MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • Dutch Harp Festival

    Inleiding

    De in Utrecht gevestigde Stichting Dutch Harp Festival organiseert sinds 2010 tweejaarlijks het Dutch Harp Festival. Het festival richt zich op het stimuleren van de ontwikkeling van de harp als (solo-)instrument en het onder de aandacht brengen van de veelzijdigheid van de harp bij een groot en divers publiek. Initiator en artistiek leider van de Stichting Dutch Harp Festival is de jonge harpist Remy van Kesteren. Het festival biedt naar eigen zeggen in anderhalve dag het beste van wat de harpwereld aan repertoire en uitvoerenden te bieden heeft. De week voorafgaand aan het festival vindt de ‘Dutch Harp Competition’ (het concours) plaats. In het verlengde van het concours organiseert de aanvrager tweejaarlijks de ‘Dutch Harp Tour’, om de winnaar van het concours een podium te bieden en bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van zijn of haar carrière middels het eigen talentontwikkelingsprogramma ‘CCC Programme’ (Care, Coaching, Career).

    Het Dutch Harp Festival staat nog in het begin van zijn ontwikkeling en daarom zijn de missie, hoofddoelstelling en kernactiviteiten in de afgelopen vier jaar niet fundamenteel veranderd. Ook voor de komende edities, in 2018 en 2020, verwacht de organisatie de ingezette lijn verder te kunnen doortrekken, waarbij ze naar eigen zeggen oog heeft voor het veranderende cultuurlandschap en een prikkelende artistieke invulling. Het festival zet breed in op educatie, van kinderen tot muziekwetenschappers. De producties binnen het festival worden gekozen en ontwikkeld op basis van per editie wisselende thema’s. De kwaliteit van het concours is gewaarborgd door de selectie van hoogwaardige juryleden en voor de beoordeling zegt de aanvrager een transparant jurysysteem te hebben ontwikkeld.

    In de periode 2017-2020 wil het Dutch Harp Festival een aantal doelen behalen. Zo ambieert het festival in 2018, tijdens zijn eerste lustrum, het meest toonaangevende harpconcours ter wereld te organiseren en op nationaal niveau de harp als solo-instrument op de kaart te hebben gezet. Verder zal de organisatie de focus op talentontwikkeling verder ontwikkelen in het CCC Programme, dat ze aanbiedt aan de finalisten van het concours. De organisatie wil daarnaast door middel van compositieopdrachten aan gevestigde componisten het componeren voor de harp meer op de kaart zetten. Ook ambieert het festival om een staalkaart van het instrument in alle muziekgenres te worden en heeft het de ambitie om zich in toenemende mate met de familie van de harp bezig te houden om het programma diverser en boeiender te maken. De editie van 2018 staat in het teken van de volledige geschiedenis van de harp. In 2020 zal het experiment hoogtij vieren. Het festival streeft er tot slot naar om het aantal bezoekers in de komende periode te verhogen.

    Stichting Dutch Harp Festival vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie concours. Het gevraagde subsidiebedrag is 50.000 euro per editie.

    Historie

    Stichting Dutch Harp Festival ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    De subsidieaanvraag van het Dutch Harp Festival is gericht op zijn kernactiviteit: het concours Dutch Harp Competition. De commissie omschrijft het festival en daarmee het concours als een evenement dat de harp in al zijn veelzijdigheid onder de aandacht wil brengen. Sinds de oprichting in 2008 is de uitstraling van het festival gestaag gegroeid. De wijze waarop Remy van Kesteren als boegbeeld voor het festival optreedt, waardeert de commissie positief. De expliciete doelstelling van het concours om op zoek te gaan naar de beste musicus, in plaats van de beste instrumentalist, vindt de commissie passend bij deze tijd. Ook is zij te spreken over de bijzondere inbedding die het festival biedt aan het concours: in de festivalprogrammering van de afgelopen editie ziet zij diverse spannende samenwerkingen, die duidelijk maken dat het festival van nature over de traditionele grenzen van het eigen genre heen kijkt.

    Hoewel zij dus over de basale kenmerken van het festival positief oordeelt, plaatst de commissie diverse stevige kanttekeningen bij de uitwerking van de plannen voor de komende jaren. Zo mist zij in de plannen een concrete beschrijving van de wijze waarop de organisatie de deelnemers aan het concours werft. Onduidelijk blijft hoe ze talentvolle harpisten selecteert om mee te mogen doen. Hierdoor tast de commissie in het duister hoe een hoge kwaliteit van het deelnemersveld in brede zin wordt geborgd. De commissie constateert daarnaast dat de opbouw van het concours in de aanvraag slechts summier aan bod komt. Uit de programmafolder van de editie 2014 leert de commissie dat het concours een helder onderscheid maakt tussen de opdracht die de deelnemers in de verschillende rondes krijgen. Deze opdracht varieert onder meer van het spelen van klassiek repertoire tot de presentatie van een zelf samengesteld programma. De gedachte achter deze opbouw én de wijze waarop deze in de komende jaren vorm zal krijgen, had volgens de commissie niet misstaan in de aanvraag.

    Eenzelfde euvel doet zich volgens de commissie voor bij de beschrijving van de jurering van het concours. De aanvraag beschrijft een aantal interessante elementen, zoals de blinde jurering in de kwartfinale en de wijze waarop juryleden onafhankelijk van elkaar tot hun oordelen moeten komen. Tegelijkertijd is de aanvraag heel beknopt in de beschrijving van de samenstelling van de jury en de beoordelingscriteria die deze hanteert. De commissie vindt dit een belangrijke omissie, omdat de jurysamenstelling en de beoordelingswijze essentieel zijn als het festival inderdaad ‘de beste musicus’ wil laten winnen en niet de beste harpist. De commissie was erg benieuwd naar de wijze waarop het concours deze potentieel vernieuwende werkwijze ten uitvoer brengt, maar mist hiervoor essentiële informatie in de aanvraag.

    Ten slotte kan de commissie zich lastig een oordeel vormen over de betekenis van het concours voor de carrières van de laureaten in het nabije verleden. De aanvraag meldt hier weinig tot niets over, hoewel de aanvrager nadrukkelijk een programma beschrijft om de betekenis van het concours voor de laureaten te vergroten. De commissie is enthousiast over dit programma, maar had zich graag ook een beeld gevormd van de impact op de carrière van de laureaten tot nu toe.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als voldoende.

    Zij vindt het coachingsprogramma, het CCC Programme, in de basis een goed idee. Dit kan een stimulans betekenen voor de carrière van de laureaten. In het plan geeft de organisatie echter onvoldoende inzicht of dit programma in de praktijk daadwerkelijk van betekenis is geweest voor de deelnemers. De commissie kan hierdoor niet op voorhand haar vertrouwen uitspreken over het effect dat het programma zal hebben op de ontwikkeling van de laureaten en hiermee op de ontwikkeling van de harpmuziek in bredere zin. Zij is verder positief over het ambassadeurschap van Remy van Kesteren voor de harp als solo-instrument. Hij heeft inmiddels bewezen de harp en de harpmuziek op een aansprekende manier op de kaart te kunnen zetten en hiermee te zorgen voor een positieve ontwikkeling van het genre. De commissie stelt op grond van het voorgaande vast dat het Dutch Harp Festival een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de podiumkunst, maar dat deze de eigen discipline niet overstijgt.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    Zij heeft in de basis vertrouwen in de bedrijfsvoering van de organisatie, maar de commissie stelt tegelijkertijd vast dat de financiële situatie in de afgelopen jaren wat instabiel is geweest. De commissie heeft begrip voor de verklaring van het festival voor het negatieve saldo op de realisatie van 2014 en zij is positief over de voornemens van de organisatie om verbeteringen door te voeren in de voorbereiding en de afronding van het festival. Zo wil het festival zorgen voor stabiel ondernemerschap en verduurzaming van het huidige niveau. De commissie is echter van mening dat in de uitwerking enkel een aantal basisstappen daarvoor worden benoemd en dat in het plan een heldere uitwerking van deze ambities ontbreekt.

    Volgens de begroting verwacht het Dutch Harp Festival dat de inkomsten in de komende jaren zullen toenemen. Hoewel de commissie in de basis positief staat tegenover deze groeiambitie, plaatst zij kanttekeningen bij de onderbouwing ervan. Zo ambieert de organisatie een stijging in de publieksinkomsten door de introductie van passe-partouts. Hierbij gaat de aanvrager volgens de commissie voorbij aan de mogelijkheid dat bezoekers wegblijven omdat het kopen van een los kaartje geen mogelijkheid meer is. Dat kan naar haar mening namelijk gevolgen hebben voor de publieksinkomsten. Verder zal de aanvrager inzetten op corporate sponsoring, zodat het festival in komende jaren minder afhankelijk wordt van de inkomsten uit fondsenwerving. Ook beoogt het festival in de komende jaren de inkomsten van particuliere sponsors te verhogen. De voorgestelde aanpak voor de verwerving van inkomsten uit private bronnen overtuigt de commissie nog te beperkt om erop te kunnen vertrouwen dat de aanvrager de beoogde flinke stijging van deze inkomstenpost zal realiseren.

    Wat de publieksbenadering betreft, vindt de commissie de beschreven doelgroepen te algemeen en erg breed geformuleerd. Daarnaast is de marketingstrategie in haar ogen eveneens vrij algemeen van aard. Het voornemen van de organisatie om gebruik te maken van nieuwe media, interactieve marketing en digitale communicatie, wordt volgens haar beperkt vertaald naar middelen. Zo wordt het in haar ogen niet duidelijk wat de organisatie verstaat onder interactieve marketing en ontbreekt het aan voorbeelden hiervan. Daarnaast vindt zij de inzet van zowel online als traditionele media weinig verrassend uitgewerkt. De commissie is er op grond van het voorgaande onvoldoende van overtuigd dat de organisatie de beoogde flinke groei van bezoekersaantallen zal realiseren. Bovendien stelt de commissie vast dat de aanvrager geen specifieke aandacht geeft aan de werving van publiek voor het concours. Zij vindt dat een gemis, omdat er een bijdrage specifiek voor het concours wordt aangevraagd en de commissie daarom graag meer inzicht had gekregen in de publiekswerving voor dat onderdeel binnen het festival.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlands podiumkunstenaanbod beoordeelt de commissie als ruim voldoende.

    Het festival presenteert aanbod dat voornamelijk dient te worden aangemerkt als klassieke muziek. Klassieke muziek wordt ook veel aangeboden op andere Nederlandse festivals en podia. De commissie constateert echter dat het repertoire dat het festival presenteert, zich onderscheidt van het aanbod dat elders op podia en festivals in Nederland te zien is. Zij is van oordeel dat het festival hiermee een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Utrecht. In Utrecht is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. De commissie vindt dat het Dutch Harp Festival hierdoor geen bijdrage levert aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is ruim voldoende.

    Het Dutch Harp Festival heeft in de afgelopen periode jaarlijks een bijdrage van 25.000 euro ontvangen van de gemeente Utrecht en vraagt voor de periode 2017-2021 bedrag aan van 50.000 euro per jaar. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Dutch Harp Festival te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per editie
    50.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    50.000
    Bijdrage (co)productie
     
    0
    Totaal per editie
    50.000
    Toegekend bedrag per editie
    25.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    50.000
    bedrag per editie
    50.000
    Bijdrage (co)productie
    0
    Totaal per editie
    50.000
    Toegekend bedrag per editie
    25.000

    * Alsnog toegekend in 2016

  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie