MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • Holland Baroque

    Inleiding

    Holland Baroque is gevestigd in Utrecht. De artistieke leiding is in handen van klaveciniste Tineke Steenbrink en violiste Judith Steenbrink, medeoprichters van het ensemble. Tamar Brüggemann is zakelijk directeur. De missie van Holland Baroque is het alom kenbaar maken dat Holland Baroque hét ensemble is voor gedeelde schoonheid en blijvende muzikale ervaringen, voor zowel het publiek als voor de musici. Met een eigen, 21e-eeuwse visie op barokmuziek speelt het orkest op uiteenlopende podia en bedient het een publiek van nieuwkomers tot doorgewinterde muziekliefhebbers. Vanuit de kernwaarden – verbinden, aandacht, waardevolle ervaringen en eigenheid – wil Holland Baroque een jump start bieden aan talentvolle jonge musici, een trendsetter zijn en duurzame verbindingen aangaan met diverse partners. Daarnaast beoogt het orkest een breed publiek te overtuigen van de flexibiliteit en vitaliteit van (barok)muziek. Rode draad door de programmering is de samenwerking met andere ensembles of solisten, die op hun eigen manier – maar met eenzelfde open blik – oude muziek in het hier en nu plaatsen. Het muzikale onderzoek beweegt zich door alle muzieklagen heen; van jazz tot hardcore barok, van barokke volksmuziek tot compositieopdrachten. Holland Baroque typeert zichzelf als een artist driven ensemble, waarin de hechte kern van strijkers en basso-continuo sterk bijdraagt aan de eigenheid van de uitvoeringen.

    Voor de periode 2017-2020 krijgt de zoektocht naar een intense muzikale beleving gestalte in projecten met onder andere jazzpianist Leszek Mozdzer, een gospelkoor, chansons van Jacques Brel, nieuwe muziek van Theo Loevendie, Anthony Fiumara en Toshio Hosokawa, een hoorspel, eigen arrangementen en hardcore barok in een bijzondere opstelling. Daarnaast gaat het ensemble een duurzame relatie aan met een drietal musici: violiste Aisslinn Nosky, klavecinist Lars Ulrik Mortensen en violiste Amandine Beyer, die allen één keer per seizoen naar Utrecht komen. Verder vinden er ‘Training Experiences’ plaats met geselecteerde muziekstudenten uit Nederland en Europa.

    De bijdrage die wordt aangevraagd voor talentontwikkeling is bestemd om studenten oude muziek en jonge professionals speelervaring in een ensemble op te laten doen in een dynamisch barokorkest ‘nieuwe stijl’. Dit biedt het orkest de kans om spelers over een langere periode in het ensemble op te nemen om eventuele doorstroming mogelijk te maken.

    In de periode 2017-2020 speelt Holland Baroque 55 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 400.000 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 30.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 430.000 euro.

    Historie

    Holland Baroque ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitenregeling 2013-2016.

    Het Fonds volgt meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs van het Fonds de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds veertien voorstellingen en/of concerten van tien verschillende producties van Holland Baroque bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    De programma’s van Holland Baroque zijn volgens de commissie zeer gevarieerd en aansprekend en getuigen van een sterke artistieke signatuur van het ensemble. Zij waardeert het dat Holland Baroque bij de samenstelling van zijn programma’s het experiment niet schuwt. Hoewel de hoofdmoot van het repertoire bestaat uit barokmuziek, bedient het ensemble zich daarnaast van meerdere genres die op een overtuigende manier met de kernactiviteiten worden verweven. De bijzondere keuze voor de solisten, vaak musici uit andere genres, zorgt daarbij voor verrassende muzikale ontmoetingen. Hierdoor heeft het aanbod van Holland Baroque volgens de commissie veel zeggingskracht.

    Tegelijkertijd stelt de commissie vast dat de gedurfde programmatische keuzes soms ook minder goed uitpakken. Zo zijn niet alle programma’s even goed in balans, zoals in het geval van ‘Brel & Rameau’ en ‘Requiem for a Dream’. Ook kunnen de gekozen solisten niet altijd tippen aan de hoge uitvoeringskwaliteit van het ensemble zelf, waardoor de samenwerking niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Desondanks is de commissie van mening dat de uitvoeringen van Holland Baroque doorgaans gekenmerkt worden door overtuigend samenspel van hoog niveau, waar het speelplezier van afspat.

    De plannen voor de periode 2017-2020 bouwen volgens de commissie op een overtuigende manier voort op de activiteiten uit de afgelopen jaren. Deze bestaan naar haar mening uit een rijk en gevarieerd aanbod van programma’s, waarin de oorspronkelijke visie van het ensemble doorklinkt. In dat verband noemt de commissie met name programma’s als ‘Molière et Moi’, ‘Händel & Gospel’ en de samenwerking met singer- songwriter Daniël Lohues, die naar haar mening model staan voor de eigenzinnige invulling die Holland Baroque geeft aan de nieuwe muziekpraktijk. Ook is de commissie positief over de reprise van succesvolle programma’s en de continuering van beproefde samenwerkingen, onder andere met Eric Vloeimans en Leszek Mozdzer.

    De commissie heeft waardering voor het feit dat Holland Baroque in de plannen helder reflecteert op de publieksbeleving van de concerten in de afgelopen periode en daarbij aangeeft welke middelen het wil inzetten om de concerten meer te stroomlijnen, om zo de zeggingskracht ervan te optimaliseren. Hoewel zij vindt dat de concrete uitwerking van deze ambitie nog niet geheel overtuigend terugkomt in de artistieke uitwerking van de plannen, heeft zij er op grond van de overwegend goede publieksreacties op de programma’s van de afgelopen jaren vertrouwen in dat de aanpak van Holland Baroque succesvol zal zijn.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De commissie stelt vast dat Holland Baroque in de afgelopen jaren financieel in zwaar weer heeft verkeerd. Hoewel zij waardering heeft voor het feit dat de organisatie erin geslaagd is om de tekorten weg te werken en stappen heeft gezet om door te groeien naar een meer stabiele en toekomstbestendige situatie, constateert zij dat de financiële positie nog weinig solide is.

    De commissie is van mening dat de begroting voor de periode vanaf 2017 in grote lijnen logisch aansluit bij de aard en de omvang van de activiteiten die Holland Baroque wil uitvoeren. De belangrijkste inkomsten en uitgaven vertonen naar haar mening geen opvallende fluctuaties. Hoewel de commissie de begrote stijging van de eigen inkomsten in lijn vindt met de resultaten van de afgelopen jaren, is zij niet geheel overtuigd van de haalbaarheid ervan. Dit geldt met name voor de prognose van de inkomsten uit sponsoring en de bijdragen van private fondsen. Hiervoor mist de commissie een overtuigende strategie in de plannen. Zij heeft dan ook meer vertrouwen in de beoogde groei van de publieksinkomsten. Afgezien van het feit dat Holland Baroque op ondernemende wijze inzet op het doorspelen van succesvolle programma’s, vindt de commissie het positief dat de plannen om deze concerten winstgevender te maken zijn gekoppeld aan het verzamelen van bezoekersgegevens. Het voornemen om structureel te investeren in de backoffice vindt de commissie om die reden begrijpelijk.

    Al met al is de spreiding van inkomstenbronnen volgens de commissie in balans. Afgezien van de inkomsten uit private fondsen kennen deze geen grote onzekerheden. Daarnaast stelt zij vast dat de publieksinkomsten niet afhankelijk zijn van het welslagen van een enkel programma. De kostenstructuur van het ensemble kent volgens haar voldoende flexibiliteit, waardoor het in staat is adequaat in te spelen op kansen wanneer deze zich voordoen. De commissie mist in de plannen evenwel een strategie in geval van eventuele financiële tegenvallers. Zij noemt dit opmerkelijk, temeer daar Holland Baroque nog niet over voldoende eigen vermogen beschikt om deze zelf op te vangen.

    De commissie is van mening dat de manier waarop Holland Baroque zich positioneert goed aansluit bij de plaats die het ensemble inneemt in het Nederlandse muzieklandschap. Daarbij weet het ensemble zijn voorhoedepositie binnen de vernieuwing van de oude muziek geloofwaardig te vertalen in zijn communicatie- en marketingbeleid. Zo benoemt Holland Baroque in de aanvraag twee hoofddoelgroepen (liefhebbers van klassieke muziek en culturele omnivoren), die volgens de commissie goed gekarakteriseerd worden in de plannen, evenals de platforms waar zij te bereiken zijn. Ook vindt zij het positief dat er concrete doelen zijn beschreven voor de publieksbenadering. De benadering per doelgroep is volgens haar goed gedifferentieerd en onderbouwd. Daarnaast wordt in de aanvraag een helder onderscheid aangebracht in acties die bestaand publiek moeten vasthouden en acties die nieuw publiek moeten binnenhalen. Ook wordt ingezet op zowel gratis publiciteit als betaalde media, het actiever inzetten van sociale media en frequent publieksonderzoek

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Zij plaatst het aanbod binnen de klassieke muziek, en dan met name binnen de barokmuziek. Beide genres zijn veelvuldig te horen op de Nederlandse podia. Het werk van Holland Baroque onderscheidt zich van dit aanbod doordat vanuit de baroktraditie grenzen worden opgezocht en verlegd. Uiteenlopende muzikale stijlen worden geïncorporeerd en er wordt samengewerkt met gastmusici uit zeer uiteenlopende genres. De commissie vindt dat Holland Baroque een aanzienlijke bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Holland Baroque is gevestigd in Utrecht, waar het podiumkunstenaanbod relatief groot is. Verder constateert de commissie dat Holland Baroque in de periode 2013-2015 in relatie tot andere podiumkunstinstellingen een substantieel aandeel concerten in andere steden en regio’s heeft gespeeld en dat die spreiding in de komende periode hoog zal zijn. De commissie vindt de plannen op dit punt ook aannemelijk. De commissie vindt dat Holland Baroque een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert de bijdrage talentontwikkeling niet toe te kennen.

    De commissie constateert dat de plannen voor de Training Experience, die onderdeel uitmaken van dit plan, niet passen binnen de doelstellingen van het Fonds Podiumkunsten. Zij heeft waardering voor de wens van ensembles om een rol te spelen bij het begeleiden van jonge musici en componisten naar de beroepspraktijk, maar zij stelt vast dat – daar waar het gaat om studenten – de verantwoordelijkheid ligt bij de conservatoria in het land. De relatief beperkte middelen die bij het Fonds Podiumkunsten beschikbaar zijn als bijdrage in de talentontwikkeling zijn niet bedoeld voor podiumkunstenaars die nog een beroepsopleiding volgen.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Holland Baroque te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    430.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    25
    2.800
    70.000
    Circuit groot
    30
    8.500
    255.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    400.000
    Toegekend bedrag per jaar
    400.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    430.000

    Circuit klein/middel
    70.000
    Circuit groot
    255.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    400.000
    Toegekend bedrag per jaar
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie