MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • Doek

    Inleiding

    Doek (De Oefening de Kunst), gevestigd in Amsterdam, is een collectief van improviserende musici. De artistieke commissie van Doek bestaat uit acht kernleden: Eric Boeren, Wolter Wierbos, Wilbert de Joode, Michael Moore, Oscar Jan Hoogland, Jasper Stadhouders, John Dikeman en Kaja Draksler. De artistieke leiding bestaat uit Eric Boeren, John Dikeman, Oscar Jan Hoogland en Wilbert de Joode. Zakelijk leider en coördinator is Carolyn Muntz. De missie van Doek is gericht op het ontwikkelen, bevorderen en doorgeven van improvisatiemuziek, op nationaal en internationaal niveau. De stichting wil zodoende het culturele landschap verrijken met compromisloze authenticiteit, uniciteit en echtheid, waaraan volgens de aanvraag een urgente maatschappelijke behoefte bestaat. Doek staat voor een manier van muziek maken waarbij de compositorische structuur onderwerp van het improviseren is. Al dan niet naar aanleiding van geschreven materiaal worden muzikale gegevenheden ter plekke uitgewerkt. Het verbindende en overeenkomstige kenmerk van alle Doek-musici, zo stelt de aanvraag, is dat zij de muziek in het hier en nu ontwikkelen: improvisatie. De kernactiviteiten van Doek zijn drieledig. Ten eerste het creëren van uitwisseling binnen de lokale, nationale en internationale impro-scene, en het verbinden van deze scene met de podia en het publiek. Ten tweede het doorgeven van hun muzikale kennis en werkwijze door middel van coaching, educatie en samenspel. En ten derde de organisatie van het Doek Festival, een meerdaags internationaal festival voor geïmproviseerde muziek.

    Plannen die in de aanvraag zijn beschreven voor de periode 2017-2020 zijn onder andere het organiseren van honderd concerten per jaar (inclusief de vijftig uitvoeringen waarvoor subsidie wordt gevraagd). Veertig concerten vinden plaats in Amsterdam, twintig in de rest van Nederland en veertig in het buitenland. De concerten worden uitgevoerd door achttien ensembles onder leiding van en/of met de kernleden. Verder zullen er soloconcerten worden gegeven door Wilbert de Joode (contrabas), Wolter Wierbos (trombone), Jasper Stadhouder (gitaar) en Kaja Draksler (piano). Tevens wil Doek actief investeren in internationale samenwerkingen of uitwisselingen met improvisatoren in buitenlandse steden. In 2017 richt Doek zich op Oslo en andere Scandinavische steden, in 2018 op Londen, in 2019 op New York en in 2020 op de driehoek Antwerpen-Brussel-Parijs. De samenwerking die in het kader van het Doek Festival plaatsvond met het Canadese Tri-Centric, zal in 2017 worden voortgezet in Toronto. Daarnaast worden samenwerkingen opgebouwd met een aantal podia: OCCII en De Ruimte in Amsterdam, Instants Chavirés in Parijs, Sowieso in Berlijn en Cafe OTO in Londen. Doek ontwikkelt diverse activiteiten op het gebied van talentontwikkeling, maar vraagt hiervoor geen subsidie aan.

    In de periode 2017-2020 speelt Doek 64 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 100.000 euro.

    Historie

    Stichting Doek ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of de concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds elf voorstellingen en/of concerten van acht verschillende producties van Doek bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    De commissie vindt het vakmanschap van de bij Doek betrokken musici hoog. Allen zijn doorgewinterde improvisatoren, inventief en eigenzinnig in hun speelstijl. De commissie merkt op dat de stijl en kwaliteit van de negentien ensembles sterk uiteenloopt, maar dat de meeste zich kenmerken door hun veelzijdigheid, grensverleggende houding en avontuurlijke inslag. Sprekende voorbeelden zijn onder andere Ambush Party, dat de clichés binnen de improvisatie weet te vermijden en met veel flair en energie nieuwe wegen inslaat. De commissie heeft veel waardering voor het relatief nieuwe ensemble Okapi. Dit internationaal samengestelde gezelschap werkt volgens de commissie buiten de gevestigde genres en staat garant voor spannende concerten. Deze ensembles getuigen van een hoge mate van oorspronkelijkheid. Afhankelijk van de setting en samenstelling weten de musici elkaar over het algemeen te inspireren en tot grote hoogte te brengen. In enkele gevallen zijn de improvisaties wat vrijblijvend en leiden ze tot een zekere monotonie en eenvormigheid, waardoor er aan zeggingskracht wordt ingeboet. De commissie vindt de ‘Amsterdam Real Book Bicycle Tour’ een uitstekend voorbeeld van hoe improvisatie toegankelijk gemaakt kan worden voor een breder en jonger publiek. Ook het Doek Festival toont de verscheidenheid van ensembles binnen de Nederlandse improvisatiescene in een internationale context. Doek neemt als platform en broedplaats een belangrijke plaats in binnen de scene van improvisatiemuziek in Nederland. De commissie is positief over het gegeven dat vernieuwing binnen de organisatie wordt doorgezet. Met de toevoeging van de activiteiten van de jongste generatie musici neemt de verscheidenheid van de ensembles alsmede van het speelveld toe. Doek vertegenwoordigt nu drie generaties musici. Met name is de commissie enthousiast over de onlangs aangetreden leden Kaja Draksler en Jasper Stadhouders. Hiermee weet Doek zijn visie op improvisatie over te dragen aan een nieuw en relatief jong publiek, zonder concessies te doen aan de avontuurlijkheid en het experiment. Uit het aanscherpen van de missie en artistieke uitgangspunten maakt de commissie op dat Doek zijn externe activiteiten wil verbreden en zich wil uitbreiden met nieuwe musici. De commissie vindt de nieuwe samenstelling een goed uitgangspunt: Doek blijft hierdoor vitaal en in contact met de actualiteit binnen de geïmproviseerde muziek.

    Terugkijkend op de activiteiten in de periode 2013-2015 constateert de commissie bij de concerten die onder de vlag van de stichting worden uitgevoerd een overlap met de activiteiten van Instant Composers Pool, waarbij leden van Doek zijn betrokken. De commissie vindt dat deze concerten de vruchtbare samenwerking tussen de musici benadrukken. Zij vindt echter ook dat de artistieke signatuur van beide organisaties hierdoor verweven raakt.

    Met betrekking tot de voorgenomen activiteiten voor de periode 2017-2020 vindt de commissie dat de wijze waarop de eigenzinnige artistieke visie tot uiting komt niet helder. De aanvraag voorziet in een opsomming van initiatieven, maar zegt niets over de artistieke invulling of de frequentie ervan. De aangekondigde projecten in samenwerking met het Eddie the Eagle Museum, Muziekgebouw aan ’t IJ of EYE zijn niet uitgewerkt qua inhoud en frequentie. Hoewel dit enigszins eigen is aan de werkwijze van Doek, vindt de commissie dit een gebrek. Ze constateert bovendien dat het in de plannen ontbreekt aan een strategie die het gedachtegoed van Doek de komende jaren verder kan brengen. Daarmee dreigt de positionering te verzanden. De commissie is van mening dat het in de plannen voor de komende jaren ontbreekt aan organisatorische slagkracht, focus en sturing waarmee kan worden verzekerd dat het gedachtegoed van Doek ook op langere termijn voldoende zichtbaar blijft in de activiteiten. Het grote vakmanschap en de eigen signatuur van de musici die bij Doek betrokken zijn, geven de commissie het vertrouwen dat de concerten zeggingskracht zullen hebben.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap van Doek als zwak.

    De commissie constateert dat de financiële situatie van de organisatie niet stabiel is, als gevolg van tegenvallende inkomsten tijdens het festival dat in 2015 is georganiseerd. De commissie stelt verder vast dat de begroting voor 2017-2020 fors hoger is dan in 2015. Dat terwijl er tegelijk sprake is van een combinatie van een lager gevraagd subsidiebedrag bij het Fonds Podiumkunsten, minder uitvoeringen en minder bezoekers. Toch wordt in de plannen uitgegaan van een forse stijging van de eigen inkomsten ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen drie jaren. Hoewel deze inkomsten de laatste jaren een groei hebben doorgemaakt, vindt de commissie de prognose voor de komende jaren niet realistisch. Uit de aanvraag wordt niet duidelijk hoe die hogere eigen inkomsten behaald zullen gaan worden. Ook sluiten veel bedragen uit de begroting niet aan bij de resultaten uit de afgelopen periode, waardoor de commissie veel posten niet realistisch acht. Zo stelt zij dat het opgevoerde bedrag aan private middelen niet in relatie staat tot de resultaten van voorgaande jaren, noch dat er sprake is van gerichte plannen om deze inkomsten te realiseren. Aan de uitgavenkant constateert de commissie dat de totale activiteitenlasten stijgen, terwijl er minder uitvoeringen plaatsvinden. Uit de toelichting op de activiteiten voor de komende jaren valt niet op te maken waarom deze hogere uitgaven nodig zijn of hoe zich die vertalen in bijvoorbeeld complexere producties of uitvoeringen van grotere ensembles. De commissie constateert al met al dat er in de begroting sprake is van een grotere spreiding van inkomsten dan in voorgaande jaren. Bij gebrek aan voldoende onderbouwing acht zij de spreiding echter niet aannemelijk en daarmee risicovol.

    Over de publieksbenadering is de commissie kritisch. Doek positioneert zich naar zijn publiek toe in een veelheid van ensembles, die stuk voor stuk een heel verschillende signatuur hebben en ieder een eigen vorm van publiciteit hanteren. De commissie vindt dat de identiteit van de organisatie hierdoor als geheel niet sterk uit de verf komt. Ook hoe de interdisciplinaire samenwerkingen kunnen bijdragen aan het versterken van het merk Doek, wordt niet duidelijk uit de aanvraag. De doelgroepen die de organisatie voor ogen heeft, vindt de commissie te breed geformuleerd. Karakteriseringen als ‘online publiek’ en ‘multidisciplinair publiek’ zijn volgens haar onvoldoende concreet om een doelgerichte strategie op toe te passen. Dit heeft zijn weerslag op de publiciteitsmiddelen en de inzet daarvan. Zo is het de commissie bijvoorbeeld niet duidelijk hoe de vervaardigde films als marketinginstrument worden gebruikt en hoe de organisatie het publiek actief wil laten meedoen, zoals in de aanvraag wordt gesteld.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als zeer goed.

    De commissie plaatst de activiteiten van de ensembles die opereren onder de vlag van Doek binnen de jazz- en geïmproviseerde muziek. Dit is volgens haar een genre dat met enige regelmaat te horen is op de Nederlandse podia. In de activiteiten van Doek worden verbindingen aangegaan met onder meer dans, film, hedendaagse kunst en andere (interdisciplinaire) kunstuitingen. Doek is bovendien een van de weinige organisaties in Nederland die zich specifiek richten op het ontwikkelen, bevorderen en doorgeven van vrije improvisatiemuziek op nationaal en internationaal niveau. De commissie vindt dat Doek hiermee een zeer grote bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als neutraal.

    De commissie overweegt daarbij dat de stichting Doek is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de stichting in de periode 2013-2015 regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. Het aantal concerten dat in andere regio’s werd gespeeld is in relatie tot andere podiumkunstinstellingen laag. Voor de komende jaren constateert de commissie dat de spreiding over Nederland enigszins zal toenemen, maar zonder onderbouwing vindt zij dit niet aannemelijk. De commissie vindt dat Doek hiermee geen bijdrage aan de spreiding levert.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Doek te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    100.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    50
    500
    25.000
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    100.000
    Toegekend bedrag per jaar
    100.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    100.000

    Circuit klein/middel
    25.000
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    100.000
    Toegekend bedrag per jaar
    100.000

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie