MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • Amsterdam Klezmer Band

    Inleiding

    Amsterdam Klezmer Band, ondergebracht in de Stichting Rettisj en Kippevet, is gevestigd in Amsterdam. De band brengt muziek die klezmer als basis heeft, maar vermengt deze met andere stijlen. Het artistieke team wordt gevormd door alle leden van de band. De zakelijke leiding is in handen van Ottoline Rijks. De missie van de Amsterdam Klezmer Band is een zo groot mogelijk publiek kennis te laten maken met zijn visie op klezmermuziek: originele, nieuwe composities met een eigen signatuur die de klezmertraditie verbreden, verdiepen en vernieuwen. Daarmee wil de band een relevante bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze muziekstijl wereldwijd. De kernactiviteiten zijn nieuw repertoire en nieuwe (theater)programma's ontwikkelen, artistieke samenwerkingsverbanden aangaan en optreden in theaters, clubs en op festivals. Er vinden tussen de 55 en 70 concerten plaats per jaar. Daarin staat het muzikale idioom van de klezmer (de toonladders, harmonieën, vormen en ritmes) centraal. Er worden vooral eigen composities gespeeld en de overige werken bestaan uit nieuwe arrangementen van traditionals. Daarmee streeft de band ernaar om deze muziekstijl tot een levende, muzikaal opwindende en invloedrijke stijl te transformeren.

    De Amsterdam Klezmer Band heeft naar eigen zeggen een sterke live-reputatie en daarmee een trouwe achterban. Daarnaast is de band op zoek naar nieuwe markten en nieuw publiek. Met behulp van een meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten heeft de Amsterdam Klezmer Band zich de afgelopen jaren zowel artistiek als zakelijk verder kunnen ontplooien, samenwerkingen aan kunnen gaan en de eigen stijl kunnen aanscherpen. Op zakelijk gebied ontstond de mogelijkheid werk uit te besteden aan professionals. Deze versterkte identiteit brengt voor de komende jaren nieuwe ambities met zich mee.

    Voor de periode 2017-2020 wil de Amsterdam Klezmer Band zich zowel compositorisch als in de uitvoeringspraktijk blijven ontwikkelen. De band wil opnieuw samenwerking zoeken met bands die de eigen stijl kunnen verrijken, doordat ze teruggrijpen op de roots van de klezmermuziek of daar juist haaks op staan. Bijvoorbeeld in de samenwerking met Konsonans Retro, een traditionele brassband uit de Oekraïense regio Podolië, of met het Amsterdams Andalusisch Orkest en de Marokkaanse musicus Majid Bekkas. Daarnaast zijn er plannen voor een nieuwe muziekvoorstelling voor het theatercircuit in Nederland getiteld ‘Septacost’ en een maandelijkse concertavond in Mezrab in Amsterdam met jonge(re) musici en dj’s. Verder staat een theatertournee in de plannen, verspreid over de jaren 2017 tot en met 2019, getiteld ‘AKB Back to Basic’. Hierin wordt teruggegrepen naar de basisbezetting en de meest geslaagde composities uit de geschiedenis van de band. Tot slot wordt ‘AKB 2020’ genoemd, het kernalbum met bijbehorend programma dat het sluitstuk vormt van alle activiteiten in de periode 2017-2020. Dit album wordt gespeeld met de basisbezetting in theaters en in de uitgebreide bezetting in clubs en op festivals.

    In de periode 2017-2020 speelt de Amsterdam Klezmer Band zestig voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 196.800 euro.

    Historie

    Stichting Rettisj en Kippevet ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds negen voorstellingen en/of concerten van vier verschillende producties van de Amsterdam Klezmer Band bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    De commissie constateert over het algemeen een hoge mate van vakmanschap bij de musici. Dat blijkt uit het aanstekelijke samenspel, de sterke muzikale dialogen en de doeltreffende composities en arrangementen. Als een geoliede machine weet de band zijn energie op het publiek over te brengen. Het repertoire van de Amsterdam Klezmer Band bestaat uit eigen werk met een enkele gearrangeerde ‘traditional’. Uit deze combinatie komt de artistieke signatuur van de band tot uiting. Desondanks vindt de commissie dat de band aan oorspronkelijkheid kan winnen door de traditionele klezmerformules meer te overstijgen. Ook stelt zij dat de invloeden van hiphop wat karikaturaal worden toegepast en dat de kwaliteit van de toegepaste elektronica matig is. Bij de theatervoorstelling ‘Benja’ kwam volgens de commissie de muziektheatrale component onvoldoende tot uiting en ontbrak een persoonlijke en oorspronkelijk visie op de gebruikte bruiloftsmuziek. Daaruit concludeert zij dat de beoogde eigentijdse aanpak van het repertoire onvoldoende wordt beetgepakt.

    De Amsterdam Klezmer Band heeft een sterke live-reputatie. Door het energieke en overtuigende spel is de zeggingskracht over het algemeen groot. Dat komt het meest tot uiting tijdens festivaloptredens. Wel vindt de commissie dat een grotere variatie tussen de composities binnen het repertoire de zeggingskracht ten goede kan komen.

    Voor de komende periode wil de Amsterdam Klezmer Band zich zowel compositorisch als in de uitvoeringspraktijk blijven ontwikkelen, door enerzijds terug te grijpen naar de klezmertraditie en anderzijds samenwerkingen aan te gaan met stijlen die daar haaks op staan. De commissie destilleert uit het voorliggend plan echter geen heldere artistieke visie op de kruisbestuiving van klezmer met andere muziekstijlen. Zo kan de samenwerking met de band Konsonans Retro en ook het project ‘AKB Maghreb Style’ tot een interessante muzikale interactie leiden, maar de aanvraag zegt hierover niet meer dan dat het spannend en inspirerend is. Hierdoor komen dergelijke keuzes enigszins willekeurig over. Daarnaast stelt de commissie dat het plan onvoldoende reflecteert op wat de theaterproductie ‘Benja’ heeft opgeleverd en hoe daarop wordt voortgebouwd in de nieuwe theaterproductie ‘Septacost’. Ook vindt zij de artistieke invulling van de plannen voor Club Amsterdam Klezmer mager. De commissie is het eens met de aanvrager dat een laagdrempelige locatie waar nieuw repertoire kan worden uitgeprobeerd, mogelijkheden biedt om te werken aan publieksbinding. Bij gebrek aan een heldere artistieke invulling en motivatie voor de selectie van de gasten, zijn de plannen ook hier wat vrijblijvend. Meest aansprekende element in de plannen is ‘AKG Back to Basic’. Deze theatertournee biedt volgens de commissie de meeste kans om terug te gaan naar – zoals de aanvrager het zelf verwoordt – het kloppend hart van de activiteiten van de band. De essentie van de Amsterdam Klezmer Band komt in de ogen van de commissie in dit project het best tot uiting.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    In 2015 heeft de band een zakelijk leider aangesteld. De financiële situatie op basis van de liquiditeit en solvabiliteit is ultimo 2015 niet heel stabiel, maar desondanks heeft de organisatie haar financiën goed op orde. De Amsterdam Klezmer Band streeft naar een aandeel eigen inkomsten van 43 procent, dat de band realiseerbaar acht door de groei van de publieksinkomsten en het aantal bezoekers. De commissie vindt het aannemelijk dat door vaker als ‘headliner’ bij festivals op te treden en het ‘AKB-merk’ te bestendigen, een toename van het aantal concerten op basis van uitkoop verwacht kan worden.

    De commissie constateert dat de Amsterdam Klezmer Band zijn inkomsten redelijk heeft gespreid. Subsidie van het Fonds en de publieksinkomsten zijn de belangrijkste pijlers. De bijdrage uit private middelen en de aangevraagde subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) beslaan slechts een beperkt deel van de inkomsten. Aangezien de gemiddelde publieksinkomsten over de afgelopen jaren gestaag stijgen en de beheerslasten laag zijn, loopt de band hier volgens de commissie geen grote risico’s. Omdat de plannen van de organisatie gevarieerd zijn en gericht op verschillende doelgroepen, podium- en festivalcircuits, kan redelijk flexibel worden ingespeeld op onverwachte wendingen en risico’s. De commissie vindt de risico’s en de strategie bij tegenvallers goed beschreven in het plan. Zowel de financiële, operationele en strategische risico's, alsmede risico’s op het terrein van wet- en regelgeving komen aan bod. De commissie is positief over de manier waarop de organisatie realistisch begroten, regelmatig prognosticeren en gedisciplineerd budgetbeheer inzet als de belangrijkste beheersinstrumenten.
    Volgens de commissie heeft de Amsterdam Klezmer Band een duidelijke visie op zijn plaats in het veld. De band beroept zich op zijn uniciteit als enige klezmer- of Balkan-band met deze kwaliteit, productiviteit en signatuur. De commissie onderschrijft dit grotendeels en stelt dat de kracht van de band het sterkst tot uiting komt als live-act. Amsterdam Klezmer Band bespeelt vele circuits en heeft ook een goede reputatie in circuits waar weinig aandacht is voor wereldmuziek. In de aanvraag wordt per beoogd project de doelgroep beschreven. De genoemde, voornamelijk algemene kenmerken zijn gericht op bepaalde ‘scenes’. De aanvrager slaagt er volgens de commissie wel in om een strategie te beschrijven. Er wordt gedifferentieerd nagedacht over hoe de zeer uiteenlopende doelgroepen, waaronder ook nieuwe, bereikt worden en hoe de vaste fanbase kan worden uitgebouwd en bestendigd. Middelen die daartoe worden ingezet zijn het versterken van het ‘AKB-merk’, betere afstemming van de artistieke programma’s op de specifieke circuits en een gedetailleerde marketingstrategie per circuit en product. De commissie is van mening dat de strategie goed uitgewerkt is. Zo wordt er regelmatig marktonderzoek gedaan onder de bezoekers, wordt bij internationale tournees in samenwerking met de plaatselijke agent een lokale strategie ontwikkeld en worden per soort productie en speelcircuit promotiespecialisten ingezet.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    De Amsterdam Klezmer Band opereert voornamelijk binnen het genre wereldmuziek en maakt structureel gebruik van cross-overs met jazz- en popmuziek. Vergelijkbaar aanbod wordt niet in heel grote mate ten gehore gebracht op de Nederlandse podia, maar het is evenmin uniek. De bijdrage die de Amsterdam Klezmer band levert aan de pluriformiteit is aanzienlijk.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    De commissie overweegt dat de stichting is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de Amsterdam Klezmer Band in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. In vergelijking met andere podiumkunstinstellingen heeft de band ook een substantieel aandeel van zijn concerten in andere regio’s en steden gespeeld. De plannen voor de komende periode laten een vergelijkbare spreiding zijn. De commissie vindt dat de Amsterdam Klezmer Band een beperkte bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van de Amsterdam Klezmer Band te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    196.800
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    33
    500
    16.500
    Circuit groot
    27
    3.900
    105.300
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    196.800
    Toegekend bedrag per jaar
    196.800
    Aangevraagd bedrag per jaar
    196.800

    Circuit klein/middel
    16.500
    Circuit groot
    105.300
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    196.800
    Toegekend bedrag per jaar
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie