsverbanden in de directe muzikale omgeving als beoogd resultaat en doel. Naast de unieke bezetting onderscheidt de ereprijs zich volgens de aanvraag door het ontwikkelen en produceren van programmaconcepten met een eigen brand, waarbij met interactieve projecten een nieuw publiek wordt gegenereerd: klein, maar zeer gemotiveerd en bestendig. Het orkest maakt programma’s met langere speelperiodes op multifunctionele locaties. De voortdurende kritische interactie tussen componisten en ensemble tijdens repetities en concerten ziet het orkest als essentieel. Daarbij wordt samengewerkt met Het Gelders Orkest, wat volgens de ereprijs zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig voor een kwaliteitsimpuls zorgt.

    Activiteiten die voor de komende periode zijn beschreven in het plan, zijn onder andere ‘RKST21’, ofwel ‘Het Orkest van de 21e Eeuw’, bestaande uit de ereprijs, Het Gelders Orkest, dan wel met andere symfonische partners. Met ‘RKST21’ wil de ereprijs het format van muziekensembles en de orkestcultuur onderzoeken en experimenteren met nieuwe muziekvormen en presentaties voor publiek in een ‘levend, sprankelend laboratorium’, aldus de aanvraag. Verder noemt het ensemble enkele interdisciplinaire projecten: ‘De Hellevaart van As’, met Piet Gerbrandy en Chiel Meijering; samenwerkingen met het Arnhemse muziektheatergezelschap De Plaats, waaronder een productie met muziek van Christiaan Richter in 2017, en ten slotte de productie ‘Ontheemd’ over migratie, met Marjolein Bierens en Kaveh Vares. Daarnaast zijn er de reguliere projecten zoals ‘Natte Noten’ en de eigen serie in Apeldoorn in het kader van ‘Aardlek’.

    De ereprijs vraagt een bijdrage voor diverse activiteiten op het terrein van talentontwikkeling. In de paragraaf ‘Educatie en talentontwikkeling’ in de aanvraag komen diverse projecten aan de orde op dit terrein: het ‘ereprijs compositieproject’, waarbij middelbare scholieren zelf een compositie schrijven voor het orkest; de ‘Young Composers Meeting’, een internationaal platform voor aanstormend compositietalent; ‘Mixed Emotions’, een samenwerking met Generale Oost en ArtEZ Dansacademie waarbij aan de hand van nieuwe composities en choreografieën interdisciplinaire modellen worden ontwikkeld en getoetst, en ten slotte het ‘Ereprijs Living Lab’.

    In de periode 2017-2020 speelt de ereprijs 43 voorstellingen en/of concerten per jaar. Er wordt subsidie aangevraagd voor de 33 activiteiten die buiten de standplaats Apeldoorn zijn voorzien. Het gevraagde subsidiebedrag is 130.900 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 26.180 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 157.080 euro.

    Historie

    Vereniging de ereprijs ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door de ereprijs onder meer beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen en/of de concerten ‘De Staat’, ‘Brecht Festival’, ‘Piétond de Hauterives’ en ‘Zomertour’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    Het ensemble vervult reeds jarenlang een waardevolle functie met de uitvoering van hedendaags gecomponeerde muziek. De manier waarop de ereprijs daaraan invulling geeft, getuigt volgens de commissie van een grote liefde voor het vak en voor het werk van de componisten. Op basis van de registraties waarnaar de aanvraag verwijst, is zij echter niet overtuigd door de uitvoeringskwaliteit. Het vakmanschap van de individuele musici bevindt zich niet over de gehele breedte van het ensemble op het niveau dat noodzakelijk is om het repertoire op het hoogste niveau te vertolken. Bij meerdere muziekfragmenten mist de commissie scherpte in het samenspel. Daarnaast vindt de commissie dat sprake is van een tamelijk statische presentatie op het podium. Er is hierdoor weinig uitstraling richting het publiek, waardoor de uitvoeringen aan zeggingskracht inboeten. De commissie is wel positief over de grote mate van idealisme waarmee het ensemble zich inzet voor de muziek van nu. De gedrevenheid waarmee de musici dit vertalen naar de activiteiten, draagt bij aan de authenticiteit.

    In de plannen voor de periode 2017-2020 komt een grote hoeveelheid aan beleidslijnen en projecten aan de orde, waardoor het totaal aan activiteiten een gefragmenteerd beeld oproept. De artistieke visie hinkt in de ogen van de commissie op twee gedachten, doordat de ereprijs de nadruk legt op authenticiteit en tegelijkertijd een functie wil vervullen als platform voor ontwikkeling. Juist als platform is het volgens de commissie van belang om open te staan voor invloeden van buitenaf, wat zich lastig verhoudt tot het uitgangspunt om geen concessies te doen aan de eigen authenticiteit. De commissie mist verder een onderbouwing en uitwerking van de artistieke keuzes die de ereprijs maakt richting de voorgenomen producties. Zij vindt het in het bijzonder problematisch dat onduidelijk blijft welke visie ten grondslag ligt aan ‘RKST21’, het samenwerkingsproject met Het Gelders Orkest. Aangezien dit project volgens de aanvrager eventueel ook met Het Orkest van het Oosten dan wel met het NJO/JON kan worden gerealiseerd, rijst de vraag in hoeverre het een gezamenlijk initiatief betreft en in welk stadium de samenwerking zich bevindt. Een ander voorbeeld waarbij onduidelijk is hoe de artistieke visie wordt vertaald naar activiteiten, betreft de samenwerking met componisten. De aanvraag noemt op dat punt onder anderen Chiel Meijering en Adries van Rossem, maar waarom voor hen is gekozen, wordt niet toegelicht. In positieve zin merkt de commissie op dat zij waardering heeft voor het ‘ereprijs compositieproject’, het educatieproject voor middelbare scholieren waar de ereprijs consequent en met veel bevlogenheid in investeert.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    De ereprijs is er de afgelopen jaren in geslaagd om een tekort in te lopen en de financiële situatie te stabiliseren. De commissie constateert op basis van de ingediende jaarcijfers dat de organisatie eind 2015 financieel gezond is.

    Het plan geeft de commissie echter niet het vertrouwen dat de bedrijfsvoering en de publieksbenadering adequaat zijn met het oog op de gestelde ambities. Dat begint bij de begrote eigen inkomsten voor de periode 2017-2020. Ondanks dat meer dan een verdubbeling is voorzien van de eigen inkomsten, zullen deze nog altijd niet hoger zijn dan 25 procent. Dit maakt de organisatie in hoge mate afhankelijk van subsidies. De extreme stijging van de eigen inkomsten is bovendien niet onderbouwd, maar ook los daarvan vindt de commissie dit geen aannemelijk perspectief. Het activiteitenniveau in de regio Oost blijft constant, zodat het ensemble afhankelijk is van de samenwerking met podia in binnen- en buitenland om de beoogde stijging van het aantal uitvoeringen en de publieksinkomsten te realiseren. De bestaande contacten worden genoemd, maar hoe dit verder wordt uitgebouwd, is niet beschreven. De commissie is er dan ook niet van overtuigd dat het bedrag aan publieksinkomsten aanzienlijk zal stijgen. Ook bij het bedrag aan private subsidies dat is begroot, ontbreekt een onderbouwing. Volgens de aanvrager zijn er in de afgelopen periode bijdragen geweest van private fondsen en particulieren, maar de commissie stelt vast dat deze bijdragen niet terugkomen in de jaarrekeningen van de vereniging over de periode 2013-2015. Mede op grond hiervan acht zij de begrote private subsidies niet erg aannemelijk. Met betrekking tot de kosten merkt de commissie op dat er in de periode 2017-2020 een aanzienlijke stijging is voorzien aan materiële activiteitenlasten, zonder dat dit wordt toegelicht aan de hand van de beoogde activiteiten.

    De publieksbenadering van de ereprijs is in de ogen van de commissie summier uitgewerkt en weinig proactief. De aanvrager stelt dat de huidige tijd steeds rijper lijkt te worden voor wat de ereprijs met zijn werkmethode te bieden heeft. Dit wekt bij de commissie de indruk dat het ensemble erop rekent dat de wereld zodanig verandert dat de behoefte aan de producties van het orkest zal toenemen. Wat het ensemble onderneemt om dit te bevorderen, is volgens de commissie niet concreet beschreven. In de doelgroepbeschrijving noemt de ereprijs het eigen publiek en dat van partners waarmee wordt samengewerkt, naast scholieren voor wat betreft de schoolconcerten die worden verzorgd. Het ensemble wil in Gelderland een ‘curious community’ opbouwen, maar hoe deze gemeenschap is samengesteld en met welke communicatiemiddelen die doelgroep kan worden bereikt, is niet specifiek beschreven. De ereprijs noemt in algemene zin het ‘informaliseren van presentatie en marketing’, waarbij als voorbeeld wordt gewezen op uitvoeringen met dansers in de openbare ruimte. De commissie vindt deze strategie niet overtuigend, aangezien dit uitgangspunt niet inhoudelijk is uitgewerkt in de plannen.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het repertoire van de ereprijs bestaat voornamelijk uit 20e-eeuwse gecomponeerde muziek en nieuwe opdrachtcomposities. Er zijn meer ensembles actief die zich hebben gespecialiseerd in de hedendaagse muziek, maar het totale aanbod op dit gebied is niet ruim vertegenwoordigd in vergelijking met andere muziekgenres. Daarnaast stelt de commissie vast dat het type interdisciplinaire coproducties dat het ensemble presenteert in de aanvraag, redelijk goed vertegenwoordigd is binnen het podiumkunstenaanbod in Nederland. De commissie vindt dat de ereprijs een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als goed.

    De ereprijs is gevestigd in Apeldoorn, waar het podiumkunstenaanbod in vergelijking met grotere steden vrij klein is. Verder constateert de commissie dat het ensemble in de periode 2013-2015 weinig heeft gespeeld in andere steden en regio’s. Volgens de aanvraag zal de ereprijs in de komende periode in relatie tot andere podiumkunstinstellingen wel een substantieel aandeel concerten realiseren in andere steden en regio’s. De commissie vindt dit op basis van de plannen ook aannemelijk. De commissie vindt dat de ereprijs een grote bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie constateert dat de plannen voor talentontwikkeling, die onderdeel uitmaken van dit plan, niet passen binnen de doelstellingen van het Fonds Podiumkunsten. Zij heeft waardering voor de wens van ensembles om een rol te spelen bij het begeleiden van jonge musici en componisten naar de beroepspraktijk, maar zij stelt vast dat – daar waar het gaat om studenten – de verantwoordelijkheid ligt bij de conservatoria in het land. De relatief beperkte middelen die bij het Fonds Podiumkunsten beschikbaar zijn als bijdrage in de talentontwikkeling zijn niet bedoeld voor podiumkunstenaars die nog een beroepsopleiding volgen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van de ereprijs te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    157.080
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    28
    1.300
    36.400
    Circuit groot
    5
    3.900
    19.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    130.900
    Toegekend bedrag per jaar
    130.900
    Aangevraagd bedrag per jaar
    157.080

    Circuit klein/middel
    36.400
    Circuit groot
    19.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    130.900
    Toegekend bedrag per jaar
    130.900

    ** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend voor 4 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

** Alsnog toegekend voor 1 jaar met extra geld van het ministerie van OCW.

*** Alsnog toegekend als gevolg van het afzien van subsidie door ZEP Theaterproducties.

**** Toegekend, maar ziet af van subsidie.