MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • Het NUT (Nieuw Utrechts Toneel)

    Inleiding

    Het Nieuw Utrechts Toneel (het NUT) is een in Utrecht gevestigd theatergezelschap onder de artistiek leiding van Greg Nottrot. Zijn onderzoekende regiestijl, zijn voorkeur voor een publiek dat terugpraat en zijn gevoel voor de tijdgeest zijn bepalend voor de artistieke signatuur van het NUT. Het NUT werkt samen met een zwerm van makers, acteurs en schrijvers. Voor al deze mensen geldt dat zij een aantal kernwaarden delen die bepalend zijn voor alles wat het NUT maakt. Een van die kernwaarden is transparantie. Acteurs richten zich direct tot het publiek en zijn zichtbaar door hun personages heen. Het denk- en werkproces speelt zich live af voor de ogen van het publiek. Beslissingen over de voortgang van het verhaal kunnen nog gedurende de voorstelling worden genomen. Deze open houding combineert het NUT met een onderzoekende instelling. Het publiek is actief deelgenoot en medeplichtig aan wat zich op de speelvloer afspeelt. Het NUT neemt de rol van aanjager van de gedachte, de aanleiding tot de discussie, de gastheer van de ontmoeting.

    Vier meerjarige initiatieven vormen de kern van de activiteiten voor de periode 2017-2020: de ‘Orde van de Dag', 'De Achtervolgers', 'In Leidsche Rijn' en 'Koningsdrama’s'. Een overkoepelend inhoudelijk thema in alle initiatieven is ‘de ambitie’. Met de 'Orde van de Dag' heeft het NUT een format gecreëerd dat het voor theaterschrijvers en theatermakers mogelijk maakt om direct te reageren op het nieuws en de wereld. Vaste makers van het programma zijn naast Greg Nottrot, Oscar Kocken, Mark Kraan, Jibbe Willems, Michiel Lieuwma, Marcel Osterop, Daan Windhorst, Wilko Sterke en Frank van Kasteren. Binnen dit format zullen ook producties gemaakt worden: de jaarlijkse ‘Oud & Nieuws Show’, een voorstelling op Oerol, 'De Idealisten', in samenwerking met Laura van Dolron en 'Het leven, een Powerpoint' van Michiel Lieuwema. Ook wordt het nieuwe initiatief 'De Achtervolgers' gerealiseerd. Daarin vertaalt een ploeg van toneelschrijvers, sportjournalisten, oud-sporters en acteurs met hart voor de sport heroïsche sportverhalen naar het theater. Aanvoerder van het team is de Utrechtse sportjournalist en columnist Frank Heinen. Sinds 2013 profileert het NUT zich als het wijkgezelschap van Leidsche Rijn en Vleuten/De Meern. Een van de speerpunten binnen deze profilering is een jaarlijkse voorstelling op locatie in de zomer. Tweejaarlijks wordt een familievoorstelling gemaakt binnen de muren van huistheater Castellum Hoge Woerd. De makers zijn onder meer Greg Nottrot, Floor Leene en Daniel van Klaveren. In 2017 wordt ‘De Denderende Tijd II’ gemaakt waarin het gezelschap terugkeert naar een bouwput in Leidsche Rijn Centrum, die inmiddels stad geworden is. In 2018 maakt het NUT ‘Grens’ op De Limes, een onzichtbare eeuwenoude grens van het machtige Romeinse Rijk. Een voorstelling over migratie en identiteit bekeken vanuit het perspectief van onze lange geschiedenis. Ook in 2018: ‘Kijk uit Hoog!’, een familievoorstelling gebaseerd op de mythe van Icarus, over vaders die het beste willen voor hun zonen. Het vierde format in de plannen van het Nieuw Utrechts Toneel is 'Koningsdrama's'. Als groot liefhebbers en bewonderaars van het werk van Shakespeare koesteren toneelschrijver Jibbe Willems en theatermaker Greg Nottrot de wens om samen een nieuw groot Shakesperiaans drama te maken voor de grote zaal. In aanloop naar deze grote zaalproductie in 2020 worden eerst vier onderzoeksvoorstellingen gemaakt.

    In de periode 2017-2020 speelt Het Nieuw Utrechts Toneel 89 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 171.750 euro.

    Historie

    Stichting NUT (Nieuw Utrechts Toneel) ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door het Nieuw Utrechts Toneel beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen 'Geheim' en de 'Oud & Nieuws Show 2014' en daarnaast een uitgebreide compilatie van de 50e editie van de ‘Orde van de Dag’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) heeft zich de afgelopen jaren gestaag ontwikkeld van een kleine voornamelijk Utrechtse theaterkern naar een dynamisch gezelschap van schrijvers en makers dat originele en herkenbare formats maakt voor een brede publieksgroep. De commissie vindt de manier waarop de actualiteit een directe vertaling vindt op het toneel in de ‘Orde van de Dag’ oorspronkelijk en aansprekend. De ‘Orde van de Dag’ is een sterk format, waarvoor ook vanuit het buitenland inmiddels interesse is. De open en onderzoekende stijl, het schrijven ter plaatse en de inmenging van het publiek leiden tot actueel en humorvol theater. De commissie plaatst een kanttekening bij het feit dat de focus soms erg ‘op de lach’ ligt, hetgeen ten koste gaat van de zeggingskracht. Dat wordt versterkt door bij vlagen stereotiep spel en het voorlezen van teksten. Hierdoor wordt de spelkwaliteit van de spelers niet altijd volledig benut. In dat opzicht spreekt de voorstelling ‘Geheim’ meer tot de verbeelding, vindt de commissie. Daarin wisten de makers een familiegeheim op een aansprekende manier te verbinden met hun persoonlijk leven. Dat leidde tot een persoonlijk verhaal, met verrassende en uiterst actuele wendingen. De langere voorbereidingstijd wierp duidelijk zijn vruchten af in het spel, de kwaliteit van de teksten en de dramaturgische opbouw.

    De lijn van het werk van de afgelopen jaren wordt in de periode 2017-2020 voortgezet. Enkele formats blijven onderdeel van de activiteiten zoals de ‘Orde van de dag’ en de ‘Oud & Nieuws Show’. Een aanvulling binnen dit format wordt ‘De Achtervolgers’, waarin toneelschrijvers, sportjournalisten, oud-sporters en acteurs heroïsche sportverhalen vertalen naar een voorstelling. De commissie juicht dit toe, omdat sport een onderwerp is dat in het theater weinig aan bod komt. Het concept van ‘De Achtervolgers’, dat gekoppeld wordt aan het eten in de theaterfoyer, met het bord op schoot en Studio Sport op tv, is origineel en aansprekend en kan een publiek aanspreken dat weinig naar theater gaat. Ook over de verbinding die het NUT met Leidsche Rijn en Vleuten/De Meern in de afgelopen jaren is aangegaan, is de commissie positief. De inzet leidt tot verschillende intrigerende projecten op locatie en in of rond theater Castellum Hoge Woerd zoals de productie ‘Grens’ op de historische grens van het Romeinse Rijk, over migratie en identiteit. Ook de plannen voor een tweejaarlijkse familievoorstelling, waarin stukken uit de Griekse mythologie worden verbonden met het leven van de kinderen van de Vinexwijk zijn aansprekend. Voor ‘Kijk uit Hoog!’ wordt de mythe van Icarus en Daedalus gekoppeld aan vaders die grote dromen voor hun zonen koesteren en zonen die het graag goed willen doen, maar niet willen luisteren. De commissie merkt wel op dat de beschrijvingen van de producties nog erg beknopt zijn en blijven steken in algemene thema’s, waarmee de koppeling van vorm en inhoud nog niet bij alle projecten overtuigend is beschreven. Voor producties binnen formats als ‘Orde van de dag’ is dat inherent aan de werkwijze, maar voor de locatieproducties in Leidsche Rijn en de ‘Koningsdrama’s’ blijft de inhoudelijke visie of motivatie te beperkt om te overtuigen van de zeggingskracht van de voorstellingen. Zo is het ambitieuze plan om net als Shakespeare een groots en meeslepend drama te maken dat de menselijke worstelingen en beperkingen toont en tegelijkertijd maatschappijkritisch is, in de ogen van de commissie nog weinig uitgewerkt. De door het NUT gewenste samenwerking met verschillende BIS-instellingen is nog verre van concreet en dat maakt het vooralsnog moeilijk in te schatten of dit realistisch is.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    Het Nieuw Utrechts Toneel wil zich de komende jaren van een meer projectmatig werkend gezelschap ontwikkelen naar een structureel opererende organisatie. Het NUT heeft eind 2015 een solide financiële positie die voldoende buffer geeft voor de beoogde uitbreiding van de exploitatie in de komende jaren. Dat het NUT deze positie heeft weten op te bouwen in de afgelopen jaren, terwijl zij haar activiteiten met bescheiden middelen realiseerde, geeft de commissie vertrouwen in de bedrijfsvoering.

    Voor de komende jaren zet het NUT in op groei, op verschillende terreinen. Het aantal activiteiten wordt uitgebreid, ook naar het buitenland. Het aantal toeschouwers neemt toe en de organisatie wordt verstevigd en uitgebreid. Dit alles leidt tot een forse stijging van de totale exploitatie. Een belangrijk deel van die stijging wordt veroorzaakt door de ambitie om de grote zaal te gaan bespelen met het format ‘Koningsdrama’s’ dat voor 2020 gepland staat en een aanmerkelijk ruimer budget vraagt dan de andere activiteiten. Een andere belangrijke post is de versteviging van de organisatie. NUT zal een zakelijk leider aanstellen en gaan werken met een dubbelhoofdige artistieke leiding voor de vier verschillende artistieke initiatieven: ‘In Leidsche Rijn’, ‘Koningsdrama’s’, ‘Orde van de dag’ en ‘De Achtervolgers’. Deze kostenstijgingen vindt de commissie realistisch tegen de achtergrond van de productieplannen. Ook stelt dat commissie vast dat de begroting als geheel in balans oogt en dat de publieksinkomsten behoorlijk zijn. Daarnaast wil het NUT ook veel andere inkomstenbronnen aanboren. Zo worden de ‘Orde van de dag’-voorstellingen over de grens volledig door de buitenlandse coproducent gefinancierd, waaronder ARSENAAL/LAZARUS in Mechelen. In Nederland is Het Zuidelijk Toneel coproducent van de ‘Oud & Nieuws Show’. ‘De Achtervolgers’ wil het NUT uitsluitend met sponsorinkomsten financieren zoals dat in de professionele sport ook gebeurt. De commissie vindt het van ondernemerschap getuigen, dat de groep op deze manieren een flink deel van haar financiering rond wil krijgen, maar zij plaatst wel een kanttekening bij de haalbaarheid van al deze inkomsten. Zo is een deel van de coproductiebijdragen nog niet definitief toegezegd. De begrote sponsorbijdrage is niet onhaalbaar gelet op de aard van het gezelschap, maar de commissie verwacht wel dat het een kwestie van lange adem zal zijn om op het beoogde niveau te komen. Ook is de commissie kritisch ten aanzien van de begrote inkomsten uit private fondsen. Op basis van het plan en de resultaten uit het verleden is zij er niet van overtuigd dat het aanmerkelijk hogere bedrag zal worden gerealiseerd. De commissie mist in dit kader een onderliggend plan van aanpak.
    Bij de publieksbenadering zet de groep in op verschillende publieksgroepen voor de vier verschillende initiatieven. Hiermee legt het NUT naar de mening van de commissie een effectieve link tussen publiek en de artistieke formats waarmee zij werkt. Bovendien is een deel van de activiteiten gebonden aan specifieke locaties. En dat biedt mogelijkheden voor specifieke vormen van publiekswerving. In het plan geeft de groep blijk van een duidelijk beeld van de verschillende publieksgroepen zoals sporters en supporters voor ‘De Achtervolgers’, maar de wijze van publieksbenadering is veel minder concreet beschreven. De commissie vindt dat een gemis en is er niet van overtuigd dat de beoogde publieksgroepen zullen worden bereikt, temeer daar de groep op het gebied van publieksopbouw en -verbinding nog in ontwikkeling is.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Zij plaatst het aanbod van het NUT binnen het teksttheater. Aan teksttheater bestaat reeds een ruim aanbod in Nederland, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit. Het werk van het NUT onderscheidt zich van dit brede aanbod, doordat het gezelschap veel van zijn voorstellingen ontwikkelt binnen zeer eigenzinnige formats die dicht op de actualiteit zitten. Verder produceert de groep locatievoorstellingen, waarin de locatie en de inhoud met elkaar verbonden zijn. De commissie is daarmee van oordeel dat het werk van het NUT een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het NUT is gevestigd in Utrecht, waar het aanbod aan professionele podiumkunsten groot is. Verder constateert de commissie dat het NUT in de periode 2013-2015 verhoudingsgewijs veel heeft gespeeld in Utrecht. Uit de speellijsten van de afgelopen jaren blijkt verder dat de groep in vergelijking met andere podiumkunstaanbieders een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s heeft gespeeld. Voor de periode 2017-2020 heeft het NUT een ruimere spreiding van activiteiten door het land voor ogen. De commissie heeft er op basis van de afgelopen periode en het plan vertrouwen in dat dit kan worden gerealiseerd. De commissie vindt dat het NUT daarmee een redelijke bijdrage levert aan de geografische spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van het Nieuw Utrechts Toneel te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    171.750
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    41
    1.250
    51.250
    Circuit groot
    13
    3.500
    45.500
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    171.750
    Toegekend bedrag per jaar
    171.750
    Aangevraagd bedrag per jaar
    171.750

    Circuit klein/middel
    51.250
    Circuit groot
    45.500
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    171.750
    Toegekend bedrag per jaar
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie