MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • Jazz in Motion

    Inleiding

    Stichting Jazz in Motion is de organisatie achter de activiteiten van saxofonist Yuri Honing en drummer Joost Lijbaart en is gevestigd in Amsterdam. De zakelijke en artistieke leiding wordt gevoerd door beide musici. De organisatie richt zich op het produceren van kwaliteitsmuziek naar internationale maatstaven voor een breed publiek. De activiteiten van Jazz in Motion waren in het verleden breed georiënteerd, maar tegenwoordig wordt de kern van de organisatie gevormd door twee groepen, het Yuri Honing Acoustic Quartet en Batik. Beide groepen brengen genreoverstijgende hedendaagse muziek waarin stijlen als improvisatie, jazz, pop, klassieke muziek en wereldmuziek worden samengesmeed tot een nieuwe vorm van jazz. De musici hebben naast een klassieke achtergrond ook een jazz- en popachtergrond. Pianist Wolfert Brederode vormt een verbindende factor tussen beide groepen. Het Yuri Honing Acoustic Quartet staat onder leiding van Yuri Honing, die verantwoordelijk is voor nieuw repertoire, de logistiek en de repetities. De groep bestaat, naast Honing en Lijbaart, uit pianist Wolfert Brederode en bassist Gulli Gudmundsson. Joost Lijbaart vervult de rol van voortrekker bij Batik, waarbij ook Brederode nieuw werk aandraagt. Het uitgangspunt van de muziek is volgens de aanvrager het laten samensmelten van de verschillende instrumenten tot één geheel, waarbij er veel lagen over elkaar worden gelegd. Zo ontstaat een nieuwe manier van collectief improviseren met, naast ritme, veel aandacht voor kleur en ruimte. De aanvrager zegt zich te onderscheiden door de langdurige samenwerking tussen de groepsleden, de intentie om de diepte op te zoeken, de navolging die de projecten vinden bij collegae, het unieke tenorgeluid van Honing en de onderscheidende concerten. Het doel voor de komende jaren is muzikale verdieping en groei te realiseren, de persoonlijke signatuur te versterken en de (inter)nationale positie te verbeteren.

    In de periode 2017-2020 wil het Yuri Honing Acoustic Quartet de volgende activiteiten ondernemen: nieuwe platforms ontwikkelen die het Europees Panorama in historisch en futuristisch perspectief plaatsen; samenwerken met het Nederlands Blazers Ensemble in een project over de muziek van Hubert de Blanck; samenwerken met dirigent Vincent de Kort om repertoire van Honing te orkestreren en uit te voeren; samenwerken met blokfluitist Erik Bosgraaf in een project rondom het repertoire van Monteverdi en ten slotte het jaarlijkse muziekfestijn ‘Winterreise’ realiseren. Joost Lijbaart gaat concerten geven met zijn groep Batik en zet daarnaast het project ‘Under the surface’ op, waarin open improvisaties en de samenwerking met jonge musici een grote rol zullen spelen.

    In de periode 2017-2020 speelt Jazz in Motion 45 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 159.500 euro.

    Historie

    Stichting Jazz in Motion ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Jazz in Motion beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van verschillende voorstellingen en/of concerten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Het Yuri Honing Acoustic Quartet en Batik beschikken beide over een uitstekende uitvoeringskwaliteit en een divers repertoire. Beide groepen zijn samengesteld uit gedreven en veelzijdige musici die de muzikale ideeën van Honing en Lijbaart goed kunnen uitdragen. Daarnaast heeft de commissie waardering voor het werk van beide artistiek leiders, die elk een eigen plek innemen binnen de Nederlandse jazzsector. Het werk van Yuri Honing kenmerkt zich door een grote lyriek en een eigen en herkenbare signatuur. Als componist laat hij zich niet belemmeren door schotten tussen genres en stijlen. Het kwartet heeft onder zijn leiding een sterk groepsgeluid, dat indringend en tegelijk kwetsbaar is. Ook drummer Joost Lijbaart beschikt over een grote mate van vakmanschap en een geheel eigen manier van omgaan met ritme en percussie. Daardoor is zijn spel bij uitstek geschikt om zich op organische wijze te vermengen met muziek uit andere genres, culturen en disciplines.

    Over de plannen voor de periode 2017-2020 is de commissie kritisch. De aanvraag is voor een groot deel samengesteld uit persquotes, die weliswaar de kwaliteiten van de musici benadrukken, maar de artistieke visie achter en de uitwerking van de plannen zo goed als onbesproken laten. Hoewel er volgens de aanvraag sprake is van een gedeeld artistiek uitgangspunt, vindt de commissie dit niet terug in de plannen. Doordat de twee bandleiders een geheel eigen signatuur meebrengen binnen de organisatie vindt zij het niet aannemelijk dat zij elkaar als vanzelfsprekend aanvullen en versterken. Verder vindt de commissie de uitwerking van de voorgenomen producties onder de maat. Deze worden in de aanvraag aangestipt, maar nergens nader toegelicht. De aanvraag gaat niet in op de artistieke invulling van de projecten die Yuri Honing ontwikkelt, noch op de motivatie voor de keuze voor de samenwerkingspartners zoals het Nederlands Blazers Ensemble, dirigent Vincent de Kort en blokfluitist Erik Bosgraaf. Ook legt de aanvrager niet uit wat bedoeld wordt met het ontwikkelen van de ‘nieuwe platforms’. Het jaarlijkse ‘Winterreise’, dat in 2015 zijn laatste editie beleefde, krijgt volgens de aanvraag een doorstart. De gedachte hierachter, maar ook de inhoudelijke invulling van het programma, is niet beschreven. De commissie heeft vergelijkbaar commentaar op de projecten van Joost Lijbaart. Buiten het gegeven dat de groep Batik een cd uitbrengt en concerten gaat geven, zijn er zo goed als geen concrete projecten voor de komende jaren beschreven. De commissie krijgt al met al te weinig een beeld van de plannen voor de komende vier jaar om overtuigd te raken van de oorspronkelijkheid en de zeggingskracht van de concerten.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Jazz in Motion heeft geen jaarrekeningen meegezonden over de afgelopen jaren, waardoor de balansen ontbreken en er geen zicht is op de liquiditeit van de organisatie. De wel ingestuurde informatie is weinig inzichtelijk, onder meer omdat deze is opgezet volgens het kasstelsel. De artistiek leiders dragen zelf zorg voor productionele zaken en acquisitie en laten zich ondersteunen door freelancekrachten op het gebied van onder meer marketing en boekingen. Met de opbrengsten uit uitkoopsommen kunnen de personele uitvoeringslasten gedekt worden. De commissie constateert dat deze bedrijfsvoering met zich meebrengt dat de stichting geen reserves heeft opgebouwd waarmee tegenslagen kunnen worden opgevangen of investeringen kunnen worden gedaan voor grotere producties.

    De commissie vindt de toelichting op de begroting niet helder en weinig transparant. Deze vermeldt dat alleen de cijfers zijn opgenomen die direct verband houden met de 45 concerten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, maar dat er meer activiteiten zullen plaatsvinden. De commissie vindt dat daarmee een onvolledig beeld wordt gegeven van de exploitatie van de stichting. Mede hierdoor valt de begrotingsontwikkeling moeilijk af te leiden uit de cijfers. Zo valt het de commissie op dat de eigen inkomsten ten opzichte van de voorgaande jaren dalen, ondanks hogere publieksinkomsten. Ook vindt zij dat er nauwelijks op spreiding van inkomstenbronnen wordt ingezet: de inkomsten bestaan uit publieksinkomsten en het subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Er wordt geen beroep gedaan op bijdragen van particulieren of sponsoring, ondanks het voornemen om in te zetten op verbintenissen met het bedrijfsleven. Evenmin zijn er bijdragen van private fondsen of opbrengsten uit de verkoop van cd’s opgenomen in de begroting. Daarmee is de financiering van de activiteiten eenzijdig opgebouwd.

    De ambities van de aanvrager zijn volgens de commissie zeer beperkt. Zij bouwen voort op de concertpraktijk van de afgelopen jaren en geven zakelijk gezien geen blijk van een innovatieve en inspirerende werkwijze. Uit de plannen blijkt niet dat de subsidiëring zal leiden tot significante groei van het aantal activiteiten, inkomsten of bezoekers. Naast de mogelijkheid van bezuinigen wordt er in de aanvraag geen strategie bij tegenvallende resultaten beschreven.

    Op het gebied van publieksbenadering onderscheidt de aanvraag verschillende doelgroepen voor de beide groepen. De commissie merkt hierbij op dat deze doelgroepen uitermate breed beschreven zijn met termen als ‘gangbaar jazzpubliek’, ‘jongeren’ en ‘midden- en hoogopgeleid publiek’. Zij vindt deze karakterisering te algemeen om een gerichte promotiestrategie op toe te passen. De plannen voor het bereiken van nieuw publiek zijn met name gebaseerd op het presenteren aan een breed publiek en op de naamsbekendheid van Yuri Honing. De middelen die voorts worden gebruikt zijn vooral een opsomming van mogelijkheden, waarbij de commissie een visie en een daaraan gekoppelde strategie mist. Dat dit zal leiden tot uitbereiding en bestendiging van de doelgroepen vindt de commissie niet aannemelijk. Jazz in Motion geeft een beschrijving van diens positie in het culturele veld. Genoemd worden de langdurige samenwerking, de navolging die de projecten krijgen en de artistieke kwaliteit en het succes van beide artistiek leiders. De commissie is van mening dat de aanvrager nalaat om zijn positie in de bredere context van het huidige culturele klimaat te plaatsen, waarin zij meerdere musici en ensembles kent die vergelijkbare kwaliteiten tentoonspreiden. De beschreven positionering vindt de commissie weinig overtuigend.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    De activiteiten van Jazz in Motion plaatst zij binnen het genre jazz- en geïmproviseerde muziek. Dit is volgens haar een genre dat met enige regelmaat te horen is op de Nederlandse podia. In de programma’s van Jazz in Motion worden echter verbindingen gemaakt met andere genres zoals klassieke en hedendaags gecomponeerde muziekstijlen. Hoewel het maken van cross-overs binnen verschillende muzikale genres vaker wordt toegepast, stelt de commissie dat de geheel eigen manier waarop Jazz in Motion dit doet een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Jazz in Motion is gevestigd in Amsterdam, waar het podiumkunstenaanbod zeer groot is. Verder constateert de commissie dat de activiteiten van Jazz in Motion in de periode 2013-2015 regelmatig hebben plaatsgevonden in andere steden en regio’s in het land. Ook de activiteiten voor de komende periode vinden goed gespreid plaats, in alle regio’s van het land. De commissie vindt dat Jazz in Motion een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Jazz in Motion te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    159.500
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    35
    1.300
    45.500
    Circuit groot
    10
    3.900
    39.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    159.500
    Toegekend bedrag per jaar
    159.500
    Aangevraagd bedrag per jaar
    159.500

    Circuit klein/middel
    45.500
    Circuit groot
    39.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    159.500
    Toegekend bedrag per jaar
    159.500

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie