MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • Nederlands Theater Festival

    Inleiding

    De aanvraag omvat in feite vier festivals in één: het Nederlands Theater Festival (NTF), het Amsterdam Fringe Festival (AFF), verdiepingsfestival Nieuwe Grond (NG) en jeugdtheaterfestival TF Jong. De vier festivals komen voort uit dezelfde organisatie en complementeren en versterken elkaar. Het elfdaagse festival vindt jaarlijks plaats in Amsterdam aan het begin van het seizoen. De hoofddoelstelling van het festival is de promotie van het Nederlandse theater en de vergroting van het enthousiasme en het draagvlak hiervoor. Het festival beschouwt zichzelf als het visitekaartje van het Nederlandse theater en artistiek ijkpunt in het theaterseizoen. Het festival wordt geleid door Jeffrey Meulman. Met de presentatie van de tien meest indrukwekkende theaterprestaties van het seizoen, ‘de juryselectie’, maakt het NTF jaarlijks de artistieke stand van zaken in de Nederlandse en Vlaamse theaterwereld op. De kern van het festival wordt gevormd door deze selectie, de uitreiking van de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen en een verdiepingsprogramma. NG is een plaats voor ontmoeting, kennisdeling, reflectie en debat. Het AFF is een podiumkunstenfestival dat een open inschrijving, artistieke kwaliteit en creatieve en publieke toegankelijkheid bij elkaar brengt. Jeugdtheater de Krakeling organiseert TF Jong. Hier zijn de beste jeugdtheatervoorstellingen te zien en jaarlijks worden er de Zilveren en Gouden Krekels en de Zapp Theaterprijs uitgereikt.

    In de komende jaren wil het NTF zich weer nadrukkelijk profileren als Nederlands-Vlaams festival. Naast de vaste onderdelen kent het festival de komende periode een aantal nieuwe ontwikkelingen. Zo zal het NTF meer gaan samenwerken met het Vlaams Theaterfestival. Ook staat samenwerking met Theatertreffen in Duitsland en Copenhagen Stage in Denemarken op de planning. Tijdens het festival worden jaarlijks nieuwe onderdelen in de praktijk getest. Om meer continuïteit te geven aan deze best and worst practices wil het festival deze praktijk samen met het AFF en Nieuwe Grond verder gestalte geven binnen een ‘festivallab’.

    Nieuwe Grond slaat een nieuwe weg in. Dit festival zal zich expliciet profileren als een doe- en denkplatform. Het wil ruimte creëren voor nieuwe ideeën over de inrichting van de theatersector, de relatie tussen kunst en politiek en de rol van kunst in de samenleving. De komende periode wil het festival de manier waarop het AFF werkt, communiceert, opleidt en vernieuwt op een nieuwe wijze benaderen door zich moonshot thinking eigen te maken. Dit kenmerkt zich door het streven naar een onmogelijk idee. Het AFF wil een plek blijven die door het jaar heen creëert en zich ontwikkelt. Op deze manier wil het AFF in 2020 bekendstaan als het beste fringefestival in Europa.

    Stichting De Theaterdagen vraagt voor de periode 2017-2020 een subsidie aan in de categorie ‘groot festival’. Het gevraagde subsidiebedrag is 250.000 euro per jaar/editie.

    Historie

    Stichting De Theaterdagen ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten via de Regeling meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016.

    Het Fonds volgt de festivals die het meerjarig subsidieert door adviseurs de festivals te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds de verschillende festivaledities van Stichting De Theaterdagen bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    Wat het Nederlands Theater Festival betreft vindt de commissie dat de programmering ook in de afgelopen jaren van hoge kwaliteit was. Ze noemt het NTF het feest van de theaterwereld, waar alle belangwekkende voorstellingen van het afgelopen jaar voorbijkomen, waar prijzen worden uitgereikt en waar alle betrokkenen, zowel voor als achter de schermen, elkaar treffen. De keuze van de jury, die eigenlijk nooit onomstreden is, leidt volgens de commissie in het algemeen tot een mooie staalkaart van Nederlandse kwaliteitsvoorstellingen. Dat geldt zowel voor de volwassenenvoorstellingen als voor de jeugdprogrammering. Tevens biedt het NTF volgens de commissie een mooie gelegenheid aan het publiek om gemiste voorstellingen alsnog te zien.

    Het Amsterdam Fringe Festival kent daarnaast een geheel eigen dynamiek. De programmering van de afgelopen jaren laat volgens de commissie zien dat de kwaliteit en de diversiteit van de voorstellingen op het AFF groeiende is, met uitschieters zowel omhoog als omlaag. De commissie is positief over deze kwaliteitsverbetering, die mede het gevolg lijkt van het traject waarin het AFF de makers ondersteunt, onder andere door middel van workshops. Het getoonde aanbod op het AFF blijkt volgens de commissie in toenemende mate een waardevolle toevoeging aan het veld. Daarnaast heeft het AFF zich de afgelopen jaren naar haar mening steviger gepositioneerd, ook internationaal. Als gevolg daarvan komen er volgens de aanvrager steeds meer internationale programmeurs naar Amsterdam, wat de commissie een positieve ontwikkeling vindt.

    De combinatie van beide hierboven genoemde onderdelen NTF en AFF heeft ook in de afgelopen periode volgens de commissie een mooi totaalbeeld van de stand van zaken in theater laten zien. Dit is te danken aan het tonen van zowel werk van gevestigde gezelschappen en makers als van nog stevig aan de weg timmerende jonge talenten. De omringende activiteiten als ‘De Dag van de Programmering’, ‘De Dag van de Toneeltekst’ en diverse randprogrammeringsactiviteiten maken het geheel tot een zeer divers samengesteld festival, dat op allerlei manieren ontwikkelingen in en rondom het theater toont en duidt.

    De commissie verwacht dat het NTF eenzelfde kwalitatieve lijn zal laten zien als in de periode 2013-2015, gezien de onveranderde opzet van het festival, waarin de selectie van de vakkundige jury de rode draad vormt. Zij had wel graag meer inzicht gekregen in de criteria die de jury bij het selecteren van voorstellingen hanteert. Een beschrijving van wat bepalend is bij het kiezen van de beste voorstellingen had de commissie nog meer het vertrouwen kunnen bieden dat de beoogde kwaliteit en diversiteit in de programmering is geborgd. Dat geldt in zekere zin ook voor de uitgangspunten die de aanvrager hanteert bij het samenstellen van de vakjury. De deskundigheid staat daarbij niet ter discussie, maar de commissie had graag willen lezen of bijvoorbeeld culturele diversiteit en geografische herkomst van de leden uit Nederland een rol speelt. Positief is de commissie over de selectie die de organisatie zelf maakt naast de juryselectie. De keuzes die de directeur van het festival maakt, vindt zij oorspronkelijk en de voorstellingen vormen ofwel een mooie toevoeging ofwel een noodzakelijk contrast bij de overige programmering. Wat de wijkjury betreft waardeert de commissie de betrokkenheid van mensen met verschillende culturele achtergronden bij het festival. Zij vindt echter wel dat er op enig moment een meer geïntegreerde aanpak voor het tonen van een cultureel divers aanbod binnen het festival wenselijk is.
    Het plan geeft daarnaast ruim aandacht aan het zogenaamde moonshot thinking, dat de organisatie zal hanteren voor de samenstelling van het Amsterdams Fringe Festival. Er worden in die aanpak een aantal stevige ambities neergezet. De commissie mist echter een reflectie op de ontwikkeling van de fringe in de afgelopen jaren en hoe deze aanpak hierop aansluit. Ook wordt uit de aanvraag volgens de commissie niet duidelijk of iedereen een speelplek in de fringe kan verwerven of dat de aanvrager ook hierbij selectiecriteria hanteert. Met het uitgebreide ondersteuningsaanbod heeft de commissie er een zeker vertrouwen in dat de organisatie zich nadrukkelijk inzet om de kwaliteit van het aanbod in de komende jaren te verbeteren.

    Tot slot vindt de commissie de ambitie van de aanvrager om tot een Gesamtkunstwerk te komen, te waarderen. De uitwerking hiervan geeft de commissie echter nog onvoldoende handvatten om een goed beeld te krijgen van de concrete invulling. Zij had graag meer voorbeelden willen zien van de manier waarop het festival als kunstwerk vorm krijgt. Op grond van de aanvraag vindt de commissie namelijk dat de verbinding tussen makers van de verschillende onderdelen en de verschillende publieksgroepen die het festival trekt nog onvoldoende overtuigend over het voetlicht komt.

    Bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de Nederlandse podiumkunsten als goed.

    Stichting de Theaterdagen creëert met het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival een momentum in het jaar waarbij het volledig om het Nederlands theater draait. Er is veel media-aandacht voor de festivals, waardoor theater mogelijk onder de aandacht van een groot publiek komt. De impact van het AFF is daarnaast de afgelopen jaren duidelijk groter geworden. Mede door het AFF vindt er een doorstroming plaats van jonge kunstenaars naar de bredere podiumkunstensector in Nederland. Het AFF heeft een rol overgenomen van veel productiehuizen door een breed en stabiel platform te creëren voor nieuwe creaties en groepen.

    De commissie ziet de bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten in mindere mate terug in de juryselectie, maar daarentegen wel in de selectie van de directeur. Met die laatste selectie weet het festival volgens de commissie de vinger te leggen op interessante ontwikkelingen in het Nederlandse theaterlandschap. De veelomvattende randprogrammering met het verdiepingsfestival Nieuwe Grond en het festivallab geeft bovendien gelegenheid om uitgebreid in debat te gaan en de ontwikkelingen verder uit te diepen. Hierdoor krijgen zowel het publiek als de professionals voor en achter de schermen inzicht in de ontwikkelingen in de podiumkunsten.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    De commissie heeft vertrouwen in de bedrijfsvoering van het festival. De stichting vertaalt de voorgestelde inhoudelijke ambities voor de komende jaren volgens de commissie passend in de begroting voor 2017-2020. De commissie waardeert het dat het aangevraagde extra subsidiebedrag volgens de aanvrager vooral zal worden ingezet om het activiteitenbudget te verhogen ten behoeve van marketing, personeel en programmering. De begroting laat volgens de commissie ook een goede spreiding van financiële middelen zien. De verhouding tussen eigen inkomsten en subsidies vindt zij goed in balans.

    De commissie plaatst een kanttekening bij de volgens haar enigszins behoudend ingeschatte publieksinkomsten. De organisatie onderbouwt deze voorzichtigheid weliswaar met het argument dat de publieksinkomsten afhankelijk zijn van de aanwezigheid van publiekstrekkers binnen de juryselectie van het festival. Tegelijkertijd laten de resultaten van de afgelopen jaren echter een stijgende trend zien. Bovendien blijkt uit de kengetallen dat de organisatie in de komende vier jaar structureel rekent op een forse toename van het aantal betaalde bezoeken ten opzichte van de realisatie in 2015. De commissie is daarom van mening dat de organisatie ten aanzien van de publieksinkomsten meer zelfvertrouwen en ambitie mag tonen.

    De commissie vindt het positief dat de aanvrager voor het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival verschillende doelgroepen onderscheidt, met voor elke groep een passende marketingcampagne. Voor zowel het NTF als het AFF creëert de organisatie aansprekende campagnes, waarbij nieuwe bezoekers door middel van ‘verrassende belevingen’ bekend raken met de twee festivals. Daarnaast maakt de aanvrager voor de publieksbenadering gebruik van de klassieke marketingmiddelen, bestaande uit posters, (online) acties, publicitaire aandacht in de verschillende media, de website en het programmaboekje. De commissie is tot slot positief over de ambitie van De Theaterdagen om een breder en meer cultureel divers publiek te bereiken. In het plan staan volgens de commissie een aantal doelgerichte middelen daarvoor beschreven. Ook de diverse samenwerkingspartners die de aanvrager hierbij betrekt, kunnen een ingang bij een meer cultureel divers publiek bewerkstelligen.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    Het NTF presenteert vooral aanbod dat is te kenmerken als teksttheater. Dat aanbod is al ruimschoots op de Nederlandse podia te zien geweest. De activiteiten van het AFF zijn daarentegen multidisciplinair en de getoonde makers worden nog niet veel op reguliere Nederlandse podia geprogrammeerd. Dat onderdeel vindt de commissie daarom onderscheidend. Al met al levert de aanvrager een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit van het landschap.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als neutraal.

    Het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival vinden plaats in Amsterdam. Hiermee wordt geen bijdrage geleverd aan de spreiding.

    Aanwezigheid financiële bijdrage provincie of gemeente

    De aanwezigheid van een financiële bijdrage van de provincie of gemeente is ruim voldoende.

    De organisatie heeft in de afgelopen periode jaarlijks een bijdrage van ongeveer 80.000 euro van de gemeente Amsterdam ontvangen. Voor de periode 2017-2020 vraagt zij een bedrag van 140.000 euro aan. Het gaat om een relatief bescheiden bedrag in relatie tot de totale omzet van de aanvrager. Hiermee is sprake van een beperkte lokale bijdrage.

    Bijdrage (co)productie

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Stichting De Theaterdagen te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per editie
    250.000
    Geadviseerd bedrag per editie
     
    bedrag per editie
     
    250.000
    Bijdrage (co)productie
     
    0
    Totaal per editie
    250.000
    Toegekend bedrag per editie
    250.000
    Aangevraagd bedrag per editie
    250.000
    bedrag per editie
    250.000
    Bijdrage (co)productie
    0
    Totaal per editie
    250.000
    Toegekend bedrag per editie
    250.000

    * Alsnog toegekend in 2016

  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie