MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • Dunya Festival

    Inleiding

    Rotterdam Unlimited (RU) is een vijfdaags festival in de binnenstad van Rotterdam, dat sinds 2013 jaarlijks plaatsvindt in de laatste week van juli. Stichting Dunya Festival organiseert het festival in samenwerking met Stichting Zomercarnaval Nederland. DUCOS Productions is de producerende partner van het festival. Guus Dutrieux is zakelijk directeur van zowel DUCOS Productions als RU. Claudia Raven is de artistiek directeur van DUCOS Productions.

    RU wil de grootstedelijke diversiteit vieren en het kosmopolitisch karakter, de dynamiek en vitaliteit van een stad als Rotterdam weerspiegelen. Het festival wil bijdragen aan een urbane samenleving, waarin alle culturen en sociale groepen zich kunnen herkennen en ontwikkelen. Daarnaast streeft de organisatie er naar eigen zeggen naar om, in de huidige tijdgeest van polarisatie en verharding, een tegenwicht hieraan te bieden met een festival dat een gevoel van onderlinge verbondenheid oproept. Het festival wil zich verder ontwikkelen tot een kunst- en cultuurmanifestatie van formaat en betekenis, waarmee Rotterdam zich zowel nationaal als internationaal kan profileren. RU wil cultuurontmoetingen entameren door te fungeren als ontmoetingsplaats voor artiesten die verschillende culturen, levensstijlen en genres representeren, alsmede door programmaconcepten te ontwikkelen die crossovers in genres en disciplines mogelijk maken. Het festival wil een breed en cultureel divers publiek bereiken, in het bijzonder jongeren, landelijk publiek en bezoekers uit het buitenland.

    De ambitie voor de komende vier jaar is om het programmaprofiel met bijbehorende festivalopzet en creatieve samenwerkingsverbanden te consolideren en verdere verdieping te geven. ‘Het Zomercarnaval’ blijft een vaste waarde binnen het festival. De buitenprogrammering, met nationale en internationale artiesten, blijft ook een belangrijk onderdeel. Naast de podia op het Hofplein en het Schouwburgplein wil RU een extra podium op de Coolsingel. De brede samenwerking met lokale culturele partners wordt voortgezet. ‘De Cultuurspecials’, waarin opvallende cultuurtradities in Rotterdam centraal staan, krijgen een vervolg, met in 2017 aandacht voor Turkije en in 2018 voor Kaapverdië. RU wil de internationale samenwerking uitbreiden. Zo wordt de culturele uitwisseling met festival Couleur Café Brussel geïntensiveerd en staat met festival Brouhaha International Liverpool en Carnaval de Toulouse het Europese samenwerkingsproject ‘Carnaval Arts’ gepland. Voor de ‘Battle of the Drums’ zijn er plannen voor een uitwisseling met brassbands uit Zuid-Afrika. ‘Rotterdam Unlimited in the City’ gaat inhoudelijk meer aansluiten bij de programmering van de Doelen en de Rotterdamse Schouwburg. Een nieuw programmaonderdeel is ‘Off Rotterdam Unlimited’, waarmee de festivalorganisatie ook door het jaar heen programma’s wil organiseren. Voorbeelden hiervan zijn ‘Karavan Ramadan’ en ‘Les Pianos Africain’. Ook lanceert het festival in 2017 een nieuw initiatief genaamd de ‘European Nu Music Awards’. Deze conferentie annex prijsuitreiking zal gericht zijn op actuele ontwikkelingen in grootstedelijke podiumkunsten, met als locatie de Doelen.

    Stichting Dunya Festival vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘groot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 250.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Dunya Festival ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Het festival Rotterdam Unlimited is vier jaar geleden ontstaan door de samenvoeging van twee festivals: het Dunya Festival en het Zomercarnaval. Het Dunya Festival was een festival voor wereldmuziek, waarbij de kwaliteit van de programmering volgens de commissie over het algemeen goed was. Het Zomercarnaval was een groot publieksevenement dat een platform bood aan diverse cultuuruitingen uit het Caribisch gebied, geconcentreerd rondom een carnavalsoptocht. De samensmelting van de twee festivals heeft geleid tot een nieuw publieksfestival, waar volgens de aanvraag de diverse culturen die Rotterdam rijk is, elkaar kunnen ontmoeten. Terugblikkend op de gerealiseerde edities van Rotterdam Unlimited in de afgelopen jaren heeft het samenvoegen van de twee onderdelen volgens de commissie niet geleid tot een coherent festival gebaseerd op een artistieke visie. Ze stelt vast dat het festival vooral verbindingen wil leggen tussen verschillende bevolkingsgroepen, waarbij het de podiumprogrammering als bindmiddel inzet. De commissie vindt die missie nastrevenswaardig, maar de artistieke kwaliteit van het festival te kunnen beoordelen mist ze inzicht in de artistiek-inhoudelijke uitgangspunten waaraan de programmakeuzes die het festival tot nu toe maakte, kunnen worden gespiegeld. De concrete programmering mist in haar ogen een artistiek-inhoudelijke samenhang en de commissie vindt de geprogrammeerde concerten bovendien van wisselende kwaliteit. Dat laat onverlet dat de commissie waardering heeft voor de grote en divers samengestelde publieksgroep die het festival in de afgelopen jaren bijeen heeft weten te brengen.

    De plannen voor 2017-2020 geven de commissie niet het vertrouwen dat er in de komende jaren wel sprake zal zijn van meer artistieke samenhang in de programmering. Zoals gezegd mist zij daarvoor een heldere artistieke visie. Daarnaast vindt zij de insteek dat het festival zich inhoudelijk probeert te spiegelen aan de dynamiek en vitaliteit van de stad, te algemeen. Bovendien wordt die intentie in onvoldoende mate vertaald in het concreet voorgenomen programma-aanbod. Dat bestaat in haar ogen uit een veelheid van programmalijnen, die weinig samenhang vertonen en waarin zij slechts voor een deel de beoogde kwalitatief hoogwaardige concerten in de wereldmuziek herkent. De gemaakte keuzes zijn volgens de commissie weinig oorspronkelijk en evenmin vernieuwend.

    De commissie is wel positief over de lokale inbedding van het festival. De aanvrager noemt veel samenwerkingsverbanden met zowel culturele als maatschappelijke Rotterdamse organisaties, maar deze verbindingen worden volgens de commissie nergens in het plan artistiek gemotiveerd. Het wordt haar dan ook niet duidelijk of de samenwerkingen, behalve dat ze een manier zijn om waardevolle verbindingen met de beoogde diverse publieksgroepen in de stad te leggen, ook een artistieke uitwerking krijgen.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als zwak.

    Zij stelt vast dat de missie van het festival zich voornamelijk richt op het vieren van de grootstedelijke diversiteit met al haar verschillende culturen en het streven naar een gelijkwaardige, met elkaar verbonden samenleving. De focus ligt hierdoor minder op het organiseren van een podiumkunstenfestival dat de artistiek-inhoudelijke ontwikkeling van (wereld)muziek toont. Ook ziet de commissie geen noodzaak voor programmeurs of andere vakgenoten om het festival bij te wonen. Daarvoor biedt het festival te weinig vernieuwing en verdieping.

    In het plan beargumenteert de aanvrager de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten met een specifiek poetry slam-project, dat het festival in 2016 samen met Ken Theater uitvoert. Om de bijdrage op het vlak van talentontwikkeling hiermee te onderbouwen, vindt de commissie deze uitwerking te mager. De activiteiten zijn voornamelijk gericht op het ontwikkelen van podiumvaardigheden bij jonge amateurs, wat tot de reguliere activiteiten van Ken Theater behoort. De toegevoegde bijdrage van het festival is hierin volgens de commissie beperkt. De piano-installatie die in het plan wordt genoemd, kan zij tot slot in dit verband niet plaatsen. Nergens refereert de aanvrager aan een mogelijke bijdrage van dit project aan de ontwikkeling van de podiumkunsten in het algemeen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Het onderdeel ‘ondernemerschap’ beschrijft de organisatie in de aanvraag erg summier en ze gaat nauwelijks in op de bedrijfsvoering. Bovendien blijkt uit de aanvraag dat het begrote eigen inkomenspercentage voor de periode 2017-2020 lager is dan het gerealiseerde gemiddelde over de jaren 2013-2015. Daarnaast komt het ver beneden de prestatie-eis van 50 procent uit die in deze regeling wordt gesteld bij een groot festival. De commissie is er op basis van het plan onvoldoende van overtuigd dat de aanvrager dat vereiste percentage in de komende periode zal behalen.

    De aanvrager streeft volgens plan naar meer structurele oplossingen op het gebied van eigen inkomsten zonder aan te geven wat deze oplossingen zijn. De financieringsmix vindt de commissie op zich redelijk gespreid, met als kanttekening dat Rotterdam Unlimited stevig inzet op het verkrijgen van meerjarige subsidies en minder op het vergaren van publieksinkomsten. Het verweer van de organisatie dat ze meer moet leunen op subsidies omdat het moeilijk is om eigen inkomsten binnen te halen, vindt de commissie niet overtuigend. Ook het standpunt dat voor Rotterdam Unlimited, als gratis festival in de binnenstad van Rotterdam, lastig is om eigen inkomsten te genereren, getuigt volgens haar van weinig ambitie. Het festival trekt ieder jaar bijna een miljoen bezoekers. De commissie denkt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om dit publieksbereik meer te kapitaliseren, bijvoorbeeld door meer sponsorgelden of publieksinkomsten te genereren.

    Kritisch is de commissie ook over het ontbreken van een strategie om met grote tegenvallers om te gaan. Dit vindt zij vooral opmerkelijk aangezien het festival tijdens de editie in 2015 een dag uit de programmering moest schrapen vanwege een zomerstorm. De aanvrager geeft aan hierdoor veel inkomsten te zijn misgelopen. Er wordt in het plan volgens de commissie onvoldoende geanticipeerd op soortgelijke risico's in de toekomst.

    De commissie stelt vast dat een concreet pr- en marketingplan in de aanvraag ontbreekt. De doelgroep die de organisatie van Rotterdam Unlimited voor ogen heeft, is volgens de commissie zeer breed gedefinieerd. Deze wordt slechts in algemene termen omschreven. De uitwerking in een concrete aanpak schiet in haar ogen ook tekort, omdat de organisatie vooral standaardmarketingmiddelen lijkt in te zetten. Wel positief is de commissie over de app waarmee de organisatie een beter inzicht beoogt te krijgen in de doelgroep van het festival. Ze vindt dat Rotterdam Unlimited hiermee een bruikbare oplossing heeft gevonden om bezoekersgegevens te verzamelen bij een gratis toegankelijk festival.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het festival presenteert voornamelijk aanbod dat kan worden aangemerkt als wereldmuziek. De commissie vindt de activiteiten van Rotterdam Unlimited onderscheidend ten opzichte van het reguliere aanbod, maar niet uniek. Er zijn naast Rotterdam Unlimited meerdere festivals in Nederland die geheel of gedeeltelijke een wereldmuziekprogrammering laten zien. Omdat het festival voornamelijk cultureel divers aanbod presenteert, vindt de commissie dat er sprake is van een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Rotterdam. In Rotterdam is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. Hierdoor levert Rotterdam Unlimited geen bijdrage aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is zeer goed.

    De aanvrager heeft in de jaren 2013-2015 jaarlijks een bijdrage van gemiddeld 768.498 euro ontvangen van de gemeente Rotterdam en vraagt voor de periode 2017-2020 een bijdrage van 877.500 euro per jaar aan. Hiermee is sprake van een stevige lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Dunya voor Rotterdam Unlimited niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    250.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    250.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie