MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • Let's Get Lost Festival

    Inleiding

    Stichting Cultuur Expeditie Oost Nederland organiseert sinds 2012 jaarlijks in oktober in Zwolle het eendaagse popfestival Let’s Get Lost. Erik Delobel is artistiek verantwoordelijk voor het festival, Frank Satink draagt de zakelijke verantwoordelijkheid. De missie van de organisatie is om met het festival een ontdekkingstocht te creëren rond alternatieve (inter)nationale muziek op bijzondere, niet-alledaagse locaties in Zwolle. Het festival wil een schakel zijn tussen opkomende makers in de kunst en cultuur en poppodia, producenten en festivals, aldus de aanvraag.

    Op de festivaldag vinden er in de middag een aantal gratis toegankelijke akoestische sessies op intieme plekken plaats. In de avond begint het kernprogramma, dat alleen toegankelijk is met een polsbandje. Tot diep in de nacht biedt het festival een podium aan nieuwe indie-gerelateerde muziek en haar subcultuur, grotendeels afkomstig uit het buitenland, aldus de aanvraag. Let’s Get Lost beoogt een platform te zijn voor opkomende alternatieve muziek in Oost-Nederland. Het gaat daarbij niet alleen om bands uit Oost-Nederland, die ook aan bod komen in het programma. De nadruk ligt vooral op opkomende bands uit het buitenland die zelden tot nooit in de provincie Overijssel of zelfs Nederland spelen. Bij de selectie van bands kijkt de organisatie naar originaliteit, authenticiteit, pionierschap, potentieel, talent en interactie.

    Let’s Get Lost streeft ernaar om in de toekomst het festival naar twee dagen uit te breiden. De organisatie heeft de ambitie om met Let's Get Lost een early-adoptors-festival te worden met een onderscheidend aanbod ten opzichte van vergelijkbare popfestivals. Daarnaast wil de organisatie met het festival uitgroeien tot een vaste waarde in de festivalkalender, herkenbaar zijn als kwaliteitsmerk, geadopteerd worden door alle Nederlandse progressieve muziekmedia en -blogs en het vertrouwen krijgen van alle grote Nederlandse en internationale boekingskantoren. Hiernaast wil ze artistieke verdieping in het festival aanbrengen door (sub)genres van indiemuziek, nieuwe unieke locaties en decors, kunstprojecten en randprogrammering toe te voegen.

    Het festival vraagt een bijdrage (co)productie aan voor een artist in residence-project dat het ieder jaar zal organiseren. De exacte vorm daarvan moet de aanvrager nog onderzoeken. Het eerste verkennende gesprek met mogelijke samenwerkingspartner ArtEZ Zwolle heeft inmiddels plaatsgevonden en de intentie om samen te werken is er, aldus de organisatie.

    Stichting Cultuur Expeditie Oost Nederland vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘klein/middelgroot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 125.000 euro. Daarnaast vraagt de stichting een bijdrage (co)productie aan van 25.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 150.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting Cultuur Expeditie Oost Nederland ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zwak.

    Hoewel de ambitie om hét festival op het gebied van nieuwe (inter)nationale indie-gerelateerde popmuziek te worden de commissie aanspreekt, is ze van mening dat dit niet blijkt uit de tot nog toe gerealiseerde programmering. Hoewel het gepresenteerde aanbod over het algemeen op het gebied van vakmanschap van de musici goed is, vindt de commissie dat er van het tonen van ontdekkingen nauwelijks sprake is. Zij mist in het plan een artistiek-inhoudelijke visie van de aanvrager op het gepresenteerde genre. De aanduiding 'indie' in de popsector wordt volgens de commissie namelijk veelvuldig als verzamelnaam gebruikt voor muziek en bands die weinig van doen hebben met hetgeen de term in oorsprong vertegenwoordigde. In het plan wordt hier weliswaar globaal op gereflecteerd, maar de organisatie maakt niet helder hoe ze zich ten opzichte van de ontwikkeling van de indiemuziek positioneert en welke artistieke kwaliteit ze binnen de programmering nastreeft. Ook de criteria op basis waarvan de aanvrager bands selecteert, zijn daarvoor volgens de commissie te algemeen geformuleerd om meer duidelijkheid te geven. Al met al heeft zij er geen vertrouwen in dat de organisatie de rol die ze zichzelf toedicht, als voorloper en trendsetter in het ontdekken van (inter)nationale bands die later doorbreken en op grote festival staan, zal weten waar te maken. Bovendien bestaan er in Nederland diverse festivals die met succes een programmering van vernieuwende, indie-gerelateerde bands richten op een publiek van early adoptors. De aanvraag overtuigt de commissie er niet van dat Let’s Get Lost in dat veld een voorloper is.

    Wat de plannen voor 2017-2020 betreft merkt de commissie op dat een vertaling van de artistieke ambities naar een concrete programmering voor de komende jaren ontbreekt. Op grond daarvan vindt de commissie dat de beschreven missie en visie van de organisatie niet meer dan gemeenplaatsen blijven en zij mist een concrete uitwerking. Gematigd positief is de commissie over het presenteren van bands op diverse locaties in de binnenstad van Zwolle. Dit kan bijdragen aan de publieksbeleving, al reikt dat volgens de commissie niet verder dan het creëren van een decor. Van een inhoudelijke verbinding is volgens haar nauwelijks sprake.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten als zwak.

    De organisatie heeft plannen om in komende edities een artist-in-residence-programma op te zetten waarin nationale en internationale indieartiesten met elkaar zullen worden verbonden. Dit concept is volgens de commissie echter nauwelijks inhoudelijk uitgewerkt in de aanvraag. Daardoor heeft ze er geen vertrouwen in dat deze verbindingen belangwekkende nieuwe ontwikkelingen teweeg zullen brengen. Daarnaast merkt de commissie op dat de organisatie zelf in haar plan de bijdrage aan de podiumkunsten voornamelijk benadert vanuit een geografische context. Ze schrijft namelijk dat er in het oosten van het land een gemis is aan een platform voor nieuwe opkomende popmuziek. De commissie merkt op dat dit niet leidt tot een positief oordeel, omdat het voorzien in zo’n platform geen betrekking heeft op de ontwikkeling van de inhoud of vorm van het gepresenteerde genre of de podiumkunsten in het algemeen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Bovenal constateert de commissie dat de totale begroting voor de komende jaren ten opzichte van de voorgaande edities twaalf keer zo hoog wordt. De verschillende posten aan zowel de baten- als de lastenkant nemen fors toe. De aanvrager verwacht dat het aantal bezoekers in de periode 2017-2020 gemiddeld vierenhalf keer toeneemt in vergelijking met de realisatie van 2015. Deze verwachting, en de daarmee samenhangende toename van directe inkomsten, vindt de commissie onvoldoende overtuigend realistisch. Tot op heden heeft het festival namelijk maximaal 900 bezoekers weten te bereiken. Niets wijst er volgens de commissie op dat enkel de groei naar twee festivaldagen en een verdubbeling van het programma de beoogde stijging van het aantal bezoekers zal opleveren.

    De kosten voor het festival stijgen eveneens fors. Opvallend vindt de commissie dat het budget voor de kernprogrammering vier keer zo hoog wordt, terwijl het aantal activiteiten wordt verdubbeld. Naar haar mening rijmt dat niet met de aard van het festival. Let’s Get Lost beoogt namelijk bands te boeken die nog helemaal aan het begin van hun carrière staan en mogelijk gaan doorbreken. Hoewel de organisatie aangeeft ook een aantal grote namen te willen boeken als publiekstrekker, vindt de commissie het niet realistisch dat die gezien de aard van het festival zo exclusief zijn dat ze het merendeel van het programmabudget opslokken. Ze concludeert dat op dit punt een overtuigend beargumenteerde koppeling tussen de inhoudelijke ambities en een financiële vertaling daarvan ontbreekt. Daarnaast mist de commissie een zekere realiteitszin in de financiële ambities. Deze zijn volgens haar erg hoog in relatie tot de omvang van het festival. Hoewel de kosten voor de baat uitgaan, is het risico van de sprong die hier wordt voorgesteld naar de mening van de commissie onvoldoende afgedekt. Bovendien vindt de commissie het inconsistent dat de organisatie in de plannen aangeeft dat het festival een fondsenwerver wil aanstellen, maar dat er geen inkomsten uit private fondsen zijn begroot.

    Bij de publieksbenadering schrijft de aanvrager dat het festival zich richt op muziekliefhebbers van indie-gerelateerde muziek uit het hele land in de leeftijd 25 tot 45 jaar. Daarnaast richt Let’s Get Lost zich op de grotere doelgroep van twintigplussers uit met name Oost Nederland met een grote affiniteit voor muziek en die openstaan voor beleving en ontdekking, aldus de aanvrager. De inhoudelijke match tussen programmering en doelgroep lijkt volgens de commissie aanwezig, al vindt zij de doelgroepen tamelijk algemeen gedefinieerd. Daarnaast plaatst de commissie een kanttekening bij de ambitie van de organisatie om een landelijk publiek te bereiken. De commissie is er op basis van de plannen en de programmering niet van overtuigd dat Let's Get Lost op landelijk niveau de slag om het publiek met vergelijkbare en meer avontuurlijke festivals zal weten te winnen.

    Pluriformiteit

    De bijdrage aan de pluriformiteit beoordeelt de commissie als neutraal.

    Het festival presenteert aanbod dat voornamelijk bestaat uit alternatieve popmuziek. Er is in Nederland al een ruim aanbod hiervan, zowel in het gesubsidieerde als het vrije circuit van podia en festivals. Er is zodoende geen sprake van een bijzondere bijdrage aan de pluriformiteit.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de spreiding als ruim voldoende.

    Het festival vindt plaats in Zwolle. De commissie vindt dat hiermee een redelijke bijdrage wordt geleverd aan de spreiding. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat in Zwolle, anders dan in bepaalde regio’s, geen sprake is van het geheel ontbreken van vergelijkbaar aanbod. In Zwolle en omgeving vinden ook andere festivals plaats en de stad kent een goede culturele infrastructuur op het gebied van de podiumkunsten.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De financiële bijdrage van de provincie of gemeente is neutraal.

    Uit de aanvraag blijkt dat er noch bij voorgaande edities noch bij komende edities sprake is van een structurele financiële bijdrage van provincie of gemeente.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting Cultuur Expeditie Oost Nederland niet te honoreren.
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
    Aangevraagd bedrag per editie
    150.000
    Geadviseerd bedrag per editie
    0
    Toegekend bedrag per editie
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie