MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020

Welkom op de website 'Meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020' van het Fonds Podiumkunsten. Deze website bestaat uit twee delen. In het eerste deel 'Inleiding' vindt u het voorwoord van directeur Henriëtte Post, tien infographics met de kwantitatieve resultaten, een landkaart met een overzicht van de spreiding van zowel de aanvragen als de honoreringen en de verantwoording van onze werkwijze. In het tweede deel 'adviezen' vindt u de adviezen en besluiten voor de 212 aanvragende instellingen, een inleiding per discipline, de rangorde in de B-categorie en de samenstelling van de adviescommissie.

naar de adviezen

Aanvullend budget

Op 2 augustus 2016 werden de meerjarige uitslagen voor 2017-2020 op deze website bekend gemaakt. In de maanden daarna werd tot drie keer toe aanvullend budget ter beschikking gesteld door het ministerie van OCW. Na Prinsjesdag werd het meerjarige budget van het Fonds verhoogd met 5 miljoen euro om de festivals en een deel van de producerende instellingen op het gebied van muziektheater in de categorie B (positief advies, maar geen geld vanwege ontoereikende middelen) alsnog te kunnen honoreren. Dit besluit werd ingegeven door een Kamermotie waarin werd gewezen op de onevenredige druk op de budgetten voor festivals en muziektheater, waardoor relatief veel aanvragen met (zeer) hoge scores niet konden worden gehonoreerd. Ook werd het belang van festivals onderstreept voor de geografische spreiding van voorstellingen door het hele land.

Na de begrotingsbehandeling in november werd opnieuw aanvullend budget ter beschikking gesteld. Er werd een motie aangenomen waardoor de instellingen op de zaaglijn bij de disciplines muziek, dans en theater alsnog hun volledig aangevraagde meerjarige subsidie ontvangen. Door de Tweede Kamer werd een amendement aangenomen waarbij eenmalig een bedrag van ruim 9 miljoen beschikbaar kwam om alle resterende instellingen in de categorie B gedurende één jaar (2017) te subsidiëren. Daarmee loopt de politiek feitelijk vooruit op de uitkomst van de landelijke verkiezingen in maart 2017, aangezien het structureel toevoegen van de extra middelen afhankelijk is van de uiteindelijk te formeren coalitie. In totaal gaat het om 65 gezelschappen. Zij zullen naar verwachting pas in de tweede helft van 2017 zekerheid verkrijgen over de voortzetting van hun subsidie in de jaren erna.
MEERJARIGE ACTIVITEITENSUBSIDIES
FONDS PODIUMKUNSTEN
2017-2020
Dit is een mobiele en compacte versie van de website met de meerjarige adviezen 2017-2020. Kijk voor de volledige versie op een desktop computer.
meerjarige subsidie
2013-2016
(bedrag per jaar)
aangevraagd
2017-2020
(bedrag per jaar)
toegekend
2017-2020
(bedrag per jaar)
  • 120.000
    120.000
  • 150.000
    125.000
  • 95.000
    95.000
  • 300.000
    0
  • 192.650
    196.800
    196.800
  • 598.700
    675.300
    635.300
  • 60.000
    60.000
  • 75.000
    62.500
  • 237.500
    237.500
  • 115.000
    0
  • 95.000
    95.000
  • 670.950
    685.200
    571.000
  • 155.400
    129.500
  • 284.400
    0
  • 130.000
    0
  • 312.900
    348.750
    354.167
  • 131.250
    131.250
  • 347.300
    582.000
    581.167
  • 187.500
    187.500
  • 121.000
    155.500
    151.500
  • 150.000
    0
  • 255.500
    424.000
    263.500
  • 498.600
    571.670
    0
  • 110.000
    0
  • 259.400
    0
  • 514.700
    678.600
    662.630
  • 116.300
    116.300
  • 80.000
    0
  • 488.100
    586.800
    576.130
  • 98.400
    0
  • 150.000
    150.000
  • 300.000
    300.000
  • 200.000
    229.167
  • 185.000
    0
  • 485.000
    562.000
    502.167
  • 150.000
    125.000
  • 130.200
    100.000
    100.000
  • 359.800
    342.500
    342.500
  • 325.000
    354.167
  • 206.500
    300.000
    300.000
  • 250.000
    0
  • 166.200
    0
  • 25.000
    25.000
  • 185.000
    214.167
  • 157.080
    130.900
  • 242.500
    202.500
    168.750
  • 297.300
    345.000
    345.000
  • 150.000
    150.000
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    0
  • 93.750
    0
  • 224.500
    0
  • 75.000
    75.000
  • 150.000
    150.000
  • 180.000
    0
  • 118.750
    118.750
  • 301.150
    255.000
    225.000
  • 177.000
    0
  • 150.000
    0
  • 100.000
    0
  • 122.000
    146.250
    131.250
  • 280.000
    430.000
    400.000
  • 75.000
    62.500
  • 345.495
    411.400
    403.167
  • 522.500
    447.900
    446.900
  • 754.550
    702.960
    585.800
  • 103.000
    125.000
    0
  • 150.000
    0
  • 152.800
    0
  • 146.000
    176.200
    164.200
  • 527.500
    0
  • 25.000
    25.000
  • 75.000
    75.000
  • 125.000
    125.000
  • 544.400
    621.000
    633.797
  • 125.000
    0
  • 345.800
    569.000
    569.000
  • 237.500
    237.500
  • 159.500
    159.500
  • 409.100
    389.100
  • 133.750
    133.750
  • 150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 342.500
    0
  • 125.000
    0
  • 95.000
    0
  • 234.200
    229.200
    229.200
  • 180.650
    557.500
    507.500
  • 290.000
    275.000
  • 125.000
    125.000
  • 312.900
    448.800
    0
  • 150.000
    0
  • 229.150
    265.000
    230.000
  • 272.500
    0
  • 222.500
    222.500
  • 329.500
    0
  • 383.300
    390.000
    354.167
  • 240.000
    200.000
  • 137.500
    137.500
  • 156.200
    0
  • 142.600
    0
  • 103.000
    0
  • 289.400
    357.500
    337.500
  • 162.500
    0
  • 280.000
    280.000
  • 150.000
    150.000
  • 312.900
    405.000
    405.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 130.400
    150.000
    150.000
  • 187.000
    0
  • 150.000
    150.000
  • 291.000
    448.440
    373.700
  • 842.900
    769.200
    769.200
  • 636.200
    806.800
    798.800
  • 130.400
    250.000
    250.000
  • 556.400
    570.600
    550.600
  • 125.000
    0
  • 223.700
    203.700
  • 151.250
    151.250
  • 279.000
    279.000
  • 130.400
    300.000
    250.000
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 130.400
    150.000
    125.000
  • 171.750
    171.750
  • 491.900
    495.600
    524.767
  • 342.380
    320.600
  • 260.700
    300.000
    300.000
  • 150.000
    0
  • 690.900
    733.200
    611.000
  • 312.900
    436.200
    363.500
  • 312.900
    415.000
    415.000
  • 50.000
    0
  • 300.000
    0
  • 200.000
    200.000
  • 109.000
    95.000
  • 410.650
    429.000
    399.000
  • 339.000
    0
  • 125.000
    0
  • 211.200
    175.000
    0
  • 240.000
    229.167
  • 177.000
    0
  • 148.600
    430.800
    424.967
  • 130.000
    130.000
  • 125.000
    125.000
  • 198.200
    97.000
  • 150.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 150.000
    150.000
  • 125.000
    0
  • 162.500
    191.667
  • 150.000
    150.000
  • 365.350
    388.500
    388.500
  • 495.900
    656.800
    644.800
  • 228.900
    445.250
    298.600
  • 390.000
    325.000
  • 156.400
    150.000
    150.000
  • 282.500
    236.200
  • 391.100
    582.000
    514.167
  • 280.000
    309.167
  • 95.000
    95.000
  • 200.000
    200.000
  • 150.000
    125.000
  • 125.000
    0
  • 125.200
    129.500
    0
  • 136.850
    145.000
    174.167
  • 184.400
    0
  • 131.500
    0
  • 455.020
    0
  • 210.000
    0
  • 187.700
    270.000
    225.000
  • 328.500
    390.000
    354.167
  • 83.496
    0
  • 125.000
    0
  • 183.500
    158.500
  • 469.300
    625.000
    0
  • 125.000
    125.000
  • 300.000
    300.000
  • 135.000
    112.500
  • 100.000
    100.000
  • 303.500
    412.500
    412.500
  • 150.000
    0
  • 640.650
    695.400
    579.500
  • 200.000
    0
  • 150.000
    0
  • 147.850
    217.200
    197.200
  • 150.400
    150.400
  • Tonality

    Inleiding

    Tonality is de organisatie waar de projecten zijn ondergebracht van Rembrandt Frerichs, Vinsent Planjer en Tony Overwater. De stichting is gevestigd in Wassenaar. De artistieke leiding wordt gevoerd door de drie genoemde musici, die ook de zakelijke organisatie voor hun rekening nemen. De stichting realiseert concerten op podia en festivals in Nederland, Europa en daarbuiten en werkt regelmatig samen met (internationale) solisten en musici uit uiteenlopende muziekgenres. Naast piano, contrabas en drums bespelen de musici ook historische instrumenten zoals de fortepiano, de violone en de fluisterkit. De artistieke basis van de organisatie bestaat uit drie pijlers: jazz, klassieke muziek en muziek uit het Midden-Oosten. In de projecten van Tonality worden deze genres tot één geheel gesmeed, met per project verschillende accenten. Het trio streeft een klankideaal na dat wordt omschreven als menselijk, akoestisch en intiem en beoogt grenzen te slechten tussen muzikale en artistieke categorieën. Stichting Tonality onderscheidt zich naar eigen zeggen door de eigenzinnige combinatie van hedendaagse en historische muziek en van improvisatie en onderzoek, en door het gebruik van het unieke instrumentarium en de bijzondere speellocaties, waaronder musea.

    Tonality wil in periode 2017-2020 de volgende activiteiten en projecten realiseren: een continuering van het ‘Jazz Piano Trio’, ofwel doorlopende concerten in de klassieke jazzpianobezetting. Dit betreft de kernactiviteit van de stichting. Verder realiseert Tonality een concertserie waarbij het Rembrandt Frerichs Trio internationale gasten uitnodigt, getiteld ‘Music Made in Europe’. Ander projecten zijn ‘The Contemporary Fortepiano’, waarbij het trio historische instrumenten bespeelt om tot een intiemer bandgeluid te komen en ‘De Kunst van het Trio’, een serie concerten in musea in aanwezigheid van kunstwerken waar muziek voor wordt gecomponeerd. Daarnaast wordt de serie ‘Salon Joussour’ gepresenteerd, met als doel de Arabische klassieke muziek meer bekendheid te geven door middel van een lezing, een maaltijd en een concert, met internationale gasten. Ten slotte zal de gezinsvoorstelling ‘Kerstverhaal’ worden gespeeld, waarin het kerstverhaal vanuit een hedendaags perspectief wordt verteld, begeleid door muziek uit zowel de christelijke traditie als de niet-christelijke traditie uit het Midden-Oosten. ‘Kerstverhaal’ wordt uitgevoerd door het trio, aangevuld met sopraan Klaartje van Veldhoven en een verteller.

    In de periode 2017-2020 speelt Tonality 58 voorstellingen en/of concerten per jaar. Het gevraagde subsidiebedrag is 150.400 euro.

    Historie

    Stichting Tonality ontvangt in de periode 2013-2016 geen structurele subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of het Fonds Podiumkunsten.

    Er is door Tonality beeld- en/of geluidsmateriaal opgestuurd van verschillende voorstellingen en/of concerten.

    Artistieke kwaliteit

    De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als ruim voldoende.

    De drie kernleden van de organisatie beschikken volgens de commissie over een ruime mate van vakmanschap en hebben ieder op hun eigen terrein een staat van dienst opgebouwd. Zij vormen tezamen het Rembrandt Frerichs Trio, dat de basis vormt van de activiteiten van de stichting. De commissie heeft waardering voor de artistieke aspiraties van de drie musici, die jazz, barok en Arabische muziek op een organische wijze aaneen weten te smeden. De variëteit aan instrumenten die daarbij gebruikt wordt, leidt tot onverwachte combinaties met een oorspronkelijk klankbeeld. Er is bijzondere aandacht voor klankkleur en interpretatie en het resultaat is volgens de commissie toegankelijk voor een groot publiek. Zij vindt het spanningsverloop in het samenspel van de musici binnen het trio echter niet altijd consequent, waardoor er tijdens de concerten sprake is van eenvormigheid. De commissie mist in de improvisaties de uitdaging tussen de drie musici en vindt dat zij elkaar hierin te veel volgen. Hierdoor onderscheidt de groep zich volgens haar onvoldoende van de aanpak van een regulier pianotrio. De commissie is daarentegen zeer te spreken over de samenwerking met gastsolisten. De synergie die bijvoorbeeld tot stand komt in de concerten met kamanchech-speler Kayhan Kalhor vindt zij van een goede spanning getuigen. Ook de overige solisten vindt zij goed gekozen en in de uitwerking getuigen deze concerten van een grote zeggingskracht.

    De artistieke ideeën die aan de producties van Tonality ten grondslag liggen, hebben volgens de commissie de potentie om uit te groeien tot interessante en kleurrijke projecten. Toch stelt zij vast dat in de plannen voor 2017-2020 deze potentie niet wordt waargemaakt. Het blijft volgens de commissie bij aanzetten, waarin een heldere artistieke visie met voldoende diepgang ontbreekt. Hierdoor heeft zij er weinig vertrouwen in dat producties ontstaan die getuigen van een grote mate van oorspronkelijkheid. Zo geeft de beschrijving van de ‘Contemporary Fortepiano’ geen concreet en inhoudelijk beeld van het repertoire. Het muzikale uitgangspunt van ‘Music Made in Europe’ – muziekminnend publiek jazzconcerten van internationaal niveau bieden omdat dat in de Hofstad een zeldzaamheid is geworden – vindt de commissie te vrijblijvend. Bovendien rijmt dit niet met de uitbreiding van de concertserie naar andere steden in Nederland. Voor het ‘Jazz Piano Trio’ zijn geen artistieke of muzikaal-inhoudelijke uitgangspunten geformuleerd en er wordt evenmin iets gezegd over het uit te voeren repertoire. ‘Salon Joussour’ heeft volgens de aanvraag als doel meer bekendheid te geven aan Arabische muziek. Ook hier is de uitwerking van het programma weinig concreet. De concerten en interviews zijn bij eerdere edities volgens de commissie eendimensionaal van opzet en maken een statische indruk. Daarmee schieten ze hun doel voorbij. Tot slot vindt de commissie dat de uitwerking van ‘Kerstverhaal’ dermate summier is dat zij geen beeld krijgt van de te verwachten kwaliteit en zeggingskracht ervan.

    Hieraan voegt de commissie toe dat de projecten die de komende subsidieperiode op stapel staan een voortzetting zijn van al lopende projecten. Om die reden vindt de commissie dat een stevigere onderbouwing van de plannen alsmede een visie op de artistieke ontwikkeling van Tonality de aanvraag had moeten ondersteunen. De weg die Tonality thans bewandelt, leidt vooralsnog vooral tot verbreding. Dit terwijl een ambitie tot verdieping en het aanscherpen van de muzikale koers in de ogen van de commissie gewenst is om te verzekeren dat de concerten ook in de komende periode voldoende oorspronkelijk zullen zijn.

    Ondernemerschap

    De commissie beoordeelt het ondernemerschap als zwak.

    Tonality heeft de afgelopen jaren op een nogal summiere wijze de boekhouding gevoerd, althans zo lijkt het op basis van de beschikbare stukken. Er zijn geen jaarrekeningen meegestuurd, waardoor de balansen ontbreken en er geen zicht is op de liquiditeit van de organisatie. De stichting heeft wel een exploitatieoverzicht over het jaar 2015 bijgevoegd, maar het eigen vermogen komt niet overeen met het exploitatieresultaat. De commissie stelt dan ook vast dat op basis van deze gegevens geen inzicht kan worden verkregen in de financiële positie van de stichting.

    Voor de komende jaren zijn acquisitie en fondsenwerving de grootste uitdagingen bij het realiseren van de ambities. De organisatie streeft naar 30 tot 40 procent eigen inkomsten. Uit de begroting blijkt dat die eigen inkomsten gerealiseerd worden door een aanzienlijke stijging van het aantal uitvoeringen. De commissie vindt deze stijging niet heel realistisch bij een gelijkblijvende bedrijfsvoering. De acquisitie wordt grotendeels door de musici gedaan en uit de plannen kan de commissie niet opmaken wat de organisatie zal ondernemen om meer concerten te realiseren. In het verlengde hiervan acht zij ook de groei van de publieksinkomsten niet realistisch. Daarnaast mist zij een duidelijke strategie om de bijdrage uit private middelen te vergroten. Tonality is vanaf 2015 begonnen met fondsenwerving en verwacht dat door het aantrekken van een fondsenwerver deze inkomstenbron fors zal toenemen.

    Over het geheel genomen vindt de commissie dat Tonality in de aanvraag onvoldoende aannemelijk maakt een professionalisering in de bedrijfsvoering door te voeren. Zij baseert dit kritische oordeel met name op het ontbreken van een koppeling tussen de ambities en de forse stijging van de totale omzet. De producties die de organisatie wil uitvoeren zijn grotendeels een voortzetting van de huidige activiteiten. In dat licht kan de commissie de vervijfvoudiging van de totale exploitatie, zelfs bij het hogere activiteitenniveau, in het geheel niet verklaren. De begroting geeft hierover ook geen uitsluitsel.

    Op het gebied van publieksbenadering stelt de commissie vast dat de organisatie haar doelgroepen niet goed in beeld heeft. Zij vindt deze te algemeen geformuleerd om een doeltreffende promotiestrategie op toe te passen. Tonality wil bijvoorbeeld beter gaan samenwerken met de musea om voor de concerten gerichter promotie te kunnen voeren. Waar deze samenwerking uit bestaat en wie er beoogd wordt als potentieel nieuw publiek, wordt niet duidelijk. Ook over de positionering van de organisatie is de commissie kritisch. Hoewel Tonality met de activiteiten drie circuits zou kunnen bedienen, wordt dat potentieel niet bewust en strategisch ingezet. Hierdoor worden er volgens haar belangrijke kansen ten aanzien van de positionering gemist

    Pluriformiteit

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de pluriformiteit als ruim voldoende.

    De activiteiten van Tonality plaatst zij binnen het genre jazz- en geïmproviseerde muziek. Dit is volgens haar een genre dat met enige regelmaat te horen is op de Nederlandse podia. In de programma’s van Tonality worden verbindingen gemaakt met andere genres zoals klassieke en Arabische muziekstijlen. Hoewel het maken van cross-overs binnen verschillende muzikale genres vaker wordt toegepast, stelt de commissie dat deze combinatie een aanzienlijke bijdrage aan de pluriformiteit levert.

    Geografische spreiding

    De commissie beoordeelt de bijdrage aan de geografische spreiding als ruim voldoende.

    De organisatie is formeel gevestigd in Wassenaar, waar het podiumkunstenaanbod zeer klein is. Volgens de commissie is er echter geen directe artistieke of maatschappelijke binding waaruit blijkt dat de organisatie in Wassenaar geworteld is. Verder constateert de commissie dat Tonality regelmatig heeft gespeeld in Amsterdam. De organisatie heeft in vergelijking met andere podiumkunsteninstellingen echter ook een groot aandeel van haar concerten in andere steden en regio’s gespeeld. In de komende periode staat de aanvrager een vergelijkbare spreiding voor ogen. De commissie vindt dat Tonality hiermee een redelijke bijdrage levert aan de spreiding.

    Bijdrage talentontwikkeling

    Niet van toepassing.

    Conclusie

    De commissie adviseert de aanvraag van Tonality te honoreren voor zover het budget dat toelaat.
    Aangevraagd bedrag per jaar
    150.400
    Geadviseerd bedrag per jaar
     
     
    gemiddeld aantal uitvoeringen per jaar
    bedrag per uitvoering
     
    Circuit klein/middel
    58
    1.300
    75.400
    Circuit groot
    0
    0
    0
    Basisbedrag
     
    75.000
    Bijdrage talentontwikkeling
     
    0
    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    150.400
    Toegekend bedrag per jaar
    150.400
    Aangevraagd bedrag per jaar
    150.400

    Circuit klein/middel
    75.400
    Circuit groot
    0
    Basisbedrag
    75.000

    Totaal geadviseerd bedrag per jaar
    150.400
    Toegekend bedrag per jaar
    150.400

    ** Alsnog toegekend in 2017

  • 477.200
    582.000
    575.000
  • 215.000
    215.000
  • 26.100
    30.000
    30.000
  • 62.600
    265.000
    265.000
  • 312.900
    300.000
    300.000
  • 450.700
    483.600
    403.000
  • 156.400
    200.000
    229.167
  • 135.000
    0
  • 203.375
    202.500
  • 140.000
    140.000
  • 78.200
    271.300
    0
  • 665.650
    657.600
    638.000
  • 379.500
    337.500
  • 215.000
    215.000
  • 300.400
    375.000
    325.000
  • 430.200
    457.000
    457.000
  • 165.455
    0
  • 266.000
    250.000
    250.000
  • 300.400
    359.500
    359.500
  • 348.900
    545.400
    454.500
  • 125.000
    125.000
  • 105.200
    105.200
  • 506.900
    512.000
    462.000
  • 225.000
    225.000
  • 250.300
    356.000
    359.167
  • 200.000
    0

* Alsnog toegekend in 2016

** Alsnog toegekend in 2017

*** Toegekend, maar ziet af van subsidie