MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • Moeremans&sons

    Inleiding

    Moeremans&Sons is een collectief van tien acteurs, regisseur Sarah Moeremans en vormgever Julian Maiwald. De standplaats van het collectief is Leiden. Naast de artistieke verantwoordelijkheid nemen alle leden ook het volledige productionele takenpakket op zich. De afgelopen vier jaar maakte de groep een stormachtige groei door van een groep Arnhemse toneelschoolstudenten naar een zelfstandig opererend theatercollectief dat de innovatie opzoekt op diverse vlakken binnen het theaterveld. Moeremans&Sons maakt theaterproducties in doorlopende lijnen, in de vorm van collecties.

    In de periode 2017-2020 vestigt Moeremans&Sons zich als een nomadencollectief voor één jaar in respectievelijk Leiden, Arnhem, Groningen en RoHague (Rotterdam en Den Haag). In elke stad werkt het collectief intensief samen met een theater, een museum en een kennisinstituut. In gezamenlijkheid ontwikkelen zij nieuwe filosofische voorstellingen en performances over morele dilemma's. Belangrijke nieuwe inspiratiebronnen worden het filosofische discours binnen de wiskunde en beeldende kunst en de beleving daarvan. Het collectief heeft nieuwe collecties op het programma staan, waaronder een collectie ideeënstukken getiteld 'You Are What You Lunch' en een collectie theatrale museumtours met de titel 'Just Checking The Wall'. Voor de collectie lunchvoorstellingen nodigt Moeremans&Sons filosofen uit om een essay te schrijven dat vervolgens wordt versleuteld tot theatertekst. Aan het eind van 2020 heeft Moeremans&Sons in vier steden met vijftien partners samengewerkt en heeft het collectief zestien voorstellingen in zes collecties actief op het repertoire staan. In standplaats Leiden werkt Moeremans&Sons samen met Theater Ins Blau, Museum de Lakenhal en Universiteit Leiden. De productie 'Self Killing Prophecy' draait om cijfergeilheid en de aantrekkelijke terreur van de statistiek; in een theatraal laboratorium voeren de acteurs experimenten uit op het publiek.

    In 'Crashtest Ibsen: Pijlers van de samenleving' wordt het samenlevingsdrama van Ibsen naar een filosofisch niveau getrokken en wordt een complexer voorstel aan het publiek gedaan, geïnspireerd op het werk van gebiedskunstenaar Gabriel Markus. Deze voorstelling wordt in coproductie met Toneelgroep Oostpool gemaakt. 'You Are What You Lunch: an Eternal Shame' is de eerste lunchtheatervoorstelling, een zoektocht naar de sociale werking en het gemeenschappelijke nut van schaamte. Deze voorstelling wordt in samenwerking met filosoof Coen Simon gemaakt. 'Just Checking The Wall: Leiden' is een theatrale rondleiding langs beeldende kunstwerken met incognito acteurs tussen het publiek die de werken en elkaar van commentaar voorzien. In Arnhem maakt Moeremans&Sons in 2018 'Deepthroat Definition', waarin zes personages allemaal een wiskundige stroming belichamen en een soort Marsdropping in het theater maken. In de lunchcollectie wordt 'the Eternal countdown' gemaakt, over het fenomeen geschiedenis en geschiedschrijving. 'Just Checking The Wall: Arnhem' wordt gemaakt met Kröller-Müller en Museum Arnhem, eerst met dezelfde tekst als in de Lakenhal en later een update daarvan.
    Tot slot trekt Moeremans&Sons met de complete collectie van vier ‘Crashtest Ibsen’-voorstellingen als een marathon langs de grote zalen. In 2019 vestigt het gezelschap zich in Groningen, waar de makers samenwerken met de Rijksuniversiteit Groningen, het Groninger Museum en Grand Futura. In dit jaar realiseert Joep van der Geest zijn eerste regie binnen Moeremans&Sons: het wiskundige ideeënstuk 'Anal Axioma'. Matthijs IJgosse schrijft zijn eerste toneeltekst 'You Are What You Lunch: it's a Kind of Chronos'. In 2020 werkt Moeremans&Sons met de Rotterdamse Schouwburg, Theater aan het Spui, WORM, Gemeentemuseum Den Haag en Campus Den Haag aan de finale update van 'Just Checking The Wall' en de 'Poperette': plug & play muziektheater in de grote zaal.

    In de periode 2017-2020 speelt Moeremans&Sons 78 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 280.000 euro.

    Historie

    Moeremans&Sons ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Moeremans&Sons beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen 'Shoot the Messenger' en 'Crashtest Ibsen: Nora'.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Dit jonge collectief heeft zich de afgelopen jaren, vers van de theateropleiding, energiek in de theaterwereld gestort en zich daar een belofte voor de toekomst getoond. De commissie vindt Moeremans&Sons een stoer en intelligent collectief dat op brutale wijze het wereldrepertoire ontleedt en voorziet van zeggingskracht. In de werkwijze laat het collectief een eigen, herkenbare signatuur zien die zich kenmerkt door een intelligente inhoudelijke visie op zowel de samenleving als op theater en toneelteksten. De commissie is enthousiast over de meest recente voorstellingen van dit nieuwe collectief en dan vooral over de ‘Crashtest Ibsen’-collectie. ‘Crashtest Ibsen: Nora’ zit doordacht in elkaar en getuigt zowel in de zaal als op locatie van zeggingskracht. De oude tekst van Ibsen is op originele wijze naar het nu vertaald, waarbij de thematiek van de positie van de vrouw op een intelligente manier is doorgetrokken naar de actualiteit en het stuk zelf als ‘klassieker’ wordt bevraagd. Hierin toont zich het vakmanschap van de makers. Met deze voorstelling lijkt het collectief haar studentikoze, kleinkunstachtige imago ook definitief te hebben afgeschud. De commissie vindt namelijk niet alle voorstellingen uit de afgelopen jaren even goed. Het eerdere werk miste de scherpte en focus van ‘Crashtest Ibsen’. De commissie merkt ook op dat in de voorstellingen zichtbaar is dat het vakmanschap van de verschillende leden (nog) niet allemaal op hetzelfde niveau ligt. De artistiek-inhoudelijke vermogens en het vakmanschap van Sarah Moeremans zijn in de ogen van de commissie dan ook een onmisbare sturende kracht voor de kwaliteit van de producties.
    De commissie vindt de nieuwe plannen voor 2017-2020 erg tot de verbeelding spreken. Ze zijn zeer bevlogen en goed doordacht geschreven. Ze bouwen voort op het eigenwijze artistieke profiel dat zich de afgelopen jaren bij Moeremans&Sons heeft afgetekend. De productieplannen zijn helder verdeeld in drie lijnen (de Crashtest Ibsen-collectie, de wiskunde-collectie en de lunch-collectie) en verspreid over vier jaar in vier verschillende nomadensteden. De commissie constateert tot haar genoegen dat Moeremans&Sons de oorspronkelijke werkwijze en artistieke organisatievorm met de pop-up filosofie en plug & play-shows voortzet. Dat het gezelschap deze uitbreidt naar nieuwe domeinen zoals de beeldende kunst en de wetenschap. Het idee van het nomadenbestaan vindt de commissie erg origineel. Door elk jaar een andere thuisstad te kiezen, kunnen interessante partnerschappen met lokale instellingen zorgen voor extra gelaagdheid in de projecten en voor gemeenschapsvorming die bijdraagt aan een groter publieksbereik. De voorstellingen kunnen bovendien extra zeggingskracht krijgen voor de lokale bewoners. De plannen waarin Moeremans&Sons wiskundige concepten als onderwerp voor de ideeënstukken gaat nemen, ogen in eerste instantie een beetje vreemd, maar worden in de projectbeschrijvingen zoals die voor ‘Self Killing Prophecy’ en ‘Deepthroat Definition’ overtuigend uitgewerkt. Het collectief geeft uitleg en een visie op de artistieke vertaling van de inhoud naar aansprekende vormen, waarmee ze direct tot de verbeelding spreken. De makers geven een eigen visie op en aansprekende vormen aan ogenschijnlijk moeilijk te doorgronden exacte wetenschap, waardoor deze vanuit een meer filosofisch en maatschappelijk perspectief kunnen worden bekeken. Ook bij het slotstuk van de Ibsen-serie en bij de lunchvoorstellingen op basis van filosofische essays verwacht de commissie veel zeggingskracht, doordat van de gekozen schrijver een intelligente inhoud wordt verwacht die Moeremans&Sons in een aansprekende vorm giet. Minder enthousiast is de commissie over de plannen voor de theatrale museumtochten. Deze krijgen in de beschrijvingen nog geen overtuigende vorm en van het gebruik van steeds dezelfde teksten bij uiteenlopende kunstwerken in verschillende musea verwacht zij niet direct aansprekende uitvoeringen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    In de vier jaar dat Moeremans&Sons nu werkt als collectief heeft het een vliegende start gemaakt op de Nederlandse podia. Het produceren gaat bij Moeremans&Sons volgens drie kernprincipes: de voorstellingen zijn plug & play (flexibel), ze worden zelfstandig geproduceerd volgens het onafhankelijk productiemodel (elk lid van het collectief neemt ook zakelijke en productionele taken op zich) en gespeeld als pop-up repertoire (altijd programmeerbaar). De commissie constateert dat deze werkwijze past bij de organisatievorm die Moeremans&Sons heeft gekozen en vindt die getuigen van een gezonde zoektocht naar een nieuwe, meer op de huidige samenleving toegepaste vorm van ondernemend en vraaggericht werken. De gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle productionele taken is wellicht niet altijd even effectief, maar zorgt wel voor volledige betrokkenheid van de leden bij het gehele proces van maken, produceren, verkopen en publieksbenadering. De genoemde begeleiding en ondersteuning op zakelijk gebied en de diversiteit aan ervaring van de leden van het bestuur geven de commissie voldoende vertrouwen in de bedrijfsvoering. De financiële situatie van Moeremans&Sons is gezond. De commissie vindt het prijzenswaardig dat in de korte tijd dat het gezelschap bestaat al een eigen vermogen is opgebouwd. Dit biedt een solide basis voor de uitbreiding van de activiteiten en dient als buffer bij tegenvallende resultaten.

    De commissie plaatst echter wel een kanttekening bij de groei die het collectief de komende vier jaar voorstaat en de geprognosticeerde begrotingsontwikkeling daarbij. De plannen zijn ambitieus met betrekking tot het aantal te realiseren projecten en het aantal speelbeurten. De begroting stijgt hierdoor de komende jaren, waarop naar de mening van de commissie niet overtuigend wordt gereflecteerd in het plan. Tegelijk stelt zij vast dat de begroting als geheel in balans oogt en dat de groei die wordt geprognosticeerd, aansluit op de eigenzinnige manieren waarop het gezelschap de afzet van zijn voorstellingen vormgeeft. In dit kader geven de meegestuurde intenties van gemeentes en podiapartners ook vertrouwen dat de ambities realistisch zijn. Een kanttekening maakt de commissie bij de bijdragen uit private fondsen. De aanvragers verwachten dat deze zullen stijgen, terwijl daar in de afgelopen jaren nog niet veel sprake van was. De commissie vindt dit risicovol en is er niet volledig van overtuigd dat deze stijging zal worden waargemaakt. Over de publieksbenadering is de commissie positief. In het plan worden zowel bestaande publieksgroepen benoemd als nieuwe interessegroepen per collectie. Het zijn naar de mening van de commissie duidelijk omschreven doelgroepen die passen bij het werk dat Moeremans&Sons maakt. Het is de bedoeling deze groepen ook te mengen. Zo wordt het museumpubliek gestimuleerd ook naar de zaalvoorstellingen te gaan en vice versa. Dit vindt de commissie een uitdagende doelstelling die door de concrete en intensieve samenwerking met de lokale theaters en musea zeker kan worden gerealiseerd.
    Verder legt het collectief in het plan een geheel eigen visie op afname en positionering aan de dag, waarbij het de pr en marketing ziet als een actieve vorm van communityvorming. Dit uit zich in de diverse projecten met de verschillende inhoudelijke partners, de pop-up/plug & play- productievorm en een aantal concrete samenwerkingsplannen op het terrein van de publieksbenadering. Zo wordt per speelstad een groep van zogenoemde sidekicks samengesteld die onder meer via mond-tot-mondreclame een grote diversiteit aan introducés naar de voorstellingen moet brengen. Zo worden geïnteresseerden met elkaar verbonden en gestimuleerd om vanuit een gedeelde interesse de voorstelling te bezoeken. Deze integrale aanpak van publieksbenadering en de wijze waarop ze in oorspronkelijke ideeën is uitgewerkt, worden door de commissie zeer gewaardeerd. Uit het communicatieplan spreekt een energieke houding: alles wijst erop dat dit collectief niet de geijkte weg wil bewandelen om publiek te bereiken, maar nieuwe manieren uitprobeert. Het geheel van publieksbenadering oogt volgens de commissie dynamisch, innovatief en de commissie heeft er vertrouwen in dat het ook effectief zal zijn.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    De voorstellingen van Moeremans&Sons betreffen teksttheater. Hiervan is het aanbod op de Nederlandse podia relatief groot, zowel van instellingen binnen de Basisinfrastructuur als van ongesubsidieerde producenten. In genre en presentatievorm overlapt het werk van Moeremans&Sons naar de mening van de commissie met dit brede bestaande aanbod, waardoor zij het werk niet specifiek onderscheidend vindt. De commissie concludeert dat het werk van Moeremans&Sons geen bijzondere bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als zeer goed.

    Moeremans&Sons zal de komende jaren een nomadisch bestaan leiden en zich naast thuisbasis Leiden afwisselend vestigen in Arnhem, Groningen en Den Haag/Rotterdam. In Leiden heeft het Theater Ins Blau als vaste partner en als uitvalsbasis en het gezelschap speelt er ook veel voorstellingen. Het aanbod van podiumkunsten in Leiden is in vergelijking met steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag niet zo groot. Uit de speellijsten van de afgelopen jaren blijkt daarnaast dat het aantal voorstellingen dat Moeremans&Sons buiten de grote steden in de Randstad heeft gespeeld in vergelijking met andere podiumkunstaanbieders hoog is. In de komende periode beoogt zij een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen. Hiermee levert Moeremans&Sons een zeer grote bijdrage aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Moeremans&Sons te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    280.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    68
    2.500
    170.000
    Circuit groot
    10
    3.500
    35.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    280.000
    Toegekend bedrag per jaar
    280.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    280.000

    Circuit klein/middel
    170.000
    Circuit groot
    35.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    280.000
    Toegekend bedrag per jaar
    280.000

    *** Toegekend, maar ziet af van subsidie

  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie