MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • Karavaan

    Inleiding

    Karavaan is een podiumkunstenfestival dat plaatsvindt in Noord-Holland-Noord. Als onderdeel van een provinciale organisatie ontwikkelde Karavaan zich vanaf 2009 van straattheaterfestival naar een locatietheaterfestival. Na de editie van 2015 stopte de provinciale subsidie en is Karavaan een zelfstandig en autonoom festival geworden. Bovendien is Karavaan geen reizend festival meer, maar is gekozen voor een elfdaags festival dat plaatsvindt in de regio Groot-Alkmaar, met Alkmaar als thuisbasis. Ilse van Dijk is directeur van Karavaan. Karavaan programmeert en ontwikkelt professioneel locatietheater en podiumkunsten die op locatie een extra dimensie krijgen, aldus de aanvraag. Bij voorkeur worden locaties ontsloten die normaal niet publiekelijk toegankelijk zijn. Karavaan wil bijdragen aan het koppelen van verleden, heden en toekomst van deze locaties, door ze te bespelen met locatietheater en een randprogramma.

    Het festival programmeert disciplinebreed, waarbij theater en muziektheater de boventoon voeren. Karavaan biedt geëngageerd (locatie)theater, dat een bijdrage wil leveren aan de (landelijke) discussies over belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en thema’s. Kunstenaars kunnen volgens de organisatie een belangrijke rol spelen bij het nadenken over en handelen bij deze ontwikkelingen. Voorstellingen worden op betekenisvolle locaties gepresenteerd, waardoor de context en de plek het publiek uitdagen tot discussie en de maker verdieping geven aan zijn voorstelling, aldus de aanvraag. Karavaan richt zich op werk van Nederlandse en Vlaamse gezelschappen, theatermakers, choreografen en componisten. Het festival presenteert werk van gerenommeerde gezelschappen en makers, maar in even grote mate van jong talent. Vanaf 2016 vindt het festival plaats in mei, waarmee Karavaan het eerste theaterfestival van het seizoen wordt. De organisatie hoopt daar voordeel uit te halen, onder meer door landelijke premières te programmeren. Naast premières zal het festival ook reprises tonen, zolang die aansluiten bij de thematiek van het festival. De organisatie waardeert het festivalhart op van foyer tot plek waar naast eten, drinken en vermaak ook kleine voorstellingen worden getoond en de verbinding met de rest van de programmering wordt gelegd.

    In de periode 2017-2020 wil Karavaan verdergaan en zich verder ontwikkelen op de net ingeslagen artistieke weg. De organisatie wil meer worteling en commitment in de regio door via gesprekken met partners en makers programma’s te maken en de opgebouwde expertise en het netwerk in te zetten om deze aan elkaar te koppelen. In 2016 heeft het programma van Karavaan als thema ‘Local <-> Global, hoe wij verbonden zijn met de rest van de wereld’. Het thema in 2017 is ‘Nieuwe Energie’ en is gericht op transitie. In 2018 richt Karavaan zich op discriminatie en de moderne mens onder de titel ‘Open Mind’. Voor 2019 en 2020 laat Karavaan zich leiden door de actualiteit.

    Stichting Karavaan Exceptionel vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Karavaan Exceptionel ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Zij kent Karavaan als een Noord-Hollands reizend locatietheaterfestival. Het festival presenteerde sinds zijn bestaan jaarlijks in verschillende plaatsen in de provincie een divers programma met voornamelijk locatietheatervoorstellingen en theater op locatie. De spreiding van activiteiten leidde volgens de commissie tot een versnippering van het aanbod. Bovendien had het festival nergens de impact die het zou hebben veroorzaakt als de voorstellingen op een vaste plek gebundeld zouden worden gepresenteerd. Ook de artistieke kwaliteit van het aanbod in de afgelopen jaren vindt de commissie wisselend. Het geheel van de programmakeuzes vertoonde naar haar mening weinig samenhang en er sprak te weinig artistieke visie uit de bundeling van gepresenteerde voorstellingen.

    Gezien het voorgaande is de commissie positief over de keuze van Karavaan om het festival met ingang van 2016 alleen in Alkmaar en omgeving te plaatsen. Het voornemen van de organisatie om in de programmering aansluiting te zoeken bij de actualiteit, vindt zij daarnaast gewaagd en moedig. Ook is de commissie gecharmeerd van het voornemen van het festival om locaties een betekenisvolle rol te geven in de voorstellingen. Hoe het festival deze ambities wil waarmaken, maakt het in de aanvraag volgens haar echter onvoldoende duidelijk. Daarvoor ontbreekt naar de mening van de commissie een duidelijke artistieke visie van het festival op de maatschappij en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden, of op de wijze waarop de organisatoren een coherente samenhang denken te bereiken bij het selecteren van makers met een duidelijke maatschappijvisie. Zo wordt onvoldoende duidelijk hoe geborgd is dat voorstellingen die elders zijn ontwikkeld door op zich goede makers, aansluiten bij de voorgenomen uitgangspunten van de programmering en de gekozen locaties en de regio. Bij het ontwikkelen van coproducties en bij voorstellingen van jonge makers die door het festival zelf worden begeleid, lijkt dit kritiekpunt volgens de commissie overigens minder aan de orde te zijn.

    De commissie constateert verder dat Karavaan, naast bovengenoemde ambitie om maatschappelijk geëngageerd en actueel locatietheater te presenteren, zich ook wil profileren als showcasefestival middels premières en het programmeren en hernemen van reeds gemaakte voorstellingen. De commissie vindt dat daaruit blijkt dat het festival voor de komende periode nog geen duidelijke koers heeft uitgestippeld, waardoor een duidelijk profiel vooralsnog ontbreekt. Gezien de recente ontwikkelingen – de overgang naar een zelfstandige organisatie en permanente vestiging in Alkmaar – is dat op zich niet opmerkelijk. De komende periode zal volgens de commissie moeten uitwijzen hoe Karavaan zich in zijn nieuwe opzet zal ontwikkelen tot een aansprekend festival. De voorgestelde plannen zijn volgens haar nog te onvoldragen en te beperkt consistent om er geheel op te kunnen vertrouwen dat de aanvrager de ambities in de praktijk zal waarmaken.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als zwak.

    Het festival heeft de ambitie om jonge makers een podium te bieden en wil een aantal van hen artistiek en zakelijk begeleiden bij de ontwikkeling van nieuwe producties. Op grond van de aanvraag stelt de commissie vast dat de producerende en faciliterende functie van het festival nog volop in ontwikkeling is en de samenwerking met de mime-opleiding nog het meest concreet is. Daarmee levert Karavaan vooralsnog een bescheiden bijdrage aan de ontwikkeling van talent.

    De commissie is in beginsel wel positief over de intentie van het festival om beleidsmakers, bedrijven, instellingen en kunstenaars aan elkaar te koppelen. Hiermee beoogt de organisatie wederzijdse beïnvloeding tussen kunst en andere maatschappelijke domeinen aan te wakkeren. De uitwerking is ook op dit punt echter nog weinig concreet. Dat geldt ook voor de manier waarop de ontwikkeling van voorstellingen op specifieke locaties in Noord-Holland landelijk van betekenis kan zijn. Overigens vindt de commissie wel dat het festival een goed en inspirerend randprogramma heeft, dat verdieping geeft aan de kernprogrammering. Dit brengt ontwikkelingen teweeg die vooral ten goede komen aan de regio, maar zich in de ogen van de commissie vooralsnog niet vertalen naar een bijdrage aan de landelijke ontwikkeling van de podiumkunsten.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als voldoende.

    Zij constateert dat er sprake is van een nieuwe, zelfstandige stichting, die in 2016 voor het eerst het festival in een andere opzet gaat organiseren. Daardoor sluit de begroting niet logisch aan bij de begrotingen van voorgaande jaren. De balansgegevens die de organisatie heeft verstrekt over 2015 hebben betrekking op twee projecten van de nieuwe stichting en geven geen goede indruk van het festival als geheel. Naar verwachting zal een overschot over 2015 nog als calamiteitenreserve worden aangewend.

    De commissie vindt het aannemelijk dat het festival binnen de nieuwe organisatiestructuur en in haar nieuwe opzet met een kleinere begroting gerealiseerd kan worden. De cijfers laten volgens haar zien dat de eigen inkomsten op peil blijven, maar dat, met name door het terugtrekken van de provincie, de inkomsten uit publieke middelen afnemen. De structurele bijdrage van het Fonds Podiumkunsten vraagt de organisatie naar eigen zeggen aan om de afhankelijkheid van incidenteel geld te verkleinen. De aanvrager heeft voornemens om de eigen inkomsten te vergroten via sponsoring en crowdfunding. Zo hoopt men meer interesse van sponsors te genereren, omdat het festival nu op een vaste locatie plaatsvindt. Die kans acht de commissie aanwezig.

    Binnen de publieksbenadering maakt Karavaan een onderscheid tussen een viertal doelgroepen, waarbij de focus vooral ligt op groepen die al min of meer bekend zijn met het festival. Daar liggen volgens de commissie inderdaad de meest kansrijke mogelijkheden om meer publieksinkomsten te genereren. Door het festivalhart op te waarderen en het aldaar (gratis) activiteiten te presenteren, wil het festival het bereik onder een jonger publiek vergroten en hen tevens verleiden om betaalde voorstellingen te bezoeken. De uitwerking hiervan in het plan is volgens de commissie echter te beperkt, waardoor de aanvrager naar haar mening niet aannemelijk maakt dat het festival deze ambitie zal realiseren.

    Of Karavaan met zijn nieuwe beleid en specifieke focus een onderscheidende positie kan verwerven binnen de Nederlandse zomerfestivals, zal de toekomst nog moeten uitwijzen, volgens de commissie. Meer vertrouwen heeft de commissie in de realisatie van de ambitie om de contacten met lokale en regionale maatschappelijke en culturele organisaties te verbeteren en te intensiveren. Het netwerk dat het festival daarmee lokaal opbouwt, zal volgens de commissie waardevol zijn bij het leggen van verbindingen tussen het aanbod met een lokale maatschappelijke relevantie en een passend publiek.

    Tot slot beschrijft de organisatie volgens de commissie binnen de marketing heldere, operationele doelen en geeft ze duidelijk aan hoe ze de verschillende doelgroepen via marketing zal bereiken. Toch had de commissie in de plannen een meer strategische aanpak willen zien, waarin de nieuwe opzet en artistieke visie van het festival zich vertaalt in de publieksbenadering. De optimistische houding van de aanvrager over de groei van het publiek en de aanwezige kennis en ervaring van de festivalleiding, geeft de commissie wel het vertrouwen dat alle kansen worden benut om de beoogde groei te realiseren.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als neutraal.

    Het festival presenteert aanbod dat voornamelijk dient te worden aangemerkt als locatietheater en theater op locatie. Het festival is een van de vele zomerfestivals die Nederland rijk is en Karavaan presenteert aanbod dat ook elders in Nederland op festivals en podia te zien is. Hiermee levert Karavaan volgens de commissie geen bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in Alkmaar en directe omgeving. De commissie vindt dat het hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in de stad Alkmaar, anders dan in sommige andere regio’s, vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt. In Alkmaar en omgeving vinden ook andere festivals plaats en de stad kent een redelijke culturele infrastructuur op het gebied van de podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is ruim voldoende.

    Karavaan werd tot en met de editie van 2015 ondersteund door de provincie Noord-Holland met een jaarlijkse bijdrage van 280.000 euro. Van diverse betrokken gemeenten ontving Karavaan in de afgelopen periode ruim 30.000 euro per jaar. De organisatie ontvangt in ieder geval tot en met 2018 een structurele bijdrage van de gemeente Alkmaar van 90.000 euro. Hiermee is sprake van een beperkte lokale of regionale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Karavaan niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    125.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    125.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie