MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • Muziektheater De Plaats

    Inleiding

    Muziektheater De Plaats, met artistiek leider Albert Hoex, is gevestigd in Arnhem en heeft een eigen huis: de TransformatiePlaats. Dit is de zogeheten Hijszaal van de voormalige gasfabriek. Naast Albert Hoex bestaat de artistieke kern uit zes artistieke, zakelijke en productionele medewerkers. De Plaats wil avontuurlijk muziektheater brengen op betekenisvolle locaties in de openbare ruimte. Het gezelschap heeft als missie om voorstellingen te maken die zowel tijdens het maakproces als bij de uitvoering betekenisvol is voor de gemeenschap. Daarbij wordt samenwerking gezocht met diverse instellingen binnen en buiten de kunsten, zoals woningcorporaties, wijkraden, landschapsarchitecten, kunstopleidingen, amateurverenigingen en kerkgenootschappen. Voor elke nieuwe productie vormt de locatie de inspiratiebron en wordt een nieuwe tekst geschreven en een nieuwe compositie gemaakt. Per project worden acteurs, muzikanten en componisten geëngageerd.

    De Plaats heeft in de afgelopen jaren zijn werk ontwikkeld aan de hand van vier programma’s: kunsteducatie, gericht op het primair onderwijs; sociaal-artistieke (of community)projecten in de wijk; ‘Prateur-voorstellingen’ en muziektheaterproducties op basis van wereldmuziek die in eigen huis gespeeld worden. ‘Prateur-voorstellingen’ zijn locatieprojecten waarin professionals samenwerken met amateurs, zoals koren, harmonieorkesten en toneelverenigingen. Hierbij wordt steeds gezocht naar verbinding en betekenis, aldus de aanvraag. De voorstelling bestaat uit een serie van vijf tot zeven afgeronde scènes van een kwartier. Voor de komende periode wil De Plaats in artistiek opzicht inzetten op inhoudelijke verdieping en verdere professionalisering. Daarbij wordt nog nadrukkelijker een combinatie van westerse en niet-westerse (amateur)kunsten nagestreefd. Voor de periode 2017-2020 heeft het gezelschap de ambitie om langs bovenstaande vier lijnen per jaar gemiddeld acht nieuwe voorstellingen en reprises uit te brengen. Naast de educatieve en sociaal-artistieke projecten zijn dit gemiddeld twee ‘Prateur-voorstellingen’ en drie wereldmuziekproducties per jaar. Samenwerkingspartners zijn onder meer Toonkunstkoor Arnhem, orkest de ereprijs en Theatergroep Cactus. Als componisten worden onder anderen Andries van Rossem, Lucas Wiegerink en Stijn Hoes aangetrokken. In 2017 zal ‘Prateur Arnhem’ gespeeld worden op de oevers van de Rijn, waarbij ‘Das Rheingold’ van Wagner als inspiratiebron dient. In 2018 vormt ‘Macbeth’ de inspiratie voor een voorstelling over goed en kwaad in het Paleis van Justitie. De muziektheatervoorstellingen in eigen huis, zoals ‘De jongen in de koffer’ en ‘Wereldveranderaars’, worden ontwikkeld met muzikanten uit alle hoeken van de wereld en gaan onder meer over migratievraagstukken en andere wereldse zaken.

    De subsidieaanvraag bij het Fonds Podiumkunsten betreft met name de ‘Prateur-voorstellingen’ en de voorstellingen met wereldmuziek. In de periode 2017-2020 speelt De Plaats 95 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 150.000 euro.

    Historie

    De Plaats ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door De Plaats beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van de voorstellingen ‘De Thuiskomst, een Hollandse Odyssee’, ‘Prateur Nijmegen’ en ‘Prateur Arnhem’.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de kwaliteit als zwak.

    Zij heeft waardering voor de missie van De Plaats om kunst te maken waarmee een verbond wordt aangegaan met de directe omgeving. De commissie ziet dit terug in de wijze waarop De Plaats zijn artistieke beleid gestalte geeft in de eigen regio. Met name de locatievoorstellingen die gespeeld worden op interessante plekken in Arnhem en omstreken, acht zij aansprekend voor zijn doelgroepen. De makers hebben ruime ervaring met het creëren van community- of sociaal-artistieke projecten. Uit de producties spreekt dan ook een professionele benadering met het werken met amateurs. Dat getuigt van vakmanschap. Desondanks stelt de commissie vast dat de kwaliteit van de professionele voorstellingen van De Plaats wisselend is. Hoewel de thematische uitgangspunten doorgaans op een aansprekende manier worden vertaald naar het werk, is er volgens de commissie sprake van een matige uitvoeringskwaliteit. Zo zijn de gesproken teksten niet altijd verstaanbaar en komt de muzikale component niet in alle gevallen goed uit de verf. Hierdoor blijft de boodschap die de makers aan het publiek willen overbrengen soms wat aan de oppervlakte. Ook de liedjes in de producties vindt zij weinig verrassend en niet altijd van een hoog niveau. Volgens de commissie wordt in de voorstellingen van De Plaats op inventieve en beeldende wijze gebruikgemaakt van de ruimte, al constateert zij ook dat de locatie niet altijd inhoudelijk gerelateerd is aan de voorstelling. Dit doet naar haar mening afbreuk aan de zeggingskracht van de voorstellingen.

    De commissie vindt het uitgangspunt van het artistieke beleid voor de komende periode, “kunst die wil verbinden”, mooi en relevant. Het idee om met muzikanten uit alle hoeken van de wereld te gaan samenwerken is naar haar mening spannend en sluit goed aan bij het nieuwe beleid. De beoogde samenwerkingspartners, zoals Toneelgroep Oostpool en Theatergroep Cactus, zijn volgens de commissie goed gekozen en passend bij de voorgenomen producties. De commissie vindt de uitwerking van de voorgestelde projecten echter ontoereikend. Zo mist zij in vrijwel alle gevallen een motivering voor de gekozen onderwerpen of de thematiek. Hierdoor wordt onvoldoende duidelijk welk verhaal de makers met de voorstellingen willen vertellen. Daarbij ontbreekt bij alle plannen een beschrijving van de inhoud. Waaruit bijvoorbeeld de nieuwe blik op Bachs werk zal bestaan in ‘De jonge Mattheüs’, wordt niet toegelicht. Ook de muzikale concepten zijn mager uitgewerkt of ontbreken in het geheel; dit geldt onder meer voor de ‘Prateur-projecten’ die in 2017 en 2018 gerealiseerd worden en voor de coproductie met Theatergroep Cactus. Ten slotte is de commissie van mening dat De Plaats weinig reflecteert op het beleid van de afgelopen jaren. Zij mist hierdoor een relatie met de wijze waarop het gezelschap bijvoorbeeld het concept van de ‘Prateur-voorstellingen’ verder wil ontwikkelen en verdiepen.

    Ondernemerschap

    De commissie kwalificeert het ondernemerschap als goed.

    Zij stelt vast dat muziektheater De Plaats in de afgelopen jaren voornamelijk met projectsubsidies voorstellingen heeft geproduceerd en er in is geslaagd om de organisatie financieel gezond te houden. Dat komt onder meer doordat het gezelschap een relatief hoog percentage eigen inkomsten weet te genereren. De commissie is bovendien van mening dat er een zeer ondernemende houding spreekt uit de aanvraag. De Plaats heeft zich op overtuigende wijze weten te verankeren in Arnhem en omgeving, waar het gezelschap een breed netwerk heeft weten op te bouwen. Daarbij is de organisatie niet alleen binnen de culturele infrastructuur, maar ook met het bedrijfsleven en met diverse overheidsinstellingen samenwerkingsverbanden aangegaan. Voor de komende periode heeft De Plaats op alle fronten, van publieksbereik tot het werven van eigen inkomsten, in meer of mindere mate een uitbreiding voor ogen. Op grond van de ontwikkelingen in het verleden en de goede uitwerking van de plannen, acht de commissie deze groei aannemelijk. Zo stijgen de activiteitenlasten onder meer door de voorgenomen en goed beargumenteerde uitbreiding van het artistieke en zakelijke team. Er is bovendien sprake van een evenwichtige balans in het dekkingsplan. De commissie is positief over de geraamde bijdragen van private fondsen en de aanzienlijke inkomsten die de aanvrager uit sponsorbijdragen van particulieren en bedrijven verwacht te genereren en noemt de plannen op dit punt weloverwogen. Wel stelt zij vast dat de publieksinkomsten in de afgelopen periode per jaar forse schommelingen vertonen en dat deze fluctuaties niet worden toegelicht in de aanvraag. Alhoewel de commissie een strategie voor (financiële) tegenvallers mist, blijkt uit de plannen dat het gezelschap in staat is om zeer efficiënt en met minimale lasten voorstellingen te produceren.

    De Plaats heeft een duidelijke visie hoe zij zich wil positioneren in het veld. Dankzij de spraakmakende locatievoorstellingen, die het gezelschap al geruime tijd in de eigen regio maakt, heeft het gezelschap een herkenbare signatuur ontwikkeld. Bovendien heeft De Plaats een helder beeld van haar doelgroepen, dat onder meer gevormd is op basis van het publieksonderzoek dat het gezelschap al een aantal jaren uitvoert. De beschreven doelgroepen sluiten volgens de commissie logisch aan op de verschillende producties die het gezelschap maakt. Zij waardeert bovendien de speciale aandacht voor publiek van niet-westerse afkomst. De plannen op het gebied van communicatiemiddelen vindt de commissie overtuigend. Er wordt ingezet op social media, wat de commissie een adequaat middel vindt. Er worden veel uitvoerenden bij de projecten betrokken die voor veel aandacht op social media kunnen zorgen. Zowel doordat er met grote groepen amateurkunstenaars wordt samengewerkt als het feit dat op scholen wordt gespeeld, dragen naar haar mening eveneens bij aan de verdere publieksontwikkeling. Op grond hiervan acht de commissie de geraamde stijging van de bezoekersaantallen voor de komende periode dan ook geloofwaardig .

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Muziektheater De Plaats maakt in de eerste plaats locatie(muziek)theater, waarbij de locatie een onlosmakelijk deel van de dramaturgie uitmaakt. De commissie stelt vast dat er zowel binnen de Basisinfrastructuur als in het ongesubsidieerde circuit relatief weinig gezelschappen zijn die vergelijkbaar aanbod maken. Daarnaast creëert De Plaats muziektheater op basis van wereldmuziek. Ook dit genre wordt volgens de commissie in beperkte mate getoond op de Nederlandse podia, maar tegelijkertijd vindt de commissie het werk van De Plaats niet uniek. De commissie vindt dat het werk van De Plaats een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als voldoende.

    De Plaats is gevestigd in Arnhem en is zeer actief in de stad en de eigen regio. De commissie stelt vast dat het podiumkunstenaanbod in Arnhem en omgeving minder groot is dan in de vier grote steden in de Randstad. Tegelijkertijd is er geen sprake van het geheel ontbreken van vergelijkbaar aanbod. In de periode 2013-2015 heeft De Plaats relatief weinig in andere regio’s gespeeld en in de periode 2017-2020 staat de aanvrager een vergelijkbare geografische spreiding voor ogen. De commissie vindt dat De Plaats een beperkte bijdrage aan de geografische spreiding levert.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van muziektheater De Plaats te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    150.000
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    60
    1.250
    75.000
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    150.000
    Toegekend bedrag per jaar
    150.000
    Aangevraagd bedrag per jaar
    150.000

    Circuit klein/middel
    75.000
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    150.000
    Toegekend bedrag per jaar
    150.000

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie