MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • Asko|Schönberg

    Inleiding

    Asko|Schönberg beschrijft zich als een groep hooggekwalificeerde, gespecialiseerde en bevlogen musici die kamermuziekrepertoire uit de 20e en 21e eeuw in zeer uiteenlopende vormen delen met het publiek. Jaarlijks realiseert het ensemble circa negentig voorstellingen, variërend van reguliere concerten tot multidisciplinaire coproducties, autonoom gepresenteerd of in samenwerking met nationale en internationale partners.

    Asko|Schönberg is gevestigd in Amsterdam en als ‘ensemble in residence’ verbonden aan Muziekgebouw aan ’t IJ. Rogier van Splunder is directeur en de artistieke leiding is in handen van Fedor Teunisse. Het ensemble heeft naar eigen zeggen een rijke staat van dienst opgebouwd met de interpretatie van werk van toonaangevende componisten als Ligeti, Oestvolskaja, Kagel, Andriessen, Torstensson, Zuidam, Kyriakides en Van der Aa. Asko|Schönberg ziet zichzelf als verbinder van toppartners, onder wie componisten in een hecht netwerk voor nieuwe muziek, aldus het plan. Daarbij wordt het artistieke beleid voortgezet in de komende periode, met een actievere inzet op samenwerking met collega-instellingen en coproducties van verschillende disciplines. Behalve zijn markt verbreden en context toevoegen aan zijn muziek, wil het ensemble hiermee een rol spelen als wegwijzer voor het publiek van nu, met een meer interactieve zoektocht naar ervaring en duiding.

    Het ensemble werkt samen met dirigenten Reinbert de Leeuw en Etienne Siebens en houdt de ogen open voor een nieuwe generatie dirigenten, onder wie Bas Wiegers. Asko|Schönberg wil zichzelf in de toekomst meer ruimte geven om de eigen artistieke visie uit te dragen. Daarbij wil het ensemble zich ontwikkelen richting een ensemble waarin de kernmusici een actieve rol hebben in de invulling en de profilering van de organisatie.

    De positionering van Asko|Schönberg wordt volgens het plan gekenmerkt door de grote regelmaat waarmee grootschalig nieuw werk wordt uitgevoerd, waardoor het ensemble een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling en actualisering van de hedendaags gecomponeerde muziekcultuur. Ten opzichte van vier jaar geleden bevindt Asko|Schönberg zich naar eigen zeggen in een steviger (multidisciplinair) netwerk van partners die zich willen committeren aan waar het ensemble voor staat en die bijdragen aan de artistieke verrijking van het ensemble en zijn publiek. Producties die in het plan worden beschreven voor de komende periode, zijn onder andere de programma’s in het kader van de Donderdagavondserie in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hierbij zullen nieuwe concertformats worden ontwikkeld, zoals ‘Expedition 20th Century Music’. In het kader van de serie ‘Europa Nu!’ zal het ensemble in samenwerking met Cappella Amsterdam de beste muziek van nu uit Europa presenteren en verbinden aan nieuwe opdrachten aan componisten als Peter Adriaansz en Richard Rijnvos. Onder leiding van Reinbert de Leeuw zal een drieluik worden gepresenteerd met ‘Im wunderschönen Monat Mai’, ‘Das Lied von der Erde’ en muziek van Janácek, met de actrices Katja Herbers en Helena Rasker en Johan Simons die de enscenering op zich neemt. In het voorjaar van 2017 zal Asko|Schönberg Louis Andriessens ‘De Materie’ integraal uitvoeren. Verder gaat het ensemble een samenwerking aan met Opera Trionfo en regisseur Floris Visser, waarbij meerdere coproducties zullen worden ontwikkeld in het kader van het actualiteitenproject ‘Sign of the Times’, onder meer de opera ‘Barbaren aan de Poort’. Een andere structurele samenwerking zal in de komende jaren worden ontplooid met het Noord Nederlands Toneel. Met dit gezelschap zal jaarlijks een coproductie worden ontwikkeld, te beginnen in 2017 met ‘They Shoot Horses, Don’t They?’ van Horace McCoy en met nieuwe muziek van Mátyás Wettl. Daarnaast zullen projecten worden ontwikkeld met het Belgische productiehuis LOD, Operafront, Over het IJ Festival, MaxTak en LeineRoebana.
    De bijdrage talentontwikkeling wordt in de aanvraag onderbouwd met activiteiten in het kader van twee nieuwe initiatieven: K(h)AOS en de Ensemble Academie. K(h)AOS is gericht op jonge afgestudeerde musici, componisten en makers die worden uitgenodigd om hun ideeën op dusdanige wijze te ontwikkelen, dat zij een oprecht uniek en waardevol project kunnen realiseren. In dit kader wordt gestreefd naar drie of vier projecten per seizoen, waarbij onder meer de focus wordt gelegd op vernieuwing van de podiumpresentatie. De Ensemble Academie is een samenwerkingsverband waarin Asko|Schönberg met drie andere ensembles, namelijk Korzo en Muziekgebouw aan ’t IJ, het Koninklijk Conservatorium Den Haag en Stichting Venancio, een broedplaats opzet voor talentvolle, nog studerende musici en componisten.

    In de periode 2017-2020 speelt Asko|Schönberg 80 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedag is 571.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 114.200 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 685.200 euro.

    Historie

    Stichting Asko|Schönberg ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds achttien voorstellingen en/of concerten van vijftien verschillende producties van Asko|Schönberg bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    De commissie is van mening dat de musici in het ensemble over een ruime mate van vakmanschap beschikken. De meeste concerten worden uitmuntend uitgevoerd, maar de commissie constateert daarbij wel dat er soms sprake is van ongelijk samenspel. Dit kwam in de afgelopen periode vooral naar voren wanneer het ensemble voor grotere werken aangevuld werd met conservatoriumstudenten. De uitvoeringskwaliteit van de vaste kernmusici is volgens de commissie juist aangescherpt in de afgelopen jaren, door de instroom van nieuwe musici en de samenwerking met verschillende dirigenten. De concertmeester groeit volgens de commissie in zijn rol en als solist heeft hij zich bewezen als vaste waarde binnen het ensemble. De commissie is nog wel kritisch over de podiumpresentatie van het ensemble. In de uitstraling van de musici is met name tijdens de multidisciplinaire producties weinig spelplezier zichtbaar. Dit gaat ten koste van de zeggingskracht die met de concerten wordt bereikt.

    Kritischer is de commissie over de artistieke visie die in de activiteiten in de afgelopen periode naar voren is gekomen. Wat het leiderschap van de in 2014 aangetreden artistiek leider voor de artistieke koers van Asko|Schönberg betekent, is volgens de commissie nog onvoldoende duidelijk. In een aantal van de programma’s in het recente verleden is de tegenstelling tussen de verschillende werken zo groot dat het volgens de commissie aan samenhang ontbreekt. Als voorbeeld noemt zij de combinatie van de composities van Beat Furrer met de kamermuziekbewerking van de Vierde symfonie van Gustav Mahler in de Donderdagavondserie. Daarnaast vindt ze dat door de veelheid aan activiteiten in de afgelopen periode de eigen signatuur van het ensemble niet altijd voldoende naar voren is gekomen.

    Ook met betrekking tot de plannen voor de periode 2017-2020 merkt de commissie op dat hierin een weinig geprononceerde artistieke visie tot uiting komt, die ten koste gaat van de artistieke signatuur van het ensemble. De commissie heeft de indruk dat het ensemble zoekende is, zowel naar aanleiding van interne ontwikkelingen als in relatie tot de ontwikkeling van de hedendaags gecomponeerde muziek in brede zin. Ze is er op grond van de aanvraag echter niet van overtuigd dat deze zoektocht wordt ondernomen vanuit een heldere analyse van de actuele ontwikkelingen binnen de hedendaags gecomponeerde muziek. Enerzijds blijft Asko|Schönberg trouw aan zijn taakopvatting als vertolker van muziek van de 20e en 21e eeuw. Anderzijds zijn er uiteenlopende interdisciplinaire coproducties en cross-overs. Deze dragen bij aan de continuïteit van de organisatie en een intensieve concertpraktijk, maar hierin komt weinig oorspronkelijkheid tot uiting volgens de commissie.

    De commissie ziet de zoektocht van het ensemble geïllustreerd in de toelichting op de voortzetting van de Donderdagavondserie in het Muziekgebouw aan 't IJ in de komende jaren. Het grote belang van deze serie voor Asko|Schönberg wordt volgens de commissie gepresenteerd als een vanzelfsprekendheid, maar de aanvraag maakt niet duidelijk waarom deze concerten voor het ensemble van essentieel belang zijn in de komende periode en hoe die zich verhouden tot de andere activiteiten. De commissie is er niet van overtuigd dat deze serie voldoende oorspronkelijkheid zal hebben.
    Als het gaat om de kwaliteit van de afzonderlijke concerten is de commissie positief. Reinbert de Leeuw krijgt in de aankomende periode carte blanche met een selectie van werken van componisten die bepalend zijn geweest in de geschiedenis van het ensemble en volgens de commissie onverminderd de belangstelling wekken. De aanvraag bevat een lijst met een aantal grote namen die zijn uitgenodigd en die garant staan voor uitvoeringen op het hoogste niveau. Ten aanzien van de interdisciplinaire voorstelling waarin Asko|Schönberg participeert, vindt de commissie dat voor interessante partners is gekozen. Zij noemt in het bijzonder het meervoudige project ‘Sign of the Times’ met Opera Trionfo, dat tot nieuwe artistieke perspectieven kan leiden.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    De commissie constateert op basis van de ingestuurde balansen dat de organisatie eind 2015 financieel gezond is. Asko|Schönberg heeft in de periode 2013-2015 te kampen gehad met tekorten op de exploitatie, maar het eigen vermogen was ruimschoots voldoende om als financiële buffer te kunnen dienen. In de plannen voor de aankomende periode gaat Asko|Schönberg uit van een forse stijging van de publieksinkomsten. Dit wil de organisatie onder andere bewerkstelligen door het gemiddeld aantal uitvoeringen op te voeren van 80 naar 100 per jaar. De commissie vindt het echter niet aannemelijk dat meer activiteiten in dit verband ook automatisch leiden tot hogere publieksinkomsten. De voorgenomen producties worden grotendeels in coproductie geproduceerd en hierdoor ligt het volgens haar eerder voor de hand dat de publieksinkomsten per voorstelling zullen afnemen. Op meerdere onderdelen ontbreekt de koppeling tussen de beschreven productionele plannen en opvallende veranderingen in de begrotingsontwikkeling. In de toelichting op de begroting wordt bijvoorbeeld gesteld dat er een efficiencyslag gemaakt wordt door te werken met een kleiner kernensemble. De commissie ziet in de begroting niet hoe dit zal leiden tot efficiencywinst. De commissie vindt de spreiding van inkomstenbronnen risicovol, doordat er een verschuiving van bijdragen van coproducenten plaatsvindt naar de directe publieksinkomsten. De aanvraag gaat niet in op de zwaardere last die dit met zich meebrengt voor de organisatie, op het moment dat er meer verantwoordelijkheid voor deze intensieve producties bij Asko|Schönberg komt te liggen. De commissie vindt het daarentegen positief dat er intensief wordt ingezet op bijdragen uit private middelen.

    De commissie heeft waardering voor de ambitie van Asko|Schönberg om in de komende periode stevig in te zetten op het verbreden van het draagvlak voor moderne muziek. Zij plaatst daarbij de kanttekening dat het ambitieniveau hoog is, maar dat er in het plan vrijwel geen aandacht wordt besteed aan risico's. De commissie stelt vast dat in de gepresenteerde plannen voor de aankomende periode weinig flexibiliteit aanwezig lijkt te zijn die kan worden aangesproken in geval van tegenslag.

    Ten aanzien van de publieksbenadering in de aanvraag staat de commissie gematigd positief. Hoewel de visie op het publieksbereik algemeen is beschreven, wekt de aanvraag het vertrouwen dat de ambities op dit terrein haalbaar zijn. De commissie meent dat de samenwerking met partners, vooral bij interdisciplinaire coproducties, kansen biedt voor Asko|Schönberg om nieuw publiek op te bouwen en aan zich te binden. Zij vindt het een gemiste kans dat in de aanvraag onderbelicht blijft hoe het ensemble daarop in wil spelen. Asko|Schönberg geeft in het plan een accurate beschrijving van zijn positionering als ensemble op het terrein van hedendaags gecomponeerde muziek. De betekenis van de toegenomen focus op interdisciplinair coproduceren wordt echter amper geduid met het oog op de eigen positie. Asko|Schönberg verklaart dat de partners zich willen committeren aan waar het ensemble voor staat, maar laat daarbij in het midden hoe de eigen artistieke identiteit zich ontwikkelt onder invloed van het interdisciplinair coproduceren en wat dat betekent voor de profilering van het ensemble bij het publiek.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het repertoire van Asko|Schönberg bestaat voornamelijk uit gecomponeerde muziek uit de 20e en 21e eeuw, waaronder een substantieel aantal nieuwe opdrachtcomposities. Er zijn volgens de commissie meer ensembles actief die zich hebben gespecialiseerd in de hedendaagse muziek, maar het totale aanbod op dit gebied is niet ruim vertegenwoordigd op de Nederlandse podia. Daarnaast stelt zij vast dat het type interdisciplinaire coproducties dat het ensemble presenteert, redelijk goed vertegenwoordigd is binnen het podiumkunstenaanbod. Het Asko|Schönberg levert volgens de commissie een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Asko|Schönberg is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de instelling in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Het aandeel in andere steden en regio's gespeelde concerten, is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen groot. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding van de concerten voor ogen. De commissie vindt dat Asko|Schönberg een redelijke bijdrage levert aan de spreiding

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie constateert dat de plannen voor de Ensemble Academie, die onderdeel uitmaken van dit plan, niet passen binnen de doelstellingen van het Fonds Podiumkunsten. Zij heeft waardering voor de wens van ensembles om een rol te spelen bij het begeleiden van jonge musici en componisten naar de beroepspraktijk, maar zij stelt vast dat waar het gaat om studenten de verantwoordelijkheid ligt bij de conservatoria in het land. De relatief beperkte middelen die bij het Fonds beschikbaar zijn als bijdrage in de talentontwikkeling zijn niet bedoeld voor podiumkunstenaars die nog een beroepsopleiding volgen. Het plan voor het K[h]AOS-project vindt zij interessant, maar onvoldoende inhoudelijk uitgewerkt. De organisatie maakt niet duidelijk wat zij wil overdragen op de musici en componisten. De commissie vindt de plannen hiervoor te algemeen beschreven.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Asko|Schönberg te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    685.200
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    0
    0
    0
    Circuit groot
    80
    6.200
    496.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    571.000
    Toegekend bedrag per jaar
    571.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    685.200

    Circuit klein/middel
    0
    Circuit groot
    496.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    571.000
    Toegekend bedrag per jaar
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie