MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • Het Internationaal Danstheater

    Inleiding

    Sinds zijn oprichting in 1961 presenteert het Internationaal Danstheater naar eigen zeggen bijzondere dansvoorstellingen met livemuziek, geïnspireerd door en gebaseerd op tradities, rituelen en dansculturen van alle continenten. Vanaf 2011 is het Internationaal Danstheater op artistiek-inhoudelijk en organisatorisch gebied ingrijpend gereorganiseerd, waarbij de oude gezelschapsstructuur is afgebroken en een nieuwe infrastructuur is opgebouwd. In de periode vanaf 2013 is het gezelschap blijven produceren zonder structurele subsidies van Rijk en gemeente Amsterdam. De directie wordt gevoerd door Sophie Lambo (directeur) en Jan Linkens (artistiek intendant).

    Naar eigen zeggen onderscheidt het Internationaal Danstheater zich met zijn artistieke concept van andere dansgezelschappen in zowel genre, presentatievorm als publieksbereik. Het gezelschap wil voorstellingen maken over thema’s die in een cultureel diverse samenleving de gemoederen beroeren en wil zo een bijdrage leveren aan samenhang en onderling begrip. Het gezelschap vindt het belangrijk dat het werk zowel artistieke waarde als maatschappelijke impact heeft en dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van een dansrepertoire waarin de Nederlandse bevolking zich herkent. Danstradities van vaak eeuwenoude culturen vormen de inspiratiebron voor innovatieve dansproducties met livemuziek. Door hun aard, thematiek en invulling trekken de voorstellingen bewust een breed en divers publiek, aldus het Internationaal Danstheater.

    In de periode 2017-2020 zet het gezelschap in op consolidatie van het aantal bezoekers en voorstellingen dat in de afgelopen jaren is gerealiseerd. Tegelijkertijd streeft het naar artistiek-inhoudelijke verdieping en verdere ontwikkeling door nieuwe choreografen en dansers met diverse etnische achtergronden aan te trekken. Daarbij gaat het om makers met een aansprekende staat van dienst in de moderne dans die affiniteit hebben met het werken vanuit danstradities, zoals Lloyd Marengo, Neel Verdoorn, Annabelle Lopez Ochoa, Corneliu Ganea, Marguerite Donlon en Ederson Rodrigues Xavier. Daarnaast werkt het Internationaal Danstheater met solisten en ensembles die vanwege hun achtergrond zijn gespecialiseerd in de thematiek van de producties. Daarbij gaat het onder meer om Micha Molthoff, Izaline Calister en het Göksel Yilmaz Ensemble.

    De producties van het Internationaal Danstheater worden in eigen beheer geproduceerd en verkocht. Coproducenten voor de komende jaren zijn onder meer Dancing on the Edge, ITs Festival en Holland Dance Festival. Voor de verkoop van het aanbod voor de jeugd wordt samengewerkt met Frontaal Theaterbureau. Bij de ontwikkeling van nieuwe werk betrekt het Internationaal Danstheater ook beginnende choreografen die zich succesvol hebben weten te manifesteren binnen InsiDe-Out, het talentontwikkelingsprogramma van het gezelschap. Met dit programma biedt het gezelschap de komende jaren behalve ruimte voor de eigen dansers ook ruimte voor choreografen van buitenaf om hun choreografietalent te ontwikkelen.

    In de periode 2017-2020 speelt het Internationaal Danstheater honderd voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 527.500 euro.

    Historie

    Het Internationaal Danstheater ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of van het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door het Internationaal Danstheater onder meer beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘Silent Songs’, ‘Boma’, ‘Si-Lin’ en ‘Crazy Blues’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als voldoende.

    De commissie constateert dat het Internationaal Danstheater in de afgelopen jaren nadrukkelijk heeft gestreefd naar de ontwikkeling van een nieuwe artistieke koers. Zij stelt evenwel vast dat het hierin slechts ten dele is geslaagd. Afgezien van het vakkundig gemaakte werk van choreografe Neel Verdoorn, zijn de voorstellingen van het Internationaal Danstheater wisselend van niveau. Hoewel doorgaans sprake is van professioneel uitgevoerde en goed vormgegeven producties, noemt de commissie vooral de uitwerking van de gekozen thematiek weinig interessant. De meeste voorstellingen kenmerken zich naar haar mening door een nogal voorspelbare en oppervlakkige invulling van een vast voorstellingsformat, waarbij een internationaal bekende muziek- en dansstijl uit een specifieke cultuur of traditie het uitgangspunt vormt. Hierdoor ontbeert een belangrijk deel van het werk zeggingskracht, aldus de commissie.

    Het beleidsplan van het Internationaal Danstheater voor de periode 2017-2020 gaat volgens de commissie voort op de weg die het gezelschap enige jaren geleden is ingeslagen. Zij noemt het positief dat Jan Linkens zich de komende jaren zal concentreren op zijn rol als artistiek intendant en dat het gezelschap ruimte wil bieden aan nieuwe choreografen. Op basis van de namen die het gezelschap in het plan noemt, stelt de commissie evenwel vast dat deze groep nieuwe choreografen onevenwichtig is samengesteld, vooral op het gebied van vakmanschap en ervaring. Ook mist zij een overtuigende onderbouwing voor de gemaakte keuzes, waardoor het niet duidelijk is hoe deze makers zullen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de artistieke signatuur van het gezelschap.

    De commissie vindt het positief dat het Internationaal Danstheater wil aansluiten bij de multiculturele samenleving van Nederland door eigentijdse voorstellingen uit te brengen met wereldculturen als bron van inspiratie. Over de uitwerking is de commissie minder positief. De in de aanvraag genoemde producties sluiten hierop aan door hun gebruik van dansstijlen en genres zoals tango, Afrikaanse dans, streetdance en dansen uit de volkscultuur van Curaçao. Omdat de plannen niet ingaan op de inhoudelijke thema’s die het Internationaal Danstheater wil behandelen, is de commissie er niet van overtuigd dat het werk voldoende gelaagdheid zal vertonen. Dit is des te meer een gemis omdat het gezelschap in de aanvraag zelf aangeeft dat zijn producties naast een artistieke waarde ook een maatschappelijke impact hebben. Dat de producties het publiek zullen confronteren met zijn eigen belevingswereld. Door de geringe focus op de (historische) sociale context van de te gebruiken inspiratiebronnen, blijft volgens de commissie eveneens onderbelicht waar voor het Internationaal Danstheater zélf de essentie ligt in de vertaling van traditie naar actualiteit. Hierdoor bieden de plannen haar onvoldoende aanknopingspunten om er vertrouwen in de hebben dat het werk in de komende jaren zal winnen aan zeggingskracht.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    Hoewel het Internationaal Danstheater in de afgelopen periode geen meerjarige subsidie heeft ontvangen van het Fonds Podiumkunsten of de gemeente Amsterdam, is de instelling in financieel opzicht gezond. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat het gezelschap in 2013 na de beëindiging van zijn structurele subsidie heeft kunnen blijven produceren met behulp van frictiegelden en inkomsten uit de verkoop van de eigen Doelenzaal in Amsterdam. De commissie mist hier evenwel een reflectie op.

    Uit de plannen blijkt volgens de commissie dat het Internationaal Danstheater ernaar streeft in de komende periode de huidige begroting te consolideren. De financiële basis bestaat vanaf 2017 voor een belangrijk deel uit inkomsten uit publieke middelen van 787.500 euro, waarbij het gezelschap, behalve op een structurele ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten, rekent op een gemeentelijke subsidie van 260.000 euro per jaar. De commissie is evenwel niet op voorhand overtuigd van de haalbaarheid hiervan, aangezien het Internationaal Danstheater in het verleden geen directe subsidierelatie heeft gekend met vestigingsplaats Amsterdam.

    De commissie vindt het positief dat het nieuwe profiel van het Internationaal Danstheater wordt ingezet om alternatieve inkomstenbronnen aan te boren. De geraamde inkomstenstijging uit sponsoring en bijdragen van particulieren noemt zij evenwel hoog. Hoewel de plannen ingaan op het beleid dat het gezelschap hierbij voor ogen heeft, is er volgens de commissie geen sprake van een aannemelijke onderbouwing. De ontwikkeling van de publieksinkomsten sluit aan op de cijfers uit de afgelopen drie jaar en mag volgens de commissie om die reden als haalbaar worden verondersteld. Het Internationaal Danstheater heeft in de loop der jaren een omvangrijk speelcircuit opgebouwd, waar het zijn laagdrempelige voorstellingen met succes weet af te zetten. Hoewel het Internationaal Danstheater in de aanvraag geen strategie bij tegenvallers formuleert, is het volgens de commissie aannemelijk dat het gezelschap in staat zal zijn om deze op te vangen, aangezien de verkoop van de voorstellingen in de laatste jaren geen opvallende fluctuaties heeft laten zien.

    De commissie constateert dat het Internationaal Danstheater in de afgelopen jaren flinke stappen heeft gezet op het gebied van publieksbenadering. Uit de plannen spreekt een goed besef van de samenstelling en leeftijdsopbouw van de diverse publieksgroepen. De commissie merkt daarbij op dat zij er niet van overtuigd is dat de aard van het te ontwikkelen werk zal aansluiten op het beoogde bereik van vooral cultureel diverse publieksgroepen, aangezien het Internationaal Danstheater geen uitgewerkte visie presenteert om deze te bereiken. Hoewel de in de aanvraag genoemde samenwerkingspartners en coproducenten aansluiten bij de cultureel diverse speerpunten die de aanvraag formuleert, is de commissie van mening dat het gezelschap deze nog onvoldoende heeft weten te vertalen naar zijn positionering in het dansveld. De publieksbenadering die het Internationaal Danstheater voorstaat, is volgens de commissie weinig origineel en bedient zich van een inzet van marketing- en publiciteitsmiddelen die vandaag de dag ‘geëigend’ genoemd kan worden. Het gezelschap wil zichzelf als ‘merk’ in de markt zetten, maar slaagt er daarbij naar de mening van de commissie onvoldoende in om de diversiteit aan activiteiten als een geheel te presenteren. Ook meent de commissie dat het gezelschap op het gebied van communicatie nog de nodige stappen moet zetten waar het gaat om de te bereiken jongere, cultureel diverse publieksgroepen. Dat dit zal lukken, vindt zij op basis van de plannen niet aannemelijk.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Hoewel het gezelschap zijn voorstellingen baseert op dans van alle continenten en met livemuziek werkt, is de commissie van mening dat het werk in zijn verschijningsvorm in te delen valt binnen het genre academisch-moderne dans. Vergelijkbaar aanbod is ruimschoots vertegenwoordigd binnen het gesubsidieerde en commerciële dansaanbod in Nederland. Om die reden levert het werk van het Internationaal Danstheater geen bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het Internationaal Danstheater is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat dit gezelschap in de periode 2013-2015, in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen, niet alleen een hoog aandeel voorstellingen in de grote steden van de Randstad heeft gespeeld, maar ook in andere steden en regio’s. De plannen voor de komende periode sluiten hier goed op aan. De commissie vindt dat het Internationaal Danstheater een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van het Internationaal Danstheater niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    527.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
    Aangevraagd bedrag per jaar
    527.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
    0
    Toegekend bedrag per jaar
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie