MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • ITs Festival

    Inleiding

    Het ITs Festival Amsterdam is een jaarlijks, negendaags festival met voorstellingen op diverse Amsterdamse locaties. Artistiek directeur is Theu Boermans. Op het festival presenteren afstuderende theatermakers, acteurs, choreografen en dansers zich aan het eind van hun opleiding voor het eerst aan elkaar en aan een publiek van theaterliefhebbers en vakgenoten. Het ITs Festival presenteert werk van binnen- en buitenlandse opleidingen. Het festival toont de meest belangwekkende afstudeervoorstellingen van de nieuwste generatie internationale podiumkunstenaars en biedt door samenwerking met andere Europese kunstinstellingen een platform aan deze jonge makers om zich verder te kunnen ontwikkelen. Het omschrijft zijn rol als die van springplank naar een succesvolle professionele carrière.

    Het ITs Festival Amsterdam zet voor de komende periode 2017-2020 een koerswijziging in en zal de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de programmering herzien. De behoefte aan meer inhoudelijke kwaliteit en de veranderende context op internationaal en nationaal niveau hebben geleid tot een scherpere plaatsbepaling van het ITs Festival als internationaal theaterscholenfestival. De directie maakt daarom voortaan zelf een selectie vanuit een artistieke visie, gericht op inhoudelijke, zich onderscheidende kwaliteit. Er ontstaat hierdoor volgens het festival meer ruimte voor coproducties, crossovers, locatieprojecten en nieuwe disciplines.

    Vanaf de editie in 2017 vervallen de vaste plekken voor Nederlandse opleidingen in het ITs Festival-programma. Studenten kunnen via het indienen van een aanvraag in aanmerking komen voor een speelplek op het ITs Festival. De selectie zal plaatsvinden op basis van ingediende plannen. In deze plannen dienen de aanvragers een artistiek-inhoudelijke toelichting te geven. Aanvragers kunnen zelf aangeven of ze willen meedingen naar prijzen, en zo ja naar welke. De selectie zal plaatsvinden in alle podiumdisciplines en de adviescommissie zal bestaan uit een vertegenwoordiging van verschillende expertises uit het werkveld. Jonge alumni van de podiumkunstopleidingen maken expliciet deel uit van deze commissie. De artistieke directie besluit in samenspraak met de adviescommissie over de uiteindelijke programmering, op basis van artistiek- inhoudelijke kwaliteit, innovatie/vernieuwing en haalbaarheid. De artistieke directie hoeft zich daarin niet te beperken tot de inzendingen. Internationale coproducties van Nederlandse hbo-opleidingen met internationale opleidingen krijgen speciale aandacht in het selectieproces.

    Verder wil het festival op het gebied van talentontwikkeling de komende periode nog sterker inzetten op versteviging van de partnerschappen met instellingen waarmee het festival uitwisseling en doorstroming kan realiseren en individuele talentontwikkelingstrajecten kan opzetten. Er zullen diverse samenwerkingen opgezet worden.

    Stichting ITs Festival vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ´klein/middelgroot festival´. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting ITs Festival ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Het ITs Festival is bij de commissie bekend als de plek waar afstuderende theatermakers, acteurs, choreografen en dansers uit binnen- en buitenland zich met afstudeerwerk kunnen presenteren. De commissie constateert dat de organisatie met ingang van de nieuwe beleidsperiode een ingrijpende wijziging in de aanpak wil toepassen. Het profiel van het festival was tot nu toe vooral gebaseerd op het tonen van een overzicht van afstudeervoorstellingen van alle podiumkunstopleidingen in Nederland. Hiermee ontstond volgens de commissie een mooi overzicht van het werk van makers net voordat ze de podiumkunstenmarkt bestormen. De keerzijde hiervan is volgens de aanvrager dat de festivalorganisatie zelf slechts beperkt invloed had op de selectie op basis van kwaliteit van het aanbod. In de ogen van de commissie leidde dat tot een programma dat weliswaar wisselend was van kwaliteit, maar dat daarmee wel het doel diende om een breed overzicht te tonen van de stand van zaken binnen de opleidingen. Daar horen zowel kwalitatief goede als minder goede voorstellingen bij, volgens de commissie. ITs Festival creëerde volgens haar een platform waarop de kracht juist in het niet-cureren schuilt. De commissie vindt het namelijk een mooi idee dat afgestudeerde makers en uitvoerders een gelijkwaardige startpositie wordt geboden in de vorm van een festival waarin voor de selectie het kwaliteitsoordeel nog niet de overhand heeft.

    Het festival zet met ingang van 2017 een ingrijpende koerswijziging in. In tegenstelling tot de aanpak zoals hierboven geschetst, zal de artistieke leiding voor de programmering van het festival een selectie maken uit de diverse afstudeerprojecten. Een dergelijke selectiemethode werd al wel toegepast bij het kiezen voor de internationale afstudeerproducties en de Nederlandse dansopleidingen. De commissie kan zich voorstellen dat de organisatie een nieuwe koers vaart, met de argumentatie dat dit in het belang is van de kwaliteit van de programmering en de versteviging van de internationale positie. Tegelijkertijd is de commissie kritisch over de gevolgen hiervan voor de functie en identiteit van een festival dat afstudeervoorstellingen toont. Door die brede schakelfunctie van de opleidingen naar de Nederlandse praktijk los te laten, verdwijnt volgens haar iets van de raison d’être van het ITs Festival Amsterdam. De organisatie zou zich volgens de commissie minder moeten laten leiden door de opvatting dat de programmering van wisselende kwaliteit is en zich in plaats daarvan steviger kunnen positioneren vanuit de genoemde platformfunctie. Door een selectie op kwaliteit te maken, boet het festival volgens haar in aan kracht, die nu juist zit in het tonen van een breed overzicht van de lichting van het betreffende afstudeerjaar van Nederlandse opleidingen.

    Kritiek plaatst de commissie ook bij de manier waarop het festival beoogt de selectie te maken. De aanvrager baseert zich bij het maken van keuzes op ingediende projectplannen van de studenten. De commissie vindt dat het festival hiermee het risico neemt dat voorstellingen van interessante makers, die zich niet met een plan bij de organisatie zullen melden, aan het festival voorbijgaan. Ook mist ze in de aanvraag een uitwerking van de nieuwe koers voor de uitreiking van de awards. Over dergelijke risico’s en valkuilen in de nieuwe opzet reflecteert de aanvrager in het plan volgens de commissie onvoldoende. Dat geldt ook voor de functie die het festival heeft voor de podiumkunstopleidingen in Nederland. De stem van de opleidingen en de reflectie van het kunstvakonderwijs op de herziening van het programmeringsbeleid van het ITs Festival komen in het plan onvoldoende aan bod. In de nieuwe opzet stelt het festival zich onafhankelijker op ten opzichte van de opleidingen, terwijl het voor een afstudeerfestival volgens de commissie juist belangrijk is dat de invulling breed wordt gedragen in het onderwijsveld.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als voldoende.

    De bijdrage die het festival levert, zit volgens de commissie voornamelijk in het aanbieden van een staalkaart van afstudeervoorstellingen uit binnen- en buitenland. Een strengere selectie aan de poort zal weliswaar de artistieke kwaliteit van de programmering positief beïnvloeden, maar zal volgens de commissie tegelijkertijd beperkend werken voor de bijdrage die het festival in de breedte levert aan afstuderende makers en uitvoerders in de podiumkunsten. De mogelijkheid die het festival biedt om podiumervaring voor een kritisch publiek op te doen en vlieguren te maken, zal voor een kleinere selectie in het afstudeerveld betekenis krijgen.

    Een zekere bijdrage levert het ITs Festival met de speciale projecten waarin het participeert, zoals het artist-in-residence-programma, de tournee die het in samenwerking met Via Rudolphi organiseert en de aandacht voor internationale doorstroming. De commissie mist in de aanvraag wel een reflectie op resultaten van dergelijke programma’s uit het verleden, die de invloed op de ontwikkeling van de betreffende makers illustreert. Zij beaamt wel dat het winnen van een prijs tijdens het ITs Festival Amsterdam een belangrijke impuls kan geven aan de carrière van makers vanwege de aandacht bij programmeurs en pers voor de prijswinnaars.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als ruim voldoende.

    De commissie heeft vertrouwen in de bedrijfsvoering van het festival. Naar haar mening sluit de begroting logisch aan op de inhoudelijke plannen. De aanvrager wil met structurele subsidies in de toekomst aan een stabielere basis bouwen van waaruit ze zich kan richten op de beoogde programma- en publieksontwikkeling en verdere fondsenwerving. De commissie vindt dat dit helder terug te zien is in de voorgenomen prestatiecijfers, waarbij de aanvrager structureel rekent op meer (betalende) bezoekers dan in de periode 2013-2015. Als gevolg hiervan nemen de publieksinkomsten in de begroting toe. Ook rekent de organisatie, na een tijdelijke terugval in 2015, weer op stijgende inkomsten uit private fondsen. De financieringsmix in zijn geheel maakt op de commissie een realistische indruk, mede vanwege het feit dat de organisatie in het verleden in staat is gebleken om de verschillende bronnen met succes aan te spreken. Wel merkt de commissie daarbij op dat een aantal posten, zoals ‘sponsorinkomsten’, ‘horeca’ en ‘vergoedingen uit samenwerking’, over de jaren heen sterk fluctueren zonder dat de organisatie daarvoor in de plannen een verklaring geeft. Bovendien constateert zij dat de organisatie deze inkomstenposten voor de komende jaren aan de behoudende kant begroot, gezien de resultaten die daar in het verleden in zijn geboekt.

    Wat de kosten betreft kan de commissie zich vinden in de redenering van de aanvrager dat de nieuwe opzet zal leiden tot hogere personeelskosten. Het is aannemelijk dat het voorgestelde nieuwe selectieproces en de daarbij behorende administratieve afhandeling meer personele inzet zullen vragen. De commissie is wel van mening dat de relatief hoge post voor marketingkosten niet in evenwicht is met het verwachte bedrag aan publieksinkomsten dat hiermee wordt gegenereerd. Daarnaast constateert zij dat het bedrag aan uitkoopsommen en honoraria voor de professionele uitkoopsommen laag is, maar dat dit wel aansluit bij een festival met een programmering van afstudeervoorstellingen.

    Op basis van het aangeleverde cijfermateriaal constateert de commissie dat de financiële gezondheid van de organisatie enigszins onder druk staat. Er is sprake van een minimaal eigen vermogen, waardoor het festival op dit moment geen mogelijkheid heeft om onvoorziene tegenvallers op te vangen. De commissie vindt het positief dat de organisatie aangeeft dat ze de algemene reserve wil aanvullen, maar vindt dat niet vertaald in de begroting. Er ontbreekt volgens haar een voorzien positief exploitatieresultaat in de komende jaren, waarmee het festival een buffer kan creëren om tegenvallers in de toekomst op te vangen.

    Het pr- en marketingplan en de publieksvisie vindt de commissie in de aanvraag overtuigend uitgewerkt. De organisatie heeft volgens haar een duidelijk beeld van de beoogde doelgroepen voor het ITs Festival en benoemt per doelgroep passende marketingkanalen en -middelen die ze in de publiekswerving zal inzetten. De commissie is er positief over dat het ITs Festival Amsterdam in de publiciteit samen optrekt met onder andere de festivaltheaters en de programmapartners. Zij vertrouwt er op basis van het plan op dat de organisatie de ambitie op het gebied van de publieksontwikkeling kan realiseren.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Het festival vertoont afstudeervoorstellingen in alle mogelijke podiumkunstdisciplines. De gepresenteerde voorstellingen verschillen niet wezenlijk van het aanbod dat ook op andere festivals en op reguliere podia wordt geprogrammeerd. Ook constateert de commissie op festivals en podia de laatste jaren een groeiende aandacht voor het werk van jonge makers. Zij beoordeelt op grond van het voorgaande dat het ITs Festival geen bijzondere bijdrage levert aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als neutraal.

    Het festival vindt plaats in Amsterdam. In Amsterdam is een ruim aanbod aan podiumkunsten aanwezig, zowel gepresenteerd op podia als op festivals. Hierdoor levert het ITs Festival geen bijzondere bijdrage aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De aanwezigheid van de financiële bijdrage van provincie of gemeente is ruim voldoende.

    Het ITs Festival ontving in de afgelopen periode een jaarlijkse bijdrage van de gemeente Amsterdam van gemiddeld 117.370 euro. Voor de periode 2017-2020 vraagt het festival een bijdrage aan van 135.000 euro per jaar. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting ITs Festival niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    125.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    125.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie