MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • Project Sally

    Inleiding

    Stichting Project Sally (Project Sally), onder leiding van Stefan Ernst en Ronald Wintjens, is opgericht in 2006, waarna het gezelschap zich in 2013 met steun van de provincie Limburg en de gemeente Maastricht in Maastricht vestigde. Project Sally beschrijft zichzelf als een dansgezelschap dat voorstellingen produceert voor een jong publiek en zijn familie, dat werkt aan talentontwikkeling binnen de jeugddans en dat een intensieve interactie aangaat met amateurkunstenaars, scholen en publiek.

    Project Sally produceert naar eigen zeggen virtuoze, technisch uitdagende, hedendaags-moderne dansvoorstellingen. In de voorstellingen plaatst Project Sally originele verhalen en thema’s in een autonome wereld, waarin dans, muzikaliteit en vormgeving gelijkwaardig samensmelten tot één beleving. Het gezelschap hecht veel waarde aan kwaliteit en creëert vanuit dit oogpunt voor al zijn projecten een learning community en zoekt samenwerking met topdansers en choreografen die hun sporen verdiend hebben, in combinatie met nieuw talent. Daarmee wil het gezelschap een bijdrage leveren aan een bloeiend dans- en leefklimaat met een sterke culturele infrastructuur en tegelijkertijd stappen zetten op het gebied van internationale samenwerking.

    De komende jaren wil Project Sally uitgroeien tot een volwaardige organisatie en streeft daarbij naar een gezondere balans tussen in continuïteit produceren en de personele bedrijfsvoering. Door de lage begroting waarmee het gezelschap in de afgelopen periode werkte, was de organisatie niet optimaal toegerust voor haar taken. Daarom wil Project Sally de komende jaren de arbeidsvoorwaarden verbeteren en de organisatie uitbreiden. Om de risico’s te verkleinen en de continuïteit te waarborgen zet het gezelschap actief in op samenwerking om coproducties mogelijk te maken. Het Laagland, philharmonie zuidnederland en VIA ZUID zijn reeds structurele partners.

    Vanuit kostenoverwegingen en ondernemerschap wil Project Sally per jaar één nieuwe grote voorstelling maken en deze in het daaropvolgende jaar in reprise brengen. Ook worden tegelijkertijd meerdere reprises ingezet. De projecten die Project Sally in de periode 2017-2020 wil uitvoeren zijn onderverdeeld in ‘Jong’ (gericht op kinderen van vier tot en met twaalf jaar), ‘Jongeren’ (gericht op tieners en pubers vanaf veertien jaar), ‘Jong van Hart/Familie/Experiment’ (waarbij Project Sally op uitnodiging van Musica Sacra Maastricht in 2018 en 2020 meer experimentele choreografieën met livemuziek zal creëren), ‘Educatie en Participatie’ (bestaande uit activiteiten om de beleving van het publiek te vergroten) en ‘Choreografische Residenties Maastricht’ (waarmee het gezelschap een ontwikkelingsplatform wil bieden aan nieuwe dansmakers aan het begin van hun carrière). De producties worden verkocht door Frontaal Theaterbureau dat een groot nationaal netwerk heeft, waardoor er afzetgarantie is, aldus Project Sally. Daarnaast wil het gezelschap zijn kansen op de Europese markt verkennen, waarbij het Duitsland en Frankrijk ziet als de interessantste landen.

    In de periode 2017-2020 speelt Project Sally 173 voorstellingen per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 395.800 euro. Daarnaast wordt een bijdrage talentontwikkeling aangevraagd van 35.000 euro. Het totaal gevraagde subsidiebedrag komt daarmee op 430.800 euro.

    Historie

    Project Sally ontvangt in de periode 2013-2016 een structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten in het kader van de meerjarige activiteitensubsidies 2013-2016.

    Het Fonds volgt de meerjarig gesubsidieerde instellingen door meerdere adviseurs de voorstellingen en/of concerten te laten bezoeken. In de periode 2013-2016 hebben adviseurs van het Fonds negen voorstellingen van drie verschillende producties van Project Sally bezocht.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als goed.

    Project Sally is er naar zijn mening in de afgelopen periode in geslaagd om zichzelf op de kaart te zetten als volwaardig speler binnen de Nederlandse jeugddans. Het gezelschap onderscheidt zichzelf met hoogwaardige voorstellingen, waarin moderne dans op een oorspronkelijke wijze toegankelijk gemaakt wordt voor een jeugdig publiek. De commissie ziet dit terug in voorstellingen als bijvoorbeeld ‘Jeuk’ en Bulls Eye’.

    Ondanks het hoge abstractieniveau weet het werk op verschillende niveaus te communiceren met de doelgroep. Volgens de commissie hangt dit samen met het vakmanschap waarmee de aansprekende thema’s in de voorstellingen worden vertaald naar dans en de hoge uitvoeringskwaliteit. De goed verzorgde inleidingen en educatieactiviteiten van Project Sally vindt zij daarbij van toegevoegde waarde, aangezien deze op een vanzelfsprekende manier de beleving van het publiek vergroten. De commissie plaatst evenwel een punt van kritiek bij de dramatische opbouw van sommige voorstellingen uit de afgelopen periode. Hierdoor is de spanningsboog niet altijd even sterk, wat afbreuk doet aan de zeggingskracht van het werk.

    De plannen van het gezelschap voor de periode 2017-2020 zijn volgens de commissie goed onderbouwd en zijn op een constructieve manier zelfkritisch. De onderverdeling die Project Sally maakt in de activiteiten die het de komende jaren wil uitvoeren is geloofwaardig en sluit aan bij de positie die het gezelschap heeft weten te verwerven binnen de jeugddans in Nederland. Uit de plannen spreekt een mooie balans tussen het produceren voor kinderen van verschillende leeftijdsgroepen en het aangaan van experimenten die moeten zorgen voor de artistieke vernieuwing van het gezelschap. De commissie waardeert het dat Project Sally daarbij onverminderd blijft inzetten op ruimte voor verbeelding binnen de voorstellingen, door een hoge mate van abstractie door te voeren. Dit maakt het werk oorspronkelijk.

    De verbinding die Project Sally legt met moderne dans uit het professionele volwassenencircuit draagt volgens de commissie bij aan de waardering van dans bij een brede groep jongeren. De brugfunctie die Project Sally hiermee vervult, biedt naar mening van de commissie ook kansen voor de internationale ambities van het gezelschap. Volgens de commissie zijn de verschillende samenwerkingsverbanden die het gezelschap in de afgelopen jaren is aangegaan in Maastricht van meerwaarde voor de verdere artistieke ontwikkeling van Project Sally. In dat verband noemt zij het positief dat de aangegane samenwerking met Het Laagland in de komende jaren wordt gecontinueerd, waardoor Project Sally met een vast adviesteam kan werken en de beschikking heeft over een vaste dramaturg in de persoon van Inez Derksen.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als goed.

    Ondanks het feit dat Project Sally in de afgelopen jaren met een kleine begroting heeft gewerkt en een relatief bescheiden subsidievolume kende, is de financiële situatie van het gezelschap volgens de commissie solide te noemen. Er is sprake van voldoende reserves en de opgebouwde relatie met provincie en gemeente biedt een uitgangspunt voor verdere ondersteuning in de toekomst.

    De commissie acht het dan ook logisch dat Project Sally in de plannen de ambitie uitspreekt om zich in bedrijfsmatig opzicht te ontwikkelen tot een volwaardige organisatie. De dekking voor de daarmee verband houdende kostenstijging wordt volgens de commissie in de plannen op een heldere en realistische wijze onderbouwd. Zij vindt het van goed ondernemerschap getuigen dat het gezelschap daarbij niet alleen streeft naar een stijging van de subsidies uit publieke middelen, maar tegelijkertijd inzet op een toename van inkomsten uit private middelen en hogere publieksinkomsten. Dit laatste acht de commissie haalbaar, omdat de inkomsten van Project Sally niet afhankelijk zijn van het welslagen van één enkele productie.

    Het gezelschap heeft zijn activiteiten onderverdeeld in aanbod voor verschillende leeftijdsgroepen, bijzondere (lokale) samenwerkingsprojecten en educatieprojecten. Deze activiteiten zorgen volgens de commissie voor veel inkomstenbronnen die niet direct van elkaar afhankelijk zijn. De commissie noemt het positief dat het gezelschap daarbij zelf de regie neemt door op het gebied van verkoop en educatie te streven naar de opbouw van een persoonlijker netwerk van theaters en scholen, waarmee het directe contacten onderhoudt. De ambities ten aanzien van de afzet van voorstellingen in het buitenland zijn volgens de commissie aan de optimistische kant. Daarnaast merkt zij op dat de plannen nauwelijks ingaan op de vergroting van inkomsten uit sponsoring of giften, terwijl het gezelschap zelf aangeeft dat de budgetten van particuliere fondsen steeds meer onder druk staan. De commissie mist een overtuigende aanpak in het plan die aannemelijk maakt dat de beoogde vergroting zal worden gerealiseerd.

    De commissie noemt het positief dat Project Sally zich in korte tijd heeft weten in te bedden in de culturele infrastructuur van Maastricht. Dit heeft naar haar mening bijgedragen aan de verdere positionering van het gezelschap in het danslandschap. Daarnaast spreekt uit de plannen een goed bewustzijn van de verschillende jeugdige publieksgroepen die Project Sally bedient. Hoewel deze niet gedifferentieerd zijn, is er sprake van een heldere indeling in leeftijdsopbouw.

    De aanpak op het gebied van marketing oogt gedegen. Ook vindt de commissie het positief dat daarbij wordt samengewerkt met Het Laagland en de marketingafdeling van Stadsschouwburg en theater De Oosterpoort Groningen. Behalve het gebruik van reguliere marketingmiddelen wordt volgens de commissie op een geloofwaardige manier ingezet op direct contact met het publiek. De website (vooral het educatiegedeelte ervan) getuigt in dit verband van originaliteit.

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit in Nederland als ruim voldoende.

    Zij constateert dat Project Sally opereert binnen het genre jeugddans dat als onderscheidend kan worden aangemerkt, aangezien jeugddans nagenoeg geen deel uitmaakt van de Basisinfrastructuur (BIS) en het vrije circuit. De voorstellingen van het gezelschap kenmerken zich door hedendaagse/moderne dans waarbij het abstract bewegingsvocabulaire hanteert voor de jonge doelgroep. Hiermee levert Project Sally volgens de commissie een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit van het Nederlandse podiumkunstenaanbod, maar is daarin niet uniek, aangezien ook andere gezelschappen soortgelijke voorstellingen maken.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    Het gezelschap is gevestigd in Maastricht, van waaruit de voorstellingen worden geproduceerd. De commissie stelt vast dat het podiumkunstenaanbod in Maastricht en omgeving in vergelijking met grote steden in de Randstad minder groot is. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat er in Maastricht, anders dan in bepaalde andere regio’s, vergelijkbaar aanbod niet geheel ontbreekt. Verder constateert de commissie dat Project Sally regelmatig heeft gespeeld in de grote steden van de Randstad. Het gezelschap heeft in vergelijking met andere podiumkunstinstellingen echter ook een substantieel aandeel voorstellingen in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding voor ogen. De commissie vindt dat Project Sally een redelijke bijdrage aan de spreiding levert.

    Bijdrage talentontwikkeling

    De commissie adviseert om de bijdrage talentontwikkeling toe te kennen.

    De commissie staat positief tegenover de ambitie van Project Sally om de komende jaren het initiatief ‘Choreografische Residenties Maastricht’ voort te zetten, waarbij nieuwe makers onderzoek doen en werk produceren om hun artistieke handtekening verder te ontwikkelen. Volgens de commissie maken de plannen voldoende aannemelijk dat deze activiteiten hieraan een bijdrage kunnen leveren. Desondanks mist zij een overtuigende onderbouwing van de manier waarop de residenties uiteindelijk zullen leiden tot de opbouw van een zelfstandige beroepspraktijk van de betrokken makers. Ook vindt de commissie de samenwerking met de Universiteit Maastricht, de Universiteit Utrecht en Fontys Academie voor Danseducatie nog weinig uitgewerkt.

    Wel zijn de talentontwikkelingsactiviteiten duidelijk te onderscheiden van de reguliere activiteiten van Project Sally en sluiten ze goed aan bij de verbindingen die het gezelschap heeft weten te leggen met de verschillende regionale partners. De hoogte van de gevraagde bijdrage oogt volgens de commissie redelijk binnen de totale begroting.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Project Sally te honoreren. Vanwege de beperkte middelen kan de bijdrage talentontwikkeling niet worden toegekend.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    430.800
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    68
    4.100
    278.800
    Circuit groot
    12
    3.500
    42.000
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Bijdrage jeugd
     
    29.167
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    424.967
    Toegekend bedrag per jaar
    424.967
    Aangevraagd bedrag per jaar
    430.800

    Circuit klein/middel
    278.800
    Circuit groot
    42.000
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    424.967
    Toegekend bedrag per jaar
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie