MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • Marmoucha

    Inleiding

    Marmoucha is een structurele aanbieder van professionele podiumkunstproducties uit de MENA-regio (Middle East en North Africa) en is gevestigd in Amsterdam. De directie is in handen van Said Salhi, die zowel de artistieke als zakelijke leiding voert. Marmoucha heeft als missie het initiëren, maken en produceren van professionele Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse muziekvoorstellingen in Nederland. Vanuit een brede basis waarin muziek de verbindende factor is, variërend tussen muziektheater, concerten, festivals en clubnachten, richt Marmoucha zich op doelgroepen met een Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse achtergrond. Tevens stelt de organisatie zich op als partner voor andere podia in het bereiken van deze publieksgroepen. De organisatie wil nationale en internationale kunstenaars bij elkaar brengen en zet zich in voor het verbinden van verschillende (sub)culturen en bevolkingsgroepen door middel van de activiteiten die zij realiseert. Daarmee wil Marmoucha een brug slaan tussen culturen door ook in de MENA-regio Nederlands aanbod te presenteren, zoals de winnaars van de Grote Prijs van Nederland. Daarnaast wil de organisatie een kennis- en expertisecentrum zijn op het gebied van MENA-podiumkunsten.

    Marmoucha gaat voor de komende planperiode uit van drie programmalijnen. Binnen de programmalijn van muziekvoorstellingen voor jongeren en volwassenen wil Marmoucha artistieke ontmoeting tussen artiesten en groepen uit de MENA-regio en Nederlandse orkesten of muziekgroepen realiseren voor een breed en gemengd publiek. Het gaat onder andere om de concertserie ‘Aswat – de gouden eeuw van de Arabische muziek’. Hierbij wordt in de eerste serie een ode gebracht aan Umm Kulthum en Mohammed Abdel Wahab door Ghalia Benali, samen met een tienkoppig gelegenheidsorkest. Met de concertserie ‘Nouba Flamenco’ wordt een samenwerking tussen Abderrahim Souiri en zijn orkest en de flamencogroep NL Mundo gepresenteerd. Jaarlijks wil Marmoucha in samenwerking met de Tolhuistuin een ‘Hafla Anissa-avond’ organiseren en voor ‘Café Marrakech’ wordt een samenwerking aangegaan met Podium Mozaïek. Grotere muziekproducties zijn onder meer ‘Iedereen’, waarin componist en muzikant Gerhardt en zangeres Meral Polat een muzikale vertaling geven van het gelijknamige betoog van Abdelkader Benali. In 2018 worden gnawa-meester Rida Stitou en zijn groep uitgenodigd voor het muziekproject Gnawa Fusion en gekoppeld aan de Nederlandse percussionist Ibu Sylla, trompettist Wouter Hakhoff, toetsenist Danny van Kessel, gitarist Jan Wouter Oostenrijk en drummer Matthijs Ament. Daarnaast is er sprake van coproducties, festivals en twee muziektheaterproducties voor jongeren: ‘Mijn Vader(s)land’ voor jeugd vanaf 10 jaar en 'Over de Liefde’ voor jongeren vanaf 12 jaar.

    In de periode 2017-2020 speelt Stichting Marmoucha 41 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 156.200 euro.

    Historie

    Stichting Marmoucha ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Marmoucha beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de beoogde voorstellingen en/of de concerten ‘Aswat – de gouden eeuw van de Arabische muziek’, ‘Nouba Flamenco’, ‘Gnawa Fusion’ en het uitwisselingsprogramma met groepen uit de MENA-regio. Dit betreffen echter geen producties van Marmoucha zelf maar dienen ter illustratie van de producties die zij de komende periode voor ogen heeft.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van Marmoucha als zwak.

    Marmoucha is de afgelopen periode met name actief geweest in het verbinden van vraag en aanbod. Dit in de rol van partner in de programmering van aanbod uit de MENA-regio en vice versa. De commissie vindt dat dit een meerwaarde kan betekenen voor artiesten en publiek en waardeert bijvoorbeeld het initiatief om de winnaars van De Grote Prijs op Festival L’Boulevard in Casablanca een podium te bieden. Ook vindt zij dat de activiteiten over de afgelopen periode hebben geresulteerd in bijzondere samenwerkingen. Hierin stonden combinaties van artiesten uit de MENA-regio en Nederlandse artiesten centraal. Voorbeelden hiervan zijn de presentatie van het Marokkaanse hiphopgezelschap Fnaïre samen met Het Balletorkest tijdens SOUK in Het Concertgebouw. Bij een concept als ‘Hafla Anissa’, uitsluitend voor vrouwen, wordt op een prikkelende manier muziek gecombineerd met mode en culinair aanbod.

    Marmoucha heeft ervoor gekozen om audiomateriaal van bekende artiesten aan te leveren. Deze artiesten komen in het plan alleen voor in de vorm van een thematische lijn, zoals in ‘Aswat – de gouden eeuw van de Arabische muziek’, onder andere rond de stersolist Umm Kulthum. Daarmee zijn de artiesten niet maatgevend voor de artistieke kwaliteit van de voorgenomen producties. Het vakmanschap van de uitvoerende musici en solisten is echter bekend bij de commissie en daarom verwacht zij dat de beoogde producties professioneel uitgevoerd kunnen worden. De gekozen thema’s zijn verder actueel en kunnen volgens de commissie een brede doelgroep aanspreken. Zij vindt de uitgangspunten van de projecten helder, maar mager uitgewerkt waar het gaat om de keuze voor instrumentatie, bezetting en samenwerkingspartners. Ook is het niet duidelijk welke composities er klinken en wat de programmatische lijn is binnen de producties.

    De activiteiten van Marmoucha zijn zeer uiteenlopend en de commissie mist daarin een duidelijke overkoepelende signatuur. Met name de mate waarin musicus en componist Haytham Safia zijn artistieke stempel zal drukken op de verschillende programma’s is volgens de commissie niet voldoende uitgewerkt. Zij is weliswaar positief over zijn vakmanschap als musicus, maar vindt in de plannen geen overkoepelende artistieke visie in de vorm van een muzikale programmatische lijn. De plannen voor 2017-2020 komen al met al enigszins onsamenhangend over op de commissie. Zo beperkt de beschrijving van het muziekproject ‘Gnawa Fusion’ zich nagenoeg tot een opsomming van de Nederlandse artiesten die gekoppeld worden aan de Vlaams-Marokkaanse gnawa-meester Rida Stitou en zijn band Oulad Bambara. Ook bij de muziektheaterproductie ‘Mijn Vader(s)land’ wordt niet nader ingegaan op de Noord-Afrikaanse muziek die hierin te horen zal zijn. De artistieke opdracht die de aanvrager zichzelf geeft, komt nauwelijks uit de verf. De commissie is daardoor in beperkte mate overtuigd dat een oorspronkelijk resultaat tot stand zal komen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Op basis van het wisselende exploitatieresultaat over de periode 2013-2015 heeft zij weinig vertrouwen in de stabiliteit van de organisatie. Marmoucha produceert als zelfstandige organisatie binnen de afdeling research and development van Paradiso. Hoe de organisaties bedrijfsmatig van elkaar gescheiden zijn en hoe de activiteiten zich verhouden tot de andere stichtingen binnen deze afdeling van Paradiso, komt volgens de commissie onvoldoende uit de aanvraag naar voren. Ook vindt zij dat er in de afgelopen periode relatief veel activiteiten hebben plaatsgevonden op de podia van Paradiso. Hierdoor is het onduidelijk hoe de activiteiten van Marmoucha zich onderscheiden van de reguliere programmering van Paradiso. Wat Marmoucha onderneemt om zichzelf te profileren wordt niet aannemelijk gemaakt, waardoor de commissie twijfels heeft over de ambities die in het plan zijn geformuleerd om op podia en festivals in het land een stevige verankering te bewerkstelligen.

    De commissie is zeer kritisch ten aanzien van de begroting voor de periode 2017-2020. Er is volgens haar weinig balans tussen de ambities van Marmoucha en de risico’s die genomen worden om daaraan invulling te geven. Uit de aanvraag komt niet naar voren welke keuzes de organisatie maakt in het geval van tegenvallende resultaten. De commissie waardeert de ambitie van Marmoucha om de komende periode het aantal nieuwe producties te verdubbelen. Ook tegenover het uitbreiden van de kantoorbezetting met een productie- en communicatiemedewerker staat zij positief. Deze personele uitbreiding verklaart volgens haar echter slechts ten dele de explosieve stijging van de begroting. De totale begroting laat een vervijfvoudiging zien ten opzichte van het meest recente jaar. Ook de verwachtingen van Marmoucha ten aanzien van de publieksinkomsten vindt de commissie niet realistisch en onvoldoende gestoeld op concrete acties. Het aantal speelbeurten blijft namelijk gelijk, terwijl de begroting uitgaat van een verviervoudiging van de publieksinkomsten. De toelichting op de begroting biedt ook hier weinig houvast voor de commissie. In aanvulling op de publieksinkomsten staat zij ook kritisch tegenover de houding die de aanvrager toont ten aanzien van het realiseren van een betere spreiding van inkomstenbronnen. Zo is onder meer het bedrag aan incidentele private subsidie gering. Wel vindt de commissie het positief dat de gemeente Amsterdam voor een substantieel aandeel in de begroting is opgenomen, aangezien Marmoucha behalve als producent ook als coproducent, partner en adviseur goed ingebed is in het Amsterdamse culturele klimaat.

    De commissie vindt dat de positionering van de organisatie op productioneel vlak aanscherping behoeft. In het beeld dat de aanvrager van zichzelf schetst, weet hij zich nauwelijks te verhouden tot vergelijkbaar aanbod. Marmoucha heeft volgens de commissie een redelijk inzicht in zijn publiek en weet de juiste doelgroep te bereiken. De commissie is vooral positief over de inzet van de aanvrager om juist publieksgroepen voor wie podiumbezoek niet voor de hand ligt, actief aan zich te binden. Doelgroepen worden op een heldere manier gedefinieerd naar afkomst en interessegebied. Ook wordt een redelijke koppeling gemaakt tussen de inhoud van de programma’s en de benoemde publieksgroepen. In deze koppeling mist de commissie echter de beschrijving van de verschillende communicatiemiddelen. Uit het pr- en marketingplan komt daardoor in beperkte mate naar voren welke strategieën ingezet worden voor het bereiken van de gedefinieerde publieksgroepen.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    Het aanbod van Marmoucha plaatst de commissie binnen de wereldmuziek. Daarbinnen is het aanbod van producties uit de MENA-regio en aanbod voor Nederlandse publieksgroepen met een oorsprong in deze regio niet ruim vertegenwoordigd. Er zijn slechts enkele producenten en podia die op reguliere basis aanbod binnen dit segment verzorgen. De commissie is van mening dat de activiteiten van Marmoucha onderscheidend zijn en een zeer grote bijdrage leveren aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    De organisatie is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat Marmoucha in de periode 2013-2015 regelmatig aanbod heeft verzorgd in Amsterdam. Marmoucha heeft in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen een substantieel aantal concerten in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de voorstellingen voor ogen. De commissie vindt dat Marmoucha hiermee een beperkte bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Marmoucha niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    156.200
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
    Aangevraagd bedrag per jaar
    156.200
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie